Onko Anna-Leena Härkönen lahjakas?
Asiantuntijat, hoi!
Ja muut: pidätkö Härkösestä. Itse jonkun verran.
Kommentit (42)
Kolumnit ok, kirjoja ei pysty lukemaan. Samaa mieltä kuin 11.
On Anna-leena melkoisen lahjakas. Teatterikorkeasta valmistunut, joka muistaakseni jo Abivuotenaan debytoi Häräntappoaseella. Kirja sai aikanaan melkoiset arvostelut. Kirjalla jota vieläkin luetetaan yläkouluikäisillä. Harva ihminen pystyy tekemään kirjojen kirjoittamisesta itselleen leipätyönsä, pn vakiinnuttanut asemansa vahvana naiskirjailijana kotimaisessa kirjallisuudessa. Oma suosikkini on Avoimien ovien päivä. Jonkä äitisuhteesta löydän jotain hyvin omaani. Sotilaan tarina ei ikinä uponnut.
Mulla on aina tunne, kun luen Anna-Leenan kirjoja, että hän keräilee muistiin kaikenlaisia ihmisten sanontoja ja sutkautuksia ja ripottelee niitä sitten ahkerasti sinne tänne kirjoissaan. Näyttelijänä ehkä kuitenkin keskinkertainen.
Kirjat on luettavia, keskinkertaisia ja köykäisiä, myöös uusin "Kaikki oikein". Näyttelijänä melkoinen puunaama. Kysymyseen vastaan siis että ei erityisen lahjakas.
Mielestäni hän monella tavalla lahjakas ja pidän hänestä, vaikken häntä tunnekaan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:47"]
Mielestäni hän monella tavalla lahjakas ja pidän hänestä, vaikken häntä tunnekaan.
[/quote]
Mielestäni hän on monella tavalla lahjakas ja pidän hänestä, vaikken häntä tunnekaan.
Tykkään itse kovasti Härkösen kirjoista ja kolumneista, en kaikista yhtä paljon mutta yleisesti ottaen kyllä. Ja jos se olisikin vain joku minun oma erikoisuuteni että tykkään, ymmärtäisin tämän kyseenalaistuksen. Mutta kyllähän ihmiset ovat jo varmaan lähemmäs kolkyt vuotta halunneet vapaaehtoisesti omilla rahoillaan ostaa Härkösen tekeleitä nauttiakseen niistä! Tuskin Härkönen koskaan Nobelia voittaa, mutta lienee täysin selvää että hän on osoittanut olevansa lahjakas suomalaisten viihdyttäjänä.
Tehkää perässä jos osaatte, mielelläni luen uusienkin suomalaisten kirjoittajien tuotoksia.
Esikoisromaani noteerattiin korkealle (minusta se ei ollut kovinkaan kaksinen tarina), muita Härkösen kirjoja en ole viitsinyt lukea kovinkaan pitkälle: ne ovat kyllä omaperäisiä mutta myös omalaatuisen onttoja tarinointeja.
Minuun hänen hirtehishuumori kyllä puree.Olen itkenyt ja nauranut yhtäaikaa hänen tekstejään lukiessaan.Minusta se että osaa sanoittaa niin hyvin erilaisia asioita,tunteita,tilanteita on älykkyyttä.
Hirtehishuumoria siellä on ja ehkä myös itseironista omien "suosikki"-tyylikeinojen käyttöä. Näissä viimeisissä kirjoissa naispäähenkilöt ovat olleet jotenkin toinen toistensa tapaisia, meinaa mennä sekaisin. Uusinta en ole lukenut.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:38"]Anna-Leena on ihana, sillä on pirteän omanlaiset näkemykset asioihin:)
[/quote]Samaa mieltä!
Totta kai hän on lahjakas. Kuinka moni kykenisi kirjoittamaan edes yhden ainokaisen kirjan? Edes teknisenä suorituksena? Taiteellisesta suorituksesta puhumattakaan?
Entä kuinka monesta ihmisestä on ammattinäyttelijäksi? Menemään lavalle tai elokuvakameran eteen?
Aivan toinen asia on, pitääkö hänen kirjoistaan tai onko samaa mieltä kuin hän on kolumneissaan. Tai pitääkö hänestä näyttelijänä. Mutta aivan hölmöä olisi kiistää hänen lahjakkuutensa.
Yksinkertaisesti, kyllä on. On se kumma että täällä Av:a pitää pilkkiä ihan jokaista sellaista naista joka ei ole massamuottiin pedattu. Huoh. Nainen on naiselle pahin vihollinen, ja se pitää kyllä paikkansa tällä palstalla...
Ei kiitos oli kyllä kirjana ekalla kerralla sellanen mikä kolahti. Ja pahasti. Elokuva siitä sitten pilasikin kaiken ja toinen lukukerta ei koskettanut yhtään.
Mutta tykkään kyllä.
Mun on tehnyt aina mieli pestä, hieroa ja öljytä Anna-Leena. Hieroa ja nauttia hänen lämmöstään. Marleen.oja@suomi24.fi
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 12:13"]Tykkään enimmäkseen hänen kirjoistaan ja kirjoituksistaan, en tosin minäkään siitä Häräntappoaseesta. En koskaan päässyt siihen 'sisälle'. Lempikirjani häneltä on muistaakseni hänen toinen (vai kolmas?) romaaninsa Sotilaan tarina.
Härkönen on myös karismaattinen näyttelijä.
[/quote]
Mä en tajunnu tuota Sotilaan tarinaa ollenkaan. Tiedän kyllä että kertoo Teatterikorkeasta, mutta ihan täyttä skeidaa. Mitä se loppu edes tarkoitti? Tiltulta ja Sutilta meni molemmilta hermo?
Epäilen että hän vain fantasioi, omaa kokemusta miehestä ei kauheasti ole.
Oliko tämä se tapaus, joka kertoi liimaiseeensa kainaloihin pikkuhousunsuojia hikoilunestoksi? Jaa-a, älykkyydestä en tiedä, mutta vaikuttaisi olevan minäkeskeinen ja neuroottinen ongelmavyyhti ihmisenä. Kirjoja olen lukenut jokusen, mutta kaikissa häiritsee se (oletettu) oman minän käsittely, happamuus ja katkeruus.