Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kanssa on älyttömän helppoa vaikka kaikki pelottili muulla.

Vierailija
15.09.2014 |

Olen nyt ollut 8kk kotona vauvan kanssa ja kaikki on super helppoa. Raskausaikana kaikki varoittelivat, että kyllä se elämä sitten muuttuu ja tulet olemaan väsynyt. No, väsynyt en ole ollut. Olen alusta saakka saanut nukkua yöt rauhassa. Mies hoiti aluksi yösyöttöjä pullolla ja yösyötöt loppuivatkin ensimmäisen kuukauden aikana. Vauva on hyväntuulinen, eikä itke lähes koskaan. Hymyilee ja on iloinen. Koskaan ei ole ollut ongelmaa lähteä extempore liikkeelle, käydä ravintoloissa tai kahviloissa, museoissa tai muissa paikoissa. Vauva käyttäytyy aina hyvin ja viihtyy hyvin. Edelleen ihmiset kyselevät, että nukunko kun vauva nukkuu päiväunia, vaikka olen sanonut, etten ole väsynyt. Puuhaan omiani päiväuniaikaan ja olen saanut gradunikin lähes valmiiksi äitiyslomalla. 

Haluan muistuttaa, että näinkin hyvin voi käydä.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]Nauti helposta olostasi nyt. Uhmaikä on ihan nurkan takana, mutta ehkä sekään ei ole niin kovin kamalaa. ;)
[/quote]

Aina näitä! Hei pliis älkää viitsikö.

Vierailija
22/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli kavereita jotka sanoivat, etta vauva nukkuu lapi yon. sitten ilmeni etta syottivat puolen yon aikaan ja sitten 4.30 tai 5.00. kylla mun yon pitempi kuin tuo. mulla lapsi soi tosi pitkaan kaksi kertaa yossa, koska mun yo alkaa klo 22 ja loppuu klo 7. onnellinen ap kyllakin, etta mies otti osaa yo-syottoihin. meilla se oli aivan minun vastuulla, mutta se oli ihan ok, koska olin paivat kotona ja mies toissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös peloteltiin vauva-ajan kamaluudesta ja rankkuudesta. Vielä mitä! Molemmat lapset ovat olleet tosi "helppoja". Ei olla kärsitty yövalvomisista (toinen alkoi nukkua täysiä öitä kahden kuukauden iässä, toinen kaksiviikkoisena), vatsavaivoista tms. Uhmaikäkin meni kummallakin aika helpolla.

Nyt lapset 4v. ja 8v. ja voin vain muistella lämmöllä leppoisaa vauva-aikaa. Nythän meininki onkin sitten jo ihan toinen:D

Vierailija
24/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:50"]

Meilläkin helpot ja tyytyväiset vauvat. Mutta joskus väsyttää, sillä haluan imettää heitä ja siksi heräilevät usein tissille. Sinä ilmeisesti olet tuosta luistanut. Sääli vauvaa. :(

[/quote] Imetän, nyt tosin annan jo kiinteitäkin. Heruin helposti myös pumpulle, joten isänsä sai myös paljon syöttöaikaa.

ap

Vierailija
25/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:28"]Olen nyt ollut 8kk kotona vauvan kanssa ja kaikki on super helppoa. Raskausaikana kaikki varoittelivat, että kyllä se elämä sitten muuttuu ja tulet olemaan väsynyt. No, väsynyt en ole ollut. Olen alusta saakka saanut nukkua yöt rauhassa. Mies hoiti aluksi yösyöttöjä pullolla ja yösyötöt loppuivatkin ensimmäisen kuukauden aikana. Vauva on hyväntuulinen, eikä itke lähes koskaan. Hymyilee ja on iloinen. Koskaan ei ole ollut ongelmaa lähteä extempore liikkeelle, käydä ravintoloissa tai kahviloissa, museoissa tai muissa paikoissa. Vauva käyttäytyy aina hyvin ja viihtyy hyvin. Edelleen ihmiset kyselevät, että nukunko kun vauva nukkuu päiväunia, vaikka olen sanonut, etten ole väsynyt. Puuhaan omiani päiväuniaikaan ja olen saanut gradunikin lähes valmiiksi äitiyslomalla.  Haluan muistuttaa, että näinkin hyvin voi käydä. [/quote] Ekan kuun jälkeen vauva ei enää syö öisin. Kuulostaa oudolta että kuukauden ikäisellä olisi jo koko yön kestävä tauko syömisessä...

[/quote]

Meillä toinen lopetti yösyönnit 2kk:n iässä, toinen kaksiviikkoisena. Terveydenhoitajakin totesi, ettei tarvitse herätellä syömään. Olivat kuitenkin yliaikaisia ja reilusti yli nelikiloisia syntyessään ja kasvoivat käyrillä hyvin.

Vierailija
26/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aivan kamala vauva-aika, mutta nyt kolmevuotiaana lapsi on aivan älyttömän ihana ja kiltti, vaikka uhmaa onkin.

Osaan kyllä arvostaa tätä vaihetta tuon vauva-ajan koliikki-allergia-unettomuus-kamaluuden jälkeen.

Välillä ihmetyttää, kun ihmiset pitävät uhmaikää jotenkin erityisen rankkana. Tää on lastenleikkiä vauva-aikaan verrattuna! 

Ja joo, oon kyllä kateellinen sulle helposta vauvasta! Mutta enpä tätä lastamme silti vaihtaisi toiseen. :)

Vierailija
27/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me pidetäänkin hauskaa helppojen vauvojemme kanssa. En siis ole aloittaja, mutta mulla aika lailla sama tilanne. Se on kummallista, että kaikki kysyy aina miten on menny. Sitten kun vastaa rehellisesti, että on ollut helppoa, niin sitä ei saisi sanoa. 

Vauva syö 1-2 kertaa yössä ja nukkuu pitkään. Hän itkee ainoastaan nälkää ja yliväsymystä. Aika harvoin siis, jos syötöistä ja nukkumaanmenosta huolehditaan. Hyväntuulinen vauva. On pystytty matkusteleen lyhyitä matkoja ja kaupungillakin on ollut suht helppo liikkua. 

Ei se ole leuhkimista, jos kertoo erilaisesta tilanteesta. Miksi helppoa vauvaa pitäisi hävetä ja salailla?

Vierailija
28/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]

Nauti helposta olostasi nyt. Uhmaikä on ihan nurkan takana, mutta ehkä sekään ei ole niin kovin kamalaa. ;)

[/quote]

Mä en ymmärrä näitä kommentteja. Tottakai jokainen tietää, että uhmaikä on tulossa. Miksi se estää nauttimisen nyt kun lapsi on tyytyväinen ja kiltti? ;)

[/quote]

Eihän se estäkään. Ilo pitää repiä siitä, mistä sen saa. Ja kuten sanoin, ehkä uhmaikäkään ei ole niin kamalaa paitsi hetkittäin. Osaa uhmaikäinenkin olla tyytyväinen ja kiltti ehkä jopa enimmän aikaa. ;)

Vierailija
29/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:57"]

Meillä oli aivan kamala vauva-aika, mutta nyt kolmevuotiaana lapsi on aivan älyttömän ihana ja kiltti, vaikka uhmaa onkin.

Osaan kyllä arvostaa tätä vaihetta tuon vauva-ajan koliikki-allergia-unettomuus-kamaluuden jälkeen.

Välillä ihmetyttää, kun ihmiset pitävät uhmaikää jotenkin erityisen rankkana. Tää on lastenleikkiä vauva-aikaan verrattuna! 

Ja joo, oon kyllä kateellinen sulle helposta vauvasta! Mutta enpä tätä lastamme silti vaihtaisi toiseen. :)

[/quote]

Täysin samaa mieltä! 

Vierailija
31/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:48"]

Nauti helposta olostasi nyt. Uhmaikä on ihan nurkan takana, mutta ehkä sekään ei ole niin kovin kamalaa. ;)

[/quote]

Mä en ymmärrä näitä kommentteja. Tottakai jokainen tietää, että uhmaikä on tulossa. Miksi se estää nauttimisen nyt kun lapsi on tyytyväinen ja kiltti? ;)

[/quote]

Eihän se estäkään. Ilo pitää repiä siitä, mistä sen saa. Ja kuten sanoin, ehkä uhmaikäkään ei ole niin kamalaa paitsi hetkittäin. Osaa uhmaikäinenkin olla tyytyväinen ja kiltti ehkä jopa enimmän aikaa. ;)

[/quote]

Ei oikeasti voi olla noin vaikea paikka, kun jollain on helppo vauva ja sitä kautta itsellä energinen ja hyvä olo. Hymiösi paljastavat, että viestisi eivät ole lainkaan hyvällä kirjoitettu.

Vierailija
32/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös uhmaiällä pelottelua on saanut kuulla. Tuntuu tosiaan siltä, että hyvistä vauva-arkikokemuksista ei saisi puhua. Valitella kyllä voi ja jopa kilpailla siitä kenellä on vaikeinta. 

ap

Vierailija
33/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vauva-arki meilläkään niin kamalaa ollut vaikka sitä niin peloteltiin. Heräilihän se vauva öisin syömään ja kunnon yöunia alkoi nukkumaan vasta 8kk iässä. Hampaita kun tuli niin yöt oli levottomia, mutta ei sekään niin kamalaa ollut. Olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt että vauva nukkui täysiä öitä "jo" 8kk ikäisenä, kun olin valmistautunut siihen että ensimmäinen vuosi valvotaan jokatapauksessa. Odotin minäkin vauvavuodesta paljon pahempaa.

Vierailija
34/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:55"]Minua myös peloteltiin vauva-ajan kamaluudesta ja rankkuudesta. Vielä mitä! Molemmat lapset ovat olleet tosi "helppoja". Ei olla kärsitty yövalvomisista (toinen alkoi nukkua täysiä öitä kahden kuukauden iässä, toinen kaksiviikkoisena), vatsavaivoista tms. Uhmaikäkin meni kummallakin aika helpolla.

Nyt lapset 4v. ja 8v. ja voin vain muistella lämmöllä leppoisaa vauva-aikaa. Nythän meininki onkin sitten jo ihan toinen:D
[/quote]
Vauva-aika oli kyllä leppoisaa! Mutta ei meillä kovin hurjaa ole ollut uhmaiässäkään kun vain on jämäkkä! Toki on lapsia, joihin ei tunnu kiellot tehoavan. Edelleen olen onnekas!
T: Se jolla kolme lasta, joista yksi keva

Vierailija
35/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ole mitään kilpailua, jos puhutuaan vauva-ajan rankkuudesta. Se on vain vertaistuen hakemista rankassa elämäntilanteessa. Se helpottaa, kun tietää, että myös muilla on rankkoja kausia, mutta niistä pääsee eteenpäin.

Aika tylyä ajatella, että siitä rankkuudesta puhuttaisiin kilpailumielessä. Taidat olla vailla empatiakykyä!

Vierailija
36/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alottajan kanssa yhtäläiset kokemukset. Vauva on nyt 6kk, ja ensimmäisen kuukauden jälkeen yöt on olleet täysin yhtenäisiä. Aluksi n. 22-06, nykyään 21-07. Lapsi on terve, voi ja kasvaa hyvin, ja minä voin hyvin. Kiinteät aloitettiin helposti, eikä ole mitään yliherkkyyttä millekään ja kaikki mitä tarjoaa, maistuu. Vauva ei ole juurikaan pidätellyt minua menemästä ja tekemästä juttuja entiseen tapaan, kulkee hyvin mukana ja tarkkailee maailmaa. Ruoka-ajat ja päiväunet on säännöllisiä, se tuo vauvalle turvaa, vaikkei hän vielä kaikesta ymmärräkään. Se antaa myös mulle mahdollisuuden joka päivä paneutua omiin harrastuksiini.

Minusta on jotenkin surullista, että omasta helposta lapsesta ei voisi iloita julkisesti, ikään kuin aina pitäisi keksiä joku valittamisen aihe, joku asia, joka ei ole hyvin. Ja justiinsa se ihmisten taivastelu; "odotas kun sitäjatätä..." No kauhulla odotan joo, kiitti kun vesität mun hyvän fiiliksen. Kateutta lienee se?

Vierailija
37/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:15"]

No ei se ole mitään kilpailua, jos puhutuaan vauva-ajan rankkuudesta. Se on vain vertaistuen hakemista rankassa elämäntilanteessa. Se helpottaa, kun tietää, että myös muilla on rankkoja kausia, mutta niistä pääsee eteenpäin.

Aika tylyä ajatella, että siitä rankkuudesta puhuttaisiin kilpailumielessä. Taidat olla vailla empatiakykyä!

[/quote] Empatiakykyä minulta ei puutu. Kerroin miltä minusta tuntuu. Kyllähän tästäkin keskustelusta huomaa, ettei positiivisten kokemusten jakaminen herätä läheskään kaikissa positiivisia ajatuksia, päinvastoin. Minä ainakin luin ja kuulin niin paljon negatiivisia kokemuksia raskaana ollessani, että oikeastaan luulin vauva-arjen olevan kaikille raskasta. Olisi ollut ihan hyvä kuulla positiivisiakin kokemuksia enemmän.

ap

Vierailija
38/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa kuulla tällaisiakin kertomuksia. Oma 8kk ikäinen vauvani huutaa edelleen todella paljon, on ollut vaikka mitä vaivaa ja ongelmaa ja yöt ovat olleet koko ajan huonoja, päiväunet alle 30min kerrallaan jne... siitä huolimatta on tietenkin se maailman paras lapsi minulle :)
Jos tietäisin, että mahdollinen seuraava lapsi tulee olemaan yhtä haastava, en tiedä jaksaisinko enää. On ihanaa kuulla, että eivät kaikki vauvat ole tällaisia, vaan olen ehkä itse syystäkin väsynyt. Ja ehkä meidänkin seuraava lapsemme voi olla helpompi..

Vierailija
39/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 21:40"]

Kyllä minäkin voi tulla tänne huutelemaan kuinka lapsen kanssa on helppoa. Lapsi jo 13v ja mitään ongelmia ei ole ollut.

En vain viitsi huudella, kun tulee antaneeksi hölmön ihmisen kuva. Ikään kuin en tietäisi, että ei se aina mene niin, jos minulla menee hyvin, niin ei suinkaan kaikilla.

ja ps. ei se lapsen rauhallisuus ja kiltteys ja hiljaisuus ole edes minun ansiota, kun se meidän neljäs onkin erityisen hankala, kakkonen siis se helppo ja ykkönen ja kolmonen sellaisia suht helppoja.

[/quote]

No tässä onkin kunnon perinteinen suomalainen marttyyrimamma! Kyllä se onkin hienoa pitää esillä aina vaan negatiivisia asioita ja rypeä niissä, kuin edes joskus puhua siitä, että asiat voi myös olla lähtökohtaisesti helppoja ja kivoja.

Ap. nauti lapsestasi! Mulla on myös ollut 3 ihan helppoa ja ihanaa lasta, vaikka nuorin onkin ADHD. Sitä vaan ei millään saisi sanoa ääneen, koska kuten tästäkin ketjusta voi lukea, kaikki muu paita ruikutus on lesoamista.

Vierailija
40/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:15"]

[/quote] Empatiakykyä minulta ei puutu. Kerroin miltä minusta tuntuu. Kyllähän tästäkin keskustelusta huomaa, ettei positiivisten kokemusten jakaminen herätä läheskään kaikissa positiivisia ajatuksia, päinvastoin. Minä ainakin luin ja kuulin niin paljon negatiivisia kokemuksia raskaana ollessani, että oikeastaan luulin vauva-arjen olevan kaikille raskasta. Olisi ollut ihan hyvä kuulla positiivisiakin kokemuksia enemmän.

ap

[/quote]

Voi itku. Siis sinä tarvitset vertaistukea sihen, kun vauva-aika olikin helpompaa kuin kuvittelit??? Ooks tosissasi?

Tuo oli oikeasti todella ikävästi sanottu kaikille koliikki-itkujen kanssa painiville äideille, että he vain kilpailisivat sillä, että kenellä on rankinta! Oikeesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi