Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsan turpoaminen

Vierailija
20.08.2021 |

Ei ole keliakiaa, laktoosi-intoleranssia jne. Mutta iltapäivällä näytän siltä kuin oisin 8 kk raskaana. Ja rasvaa mulla ei juuri ole että kyllä se vatsa vaan jostain syystä turpoaa vaikka söisi kuin hiiri.
Miten tästä pääsee eroon? Muuta kuin lopettamalla se vähäinenkin syöminen

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineallergiat kannattaa sulkea pois, ne aiheuttavat turvotusta. Fodmap-ruokavaliota kannattaa myös kokeilla. Jos ulosteen joukossa on sulamatonta ruokaa, kärsit luultavasti vatsan vähähappoisuudesta, johon voi kokeilla suolahappo-ravintolisää.

Moni on saanut apua viljattomasta ruokavaliosta, mutta itse en ole pystynyt syömään niin vähähiilihydraattisesti (iskee kaamea väsymys ja heikotus, eikä ketoilukaan oikein kiinnosta). Sen sijaan viljojen liottamisesta on ollut mulle paljon apua. Tästä ei oikein suomeksi puhuta, mutta kannattaa hakea "soaking grains" ja löydät paljon tietoa siitä, miksi ja miten niin kannattaa tehdä. Ydinasiana liotus tuhoaa viljoista vatsaa ärsyttäviä aineita ja todennäköisesti myös lisää vitamiinien määrää (kuten idätyskin). Viljat kun ovat jyviä, eli siemeniä, joiden tehtävänä on päästä ruoansulatuksesta läpi sulamatta. Vesi tuhoaa viljojen itsensä ruoansulatukselta puolustamiseen käyttämiä aineita. Toinen vaihtoehto on toki syödä kokonaan viljatta, viljat eivät ole sinällään välttämättömiä. Niistä vain saa helposti hiilihydraatteja, joita ainakin mun kroppa tykkää käyttää energiaksi mieluummin kuin rasvaa.

Suosittelen erittäin lämpimästi myös vagushermoon ja sen hoitoon perehtymistä. Vagushermo ohjailee ruoansulatusta ja sikäli mm. mahalaukun toimintaa, ja on teoria, että pitkittynyt stressi aiheuttaa nimenomaan vagushermon kautta kroonisia ruoansulatusongelmia. Tämän hoitamiseen on kuitenkin (yleisesti stressin vähentämisen lisäksi) erilaisia helppoja harjoituksia, joita löytyy youtubesta mm. kanavalta Sukie Baxter.

Kovasti voimia, tiedän millaista on elää turvotushelvetin kanssa. Gastrologitkin yleensä vain levittelevät käsiään tälle asialle. Itse en usko ollenkaan, etteikö siitä olisi kokonaisvaltaista terveydellistä haittaa, kun olo on kuin ruumiilla eivätkä mineraalitkaan tahdo imeytyä huonossa kunnossa olevasta ruoansulatuskanavasta. Olen näillä ideoilla kuitenkin päässyt järjettömän huonosta kunnosta jo eteenpäin. 

Suosittelen ylipäätään koko kropan terveyteen (muu ruokavalio, uni, liikunta, mielekkäät harrastukset, vuorokausirytmi jne.) kokonaisvaltaisesti panostamista. Jos ainakin peruspalikat eivät ole kohdillaan, tilanne tuskin voi valtavasti parantua.

Vierailija
22/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös. Ihan mahdotonta. En tiedä mikä on. Koitan nyt laihduttaa jotta maha näyttäisi mahdollisimman pieneltä, nyt lievästi ylipainoisena minusta tulee ihan mamma iltapäivään mennessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla