Vihaako kukaan muu sitä että kotiinne tulee vieraita?
Minä asun perheeni kanssa melko kaukana (yli 400km) kaikista sukulaisistani. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että aina kun sukulaiseni tulevat meille, jäävät he yöksi. Kesäisin tuntuu että vieraita on joka toiselle viikonlopulle..ja osa viipyy kauemminkin kerralla.
Tätä on nyt jatkunut yli 8v ja alkaa tuntumaan siltä että vihaan sitä. Joka kerta kun joku ehdottaa meille tuloa, alan voida jo fyysisestikin pahoin. Siis vihaan sitä!!! Loputon ruuanlaitto (muille tarjoaminen tietenkin), siivoaminen ja viihdyttäminen. Viimeksi siskoni tuli perheineen koiriensa kanssa ja rikkoi viikonlopun aikana 2 lasia, koirat kakkasi takapihan täyteen ja ikkunat oli täynnä lasten sormien jälkiä.
Viime aikoina olen alkanut sanoa jo suoraan että koirat eivät voi tulla....mutta kuitenkin aina välillä joku tuo (koska koirahoitolaa ei kuulemma ollut saatavilla).
Nykyään en kutsu edes kavereita kylään meille, koska nämä pakolliset sukulaisvierailut vievät kuukausiksi kaikki mehut.
Haluan olla kotona rauhassa omalla perheellä.
Kommentit (29)
Minusta on niiin ihanaa, kun ystävät ja sukulaiset käyvät kylässä. Tykkään kokkailla ja leipoa, MUTTA
yöunet on mulle pyhä asia. Yövieraita en suvaitse / hyväksy. Sellaiseen en suostu! Ikinä!
Vihaan yökyläilyä. Onneksi läheiset tietää jo tämän eikä kukaan edes ehdota moista.
Pitää vaan sopia säännöt. Kun jäin yksin asumaan tosin lähiöön.Onko siitä jo aikaa 22v? Kaikki ystävänä halusivat tulla kotiini,ihan vierestäkin asuvat ,ilman vasta vierailua.Selitykset kun asut yksin ,sun luo kiva tulla,saa rauhassa puhua!Selityksinä:Meille ei voi tulla,aikuinen lapsi kotona,ymm selitykset.Aikaani myös halitiin,annetiin odotutaa röyhkeästi tunti parkin.Oli myös selvää oltava tarjoulu pöytä katettuna.Aloin tarjoamaan pelkää kahvia/ teetä.Leipää pyydetiin edes.Keties joskus laitoin hedielmiä ja pilkotua porkkana,omenoineen.Yksi sai raivarin,huusi minähän en noita syö,otti ja lähti kuin annikki tähti.Eli tässä 3vuotta opetellut sanoo: Kotini ei tule kuin minun läheiseni!Ilolla tapaan kahvilat,soppailu tai ihan kuljeskellen yhdessä.Muistutaen olen aamun virkku illan torkku ja minun ajalla.Kaikki riesat kadoneet.Olisi heti pitänyt sanoa,hei ei tää mee oikein.Mitä iloa mulla koti on istua ja kuunella toisten valitus?Kun minua ei kuunella.Ihan yksin osaan kotinikin olla.tavataan kotien ulkopuolella.Kotini tulee vain minun rakaat läheiset!Sama asia uusille tulokaille.Kumma vanhat lähti ja uudet ihmiset aina katoaa.Jokaisen on osattava kuitenkin nostaa kissa pöydälle.Mulle rakaat läheisen ovat ilo ja tervetuleet aina.On kuin Joulu, kun saapuvat! He riitävät,tuovat todella ilon!(ps,lukihäiriö,en näe kirjotus virheet anteeksi)
nuorena en tykännyt kun jouluna riitti vieraita 3 päivälle äidin ison sisarusparven vuoksi. lähdin ulos jos vain sää salli. välillä olin yksinäni rapussa ja kuuntelin oven takana koska lähtevät.
En erityisesti pidä yllätysvieraista. No menettelee se, jos tulevat keskellä päivää, jolloin voin kiehauttaa sumpit. Pullaa ei ole, elleivät vieraat älyä itse tuoda. Muuten vieraat vain sovitusti. Joitakin sukulaisia saatan kutsua jopa aterialle, vaikka en mikään kokki kolmonen olekaan. Mutta onneksi asun sen verran ahtaasti, että ei tarvitse majoittaa yövieraita. En itsekään halua mennä yökylään. Omassa sängyssä nukun kuin tukki, mutta vieraassa saatan valvoa ja pyöriä läpi koko yön.
Omat ja toisen henkilökohtaiset rajat huomaava, kunnioittava ihminen osaa kyllä toimia niin, että ei tuppaudu väkisin.
Luotettavat ja hyvät ystävät eivät aiheuta millään tavalla pahaa oloa. Eikä siitä jää sellaista ikävää jälki tuntumaa.
Meillä on koti vain meitä itseämme varten ja muita tavataan muualla. Kaikkein läheisimmät omaiset, aikuiset vain pääsevät kotiimme. Jos lapsiperhe pääsee niin vanhempien pitää vahtia lapsensa. Sillä minä en kasvata enkä vahdi toisten lapsia vaan se on vanhempien tehtävä. Jos se ei onnistu niin tänne ei tule yhtäkään lapsiperheellistä. Minä en ala kasvattamaan toisten lapsia. Siitä on huonoja kokemuksia ja saa vain vihat päälleen. Olen saanut tappouhkauksenkin kirkumiseen ja järkyttävään meteliin puuttumalla. Kukaan ei halua terassillaan ja pihallaan kesällä kuunnella tuntikausien kirkumista kolmelta suunnalta ympäri vuorokauden parhaimpina kesäpäivinä. Olin paha ihminen kun uskalsin valittaa. Heti sain jonkun mielenterveysongelmaisen vanhemman kimppuuni. Kun ei kestä omia lapsiaan niin hyvä kun ne vain tuottaa häiriötä ihan syyttömille.
Olet ihan liian kiltti Ap. Sinun pitää jämäköityä! Sanot vaan ettei sovi tai sitten tosiaankin valehtelet , että teillä ollaan kipeänä. Voimia Sinulle 💚
Meille vieraat ovat tervetulleita pidemmäksikin aikaa, erityisesti lähisukulaiset. Kovin etäisten kavereiden vierailut saatan kokea kiusallisiksi, ja siksipä en mielellään jakele vierailukutsuja. Koen kiusalliseksi sen, jos joku kaukaisempi tuttava kysyy, että voiko tulla meille yövieraiksi. Kiusalliseksi sen tekee se, että jos en tunne entuudestaan ihmisten tapoja ja käytäntöjä, ja jos ne poikkeavat kovastikin omasta elämäntavasta ja -rytmistä.
Kaipaisin Suomeen vierailujen osalta japanilaista kulttuuria, siellä ei juuri koskaan käydä kenenkään kotona. Mitään synttärikahvitteluja ei järjestetä, eikä sen ihmeemmin mitään muitakaan juhlia ainakaan kotona. Jos tavataan niin tavataan kahvilassa, baarissa tai ravintolassa. Olisi ihanaa jos ei tarvitsisi pitää kahviastiastoa ja vierasvaraa kotona. Tai ruokalautasia, leipälautasia, kulhoja 12 ihan vaan vieraiden takia. Olisi ihanaa jos koti voisi olla vaan perheen oma pesä.