palstalääkärit hoi, apua! missä ajassa virtsatietulehdus nousee munuaisiin??
Otsikossa se kysymys tulikin. Eilen alkoi oireilu; maha kipua, pissaaminen sattuu, koko ajan sais rampata vessassa vaikka mitään tuu.... Yöllä tuntu niinkun kuumetta olis ollut ja välillä laskenut ja taas noussut.nyt aamulla pissa haisi todella pahalle ja taas sattu mahaan. Okei, nämähän on ihan selkeät pissatulehduksen oireet, mutta mää en pääse tk:hon tai edes apteekkiin!! Että uskaltaako tässä odotella loppuviikkoon että mies tulee työreissulta ja sitten hakea antibiootit? Eipä mulla taida olla kyllä vaihtoehtoja. Ja kun joku kuitenkin kysyy miksi en pääse niin meiltä on 20km lähimmälle kylälle, asumme oikeasti keskellä ei mitään. Mulla auto hajos sunnuntaina. Bussi menee ehkä kerran päivässä, ja neljän lapsen kans ei tulis ikinä onnistumaan monen tunnin reissu mikä bussilla matkustaessa yhteensä tulis, varsinkin kun yksi on erityislapsi. Taksilla mulla ei oo vara matkustaa. Anoppi käytti mua maanantaina kaupassa että pärjätään torstaihin asti, hänkin asuu 80km päässä ja vuorotyössä niin en edes usko että uudestaan tänne lähtis ajamaan ihan heti. Ja tosiaan meillä ei asu ketään sukulaisia lähimaillakaan ja ei ole täällä ystäviä. Eli siis se siitä pääsemistä lääkäriin.
Nyt kaipaankin vastauksia tämän taudin vaarallisuudesta!
Kommentit (32)
Noin puolessatoista viikossa nousi minulla. Ensin oli muutamana päivänä outoja vilunväristyksiä, sitten palelikin jo ihan horkassa ja kuume oli yli neljänkymmenen. Eli ennen tätä todellakin kannattaa mennä lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:00"]
Jaa että perusterveellä ihan? Mulle on lääkärit (elämän varrella varmaan 6 eri kappaletta) kehottanut vti-oireisiin juomaan sen 4 litraa ja jopa raskaaana kun olin ja turvotti, niin hokivat vaan, että juo juo juo! Joo, ei voi enää mihinkään uskoo ja luottaa, kun kumminkin joutuu teholle, kun kerta aina siellä joku av-mamma on töissä ja nähnyt maailman kirjon!
[/quote]
Hei, VTI-oireet (kirvely jne.) ovat eri asia kuin kuumeinen VTI. Sinä olit myös hoidon parissa kun sait tuollaisen kehoituksen, sun pissasi oli myös stiksattu ja mitä ilmeisimmin siinä ei ollut bakteereja. (Koska oireettomatkin bakteeripissat hoidetaan raskaanaolevilta enennaikaisen synnytyksen vaaran vuoksi antibiootein). Nyt on kyse ihmisestä joka asuu yksin jossain metsikössä LAPSEN kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:27"]
5 jatkaa vielä, se että sulla on kuumetta kertoo kyllä siitä, että se on jo munuaisissa.
[/quote]
no ei kyllä kuume sitä kerro. Vti-oireisiin kuuluu myös kuumeilu ilman, että munuaiset heti paukkuu. Mutta ap.lle suosittelen hakemaan antibiootit. Olo voi muuttua nopeastikin huonoksi ja sittenhän se on sairaalareissu. Jos nyt kuitenkin jätät hakematta, niin juo väh 4 litraa/vrk, syö mahd. paljon c-vitamiinia (jos tabletteja niin 2g/vrk)
[/quote]Liika juominen voi puolestaan aiheuttaa hyponatremiaa, ettei sekään ole hyvä että alkaa omin päin juomisiaan säätelemään!
[/quote]
no voi v----!Ihan kuule joutuu aika paljon enemmän vetämään kuin 4 litraa!
[/quote] Ei sen kovin paljoa yli tarvitse mennä, olen ollut teholla töissä ja nähnyt yllättävän pienistäkin määristä hyponatremiaan menneitä, tuo neljäkin litraa voi riittää jollakulla. En suosittele kenellekään tällaista omin päin säätämistä!
[/quote]
Jaa että perusterveellä ihan? Mulle on lääkärit (elämän varrella varmaan 6 eri kappaletta) kehottanut vti-oireisiin juomaan sen 4 litraa ja jopa raskaaana kun olin ja turvotti, niin hokivat vaan, että juo juo juo! Joo, ei voi enää mihinkään uskoo ja luottaa, kun kumminkin joutuu teholle, kun kerta aina siellä joku av-mamma on töissä ja nähnyt maailman kirjon!
[/quote]Edelleen minäkin kysyn, pystytkö ottamaan omalletunnollesi ihan tuntemattoman ihmisen VTI:n hoidon edes näkemättä koko ihmistä? Kukaan täysjärkinen lääkärikään ei tätä tee, ja sinä tuskin olet lääketieteellistä käynyt?
Sinun henkilökohtainen kokemuksesi voi olla täysin erilainen kuin sillä, joka on nähnyt kymmeniä ellei satoja potilaita, jotka luovat vertailuaineistoa!
Mulla menee heti, huomaan tulehduksen siitä kun pissaan verta. Kuumetta tai kipuja ei ehdi tulemaan, vain tuota verta. Sitten kiireellä lekuriin, 2 kertaa sattunut ulkomailla ja siinä sitten on selitetty elekielellä yms mikä vaivaa:D
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:27"]
5 jatkaa vielä, se että sulla on kuumetta kertoo kyllä siitä, että se on jo munuaisissa.
[/quote]
no ei kyllä kuume sitä kerro. Vti-oireisiin kuuluu myös kuumeilu ilman, että munuaiset heti paukkuu. Mutta ap.lle suosittelen hakemaan antibiootit. Olo voi muuttua nopeastikin huonoksi ja sittenhän se on sairaalareissu. Jos nyt kuitenkin jätät hakematta, niin juo väh 4 litraa/vrk, syö mahd. paljon c-vitamiinia (jos tabletteja niin 2g/vrk)
[/quote]
Mikä ihmeen valtuutus sulla on täällä tuollaisia neuvoja antaa, "jos et kuitenkaan mene". Kun ne C-vitamiinit ja karpalot ei tulehduksessa auta yhtään mitään, monien tutkimusten mukaan niiden teho on ennaltaehkäisyssäkin huono. VTI:ssä ei ole kystiittivaiheessa yleensä kuumetta, horkkamainen kuume kertoo kyllä edenneestä infektiosta. Otatko sinä vastuun siitä jos AP jää sinun ohjeillasi "hoitamaan" tulehdustaan kotiin ja saakin verenmyrkytyksen? Joiltain ihmisiltä pitäisi todellakin ottaa netti pois.
[/quote]
Valtuutus? Onko täällä kaikki työhön kykenemättömät älypäät taas vauhdissa? Valtuutin kuule itteni antamaan neuvoksi, että hakee lääkitystä. Jos ymmärrät lukemaasi, toveri hyvä. JOS ap nyt kuitenkaan ei menisi, niin pakkohan oireita edes yrittää lievittää.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:04"]
[/quote]
Hei, VTI-oireet (kirvely jne.) ovat eri asia kuin kuumeinen VTI. Sinä olit myös hoidon parissa kun sait tuollaisen kehoituksen, sun pissasi oli myös stiksattu ja mitä ilmeisimmin siinä ei ollut bakteereja. (Koska oireettomatkin bakteeripissat hoidetaan raskaanaolevilta enennaikaisen synnytyksen vaaran vuoksi antibiootein). Nyt on kyse ihmisestä joka asuu yksin jossain metsikössä LAPSEN kanssa.
[/quote]
Olet varsin epäpätevä tekemään johtopäätöksiä. Olen ollut munuaisaltaan tulehduksen takia hoidossa sairaalassa. Tähän johti kuumeeton, oireeton vti. Ensi oireena nousi 39 kuume ja hitonmoiset kylkikivut. Samana pvnä päivystykseen ja sinne jäin. Tämän jälkeen pissaani ei ole juurikaan stiksailtu, saan ab-res. suoraan apteekkiin. On ollut tilanteita, joissa en ole ehtinyt apteekkiin, tällöin on lääkäri on kehottanut ensi hätään juomaan, juomaan ja juomaan vettä ja vetämään c-vitamiinia. Ei se teholla työskentely kaikki tietäväksi tee..
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:04"]
[/quote]
[/quote]
Olet varsin epäpätevä tekemään johtopäätöksiä. Olen ollut munuaisaltaan tulehduksen takia hoidossa sairaalassa. Tähän johti kuumeeton, oireeton vti. Ensi oireena nousi 39 kuume ja hitonmoiset kylkikivut. Samana pvnä päivystykseen ja sinne jäin. Tämän jälkeen pissaani ei ole juurikaan stiksailtu, saan ab-res. suoraan apteekkiin. On ollut tilanteita, joissa en ole ehtinyt apteekkiin, tällöin on lääkäri on kehottanut ensi hätään juomaan, juomaan ja juomaan vettä ja vetämään c-vitamiinia. Ei se teholla työskentely kaikki tietäväksi tee..
[/quote]Minä teholla työskennellyt en kirjoittanut tuota tekstiä jota lainaat.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 09:05"]Mulla menee heti, huomaan tulehduksen siitä kun pissaan verta. Kuumetta tai kipuja ei ehdi tulemaan, vain tuota verta. Sitten kiireellä lekuriin, 2 kertaa sattunut ulkomailla ja siinä sitten on selitetty elekielellä yms mikä vaivaa:D
[/quote]
Hui kamala, mullakin oli illalla ja aamulla vähän verta pissassa! Tai siis paperiin jäi punertavaa. -Ap
Puolukkaa ulkoisesti ja sisäisesti ja paljon vettä. Mutta lääkäriin tietysti pitää mennä ensisijaisesti.
Hakeudu hoitoon mahdollisimman pian. Jo pelkkä virtsatientulehdus voi aiheuttaa sellaiset kivut, että lastenhoito ei onnistu.
Ambulanssilla ensiapuun ja lapset taksilla mummolaan, jos pahaksi menee! Pankki/ luottokortti löytynee mummilta,
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=munuaisaltaan%20tulehdus&p_artikkeli=dlk00615#s4
"Kuume ja kylki-selkäkipu viittaavat munuaisallastulehdukseen. Jos kyseessä voi olla munuaisallastulehdus, on aina syytä lähteä lääkäriin tutkittavaksi. Jos kuume on korkea, on lähdettävä päivystysvastaanotolle. Tällöin tarvitaan muitakin tutkimuksia kuin tavallisia virtsan laboratoriotestejä."