Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsan turpoaminen

Vierailija
20.08.2021 |

Ei ole keliakiaa, laktoosi-intoleranssia jne. Mutta iltapäivällä näytän siltä kuin oisin 8 kk raskaana. Ja rasvaa mulla ei juuri ole että kyllä se vatsa vaan jostain syystä turpoaa vaikka söisi kuin hiiri.
Miten tästä pääsee eroon? Muuta kuin lopettamalla se vähäinenkin syöminen

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue IBS:stä, täsmääkö oireet?

Vierailija
2/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikäli täsmää niin tähän on keskitty FODMAP-ruokavalio, joka auttaa eikä turvotusta muodostu niin paljoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikäli täsmää niin tähän on keskitty FODMAP-ruokavalio, joka auttaa eikä turvotusta muodostu niin paljoa.

Ei toimi kaikilla. Jotkut toimii, toiset ei. Kokeilemalla selviää ja siihen voi mennä vuosia.

Vierailija
4/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuituja sisältävä ruokavalio. Keitettyja vihanneksia: porkkana peruna bataatti sipuli kokojyväriisi ym. Lanttu ja kaali ovat huonommin sulavaa. Liha, kala, kananmuna, myös mukaan keitettynä, koska paistettu rasva voi olla turvottava tekijä. Hedelmiä ja marjoja raejuustoa välipalaksi. Noilla kun alat kokeilla niin uskon, että onnistuu ja kokeillen voi lisätä mukaan myös muuta pikkuhiljaa. Vehnäjauhoa ja hiilihapotettuja juomia pitää välttää kuin ruttoa.

Vierailija
5/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa se että syön mahdollisimman vähän tai en ollenkaan aamulla. Sekin auttaa etten syö ollenkaan mitään viljaa. Ja probioottinen juoma auttaa.

Vierailija
6/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi kun eläisi pelkällä vedellä. Ostin joskus mahaystävällistä Fazerin leipää fodmap-ruokavalioisille suositeltua ja maha oli sekaisin viikon. Jokaisen pitää kokeilla mikä itselle sopii ja se ei käy nopeasti. Joskus voi syödä vain valkoista riisiä ja mustikoita.

Vierailija
7/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan se kai olla tuo ärtyvä suoli. Mutta muistan joskus lukeneeni ettei se ole mikään ”diagnoosi” eli oikea sairaus.

Olen vain niin ärsyyntynyt kun pitää nähdä nälkää jottei näytä raskaana olevalta.

Ap

Vierailija
8/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voihan se kai olla tuo ärtyvä suoli. Mutta muistan joskus lukeneeni ettei se ole mikään ”diagnoosi” eli oikea sairaus.

Olen vain niin ärsyyntynyt kun pitää nähdä nälkää jottei näytä raskaana olevalta.

Ap

Tiedän, se on tosi raivostuttavaa, on hirveän epämukava olo ja vaatteetkaan ei istu.

Vierailija
9/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma. Tutkimukset on vielä kesken, seuraavaksi olen menossa tähystykseen. Vatsa on pallo ja olo aina täysi, vaikken olisi syönyt aikoihin. Vatsa pitää myös toisinaan meteliä ja välillä on kuvottava olo. Joskus röyhtäyttää, harvemmin närästää. Lisäksi vatsa on löysä enemmän tai vähemmän.

Vierailija
10/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, pitäisi katsoa tarkkaan mitä syö, mutta ei sitä aina voi vastustaa vaikkapa ruisleipää...

Vierailija
11/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta

Ei ole tästä kyse, että vyötäröllä on rasvaa, vaan että vatsa (tai paksusuoli) turpoaa kuin pesusieni.

Vierailija
12/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna.

Oletko koivuallergikko? mulla maha oli turvonnut ja kipeä aina. ihan aina. lopetin perunan syönin.ei o tarvinnut kärsiä siit vaivasta 10vuoteen :)

Vierailija
13/22 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama ongelma. Tutkimukset on vielä kesken, seuraavaksi olen menossa tähystykseen. Vatsa on pallo ja olo aina täysi, vaikken olisi syönyt aikoihin. Vatsa pitää myös toisinaan meteliä ja välillä on kuvottava olo. Joskus röyhtäyttää, harvemmin närästää. Lisäksi vatsa on löysä enemmän tai vähemmän.

Minä tiedän ratkaisun tuohon vatsan löysyyteen sillä itsellä samoja ongelmia ja auttoi.

Vierailija
14/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö tuohon kipua tai häiritsevän paljon ilmavaivoja? Jos ongelma on pelkästään vatsan ulkonäkö, niin ehkä kannattaisi vain hyväksyä asia. Minä näytän tältä ja se asia ei muille kuulu.

Myös jooga voisi auttaa, siinä kun pääsee vähitellen eroon huonosta ryhdistä, eli selkä notkolla ja perse pystyssä kulkemisesta. Ihmisen häntäluun tulisi osoittaa suoraan alaspäin, jotta kroppa olisi luonnollisessa asennossa. Tällöin myös vatsa näyttää litteämmältä ja ehkä suolistokin asettuu parhaiten omaan, luonnolliseen asentoon, eikä ärtyisi niin helposti.

Vierailija
15/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän ratkaisun tuohon vatsan löysyyteen sillä itsellä samoja ongelmia ja auttoi.

Mielelläni kuulisin mikä sinulla auttoi.

Vierailija
16/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö tuohon kipua tai häiritsevän paljon ilmavaivoja? Jos ongelma on pelkästään vatsan ulkonäkö, niin ehkä kannattaisi vain hyväksyä asia. Minä näytän tältä ja se asia ei muille kuulu.

Myös jooga voisi auttaa, siinä kun pääsee vähitellen eroon huonosta ryhdistä, eli selkä notkolla ja perse pystyssä kulkemisesta. Ihmisen häntäluun tulisi osoittaa suoraan alaspäin, jotta kroppa olisi luonnollisessa asennossa. Tällöin myös vatsa näyttää litteämmältä ja ehkä suolistokin asettuu parhaiten omaan, luonnolliseen asentoon, eikä ärtyisi niin helposti.

En ole ap, mutta pullea vatsa minullakin ja siihen liittyy muitakin ongelmia. On ärsyttävää, kun pallomaisuus vaikuttaa palleahengitykseenkin.

Vierailija
17/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö istumatyötä ja liikutko päivän aikana minkä verran? Itselläni ainakin vaikuttaa jos tulee liikaa kökötettyä paikallaan. Mitä syöt ja oletko kokeillut joidenkin ruoka-aineiden poisjättämistä? Itselläni pahin on jauhot, leseinä pystyn jonkin verran käyttämään viljoja. Toinen jos syön paljon lihaa, sen olenkin jättänyt tosi vähiin. Juomat vaikuttavat myös, esimerkiksi kahvi voi turvottaa.

Vierailija
18/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma massuni turpoaa vyötäröltä kiristävistä housuista ja varsinkin sellaiset päällä pitkään istumisesta. Pöksyissä pitää olla joustava vyötärö ja päivän mittaan täytyy saada olla vaihtelevissa asennoissa ja liikkua pelkän yksitoikkoisen istumisen sijasta.

Vierailija
19/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähi ku oli eilen syömäti jonnekki iltapäivä kolmeen asti niin ei väännellyt vatsaa mutta syönnin jälkeen alkaa moneti kipristellä ja uloste on sellasia kelluvia höytäleitä  ja toisinaan sittne taas hyvin pehmeää ja yhtenäistä. monesti ulsotetta tulee myös paljon kerralla vaikka en nyt enää vajaa 40-vuotiaana mikään suursyömäri olekaan. En tiiä onko stressivatsa, laktoosi-intoleranssi, keliakia, ärtyvän suolen oireyhtymä vai onko sitä että on pitki aikoja syömättä ja sittne herkuttelee, nukkuu liian vähän, istuu liikaa. Kaipaisin ktyllä jo nähdä kellaisen tummahkon rukean kiinteän ja klassillisen miellyttävän hajuisen kompaktin uppopökäleen pytyssä wc-reissun jälkeen. Jatkuvat pienet vatsaväänteet ja pehmeästi ripulimaiseen vuorottelevan kellanruskean ulosteen näkeminen syö miestä. Onko tuolla sisimmässä menossa jokin suolituho, korjauko ruokavalion muuntelulla, tai oisko pari viikkoa sitten muuttuneen vp-lääkityksen aiheuttamaa ( Cardacen syöntiä lisäsin)

Vierailija
20/22 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma massuni turpoaa vyötäröltä kiristävistä housuista ja varsinkin sellaiset päällä pitkään istumisesta. Pöksyissä pitää olla joustava vyötärö ja päivän mittaan täytyy saada olla vaihtelevissa asennoissa ja liikkua pelkän yksitoikkoisen istumisen sijasta.

Sama täällä. Ja lisäksi selkä tulee kipeäksi jos etuosakaan ei jousta.