Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttöehtorikkomuviesti Youtubelta? Huijaus vai oikea?

nimi
21.08.2021 |

Sain viestin Youtubela, että olisin jotenkin rikkonut heidän käyttöehtojaan. En siis julkaise itse siellä videoita, olen vain ihan katsonut ja nyt olisin muka yrittänyt ladata sieltä jonkin videon tms.

Yleensä minusta huijausviestit on helppo tunnistaa, mutta tässä oli täysin virheetöntä suomen kieltä, todelliset linkit käyttöehtoihin, kaikki Youtuben logot sun muut. Viestissä siis todettiin, että pitäisi täyttää joku selvityslomake tai muuten tulee seuraamuksia. Viesti oli siis tullut sähköpostiini (ei mikään gmail-osoite) ja kuulemma tämä osoite oli selvitetty ip-osoitteen kautta.

Onko kukaan muu saanut vastaavaa? Onko ihan huuhaata?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan mitään henkilö- tai maksukorttitietoja minnekään laita, ellet ole 100% varma viestin alkuperästä.

Vierailija
2/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään tietokonenörtti, mutta voiko muka sähköpostiosoitteen saada selville ip-osoitteen kautta? Jotenkin vähän epäilyttää.

Itse juuri katselin Youtubea ja erään videon kohdalla tuli ilmoitus, että ikärajoitettu video. Yleensä on riittänyt, että kirjautuu sisään, mutta nyt vaativat lisäksi varmentautumista luottokortilla tai jollain henkilöllisyystodistuksen kopiolla. Liekö sekin jokin huijaus? Ei kiinnostanut video niin paljon, että olisin siitä jatkanut eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huijausta 99,9%:n todennäköisyydellä koska: Mm. Firefoxiin on kehitelty useampiakin YouTube Downloader-lisäosia.Nämä ovat täysin laillisia ja näitä käytetään todella paljon nimenomaan Youtube-videoiden lataamiseen. Lisäksi ip-osoitteen kautta ei pysty selvittämään sähköpostiosoitetta eli voinet unohtaa koko jutun.

Vierailija
4/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täyttäisi lomaketta, koska eihän YouTubeen mitenkään kirjauduta?

Vierailija
5/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voiko tietämättään edes ladata jotain Youtubesta? :o

Vierailija
6/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juuri katselin Youtubea ja erään videon kohdalla tuli ilmoitus, että ikärajoitettu video. Yleensä on riittänyt, että kirjautuu sisään, mutta nyt vaativat lisäksi varmentautumista luottokortilla tai jollain henkilöllisyystodistuksen kopiolla. Liekö sekin jokin huijaus? Ei kiinnostanut video niin paljon, että olisin siitä jatkanut eteenpäin.

Minulle tuli tämä sama. Minulla on youtube-tili, joten iän pitäisi automaattisesti olla heillä tiedossa - olen ennenkin katsonut ikärajoitettuja videoita ilman ongelmia. En todellakaan suostu mihinkään luottokortin tai henkilöllisyystodistuksen levittelyihin. Huh.

Vierailija
7/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla on youtube tili, niin mahdlliset jutut tulee siihen postiin jonka olet ilmoittanut. jos ei ole tiliä, niin silloin kyseessä on massapostitus jota lähetetty moniin sähköposteihin. mahdolliseti haluavat päästä käsiksi  tietoihisi tai haluavat veloittaa sinulta rahaa.

Vierailija
8/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli tämä sama. Minulla on youtube-tili, joten iän pitäisi automaattisesti olla heillä tiedossa - olen ennenkin katsonut ikärajoitettuja videoita ilman ongelmia. En todellakaan suostu mihinkään luottokortin tai henkilöllisyystodistuksen levittelyihin. Huh.

tuo  ikäraja juttu on uusi juttu. ei siitä ole montaa kuukautta kun yritin katsoa aikuisille tarkoitettua sisältöä ja olisi pitänyt ikä tarkistaa. onhan tuo sinällään hassua että minun tilini on luotu pitkän aikaa sitten, joten olen ollut jo pitkän aikaa yli-ikäinen.

Vierailija
9/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai siinä lähettäjän tiedot, soita sinne ja tsekkaa että mistä on kyse, mutta Katso hinnat puheluista varmuuden vuoksi.

Vierailija
10/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

IP-osoitteesta ei voi päätellä sähköpostiosoitetta mitenkään. Huijausviesti siis.

Vierailija
11/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo  ikäraja juttu on uusi juttu. ei siitä ole montaa kuukautta kun yritin katsoa aikuisille tarkoitettua sisältöä ja olisi pitänyt ikä tarkistaa. onhan tuo sinällään hassua että minun tilini on luotu pitkän aikaa sitten, joten olen ollut jo pitkän aikaa yli-ikäinen.

Minulla on tosiaan ollut tili jo 14 vuotta....ei pitäisi olla vaikea Youtuben päätellä minun olevan täysi-ikäinen :D

Vierailija
12/15 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko päätellä IP:stä sähköpostiosoitetta myöskään jos on vaikkapa työkone, johon tunnistaudutaan aina kirjautumisen yhteydessä?

Vierailija
13/15 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/15 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko päätellä IP:stä sähköpostiosoitetta myöskään jos on vaikkapa työkone, johon tunnistaudutaan aina kirjautumisen yhteydessä?

Ei voi. 

Vierailija
15/15 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. 

Siis toki yrityksen oma ylläpito voi näitä selvittää, mutta lähinnä siten, että tietävät, mikä tietokone sai minkäkin IP-osoitteen ja pystyvät selvittämään, kuka on kyseiselle koneelle kirjautunut. Mutta nämä siis eivät ole suoraan yhteydessä toisiinsa siten, että joku ulkopuolinen saisi selville, että IP-osoitetta X käytti sähköpostiosoite Y. Varsinkin, kun yleensä yrityksistä ulospäin liikenne kulkee siten, että IP-osoitteet "NATataan" (NAT = network access translation), eli annetaan kullekin työasemalle erillinen ulkonen osoite ja se varsinainen sisäinen osoite ei näy ulos päin. Tällöin IP-osoitetta ei ulkoa voi yhdistää kuin tietyn firman palomuuriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä