Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinasuvalta sinkulta kysytään: “Miten TEIDÄN kesäloma meni?”

Sinkku_ilman_muita
20.08.2021 |

Olen vähän päälle 30-vuotias yksinasuva sinkkunainen. Olen pariinkin otteeseen törmännyt samaan ilmiöön: minua juurikaan tuntemattomat henkilöt ilmaisevat puheessaan monikkoa "te".

- Lounaspöydässä n. 50 v. naispuolinen kollega kysyy: “Onko TEILLÄ jotain lomasuunnitelmia?"
- Kolmikymppinen mies kysyy vapaa-ajan juhlissa: ”Miten TEIDÄN kesäloma meni?"

Henkilöt olivat minulle puolituttuja eikä kumpikaan tiennyt mitään parisuhdehistoriastani tai perhetaustastani.

Kumpaankaan keskusteluun ei sisältynyt teitittelyä puolin tai toisin. Nykyään Suomessa harvemmin teititellään nuoria tai nuoren näköisiä ihmisiä minkään ikäisten taholta. En usko, että kummankaan tarkoitus oli kohteliaisuudesta teititellä tässä yhdessä lauseessa.

Tulee ennemmin fiilis, että oletetaan, että toinen on parisuhteessa, vaikka ei tiedetä sen tarkemmin. Kun on useamman vuoden elänyt sinkun arkea, eikä sopivaa ihmistä ole toiveista huolimatta löytynyt, tuntuu loukkaavalta, että esitetään tällainen oletus. Olen kyllä jo muutenkin havainnut, että suuri osa muista ihmisistä on parisuhteessa, ei tarvitse korostaa poikkeavaa elämäntilannetta. Sensitiivisempää ja kohteliaampaa olisi jos ei kerrottaisi toiselle omia oletuksia heidän parisuhdetilanteestaan.

Onko joku muu kohdannut saman ilmiön?

Tämä on tietysti todella pieni asia verrattuna siihen, mitä lapsettomuudesta kärsivät ihmiset joutuvat kärsimään ”Koska teille tulee lapsi?” tms. uteluita, joihin he vastaavat jotain vaivaantunutta ja yrittävät vaihtaa aihetta. Hekin usein poikkeavat valtavirrasta ja joutuvat sen takia piinallisiin tilanteisiin.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus vastannut näihin hyväntuulisesti naljaisten että "ei minua tarvitse teititellä, tehdään vaan sinunkaupat" ja jatkanut kertomalla kuinka MINUN lomani meni ja kuinka MINÄ näin sukulaisiani jne. Yleensä oppivat kerrasta.

Näin ajattelin itsekin ensi kerralla toimia :)

Vierailija
22/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että tehdään vaan sinunkaupat, jos teitittely häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa kyllä kysyä tuolla tavalla. Jos itse kysyn työkaverilta kuulumisia niin kyllä puhun hänestä ihan yksilönä, hän saa sitten itse mainita perheensä jos haluaa ja jos sellaista on.

No kyllä minä oletan, että yli 30v naisella on jo mies ja lapsetkin kun nuoremmillakin monesti jo on ainakin kumppani.

Ei kannata olettaa, kaikki meistä eivät halua kumppania tai lapsia.

Vierailija
24/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niinpäin, että teidän sanaa käytetään, kun ei haluta olla tunkeilevia. Jos sanottaisiin sinun, niin oletetaan että kerrot jotain henkilökohtaista lomastasi. Kun sanotaan teidän, niin siihen voi kertoa jotain yleistä kaikkia koskevaa kuten oli hyvät ilmat ja uimaranbat olivat täynnä ihmisiä.

Vierailija
25/31 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sinkkunainen, että moni mies voi tuolla tavalla kysellä sinun parisuhdestatustasi, koska on kiinnostunut sinusta.

Vierailija
26/31 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/31 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tuo vaikka olenkin parisuhteessa, ei se silti tarkoita että viettäisin kaikki juhlapyhät tai lomat jatkuvasti käsi kädessä mieheni kanssa. Joskus olen jopa sanonut lähteväni yksin mökille ja silti on erikseen kysytty keitä muita sinne on tulossa. Ihmisille tuntuu olevan täysin käsittämätöntä että joskus viihdyn ihan oikeasti ilman muiden seuraa.

Vierailija
28/31 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla niinpäin, että teidän sanaa käytetään, kun ei haluta olla tunkeilevia. Jos sanottaisiin sinun, niin oletetaan että kerrot jotain henkilökohtaista lomastasi. Kun sanotaan teidän, niin siihen voi kertoa jotain yleistä kaikkia koskevaa kuten oli hyvät ilmat ja uimaranbat olivat täynnä ihmisiä.

No en minä ainakaan kysy, että "Miten teidän kesäloma meni?", vaan otan etäisyyttä ja kysyn "Miten kesäloma meni?"

Siihen voi sitten vastata "Hyvin." tai "Suomalaisten kesäloma on yleensä neljä viikkoa, ja tänä kesänä oli poikkeuksellisen lämmintä." tai "Löysin heti ekalla lomaviikolla uuden kesäpanon, ja hinkattiin vartaloitamme yhteen koko loppuloma. Kato, mulla jäi tähän nivuseen tämmöinen punainen jälki, mitähän salvaa siihen vois laittaa?" riippuen vastaajan omasta mukavuusaluuesta.

Vierailija
29/31 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40+ sinkku ja hammaslääkäri sanoi että "noin vanhemmiten". Se lause oli vähän liikaa, kun hammaslääkäri ei ole itsekään yhtään nuorempi.

Herkkää porukkaa täällä. Kuuluuko erityisesti sinkkuuteen? Parisuhteessa saa raatorehellistä palautetta aika ajoin ja se on ihan kasvattavaa.

Vierailija
30/31 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtelias tapa kysyä, jossa ei eritellä tai analysoida sinun tilannettasi.

Kesälomani sujui mukavasti, koska tapasin sukulaisiani ja ystäviäni.

Onko Suomessa kohteliasta puhua toisesta ihmisestä monikossa jos ei tiedä, onko toinen elämässään yksin vai parisuhteessa? En ainakaan itse kokenut sitä ollenkaan kohteliaaksi tai huomaavaiseksi, päinvastoin. Yksin oleva ihminen kokee itsensä entistäkin ulkopuolisemmaksi, joukkoon kuulumattomaksi. 

Ymmärrän, miten ulkopuoliselta eri vähemmistöihin kuuluvista ihmisistä voi tuntua kun puheissa oletetaan, että kaikki elävät samanlaista elämää kuin valtavirta. Muiden elämänmuotojen ja erilaisten ihmisten olemassaolo yksinkertaisesti unohdetaan tai sivuutetaan merkityksettömänä (esim. lapsettomat, yksin elävät, homoseksuaalit, ulkomaalaistaustaiset, ihmiset, joilla on joku toimintakykyyn vaikuttava vamma tai sairaus jne.). Onneksi jokaisella on koko elämä aikaa opetella erilaisten ihmisten kohtaamista. Jonain päivänä saattaa itse olla se joukkoon kuulumaton yksineläjä tai muulla tavalla erilainen kuin valtavirta. 

Vierailija
31/31 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi