Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joille raskaus jätti jälkeensä roikkumahan

Vierailija
16.09.2014 |

Tuliko painoa minkä verran raskauden aikana, eli lihoitteko myös pelkän vauvamasun lisäksi? Mietin onko näillä mitään yhteyttä, kun kuvia erilaisista raskaana olevista naisista katsonut ja sitten lopputilannetta palautumisen jälkeen. Vai onko se vain se kudostyyppi, lihasten väliin jäänyt rako ym. mitkä vaikuttaa?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jäi sellainen tyhjä nahkapussi. Tuli kyllä 20 kg painoa raskausaikana, tosin painoin odotusta aloittaessani vain 48 kg. Paino palasi ennalleen alle vuodessa synnytyksestä, mutta vatsassa on sinänsä litteiden vatsalihasten päällä roikkuva tyhjä nahkapussi. Eipä tuo niin haittaa, saa vaatteilla peitettyä hyvin.

Vierailija
2/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti lihonut, mutta minulla oli erittäin runsaasti lapsivettä. Vatsalihakset ovat jääneet pysyvästi erilleen :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni lihoi vain 9kg (ihan normaalipainoinen/hoikka nainen) ja silti vatsalihaksensa jäivät erilleen ja nahka roikkumaan. Että kai se on vain geeneistä/tuurista kiinni?

Vierailija
4/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi myös taustatekijät eli ikä, lähtöpaino yms. niiltä joilla on 'roikkumaha' jäänyt ja niiltä joilla ei ole jäänyt. Ja liikunnan määrä sekä sen laatu synnytyksen jälkeen!

Vierailija
5/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:22"]

Mua kiinnostaisi myös taustatekijät eli ikä, lähtöpaino yms. niiltä joilla on 'roikkumaha' jäänyt ja niiltä joilla ei ole jäänyt. Ja liikunnan määrä sekä sen laatu synnytyksen jälkeen!

[/quote]

Hyviä lisäkysymyksiä! Tosin, ei tässä varmaan auta kuin katsoa miten oma nahka käyttäytyy :D

ap

Vierailija
6/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen palautumiseen auttaa kuulemma sitominen, eli sellainen kangas kääritään mahan ympärille. Tästä oli jossain blogissa hiljattain kirjoitus :)

Vierailija
7/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:22"]Mua kiinnostaisi myös taustatekijät eli ikä, lähtöpaino yms. niiltä joilla on 'roikkumaha' jäänyt ja niiltä joilla ei ole jäänyt. Ja liikunnan määrä sekä sen laatu synnytyksen jälkeen!
[/quote]
No kolmonen tässä: Ikä raskauden alkaessa 25 vuotta, lähtöpaino 52 kg (170 cm). Liikuntaa paljon sekä ennen että jälkeen raskauksien. Ennen lasta ratsastus + sali viitisen kertaa viikossa, lapsen jälkeen jumpat ja lenkkeily 3-4 kertaa vko.

Vierailija
8/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi vatsalihasten väliin rako toisen odotuksesta (tai ei ole 7 vuodessa palautunut). Lihoin 25kg, en erityisesti urheillut odotusaikana mutta yksi ja sitten kaksi pientä piti liikkeessä niin, että paino tippui noin vuodessa lähtöpainoon. Sen jälkeen olen harrastanut pilatesta, punttisalia, juoksua, uintia, pyöräillyt töihin, tehnyt fyysistä työtä.. Vatsa on pömppö, bmi normipainossa 22. Löysä iho kiertää pelastusrenkaana, jenkkiksinä ja makkarana sekä selkä-, että vatsapuolella. Mikään ei varsinaisesti roiku ja ylimääräistä ei ole paljon, kun painoakaan ei ole paljon, mutta kyllähän sen itse huomaa, että on vauvoja joskus saanut mahassaan kantaa.

Vierailija
9/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:22"]

[/quote]

Nro 2 ikä raskautuessa 19, lähtöpaino 48 kg. Ei muuta liikuntaa kuin arkiliikunta ennen eikä jälkeen synnytyksen. En usko että liikunta olisi tuollaiseen tyhjään nahkapussiin kuitenkaan mitään auttanut. 

Vierailija
10/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei jäänyt niinkään roikkuvaa mahaa, vaan sellainen puolenvälin maha :( ei tosin oo yhtää pinkee kuin sillon oli. Onneks ei oo kukaan kysyny, että odotanko seuraavaa.

Vauva on nyt 4kk ja 14 raskauskilosta on yhä 9 jäljellä. Toivottavasti tuo pötsikin tuosta häviää, jahka saan nuo ylimääräiset kilot pois..

Vierailija
11/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöpaino 60 kg, pituus 158 cm. Mulle tuli vain 11 kg raskauden aikana, ja laitokselle jäi 9 kg. Mutta mulle tuli 10 cm leveä rako vatsalihasten väliin ja keisarinleikkausarpi. Siitä raosta pystyi valehtelematta työntämään nyrkin sisään. Pysyvä roikkumaha. Nyt 12 vuotta ja pari lisälasta myöhemmin rako on noin 3 cm. Sen saisi kai kirurgilla kuntoon, mutta ei ole varaa eikä haluja tonneja laittaa. Puoliso ei onneksi ole ulkonäkökeskeinen.

Vierailija
12/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasta 2kk sitten synnyttänyt mutta kerron tilanteen nyt. 174 cm ja lähtöpaino 64kg. Synnytyslaitokselle mennessä ainakin 20kg tullut lisää jos ei enempikin. Keisarinleikkaus. Nyt maha on aika litteä jo. Toki alavatsa vielä pömpöttää mutta en usko että jää pussia. Vatsalihasten teon aloitin muutama päivä sitten. Salilla kävin rv20 asti kunnes iskias alkoi vaivaamaan. Salilla en tarkoita kuntopyöräilyä vaan lihasmassa harjoittelua.

Vierailija
13/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah oma vika mitäs hankitte kakaroita!!

Vierailija
14/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vertailukohta, eli minulle EI jäänyt roikkuvaa mahapussia. Raskaaksi tullessa ikää 30 vuotta, pituus 172 cm ja paino 73 kg, normaalipainon yläreunalla siis. Liikuntana ennen raskautta kuntosali 1-2 kertaa viikossa, raskauden aikana ei yhtään mitään liikuntaa (placenta previa) eikä myöskään synnytyksen jälkeen. Raskauskiloja tuli 16 ja ne lähtivät muutaman kuukauden sisällä synnytyksestä. Maha oli litteä 6 viikkoa synnytyksestä.

Mielestäni em. seikoilla ei tunnu olevan mitään tekemistä roikkuvan mahanahan kanssa.

Vierailija
15/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä miksi jokaista pitää alapeukuttaa?

Vierailija
16/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 18:44"]

Siis en ymmärrä miksi jokaista pitää alapeukuttaa?

[/quote]

Alapeukuttajaa vissiin vähän kyrsii oma masu? :(

Vierailija
17/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että täysin kiinni ihotyypistä. Eihän osalla esim. raskausarvetkaan muutu kauhean näkyviksi tai tule paljoa, samoin voi olla eroja siinä jos laihduttaa niin toisten ihot palautuvat paremmin. Näitä juttuja ei vaan tiedä etukäteen eikä niihin ikävä kyllä voi kauheasti vaikuttaa, niinkuin aiemmat kommentitkin osoittavat :/

Vierailija
18/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:12"]

Oon vasta 2kk sitten synnyttänyt mutta kerron tilanteen nyt. 174 cm ja lähtöpaino 64kg. Synnytyslaitokselle mennessä ainakin 20kg tullut lisää jos ei enempikin. Keisarinleikkaus. Nyt maha on aika litteä jo. Toki alavatsa vielä pömpöttää mutta en usko että jää pussia. Vatsalihasten teon aloitin muutama päivä sitten. Salilla kävin rv20 asti kunnes iskias alkoi vaivaamaan. Salilla en tarkoita kuntopyöräilyä vaan lihasmassa harjoittelua.

[/quote]

Onko jo tuossa vaiheessa turvallista treenata vatsaa? Itselläni 7 viikkoa sektiosta ja vatsa roikkuu mutta en ole vielä uskaltanut treenata.

Vierailija
19/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin 3 lasta 22-25 vuotiaana. Keskimmäinen leikkauksella vaakatasoon. Aivan järkyttävä, roikkuva pussi jäi. Alavatsa täysin tunnoton. Vatsalihaksissa on sormen mentävä rako eli se ei mun käsittääkseni ole ongelma. Kärsinyt tästä pussista jo 13 vuotta, jos olis rahaa kävisin leikkauttamassa pois.

Vierailija
20/40 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa roikkuva pussimaha. Kiloja tuli raskausaikana 7 ja ne jäi sairaalaan. Mahanahka vaan jäi. Maha on tosi arpinen, joka selittänee sen ettei se palautunut synnytyksen jälkeen. Olin 22-vuotias lapsen saadessani. Nyt kymmenen vuotta synnytyksestä roikkuva maha on edelleen, eikä ole treenauksista tai treenaamattomuudesta muuttunut mihinkään suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän