Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PCO - estrogeenidominanssi - lapsettomuus - haluttomuus

Vierailija
15.09.2014 |

Aiheesta keskustelua?

Olisi mukava kuulla ajatuksia, kokemuksia samoista asioista kärsiviltä.

Ollaan nyt vuoden verran yritetty lasta (vuosi sitten jätettiin pillerit pois) ilman tulosta. Ei ylipainoa, ikääkin alle 25 vuotta.

Tuossa puoli vuotta sitten sain PCO-diagnoosin, joka selittää miksei raskaus ole alkanut.
Nyt minua on alkanut rassaamaan myös haluttomuus, jota on kestänyt suunnilleen siitä lähtien kun pillerit jätin pois.

Minulla on loppuviikosta lääkäriaika tuon PCOn vuoksi, ja mietinkin mitä kaikkea siellä voisin kertoa.
Olen nettiä tutkiskellessani törmännyt estrogeenidominanssiin, jonka epäilen itseltäni löytyvän ja näin ollen tätä hormonitasapainoa olen pyrkinyt kotjaamaan ruokavaliolla (paleo-tyyppinen, hiilihydraatit kasviksista) jo muutaman kuukauden ajan.

Kuukautisiakaan ei luomusti tule, vain Teroluteilla.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivivälit hukassa edelleen...

-Ap

Vierailija
2/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse saman diagnoosin n.22 vuotta sitten. Gyne otti ultrakuvat oikein opetuskäyttöön ja sanoi, että munasarjat on kuin haulikolla ammutut:(

Kehoitti myös äkkiä lapsen tekoon. Ennestään oli yksi lapsi. Muistaakseni silloin oli jokin häikkä myös kuukautisissa ja sain Terolut kuurin. Kuukautisia ei vain tullut ja olinkin kohta raskaana.

Sitten kävin yksityisellä ultrassa, koska mietitytti kuurin syönti sikiön terveyteen. Kaikki oli ok ja terve lapsi syntyi ajallaan.

Näin meillä, mutta sen jälkeen ei ole häikkää munasarjoissa ollut. Toivottavasti saat apua lapsettomuuteen ja kaikki päättyy onnellisesti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuulemma on PCO tyyppiset munasarjat, joissa vähä rakkuloita. Siltikään ei mitään toivoa raskaaksi tulosta luomuna :(

Saitko sinä, 3, jotakin muuta lääkettä kuin Terolutia, entä kauanko yrittäminen teillä kesti?

-AP

Vierailija
4/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on pco.n tyyppiset munasarjat. Tai niitä pieniä rakkuloita on n. 15-20. Minulla ainakaan ei ovulaatio tullut joka kierrosta ja tämän vuoksi raskautuminen kesti kauan.
Teroluteilla minulla säännöllisettiin menkat ja kaksi onnistunutta raskautta takana (olin 21v ja 24v.) lisäksi kaksi keskenmenoa. Olen käsitänyt että keskenmeno riski kasvaa jos nuo munasolut ei ole ihan priimaa ja sellainen sattuu kypsymään ja hedelmöittymään.

Kolmatta lasta einolla toiveista huolimatta koskaan saatu (olen nyt 32v.). Tosin minulla tuo tilanne on ainakin pahentunut kokoajan ja limakalvokaan ei nykyisin taida kypsyä kunnolla joten jos joku munasolu joskus vahingossa kypsyisi ja hedelmöittyisi niin ei kykene kiinnittymään kohtuun.

Clomifenia kokeiltiin kierto, mutta koska sen vuoksiminulle tuli vain isoja kystia sen käytte kiellettiin. Jotain pistoksiakn kokeiltiin joskus yhteen kiertoon muttasen enempiä hoitoja einolla kokeiltu eikä kokeilla koska nuo kaksi lasta ollaan saatu jo.

Vierailija
5/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös PCOS eli molemmat munasarjat kystaiset, painoa kertyy helposti, liiallista karvankasvua, aknea, hyvin epäsäännölliset menkat ollut nuoresta asti ja välillä ei ole tullut ollenkaan. Gyne sanoi aikoinaan että jos lapsia meinaan haluta niin heti hakemaan apua, ei tarvitse yrittää luomuna. No, olen nyt 32-vuotias, ja muutaman kuukauden olimme talvella ilman ehkäisyä, emme mitenkään yrittäneet lasta mutta ajattelimme että saa tulla jos on tullakseen ja nyt olen viikolla 33 raskaana, vaikka olen reilusti ylipainoinenkin. Ei siis mikään mahdoton tuomio. Itseä pelottaa eniten, että on viisinkertainen riski kohtusyöpään, ja insuliiniresistenssin takia myös ylipainon mukanaan tuomat ongelmat ja 2. tyypin diabetes voivat kolkutella.

Luin jostakin että raskaus saattaa helpottaa oireita, ja ainakin näin raskausaikana olen saanut nauttia kerrankin elämässäni siitä että ei ole aknea! Saa nähdä miten raskauden jälkeen. Mutta ilman ehkäisyä en enää uskalla olla, kun aiemmin olin aika varma etten raskaaksi voi luomusti tulla.

Vierailija
6/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin pcos, mutta ei estrogeenidominanssia vaan pikemminkin tuo liiallinen androgeenien tuotanto. Raskaaksi olen tullut 4* ensi yrittämällä joten siihen se ei aina vaikuta. Akneenkin helpotti Roaccutan, mutta tuo keskivartalolle kertyvä läski ärsyttää... ylipainoa ei kylläkään ole, mutta tuntuu että mitään ei saa syödä jos tahtoo pitää linjoistaan kiinni.

Vierailija
7/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli positiivisiakin kokemuksia raskautumisesta löytyy, ihana kuulla!

-ap

Vierailija
8/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:41"]

Minulla kuulemma on PCO tyyppiset munasarjat, joissa vähä rakkuloita. Siltikään ei mitään toivoa raskaaksi tulosta luomuna :( Saitko sinä, 3, jotakin muuta lääkettä kuin Terolutia, entä kauanko yrittäminen teillä kesti? -AP

[/quote]Ai kamala, kun on niin pitkä aika asiasta! Mutta aika pian raskaaksi tulin. Jotenkin ajattelen, että liika yrittäminenkään ei ole hyvästä. Onhan näitä tositarinoita, että pariskunta on yrittänyt vuosia saada lasta ja on myyty omakotitalo ja muutettu pienenmpään asuntoon ja kohta tärppää:) Ikinä ei kannata luovuttaa:)

Tai jos sen kääntääkin niin päin, että "ei halua" lasta, niin kyllä tärppää. (sori, taitaa ajatukset karkailla) Onnea yritykselle ja hyvää syksyn jatkoa! Tämä höyrypää siis 3

Vierailija
9/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää väkisin hankkiko lapsia jos niitä ei pco:n takia ole tullakseen... On monesti periytyvää sorttia, itse olen pco-äidin lapsi ja ongelmat kasaantuneet toisessa polvessa. Kaljuunnuin miestyyppisesti 20-vuotiaana, kuukautiset ei ikinä tulleet luonnollisesti yms. On tutkittu ja syyt tiedossa.

En ole kiitollinen syntymästäni, en ollenkaan. Kaikkien ei ole tarkoitus lisääntyä.

Vierailija
10/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tuosta on niin paljon kuullut että kun on totuttu ajatukseen lapsettomuudesta, niin sieltähän se lapsi onkin yhtäkkiä ilmoittanut tulostaan :)
Kiitos ja hyvää syksyn jatkoa sinnekin!

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:52"]Älkää väkisin hankkiko lapsia jos niitä ei pco:n takia ole tullakseen... On monesti periytyvää sorttia, itse olen pco-äidin lapsi ja ongelmat kasaantuneet toisessa polvessa. Kaljuunnuin miestyyppisesti 20-vuotiaana, kuukautiset ei ikinä tulleet luonnollisesti yms. On tutkittu ja syyt tiedossa.

En ole kiitollinen syntymästäni, en ollenkaan. Kaikkien ei ole tarkoitus lisääntyä.
[/quote]

No huh huh! PCOsta kärsii kuitenkin 5-10% naisista, joten mietipä kuinka moni sinun mukaasi ei silloin saisi hankkia lapsia.

Itse voisin epäillä että äidilläni saattaisi olla PCOmaisuutta, ja itselläni ainoa oire on kuukautisten puuttuminen. Toki tulevalla lapsella saattaisi olla taipumus kaljuuntumiseen, mutta yhtä lailla lapsella saattaisi olla diabetes, keliakia, epämuodostuneet sormet tai mitä tahansa muuta.

-Ap

Vierailija
11/11 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on vaikka minkälaisia perinnöllisiä sairauksia, joista PCO ei ole kyllä mielestäni lähellekään pahimmasta päästä. Aika vähäiseksi jää se joukko joilla ei sukurasitteena ole minkäänlaisia vaivoja tai sairauksia, ja jotka tämän logiikaan mukaan saisivat lisääntyä. Jos ei PCO:n takia ole kiitollinen elämästään ja syntymästään niin kyllä on vika ihan jossain muualla kuin tässä sairaudessa. Kyllä minuakin on välillä tämä diagnoosi ja sen mukanaan tuomat vaivat harmittaneet, mutta todellakin paljon pahempia sairauksia voisi olla.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän