Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua mun lapsi ei suostu olemaan hiljaa yöllä

Vierailija
21.08.2021 |

Hän herää joskus klo 2 yöllä ja aloittaa jankkaamisen. Hän saattaa jankata jotain yhtä sanaa kaksi tuntia ja kukaan muu ei pysty nukkumaan (meillä on aika pieni asunto). Usein jankkaa sanaa äiti mutta voi olla muutakin. Mikään ”äiti tässä nuku vaan” tai vastaava ei lopeta sitä jankkaamista. Jos siihen ei mitenkään reagoi niin se vaihtuu pian itkuksi, lopulta niin lohduttumaksi itkuksi että hän ei rauhoitu koko yönä enää uneen. Ja näin kerrostalossa naapurit hermostuu. Olen todella väsynyt, joutunut viime yönäkin valvomaan tämän takia kolme tuntia. Mies samoin. Lapsi on jo sen ikäinen että hän ymmärtää kun asioita selittää hänelle ja muissa asioissa se usein toimiikin mutta tässä ei sekään auta että päivällä selittää että yöllä pitää olla hiljaa ja nukkua.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä nostaa. Olen viime yönäkin lapsen metelöinnin takia joutunut olemaan hereillä klo 2-4 minkä jälkeen lapsi vihdoin nukahti mutta itse en sitten saanut vielä hetkeen uudelleen unta (on vaikea nukahtaa jos olen joutunut heräämään kesken unien). Olen aivan järkyttävän väsynynyt, tämä on ties monesko yö taas putkeen kun en saa nukkua. Alan olla aika vihainen, tai siis niin väsynyt että suutun herkästi kaikesta. Jos joku osaisi vielä neuvoa. Ap

Vierailija
22/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko itse lähteä erikoislääkärien juttusille jos joku osaisi ainakin ohjata eteenpäin? Ja oletko vaatinut neuvolasta apua jos eivät normaalipuhetta kuuntele? Miten tuo päiväuniteoria jonka joku esitti, voiko olla että lapsi on itsekin niin väsynyt että yöt menevät sen takia rikki? Voisiko hänellä olla jotain allergiaa tms? 

Entä minkälainen henkinen ilmapiiri teillä vallitsee, voivatko kaikki hyvin ennen kuin tämä alkoi? Onko ollut jotain isompia ikäviä tapahtumia, ei välttämättä teidän mutta lapsen kannalta? Eli jos jokin mennyt asia vaikuttaa lapsen uniin. Entä nykyinen kireytesi? 

Jos taas lähdetään siitä että tuo on nyt vain vaihe, niin mitä voisit tehdä että saat itsellesi vapaaöitä että pääset nukkumaan? Onko sitä kokeiltu, että lapsi olisi jonkun muun hoidossa jos yöllinen valvominen menisi sillä poikki? 

Olen pahoillani uniesi puolesta, nukuin itse huonosti vuosia äidiksi tultuani, vauva nukkui säntillisesti ja hyvin mutta minä en saanut unta ja aamuisin olin zombi ja voimaton. Kyllä se päivä sieltä tulee että saat nukkua taas, mutta jospa nyt saisitte sen päivän tulemaan vähän nopeammin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne.

Vierailija
24/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin minulle tulee tuosta jankkaamisesta mieleen, että lapsella olisi joku kehityshäiriö, esim. Aspergeria? Vai ei kai normaalit 3-vuotiaat oikeasti vain kaksi tuntia putkeen YÖLLÄ jankkaa yhtä samaa asiaa? Tai ylipäänsä jatka samaa jankutusta montaa tuntia?

Uhmaikä on tietenkin erikseen, mutta tuo, että levy jää päälle, kuulostaa kyllä joltain muulta kuin normaalilta käytökseltä.

Mihin aikaan muksu käy oikein nukkumaan, että voiko olla, että on siihen kahteen mennessä nukkunut omasta mielestään "kokonaiset" yöunet ja herää unijaksojen välissä niin virkeänä, ettei saa enää unenpäästä kiinni ennen kuin on uudestaan väsähtänyt kokonaan?

Vierailija
25/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi olla pelon tai jännityksen oire kuitenkin, tsekatkaa telkkarit ja läppärit, pitäkää ne vaikka kk:n ajan kokonaan kiinni iltaisin. Tästä omakohtainen kokemus. Sivusta seuraaminenkin, esim. uutiset, voi tuottaa pelkoja.

Joskus voi olla hyväksi vaihtaa elämän rytmiä, sanoutte olevanne pari tuntia ulkona -- lisätkää iltaulkoilua ja mielellän niin että lapsi liikkuu ja väsyy. Sauna, uinti, kylpy rentouttaa.

Samalla ruutuviihde pois illasta.

Se vaatii itseltä, mutta voi olla kannattavaa.

Vierailija
26/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhukohtaukselta kuullostaa. Menee ajan kanssa ohi ja ruutuajan vähentäminen ja selvät iltarutiinit saattavat lyhentää niiden kestoa.

Puhe, jutustelu tai herättäminen ei auta, vain pitkittää.

Vierailija
27/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhukohtaukselta kuullostaa. Menee ajan kanssa ohi ja ruutuajan vähentäminen ja selvät iltarutiinit saattavat lyhentää niiden kestoa.

Puhe, jutustelu tai herättäminen ei auta, vain pitkittää.

Tässä vielä linkki asiasta: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01102

Vierailija
28/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteiskunta hoitaa.

Vierailija
29/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötä illalla täyteen. Kokeile nyt ainakin.

Vierailija
30/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lastenhuoneen nurkkiin merisuolaa ja imuroi ne pois parin päivän jälkeen.

Tiedän tämän kuulostavan hullulta.

Vierailija
31/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kauhukohtaus, lapsi herää kesken unien ja on kyllä aivan hereillä ja tolkuissaan eikä itke tai muutenkaan vaikuta peloissaan olevalta. Hän vain herää eikä saa uudelleen unta. Enkä tiedä mitä tehdä auttaakseni häntä nukahtamaan uudelleen, liuta keinoja jo kokeiltu eikä auta. Illalla syö kyllä kunnon iltapalan puuroineen. Ap

Vierailija
32/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla pelon tai jännityksen oire kuitenkin, tsekatkaa telkkarit ja läppärit, pitäkää ne vaikka kk:n ajan kokonaan kiinni iltaisin. Tästä omakohtainen kokemus. Sivusta seuraaminenkin, esim. uutiset, voi tuottaa pelkoja.

Joskus voi olla hyväksi vaihtaa elämän rytmiä, sanoutte olevanne pari tuntia ulkona -- lisätkää iltaulkoilua ja mielellän niin että lapsi liikkuu ja väsyy. Sauna, uinti, kylpy rentouttaa.

Samalla ruutuviihde pois illasta.

Se vaatii itseltä, mutta voi olla kannattavaa.

Meillä ei edes ole telkkaria niin sitä ei katso koskaan. Esim uutisia ei siis koskaan ole nähnyt. Joskus saa katsoa jotain lasten musiikkivideoita tietokoneelta, mutta niissä ei ole mitään pelottavaa. Mitään tietokonepelejä tms ei saa ollenkaan pelata. Ap

Vierailija
33/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan siltä, että lapsi on perinyt äidin uudelleennukahtamisvaikeudet. Normaalisti nukahtamiseen pitäisi mennä +-15min. 

Minun ehdotukseni on, että sinä nukut eri huoneessa korvatulpat korvilla ja mies nukkuu lapsen kanssa. Ei haittaa vaikka mies ei heti heräis, siinä oppii lapsikin, ettei joka inahdukseen reagoida. Kuitenkin se isä on siinä saatavilla, jos oikea hätä tulee. 

Vierailija
34/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin minulle tulee tuosta jankkaamisesta mieleen, että lapsella olisi joku kehityshäiriö, esim. Aspergeria? Vai ei kai normaalit 3-vuotiaat oikeasti vain kaksi tuntia putkeen YÖLLÄ jankkaa yhtä samaa asiaa? Tai ylipäänsä jatka samaa jankutusta montaa tuntia?

Uhmaikä on tietenkin erikseen, mutta tuo, että levy jää päälle, kuulostaa kyllä joltain muulta kuin normaalilta käytökseltä.

Mihin aikaan muksu käy oikein nukkumaan, että voiko olla, että on siihen kahteen mennessä nukkunut omasta mielestään "kokonaiset" yöunet ja herää unijaksojen välissä niin virkeänä, ettei saa enää unenpäästä kiinni ennen kuin on uudestaan väsähtänyt kokonaan?

Ei hän tuolla tavalla jankkaa päivisin eikä päivisin jää levy päälle. Ei kai asperger vain yöllä voi ilmetä? Lapsi nukahtaa klo 20:00. Ap

Vierailija
35/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin niin, että lapsi viereen nukkumaan heti alkuillasta ja jos hän herää, niin anna ruokaa, käytä pissalla ja uudelleen viereen nukkumaan.

Ethän laita lasta liian aikaisin nukkumaan? Ei lapsikaan määräänsä enempää nuku, jos häntä ei nukuta. Meillä naapuri nukutti lastaan 5h päiväunia ja ihmetteli, kun lapsi ei nuku öitä. Toinen laittoi nukkumaan klo 20 ja ihmetteli, kun lapsi herää klo 5.00. Eli menkää nukkumaan vasta, kun alkaa oikeasti nukuttaa.

Vierailija
36/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin niin, että lapsi viereen nukkumaan heti alkuillasta ja jos hän herää, niin anna ruokaa, käytä pissalla ja uudelleen viereen nukkumaan.

Ethän laita lasta liian aikaisin nukkumaan? Ei lapsikaan määräänsä enempää nuku, jos häntä ei nukuta. Meillä naapuri nukutti lastaan 5h päiväunia ja ihmetteli, kun lapsi ei nuku öitä. Toinen laittoi nukkumaan klo 20 ja ihmetteli, kun lapsi herää klo 5.00. Eli menkää nukkumaan vasta, kun alkaa oikeasti nukuttaa.

Lapsi ei suostu nukkumaan vieressäni. Hän vain istuu ja höpöttelee siinä eikä suostu edes yrittämään nukkumista, näin on ollut hyvin pitkään. Ja toisaalta hän haluaa itse nukkua omassa sängyssään. Lapseni ei nuku päiväunia, ei ole aikoihin nukkunut. Hän on aina ollut vähäuninen ja herkkäuninen ja ongelma on nyt se että jos hän herää keskellä yötä niin ei osaa nukahtaa uudelleen. Ap

Vierailija
37/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites jos neuvolasta pyytää lähetteen eteenpäin? Ottaisi yhteyttä vaikka unitutkijoihin tai neurologille tai jonnekin, en tiedä mihin. Voikohan olla ettei lapsi ole ihan tolkussaan tuolloin? Vähän kuin unissakävelyä? 

Neuvolasta ei saa mitään apua lapsen uniongelmiin. Meidän vauva heräili 2 tunnin välein 3-vuotiaaksi asti ja joka neuvolakäynnillä sanottiin sama lause "voivoi se on vain vaihe, toivottavasti kohta helpottaa". Helpottihan se 3 vuoden jälkeen ja vanhemmilla varmaan jonkin asteiset aivovauriot kun 3 vuotta herännyt parin tunnin välein. Lapsiluku täyttyi siihen.

Vierailija
38/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hereillä vai unissapuhuja? Ehkä ei ole edes hereillä? Kuulostaa siltä.

Muistaako aamulla tuon?

Vierailija
39/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites jos neuvolasta pyytää lähetteen eteenpäin? Ottaisi yhteyttä vaikka unitutkijoihin tai neurologille tai jonnekin, en tiedä mihin. Voikohan olla ettei lapsi ole ihan tolkussaan tuolloin? Vähän kuin unissakävelyä? 

Neuvolasta ei saa mitään apua lapsen uniongelmiin. Meidän vauva heräili 2 tunnin välein 3-vuotiaaksi asti ja joka neuvolakäynnillä sanottiin sama lause "voivoi se on vain vaihe, toivottavasti kohta helpottaa". Helpottihan se 3 vuoden jälkeen ja vanhemmilla varmaan jonkin asteiset aivovauriot kun 3 vuotta herännyt parin tunnin välein. Lapsiluku täyttyi siihen.

Ei saa apua tosiaan. Olen minäkin puhunut siellä jo vauva-aikana uniongelmista, ja selitys heillä on aina tuo mikä sinullekin, se on vain vaihe, jotkut lapset on sellaisia, on ihan normaalia jos lapsi herää kerran pari yössä. Ap

Vierailija
40/45 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä nostaa. Olen viime yönäkin lapsen metelöinnin takia joutunut olemaan hereillä klo 2-4 minkä jälkeen lapsi vihdoin nukahti mutta itse en sitten saanut vielä hetkeen uudelleen unta (on vaikea nukahtaa jos olen joutunut heräämään kesken unien). Olen aivan järkyttävän väsynynyt, tämä on ties monesko yö taas putkeen kun en saa nukkua. Alan olla aika vihainen, tai siis niin väsynyt että suutun herkästi kaikesta. Jos joku osaisi vielä neuvoa. Ap

Tsemppiä. Itse olen pahassa kofeiinikoukussa juuri lapsen yöheräilyjen takia. Väsymys on sanoinkuvaamatonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi