palstalääkärit hoi, apua! missä ajassa virtsatietulehdus nousee munuaisiin??
Otsikossa se kysymys tulikin. Eilen alkoi oireilu; maha kipua, pissaaminen sattuu, koko ajan sais rampata vessassa vaikka mitään tuu.... Yöllä tuntu niinkun kuumetta olis ollut ja välillä laskenut ja taas noussut.nyt aamulla pissa haisi todella pahalle ja taas sattu mahaan. Okei, nämähän on ihan selkeät pissatulehduksen oireet, mutta mää en pääse tk:hon tai edes apteekkiin!! Että uskaltaako tässä odotella loppuviikkoon että mies tulee työreissulta ja sitten hakea antibiootit? Eipä mulla taida olla kyllä vaihtoehtoja. Ja kun joku kuitenkin kysyy miksi en pääse niin meiltä on 20km lähimmälle kylälle, asumme oikeasti keskellä ei mitään. Mulla auto hajos sunnuntaina. Bussi menee ehkä kerran päivässä, ja neljän lapsen kans ei tulis ikinä onnistumaan monen tunnin reissu mikä bussilla matkustaessa yhteensä tulis, varsinkin kun yksi on erityislapsi. Taksilla mulla ei oo vara matkustaa. Anoppi käytti mua maanantaina kaupassa että pärjätään torstaihin asti, hänkin asuu 80km päässä ja vuorotyössä niin en edes usko että uudestaan tänne lähtis ajamaan ihan heti. Ja tosiaan meillä ei asu ketään sukulaisia lähimaillakaan ja ei ole täällä ystäviä. Eli siis se siitä pääsemistä lääkäriin.
Nyt kaipaankin vastauksia tämän taudin vaarallisuudesta!
Kommentit (32)
eiköhän tuossa tilanteessa ole parempi heti lähteä lekuriin ja kyllä se anoppi sen vuoksi tulee. soita edes päivystykseen.
en jäisi katselemaan, voi tulla pitkä sairaalareissu kun joutuu tippaan.
Riippuu bakteerin patogeenisuusasteesta, voi nousta hyvinkin pikaisesti, ei siihen karpalot auta.
Soita päivystykseen. Juo vettä paljon. Karpaloa, puolukkaa, c-vitamiinia ota paljon. Ne happamoittavat virtsan ja helpottavat kirvelyä. Buranaa myös.
5 jatkaa vielä, se että sulla on kuumetta kertoo kyllä siitä, että se on jo munuaisissa.
Mulle tuli munuaisaltaan tulehdus ja yleisverenmyrkytys alle kahdessa viikossa. Viikon sisällä olin jo niin huonossa kunnossa, etten tajunnut ajatella lääkäriin menoa, nukuin vaan ja sain kuumekramppeja. Asuin myös silloin keskellä metsää ja tosiaan, oli niin huono olo, etten ymmärtänyt mennä enää lääkäriin. Mies tuli reissusta ja oli ihan järkyttynyt ja vei sairaalaan. Siellä sitten oltiinkin tovi. Summa summarum, mene lääkäriin vaikka olisikin hankala järjestää!
Juu nuo karpalo ja vitamiinijutut jo tiesinkin. Ja yöllä tuntu että oli kuumetta, ihan horkassa tärisinki mmutta nyt ei oo taas mitään kuumeilua. Eihän tavallisessa pissatulehdukssa tule kuume... Äh, pakko se on taas anopille soitella.
Kasi tarkentaa. Siis munuaisaltaan tulehdus eteni verenmyrkytykseksi alle kahdessa viikossa ja munuaisissa oli jo aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:32"]
Mulle tuli munuaisaltaan tulehdus ja yleisverenmyrkytys alle kahdessa viikossa. Viikon sisällä olin jo niin huonossa kunnossa, etten tajunnut ajatella lääkäriin menoa, nukuin vaan ja sain kuumekramppeja. Asuin myös silloin keskellä metsää ja tosiaan, oli niin huono olo, etten ymmärtänyt mennä enää lääkäriin. Mies tuli reissusta ja oli ihan järkyttynyt ja vei sairaalaan. Siellä sitten oltiinkin tovi. Summa summarum, mene lääkäriin vaikka olisikin hankala järjestää!
[/quote]
Mun sukulaiselle tuli myös vastaavalla tavalla urosepsis (munuaistulehduksesta edennyt verenmyrkytys) alle viikossa oireilun alkamisesta. Ensin hengityskoneessa teholla, munuaiset toimimattomina ja verenmyrkytysantibioottitipassa. Sen jälkeen sydänvalvontaosastolla hengityskoneessa ja lopuksi vielä jollakin sisätautiosastolla, millä lie kuukauden. Yhteensä kahden kuukauden sairaalassaolo ja suoranainen ihme että selvisi ylipäätään.
Mutta hei, jos ap nyt kerran asuu niin metsässä eikä ole rahaa taksiinkaan, niin eikai siinä auta sitten muu kuin kuolla sinne. Sellaista se on.
Mihin sä ajattelit lapset laittaa kun itse joudut sairaalahoitoon jopa viikkokaupalla hoitamattoman VTI:n vuoksi?
Minulta parani itsekseen noin kuukaudessa. En nuorena opiskelijana ilman sairausvakuutusta uudessa kotimaassa osannut menna laakariin :( virtsa kuitenkin haisi ja oli ajoittain harmaata tai sameaa, eika yleisolo ollut mitenkaan hyva.
Nykisin loydan tieni jo laakariin jos olen kipea...
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:27"]
5 jatkaa vielä, se että sulla on kuumetta kertoo kyllä siitä, että se on jo munuaisissa.
[/quote]
no ei kyllä kuume sitä kerro. Vti-oireisiin kuuluu myös kuumeilu ilman, että munuaiset heti paukkuu. Mutta ap.lle suosittelen hakemaan antibiootit. Olo voi muuttua nopeastikin huonoksi ja sittenhän se on sairaalareissu. Jos nyt kuitenkin jätät hakematta, niin juo väh 4 litraa/vrk, syö mahd. paljon c-vitamiinia (jos tabletteja niin 2g/vrk)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:47"]
[/quote]
no ei kyllä kuume sitä kerro. Vti-oireisiin kuuluu myös kuumeilu ilman, että munuaiset heti paukkuu. Mutta ap.lle suosittelen hakemaan antibiootit. Olo voi muuttua nopeastikin huonoksi ja sittenhän se on sairaalareissu. Jos nyt kuitenkin jätät hakematta, niin juo väh 4 litraa/vrk, syö mahd. paljon c-vitamiinia (jos tabletteja niin 2g/vrk)
[/quote]Liika juominen voi puolestaan aiheuttaa hyponatremiaa, ettei sekään ole hyvä että alkaa omin päin juomisiaan säätelemään!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:49"]
[/quote]
[/quote]Liika juominen voi puolestaan aiheuttaa hyponatremiaa, ettei sekään ole hyvä että alkaa omin päin juomisiaan säätelemään!
[/quote]
no voi v----!Ihan kuule joutuu aika paljon enemmän vetämään kuin 4 litraa!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ei sen kovin paljoa yli tarvitse mennä, olen ollut teholla töissä ja nähnyt yllättävän pienistäkin määristä hyponatremiaan menneitä, tuo neljäkin litraa voi riittää jollakulla. En suosittele kenellekään tällaista omin päin säätämistä!
[/quote]
[/quote]
Mikä ihmeen valtuutus sulla on täällä tuollaisia neuvoja antaa, "jos et kuitenkaan mene". Kun ne C-vitamiinit ja karpalot ei tulehduksessa auta yhtään mitään, monien tutkimusten mukaan niiden teho on ennaltaehkäisyssäkin huono. VTI:ssä ei ole kystiittivaiheessa yleensä kuumetta, horkkamainen kuume kertoo kyllä edenneestä infektiosta. Otatko sinä vastuun siitä jos AP jää sinun ohjeillasi "hoitamaan" tulehdustaan kotiin ja saakin verenmyrkytyksen? Joiltain ihmisiltä pitäisi todellakin ottaa netti pois.
Noniin soitin anopille ja hän huomenna ehtii tänne ajella käyttämään lääkärissä, joten jospa mää vielä huomiseen pärjään! Yritetään noilla kotikikoilla vielä tää päivä hoitaa ja toivoa että kuume pysyis aisoissa. -Ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ei sen kovin paljoa yli tarvitse mennä, olen ollut teholla töissä ja nähnyt yllättävän pienistäkin määristä hyponatremiaan menneitä, tuo neljäkin litraa voi riittää jollakulla. En suosittele kenellekään tällaista omin päin säätämistä!
[/quote]
Jaa että perusterveellä ihan? Mulle on lääkärit (elämän varrella varmaan 6 eri kappaletta) kehottanut vti-oireisiin juomaan sen 4 litraa ja jopa raskaaana kun olin ja turvotti, niin hokivat vaan, että juo juo juo! Joo, ei voi enää mihinkään uskoo ja luottaa, kun kumminkin joutuu teholle, kun kerta aina siellä joku av-mamma on töissä ja nähnyt maailman kirjon!
Sivu2