Säästän joka kuukausi palkkani, silti jäämättä paitsi mistään
Teen kahta työtä. Päätyö on perhepäivähoitajana ja sen lisäksi teen viikonloppuna 3tuntia siivoustyötä. Perhepäivähoitajatyön palkan (netto 1300e) säästän kokonaan. Kustannuskorvauksilla, lapsilisillä ja siivousduunin palkalla (n.100e) ostan ruoan, vaatteet, saippuat ja pesuaineet yms. Tästäkin jää yleensä 20-100e säästöön
Mies on työttömänä ja hän saa 1100e kuussa. Siitä maksaa vuokran ja autonkulut. Loput säästää. Säästämme kuukausittain siis noin 1500e. Kuitenkaan emme jää mistään paitsi. Syömme hyvää ja terveellistä ruokaa, lapsilla on siistit vaatteet, viime viikolla kävin lasten kanssa elokuvissa, toissa viikonloppuna Linnanmäellä.
Kommentit (58)
Eli säästät palkkasi, koska mies maksaa kaikki kulut?
Mitä ajattelitte tehdä säästyneillä rahoilla?
Hyvä homma. Itse tienaan nettona n. 2000e ja mies samat. Lapsilisät päälle. Yleensä säästöön jää 200e. Meille tulee asuntolainan, ruokamenojen ja autonkulujen lisäksi kyllä paljon muitakin laskuja.
Ostamme asunnon. Mies maksaa vuokran ja auton kulut (ei lainaa) minä ostan ruoan ja säästän loput yhteiselle tilille. Syömme hyvää ruokaa, parempaa kuin pk:ssa tai monessa suomalaisessa kodissa.
Aamupala puuro ja hedelmä/marjasmoothie, lounas riisiä ja kasvis-linssikastiketta ja lohta, välipala turkkilainen jogurtti ja mustikoita, palat porkkanaa. Päivällinen lounaan jämät ja iltapala munakas, omena ja pähkinöitä. Siis tänään. Joka päivä tuoreita hedelmiä ja vihanneksia tai juureksia. Paljon kasviksia. Leivän leivon itse
ap
Mitä on tuo terveellinen ruoka? Onko siinä yhtään mitään tuoretta tai sitten teillä on ilmeisesti oma kasvimaa ja hedelmäpuut? Ilmeisesti tuolla rahamäärällä ruokitaan ne perhepäivähoidonkin lapset, koska heistä saatte kulukorvausta?
Se on tietysti eri asia, jos asuu vuokralla. Minäkin säästän osan palkastani joka kk (olen yrittäjä), tämän lisäksi maksamme asuntoamme joka kk monta sataa euroa (korot lähes nollilla) ja kartutamme myös näin omaisuutta, mikä teillä menee vuokraan. ps. en ikipäivänä usko, että tuolla rahalla syötte terveellisesti, kun ottaa huomioon, että myös hoitolasten pitää saada kunnon ruokaa (kulukorvaus kuuluu vain heille ja sekin on äärettömän pieni). Toetysti jos hoitolapsille syöttää jotain paskaa, niin onnistuu kyllä. Eihän pienet osaa tarkkaan kertoa mitä syövät hoidossa. Maidonkin voi laimentaa. :(
Miksi asutte vuokralla? Miten olette sijoittaneet säästönne? Paljonko teillä on säästössä ja mihin aiotte ne käyttää?
Emme halua lainaa. Kuten kirjoitin, joka päivä hedelmiä ja kasviksia. Ruoan teen itse, eineksiä emme käytä, tomaattimurskaa lukuunottamatta ja tortillaa en itse leivo. Sika-nautajauhelihaa ei syödä ikinä, ei myöskään makkaroita tai nakkeja.
Kesällä ostin paljon kotimaista kesäkurpitsaa. Paloittelin ja pakastin. Sieltä voi hyvin käyttää kastikkeisiin, keittoihin. Samoin tein tomaatin kanssa. Hoitolapset syö samaa kuin mekin.
ap
Mistä maksatte muut laskut, esim netti, puhelimet, sähkö, vesi, vakuuutukset, lasten vaatteet/harrastukset/lelut/lääkärikäynnit/muut varusteet ym? Noilla laskelmillahan teillä menee omiin ruokiin, pesuaineisiin ja vaatteisiin vain lapsilisien verran, sillä kulukorvaus on äärimmäisen pieni ja se kyllä kuluu hoitolapsiin jos tekee heillä terveellistä ruokaa/ostaa puuhatarvikkeita ym.
Kerrotko vielä, paljonko saat kuukaudessa rahaa tuon säästämäsi 1300 euron lisäksi. Siis se osuus, jolla maksat ruuat, vaatteet, pesuaineet, elokuvat ja linnanmäet. Eli koko teidän elämisen.
Siis meinaatte ostaa asunnon ilman lainaa? Ilmeisesti jostain tosi syrjäkyliltä alle jollakin muutamalla kymppitonnilla?
Kun olin asunut pääkaupunkiseudulla yli 10 vuotta asuntolainan turvin kolmannessa omistusasunnossani laskin, että olen asunut koko ajan ilmaiseksi. Asuntojen arvonnousu on kattanut kaikki siihen mennessä maksamani vastikkeet ja korot. Sen lisäksi minulla on karttuneena omaisuutena lainanlyhennyksiin laittamani rahat.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:21"]
Emme halua lainaa. Kuten kirjoitin, joka päivä hedelmiä ja kasviksia. Ruoan teen itse, eineksiä emme käytä, tomaattimurskaa lukuunottamatta ja tortillaa en itse leivo. Sika-nautajauhelihaa ei syödä ikinä, ei myöskään makkaroita tai nakkeja.
Kesällä ostin paljon kotimaista kesäkurpitsaa. Paloittelin ja pakastin. Sieltä voi hyvin käyttää kastikkeisiin, keittoihin. Samoin tein tomaatin kanssa. Hoitolapset syö samaa kuin mekin.
ap
[/quote]
Aiotte ostaa asunnon kokonaan käteisellä ilman lainkaan lainaa? Vau, onnitteluni, jos siihen pystytte. Itse en olisi (olen yksinäinen ihminen) ikinä siihen kyennyt. Eikö ennakkosäästämiseen kuitenkin mene tosi kauan?
Eipä onnistuisi minulta. Kahden vaikeasti sairaan lapsen omaishoidosta saa vuodessa palkkiota noin 10 000e.
Hmmm, me ostimme asunnon 7 vuotta sitten ja myimme sen nyt keväällä, arvon nousu oli aika huikea ja saimme hyvät voitot+rahan jonka siihen sijoitimme. Jos olisimme säästäneet sen 7 vuotta ja nyt ostaneet, olisimme paljon miinuksella. En oikein ymmärrä ap:n pointtia ettei haluta lainaa. Tietysti jos asuu syrjäkylällä, joissa asuntojen hinnat eivät seuraa suurten kaupunkien mallia, niin ehkäpä sitten... en kyllä silti ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:21"]
ap
[/quote]
Aiotte ostaa asunnon kokonaan käteisellä ilman lainkaan lainaa? Vau, onnitteluni, jos siihen pystytte. Itse en olisi (olen yksinäinen ihminen) ikinä siihen kyennyt. Eikö ennakkosäästämiseen kuitenkin mene tosi kauan?
[/quote]
Onneksi äiti aikanaan opetti minulle, että se ennakkosäästäminen on hulluutta. Asuntojen hinnat nousevat (ainakin kaupungeissa) ja säästämisaikakin pitää asua jossain (vuokralla), kun samalla voisi jo päästä käsiksi asuntoon ja lyhentää lainaa.
huhuu, ap, kerrtotko mistä maksatte nuo yllä mainitut muut kulut?
Tämä on yksi niitä varmimpia provolajeja. Kun aletaan elvistellä omalla varakkuudella, pihiydellä, asunnoilla, autoilla tai merkkilaukuilla. En vaan ymmärrä mitä provoilija siitä saa, että keskustelijoita alkaa ärsyttää. Onko se vähän sama mekanismi kuin pikkulapsilla, jotka ottavat huomionsa pahalla, kun hyvällä eivät saa?
Onneksi mun lapsi ei ole syömässä sun luona.