Auttakaa mua mun lapsi ei suostu olemaan hiljaa yöllä
Hän herää joskus klo 2 yöllä ja aloittaa jankkaamisen. Hän saattaa jankata jotain yhtä sanaa kaksi tuntia ja kukaan muu ei pysty nukkumaan (meillä on aika pieni asunto). Usein jankkaa sanaa äiti mutta voi olla muutakin. Mikään ”äiti tässä nuku vaan” tai vastaava ei lopeta sitä jankkaamista. Jos siihen ei mitenkään reagoi niin se vaihtuu pian itkuksi, lopulta niin lohduttumaksi itkuksi että hän ei rauhoitu koko yönä enää uneen. Ja näin kerrostalossa naapurit hermostuu. Olen todella väsynyt, joutunut viime yönäkin valvomaan tämän takia kolme tuntia. Mies samoin. Lapsi on jo sen ikäinen että hän ymmärtää kun asioita selittää hänelle ja muissa asioissa se usein toimiikin mutta tässä ei sekään auta että päivällä selittää että yöllä pitää olla hiljaa ja nukkua.
Kommentit (45)
Viereenottaminen ei siis ole vaihtoehto ?
Ei ole hirveästi enää neuvoja antaa, kun kaikki kotikonstit on läpi käyty. Käykää yksityisellä lääkärissä juttelemassa. Joskus on vaan tilanteita ettei auta kuin vain kestää Ja toivoa, että menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin niin, että lapsi viereen nukkumaan heti alkuillasta ja jos hän herää, niin anna ruokaa, käytä pissalla ja uudelleen viereen nukkumaan.
Ethän laita lasta liian aikaisin nukkumaan? Ei lapsikaan määräänsä enempää nuku, jos häntä ei nukuta. Meillä naapuri nukutti lastaan 5h päiväunia ja ihmetteli, kun lapsi ei nuku öitä. Toinen laittoi nukkumaan klo 20 ja ihmetteli, kun lapsi herää klo 5.00. Eli menkää nukkumaan vasta, kun alkaa oikeasti nukuttaa.
Lapsi ei suostu nukkumaan vieressäni. Hän vain istuu ja höpöttelee siinä eikä suostu edes yrittämään nukkumista, näin on ollut hyvin pitkään. Ja toisaalta hän haluaa itse nukkua omassa sängyssään. Lapseni ei nuku päiväunia, ei ole aikoihin nukkunut. Hän on aina ollut vähäuninen ja herkkäuninen ja ongelma on nyt se että jos hän herää keskellä yötä niin ei osaa nukahtaa uudelleen. Ap
Minusta vaikuttaisi siltä, että lapsi on nimenomaan nyt yhdistänyt äitinsä valveilla höpöttelyyn ja tämä mielleyhtymä pitäisi saada poikki, tavalla tai toisella.
Mietin käänteispsykologiaa. Missä se oma sänky on, jos sitä tuotaisiin lähemmäs kunnes se on äidin sängyssä kiinni niin ehkä lapsi tajuaisi siitä, että äidin läsnäolo ei tarkoita höpöttelyä vaan se voi myös tarkoittaa nukkumista.
En nyt ehdi lukea ketjua uudelleen kun en muista, oliko se vaihtoehto kokeiltu, että äiti ei kertakaikkiaan ole saatavilla yöllä, joku muu hoitaa.
Onko lapsi oikeasti hereillä silloin yöllä? Koska joku 10 prosenttia lapsista saa unissakävelykohtauksia, joiden aikana silmät ovat auki ja voivat liikkua ja puhua, mutta ei saa kontaktia. Monesti lapsi vaikuttaa noiden kohtausten aikana ahdistuneelta, mutta ei välttämättä. Omalla lapsellani oli tällaista kausittain, ja huusi nimenomaan yhtä sana usein kohtauksen aikana. Yöllisiksi kauhukohtauksiksi noita kutsutaan.
Jos tuollaisesta on kyse, niin lapsi tosiaankaan ei herää siitä helposti ja jos häneen koskee, saattaa alkaa riehua. Se vain kestää aikansa, sitten lapsi nukahtaa eikä muista mitään aamulla. Olivat tosi raskaita kausia, kun piti vain katsoa vierestä että toinen ei satuta itseään, ja omat unet jäi vähiin. Vaarallisia nuo eivät kuitenkaan ole. Liittyvät aivojen nopean kehityksen vaiheisiin kai.
On hereillä koska hänen kanssa pystyy keskustelemaan ihan järkevästi. Ap