Koko vuoden menot
Laskin yhteen. Tulot n 1302 e kk, koko vuosi 15 624 e.
Vuokra 6310 e
Netti 521,18 e
Pankin palvelumaksut 160,15 e
Puhelinlaskut 53,61 e
Lainat 301,84 e
Sähkö 203,47 e
Taloustavarat, pesuaineet ym 239,69 e
Kodintekstiilit 347,45 e
Ruoka 3053,49 e
Alko 224,96 e
Apteekki ja terveysmenot 310,15 e
Luontaistuotteet 23,80 e
Vaate- ja jalkinemenot 699,61 e
Ompelutarvikkeet, kankaat 364,77 e
Villalangat 81,36 e
Sekalaiset kulut 172,44 e
Lehdet 52,50 e
Avustustarvikkeet 40,07 e
Huoltoyhtiön lasku 37,44 e
Vaatekulut ovat hiukan suuret, en siis osta edes joka vuosi, en myöskään taloustavaraa, kuten tehosekoitinta.
Aion pitää kirjaa seuraavanakin vuonna.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:37"]Siis olen aivan sanaton. Meitä on viisihenkinen perhe ja jo pelkkään ruokaan menee ainakin 1000€/kk, lainaan 3000€/kk jne, kaikista muista kuluista puhumattakaan
[/quote]
Tuosta lainanhoitokulusta on korkoja ehkä 300€? Kaikki muu on sijoitusta/säästämistä, jos kohteena on järkevä asunto tms. arvonsa säilyttävää.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:37"]
Siis olen aivan sanaton. Meitä on viisihenkinen perhe ja jo pelkkään ruokaan menee ainakin 1000€/kk, lainaan 3000€/kk jne, kaikista muista kuluista puhumattakaan
[/quote]
Samoin meillä.
Mutta koko vuosi 15 624 e x 5 = 78 120 e
Kyllä meiltäkin saattais jotain jäädä säästöön, jos noin paljon olis käytettävissä, usein ei ole.
Hatunnosto ap:lle, että on jaksanut pitää kirjaa! Mäkin yritän säästää kuukauden ruokakauppakuitit ja kattoa sitten a) mitä me oikein syödään ja b) paljon sitä rahaa oikeasti menee. Kun kaks käy kaupassa, niin on aiemmin jäänyt aina arvioksi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:40"]naiset käyttää hirmusti rahaa ihanneminäänsä, samalla kun miehet toteuttaa itseään.
[/quote]
Miten nämä eroavat toisistaan? Tarkoitatko naisten osalla muotia ja meikkejä? Itse en niistä välitä, mutten halveksi naisia, jotka niistä iloa saavat. Ovat sitäpaitsi ihan samalla tavalla itsensä toteuttamisen välineitä kuin autot, tekniikka, seikkailulomat tai muut perinteisesti miehisinä pidetyt harrasteet (ja joista myös jotkut naiset pitävät).
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:37"]
Siis olen aivan sanaton. Meitä on viisihenkinen perhe ja jo pelkkään ruokaan menee ainakin 1000€/kk, lainaan 3000€/kk jne, kaikista muista kuluista puhumattakaan
[/quote]
Samoin meillä.
Mutta koko vuosi 15 624 e x 5 = 78 120 e
Kyllä meiltäkin saattais jotain jäädä säästöön, jos noin paljon olis käytettävissä, usein ei ole.
Hatunnosto ap:lle, että on jaksanut pitää kirjaa! Mäkin yritän säästää kuukauden ruokakauppakuitit ja kattoa sitten a) mitä me oikein syödään ja b) paljon sitä rahaa oikeasti menee. Kun kaks käy kaupassa, niin on aiemmin jäänyt aina arvioksi.
[/quote]
siis mikä x 5 tää oli, mitä sä laskit?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:12"]
Talouden henget.
[/quote]
ja ne lapsetkin saavat jostain reilu 15 donaa vuodessa käyttöön rahaa?
Sinkku? Perheetön? Yllättävän paljon menee pankin palvelumaksuihin nykyaikana.
Vaihda pankki s-pankkiin niin säästät heti 160 euroa vuodessa. Sulla on tajuttoman kalliit palvelumaksut.
Vaihda netti mokkulaan, maksaa halvimmillaan 5e/kk eli säästät siinä vielä yli 400e vuodessa. Mulla on tuollainen ollut vuosia, ja ihan hyvin pyörii esim. netflix ja spotify.
Näillä pienillä muutoksilla säästäisin melkein 50e kuukaudessa, eikä mitään eroa nykyiseen huomaisin palvelun tasossa.
Kovat on pankin palvelunmaksut. Itsellä menee niihin 4€ per kk eli vuodessa 48€.
Noi palvelumaksut on hurjia. Vaikka ap:lla on kyllä erikoisen hurjat, mulla kahteen pankkiin yhteensä n. 6€/kk. Ja netti, 43€/kk?!?
Ompelutarvikkeet.... Olispa mullakin noin maltilliset menot tuossa kohtaa :P
Seuraan myös tuloja ja menoja samaan tyyliin excel-taulukon avulla, joka kuulle omansa. Pari vuotta pitänyt kirjaa, ihan mielenkiintoista seurata minne ne rahat valuvat. Jonkin verran, positiivisella tavalla, vaikuttaa myös siihen kuluttamiseen.
Olen pyytänyt muutamista laskuista pankin maksullisia kuitteja.
Kyllä, heti pohdin itsekin mitä voisi karsia.
Sinkku joo. Ap.
Noin 2500€ säästöön? Hieno homma.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:22"]
Sinkku joo. Ap.
[/quote]
No toi netti on kyllä sikahintainen, miten ihmeessä?
Ei mitään vakuutuksia lainkaan? Jaiks
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:24"]
Sinkku joo. Ap.
[/quote]
[/quote]
Meillä on kanssa kallis netti kun vaihtoehtona on vain ja ainoastaan Elisa. Mokkulalla ei oikein nelihenkinen perhe pärjää (2 aikuista ja 2 kouluikäistä lasta). Ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:24"]
Sinkku joo. Ap.
[/quote]
[/quote]
Meillä on kanssa kallis netti kun vaihtoehtona on vain ja ainoastaan Elisa. Mokkulalla ei oikein nelihenkinen perhe pärjää (2 aikuista ja 2 kouluikäistä lasta). Ärsyttää.
[/quote]Eikö tulisi halvemmaksi ottaa sitten vaikka kaksi mokkulaa? Lapsille todnäk riittäisi esim. ihan saunalahden perus, jonka saanee sillä vitosella.
150,88 yht vakuutuksiin meinas unohtua.
Vau! Hienoa! Oon tajunnut, et eka suuri askel todelliseen tasa-arvoon ja itsenäisyyteen on raha-asiansa hallitseminen. Ettei olisi riippuvainen kenestäkään eikä tuhlaisi rahojaan kaikkeen aivan "pakolliseen" ihanaan joka täytyy saada. Musta tuntuu et erityisesti naiset käyttää hirmusti rahaa ihanneminäänsä, samalla kun miehet toteuttaa itseään. Tää ihan vaan kolmekymppisen fiilispohjalta.
Olen myös maaliskuusta asti merkinnut kaikki menot ja tulot ylös, ja siitä noin 3 kk:n välein tsekkaan menoja enemmän.
Ruokaan saa Suomessa menemään melkein mitä vain. 150€/hlö/kk syö halutessaan monipuolisesti, 500€/hlö/kk saa menemään helposti tuhlailematta, hyviin ravintoloihin panostamalla katto onkin hyvin korkealla. Pieni valinta, jolla on vuositasolla valtava merkitys kulutukseen.