istuminen vs makoilu
Joka paikassa uutisoidaan, että istuminen on vaarallista, mutta entäs makoilu. Kumpi on haitallisempaa?
Itse olen huomannut että istun tosi vähän. Lähinnä syödessä tai jos täytyy koneella kirjoittaa jotain raportteja silloin tällöin. Muun ajan makoilen, seison tai olen liikkeessä.
Toisaalta voisi kuvitella, että makoilu on vähemmän haitallista ja että se olisi tuolilla istumista luonnollisempaa ihmiselle. Nukummekihan me makuulteen istumisen sijaan. Mitä mieltä muut olette tai onko jollakin ihan faktatietoa?
Kommentit (12)
eikö kenelläkään ole mitään näkemystä asiaan?!
Mä oon miettiny samaa, mutta en tiedä vastausta.
Oon myös miettinyt samaa. Uskoisin, että istuminen on jopa haitallisempaa, koska siinä selkäranka on kovemmalla. Stressaan välillä tällä istumisasialla, kun pyöräilen työmatkat (eli istun) ja istun paljon töissä. Kotonakin tulee istuttua.
Mun lapsuudessa meillä oli kotona sellaiset säännöt ettei päiväsaikaan saanut koskaan makoilla. No päivät meni muutenkin maalla työntouhussa. Nyt aikuisena tykkään makoilla kotona. Asun yksin kun lapsetkin on jo aikuisia. En tiedä kumpi on terveellisempää, mutta makoilu on ainakin mukavampaa.
Mä makoilen myös paljon enemmän kun istun. Netissäkin oon sängyllä läppäri sylissä. Töissä saan liikuntaa ihan tarpeeksi mun makuun. En ole koskaan ollut mikään liikunnasta pitävä. Esim. kävelen vain harvoin pitkiä matkoja, otan hissin rappusten sijaan AINA. Sitten aina ihmettelen kun tosi monet tuntuu olevan ihan himoliikkujia, siis ne liikkuu jatkuvasti jotenkin! Mä olen laiha ja ennen olinkin aika rapakunnossa.
Selän terveyden kannalta makaaminen terveellisempää
http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_vastaa_mika_tekee_istumisesta_vaarallista/6451624
Aineenvaihdunnallisten sairauksien ja lihomisen riskiä muutos istumasta makaamiseen ei vähennä.
Makaaminen terveellisempää, ainakin selälle, mutta parasta on lähteä liikkeelle :)
Ajattelisin, että makaaminen on niin kauan parempaa KUN MUISTAT YLLÄPITÄÄ LIHAKSISTOA JA VIETTÄÄ AIKAA PYSTYSSÄ.
Nimittäin maatessa et ylläpidä yhtään mitään lihaksia. Jos makaat päivät pitkät, menetät tukilihakset ja sinusta tulee mato. Istuessa sentään joudut hieman työskentelemään pysyäksesi pystyssä, toki pitkiä aikoja istuminen ei tee sekään hyvää.
Viettäkää aikanne pystyssä, kun lepäätte, makaatte. Mutta älkää levätkö liikaa. Kiitos paljon.
Eikös se uutisointi isrumisen vaaroista ollut ihan uutisankka?
Oma kroppani on sitä mieltä, että on parempi lojua sohvalla puolimakaavassa asennossa jalat rahilla ja läppäri sylissä kuin istua ryhdikkäästi mukaergonomisella työtuolilla sähköpöydän ääressä.
Pännii se, että työnantaja ei anna minun kuunnella kroppaani, ja että työterveyshuolto sekään ei osaa ajatella, ettei työntekoon välttämättä pöytää tarvita.
Tätä on kai tutkittu aika vähän, sillä ilmanmuuta selvänä oletuksena kaikessa ergonomiatutkimuksessa on, että työt tehdään pöydän ääressä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 15:49"]Oon myös miettinyt samaa. Uskoisin, että istuminen on jopa haitallisempaa, koska siinä selkäranka on kovemmalla. Stressaan välillä tällä istumisasialla, kun pyöräilen työmatkat (eli istun) ja istun paljon töissä. Kotonakin tulee istuttua.
[/quote]
Enpäs olekaan tuota pyöräilyä hoksannut ajatella istumisena, mutta sitähän sekin on. Ehkä kuitenkin pyöräilystä on enemmän hyötyä kuin haittaa? :)
Itselläni istumisen välttely liittyy myös vatsaoireisiin. Istuminen saa usein tukalan olon vatsaan, vaikka istuisi ryhdikkäästi.
Ap