Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsinkieliset ärsyttää!

Vierailija
17.09.2014 |

Asun kaksikielisellä paikkakunnalla Pohjanmaalla ja viime aikoina olen huomannut, että nämä ruotsinkieliset, täysin käsittämättömiä murteitaan puhuvat Pampas-juntit ovat alkaneet ärsyttämään mua aivan suunnattomasti!

Olen työssä, jossa aina välillä kohtaan ruotsinkielisiä asiakkaita eikä siinä mitään, osaan palvella heitä oikein hyvin omalla kouluruotsillani, mutta välillä näen punaista jos he alkavat solkottamaan sitä murrettaan, josta ei kukaan saa kirveelläkään mitään selvää! Kaupungillakin kun kuulen puhuttavan näitä murteita, alkaa ärsyttämään.

Sillä ruotsilla, mitä mulle on koulussa opetettu, ei täällä tee yhtään mitään. Pohjanmaan rannikon ruotsinkielisillä on niin käsittämättömät omat murteet, että hyvä jos selviät niillä edes Ruotsissa (epäilen). Opetelkaa siis puhumaan KUNNON ruotsia, niin voisitte saada parempaa palveluakin kaupoissa, virastoissa jne.!! Ja miksi se on niin vaikeaa siirtyä puhumaan selvää kirjakieltä, kun huomaa, että puhekumppani ei vaan tajua mitään sun murteestasi? Ai niin, mutta eiväthän nämä juntit osaa: eräs suomenruotsalainen sanoi minulle kerran, että hänen on helpompi puhua minulle suomea kuin yrittää puhua ruotsia kirjakielellä....

Haluan vielä painottaa, että ruotsinkielen opiskelu ei mua haittaa enkä sitä vastusta, vaan ne on nämä murteet jotka ovat alkaneet ottaa aivoon.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 12:49"]Minä taas ymmärrän vaivatta kaikkia Suomessa ja Ruotsissa puhuttavia ruotsin kielen murteita. Usein pystyn myöskin paikallistamaan alueen, josta murre on. Kehitä ap vaan omaa kielitaitoasi, siellä se vika on. [/quote] de är inte alltid så lätta förstå tex närpes dialekt är så himla svårt men det är ju samma sak med olika finska dialekter.

[/quote]

Men Rikssvenska är alltid lätta at förstå

[/quote] Hur många skåningar har du träffat?

Vierailija
22/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skånsk dialekt är helt horibelt, t.o.m jag som är svenskspråkig har ibland svårt att fatta det.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2014 klo 12:49"]Minä taas ymmärrän vaivatta kaikkia Suomessa ja Ruotsissa puhuttavia ruotsin kielen murteita. Usein pystyn myöskin paikallistamaan alueen, josta murre on. Kehitä ap vaan omaa kielitaitoasi, siellä se vika on. [/quote] de är inte alltid så lätta förstå tex närpes dialekt är så himla svårt men det är ju samma sak med olika finska dialekter.

[/quote]

Men Rikssvenska är alltid lätta at förstå

[/quote] Hur många skåningar har du träffat?

[/quote] förut kände jag bara typ Stockholms dialekt och en gång pratade jag med en mamma om språk utveckling och då sa jag att hennes barn kan inte uttala r...sååå pinsamt när mamman berättade att pappan kommer från Skåne och dom brukar säga r "fel"

Vierailija
24/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi ulkomaalainen, joka osasi suomea, sanoi minulle että puhu ihan normaalisti vaan, ei tarvitse yrittää puhua kirjakieltä....puhuin vahvaa oulun murretta...

Vierailija
25/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He e no int såå int! Tu förståår inga, tu 

Vierailija
26/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikkien suomenruotsalaisten "suomenruotsi" on ihan hirveää!

Yhtä hirveää kuin "tankeroenglanti"!

Vierailija
27/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkieliset eivät ärsytä minua yhtään. Ruotsinkielen opiskeluun pakottaminen ärsyttää kyllä.

Vierailija
28/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla nitä jotka ei hyväksy erilaisuutta. Muuta pois jos ei ole hyä olla. Minusta on hienoa että he ovat säilyttäneet murteensa. Niinhän on suomenkielisilläkin omat murteensa. Eikä aina ymmärrä heidänkään sanoja jos ei ole opetellu. Opettele se murre jos haluat asua siellä tai muuta pois. Sanonta maassa maan tavalla tai maasta pois  käy tähänkin tilanteeseen.

Itselläni ei ole ollut ongelmia ymmärtää heitä. Olen opetellu kyseisen murteen ja olen ylpeä siitä että sen hallitsen.  

Vierailija
29/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ymmärrän vaivatta kaikkia Suomessa ja Ruotsissa puhuttavia ruotsin kielen murteita. Usein pystyn myöskin paikallistamaan alueen, josta murre on. Kehitä ap vaan omaa kielitaitoasi, siellä se vika on.

Vierailija
30/30 |
17.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja entäs ne savolaiset! Aivan mahdottoman ärsyttävää sakkia. Miksi he eivät voi puhua kunnon suomea, vaan pitää puhua sitä käsittämätöntä omaa mongerrusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi