Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinasuvalta sinkulta kysytään: “Miten TEIDÄN kesäloma meni?”

Sinkku_ilman_muita
20.08.2021 |

Olen vähän päälle 30-vuotias yksinasuva sinkkunainen. Olen pariinkin otteeseen törmännyt samaan ilmiöön: minua juurikaan tuntemattomat henkilöt ilmaisevat puheessaan monikkoa "te".

- Lounaspöydässä n. 50 v. naispuolinen kollega kysyy: “Onko TEILLÄ jotain lomasuunnitelmia?"
- Kolmikymppinen mies kysyy vapaa-ajan juhlissa: ”Miten TEIDÄN kesäloma meni?"

Henkilöt olivat minulle puolituttuja eikä kumpikaan tiennyt mitään parisuhdehistoriastani tai perhetaustastani.

Kumpaankaan keskusteluun ei sisältynyt teitittelyä puolin tai toisin. Nykyään Suomessa harvemmin teititellään nuoria tai nuoren näköisiä ihmisiä minkään ikäisten taholta. En usko, että kummankaan tarkoitus oli kohteliaisuudesta teititellä tässä yhdessä lauseessa.

Tulee ennemmin fiilis, että oletetaan, että toinen on parisuhteessa, vaikka ei tiedetä sen tarkemmin. Kun on useamman vuoden elänyt sinkun arkea, eikä sopivaa ihmistä ole toiveista huolimatta löytynyt, tuntuu loukkaavalta, että esitetään tällainen oletus. Olen kyllä jo muutenkin havainnut, että suuri osa muista ihmisistä on parisuhteessa, ei tarvitse korostaa poikkeavaa elämäntilannetta. Sensitiivisempää ja kohteliaampaa olisi jos ei kerrottaisi toiselle omia oletuksia heidän parisuhdetilanteestaan.

Onko joku muu kohdannut saman ilmiön?

Tämä on tietysti todella pieni asia verrattuna siihen, mitä lapsettomuudesta kärsivät ihmiset joutuvat kärsimään ”Koska teille tulee lapsi?” tms. uteluita, joihin he vastaavat jotain vaivaantunutta ja yrittävät vaihtaa aihetta. Hekin usein poikkeavat valtavirrasta ja joutuvat sen takia piinallisiin tilanteisiin.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kauheeta. Oletus on, että sulla on pari. Ei mitään taka-ajatuksia.

Vierailija
2/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kuullut teitittelystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Mutta olen 30v sosiaalisesti kyvytön hikky neitsytmies ja töissä aina viikonlopun jälkeen kysytään "No, saitko pillua?" Loman jälkeen kysytään "Kävitkö pattajalla panemassa?"

Apua! Ilmeisesti samat oletukset voi ilmaista myös paljon ronskimpaan tyyliin. Kanssaihmiset, mikä heitä vaivaa kun ei voi käyttäytyä. [face palm -symboli tulisi tähän kohtaan joisin voisin lisätä]

Vierailija
4/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40+ sinkku ja hammaslääkäri sanoi että "noin vanhemmiten". Se lause oli vähän liikaa, kun hammaslääkäri ei ole itsekään yhtään nuorempi.

Vierailija
5/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni niin kuin jokainen muukin päivä.Ikuisella lomalla kun työstä jo eläkellä.Korona aika,mutti jokaisen ihmisen elämää.Ainoa asia luojankiitos olen vanha ja yksin asuva.Ei huolta lapset kouluun tai päiväkoti esim.viiruksen takia.Tai itse töihin julkisilla.Jotain siis hyvää vanhan eläkeläis sinkuna todella.Ulkoilua ja ulkoilua tosi paljon,säällä kuin säällä.Läpi vuoden aikojen.Ei univajeita.Nukun kuin tukki yöni.Herämättä kertaakaan.Aamun virkuna ja illan torkuna.Ei myöskään loma tressiä.Kun vanha.

Vierailija
6/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias tapa kysyä, jossa ei eritellä tai analysoida sinun tilannettasi.

Kesälomani sujui mukavasti, koska tapasin sukulaisiani ja ystäviäni.

Vierailija
7/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kauheeta. Oletus on, että sulla on pari. Ei mitään taka-ajatuksia.

Toisen ihmisen oletus ei ole se ongelma vaan se, että se oletus tarjotaan toiselle ihmiselle muottina, eikä vaivauduta ensin selvittämään, mikä toisen tilanne oikeasti on. Voi ihan hyvin sanoa "sinä" jos ei tiedä eikä halua selvittää toisen parisuhdetilannetta.

En itse lähtisi kenelläkään ilmaisemaan oletustani, että hän on parisuhteessa, hänellä on lapsia tms. jos en tiedä, onko hänellä. Noiden asioiden puuttuminen on monelle kipeä asia. 

Vierailija
8/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät hyssykät. Päätin juuri lopettaa kaiken puhumisen kaikille henkilöille. En vaan kestä enää tätä jatkuvaa loukkaantumisten tulvaa.

Ottakaa nyt hiukan rennommin!!

Vierailija
9/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No moni olettaa että sinkullakin on joku sosiaalinen elämä vaikka se ei olisikaan parisuhde. ”Teillä” voidaan tarkoittaa sinua ja ystävääsi/serkkuasi/veljeäsi/kaimaasi/ketä tahansa muuta henkilöä jonka kanssa tapaat viettää lomiasi.

Vierailija
10/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Mutta olen 30v sosiaalisesti kyvytön hikky neitsytmies ja töissä aina viikonlopun jälkeen kysytään "No, saitko pillua?" Loman jälkeen kysytään "Kävitkö pattajalla panemassa?"

No kävitkö? Siellä kun käyt kerran paneskelemassa niin ei enää suomikanttura kiinnosta

Vierailija
11/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se "te" viittaa sinuun ja puolisoon. Se tarkoittaa ihan kaikkia, vaikka sinua ja mummoasi, tai sinua ja kolmea naapuriasi.

Vierailija
12/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40+ sinkku ja hammaslääkäri sanoi että "noin vanhemmiten". Se lause oli vähän liikaa, kun hammaslääkäri ei ole itsekään yhtään nuorempi.

Se ei poista sitä tosiasiaa, että olet iäkäs naisihminen vaikka hammaslääkäri ei olisikaan sen nuorempi.

Vierailija
13/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yli 40, usein joku hyvänpäiväntuttu kysyy: -Mitä teitte lomalla? Tai -Ai niin, teillä oli siellä Keski-Suomessa se mökki...

Kerran korjasin että minulla on mökki, yleensä en jaksa välittää...

Vierailija
14/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa kyllä kysyä tuolla tavalla. Jos itse kysyn työkaverilta kuulumisia niin kyllä puhun hänestä ihan yksilönä, hän saa sitten itse mainita perheensä jos haluaa ja jos sellaista on.

Vierailija
15/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa kyllä kysyä tuolla tavalla. Jos itse kysyn työkaverilta kuulumisia niin kyllä puhun hänestä ihan yksilönä, hän saa sitten itse mainita perheensä jos haluaa ja jos sellaista on.

No kyllä minä oletan, että yli 30v naisella on jo mies ja lapsetkin kun nuoremmillakin monesti jo on ainakin kumppani.

Vierailija
16/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus vastannut näihin hyväntuulisesti naljaisten että "ei minua tarvitse teititellä, tehdään vaan sinunkaupat" ja jatkanut kertomalla kuinka MINUN lomani meni ja kuinka MINÄ näin sukulaisiani jne. Yleensä oppivat kerrasta.

Vierailija
17/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä oletan, että yli 30v naisella on jo mies ja lapsetkin kun nuoremmillakin monesti jo on ainakin kumppani.

Tervetuloa nykyaikaan mummeli, sinkkuja on nykyään iso osa kansasta!

Vierailija
18/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy samaa toisin päin. Oon 30v sinkku ja ajattelen ihmisiä yksilöinä. Jos kysyn joltain perheelliseltä, että "miten sun kesäloma meni" niin saan oudon katseen ja vastauksessa oikein korostetaan sanaa "ME oltiin reissussa, me tehtiin sitä tätä ja tuota". Mulla on monesti olo, että perheelliset ei nää ihmisiä enää yksilöinä. Sitten ihmetellään silmät pyöreenä kun puhun itsestäni minä-muodossa. Minä olin reissussa ihan itsekseni. Minä kävin kavereiden kanssa mökillä. Minä tein sitä tätä ja tuota. Ja olen vieläpä onnellinenkin ihan näin vaan yksikseni!

Vierailija
19/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni, (kissan kanssa) köllöteltiin vaan kotona. Kissa+minä ollaan se meidän kotitalouden "me". En jaksa korjata tai eritellä jotain parisuhdekuvioita tai niiden puuttumista puolituntemattomille. Samoin kun joku kysyy mitä sun vanhemmaT tekee työkseen, niin sanon vain äidin ammatin (kun isä on kuollut). Fiksummat tajuaa jo ekasta vastauksesta ettei kysele sen toisen olettamansa vanhemman perään.

Outoa tosin kaikki nuo monikkokyselyt, ellei kysyjä sitten jo tunne koko porukkaa.

Vierailija
20/31 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oletuksessa ole mitään pahaa, kaikki ihmiset tekevät oletuksia. Mutta se on eri asia, kannattaako sitä oletusta sanoa toiselle, jonka elämästä ei tiedä mitään. Yleensä ihmiset pyrkivät olemaan huomaavaisia keskustelukumppania kohtaan. Luultavasti näissä tapauksissa ei vaan ole tajuttu, että toisesta voi tuntua tosi kummalta se esitetty oletus. 

Kannattaa varmuuden vuoksi puhua toisesta yksilönä jos ei tiedä tarkemmin toisen perhetilanteesta. Tuskin kukaan perheellinen loukkaantuu jos joku kysyy: "Miten sun kesä meni?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi