Koulussa välipalana omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta
Mitäs mieltä olette tuollaisesta?
Eli kerran viikossa, kun kolmosluokkalaisilla on pitkä päivä (kolmeen) ja lupa syödä välipalaa välitunnilla klo 13, olen nyt parin viikon ajan vienyt kouluun parikymmentä omenamuffinsia, vaniljakastiketta, kertakäyttölautasia ja -lusikoita. Sekä pussillisen (kolmisen litraa) omenoita.
Samanlainen satsi on lähtenyt ekaluokkalaisen iltapäiväkerhoon. Sekin kerran viikossa.
Opettaja ja vanhemmat ovat kovasti kiitelleet (lapsista puhumattakaan), mutta mietin, että kun täälläkin paheksutaan lasten herkkupäiviä päiväkodeissa, niin paheksuttaisiinko tätäkin?
Olisiko tympeää, jos oman lapsesi koulussa kävisi noin?
Kommentit (108)
"Toisekseen koskaan ei voi tietää, mitä leivonnaisen seassa on. Itse en uskaltaisi ikimaailmassa tarjoilla lapsille jonkun randomin tuomia tuliaisia. Enkä todellakaan haluaisi omille lapsilleni tarjottavan."
Kuvitteletko tosiaan, että tehotuotannossa kasvatetut hedelmät, kasvikset tai mehut jne. olisivat noista myrkyistä vapaat, päinvastoinen kova markkinatalous ja alhainen hinta ei katso eettisiä arvoja ja laitosruuassa ratkaisee hinta. Ei mikään muu. Luulen, että ap:n omenat ovat puhtaita pulmusia, verrattuna tehotuotannossa kasvatetuihin omenoihin, jotka tosiaan ei ole randomin kyllästämiä vaan paljon tehokkaampien myrkkyjen, joiden seurauksena tehotuotannossa olevat työntekijät ovat jopa menettäneet terveytensä.
Tänä aamuna, kun vein lapsia kouluun, törmäsin toisene äitiin, jolla on sama "ongelma" liikaomenoiden kanssa. Hän oli ratkaissut sen mehustamolla ja vei nyt kouluun isoa laatikollista omenamehupurkkeja.
En paheksunut.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:20"]
"Aika erikoista.
Olen itse koulussa töissä, enkä voisi kuvitella, että joku äiti tms. toisi syötävää koko luokalle. Ensinnäkin se on kiellettyä, vaikka kuinka vanhemmat olisivat tietoisia asiasta.
Toisekseen koskaan ei voi tietää, mitä leivonnaisen seassa on. Itse en uskaltaisi ikimaailmassa tarjoilla lapsille jonkun randomin tuomia tuliaisia. Enkä todellakaan haluaisi omille lapsilleni tarjottavan.
Mutta kiva, että se on noin monen mielestä aivan hieno juttu"
Tosiaan, aika erikoista, jos henkilökunta tai vanhemmat ovat noin tiukkapipoisia ja nipottavat jostakin kotona leivotusta omenapiirakasta, vaikka kunnat painiskelevat suurissa talousvaikeuksissa ja määrärahat ovat kiven alla. Esim. jossakin kouluissa ruokailuun on varattu vaivaiset 0,60 euroa/ateria/oppilas. Luulisi siinä tilanteessa kaikki apu olevan tervetullut, jo lapsen edun nimissä.
Itä-Suomessa missä moni kunta on talousvaikeuksissa ja määrärahat vähäiset, moni otti koulu- ja päiväkotien ruokailun sydämen asiakseen, tarjoammalla apua ja näin saatiin maittavat ateriat lapsille, jopa herkkuineen esim. metsästysseurat lahjoittivat hirvenlihaa, perunanviljelijät perunat, vanhemmat marjoja ja omenia jne. ja kalastajat kotitaloustunnille kalaa, jotta lapset oppisivat perkaaman kalat, koska kouluilla ei ollut määrärahoja ostaa tarvikkeita. Martat keräsivät käsityötarvikkeita oppitunnille jne.
Myös Itä-Suomessa oli eräs tiukkapipoinen, joka kielsi vanhemmilta omenien ja herkkujen tuonnin päiväkotiin, vedoten sääntöihin, mutta vanhemmat antoivat asian julkisuuteen, jolloin terveystarkastajat puuttuivat asiaan ja totesivan vaaran olevan niin pienen, ettei kieltoon ole aihetta ja lapset saivat omenia ja marjoja entiseen malliin ja vaihtelua aterioihin.
[/quote]
Kyllä päätös on ylemmältä taholta, kun päiväkodin tai koulun henkilökunnalta.
Pohjois-Karjalan esimerkki on kuitenkin hyvä malli siitä, kuinka koulujen ja päiväkotien kanssa näissä ruoka-apu asioissa on hyvä toimia, eli lahjoittaa raaka-aineita, joista keittiöhenkilökunta valmistaa lapsille ruokaa hygienianormien mukaisesti. Eikä kommentoija, jonka mielestä valmiin ruuan tuominen on "erikoista", puhu samasta asiasta kuin sinä.
Herkkukiellot päiväkoteihin ovat yleensä ko päiväkodin asiakkaiden vanhempien toivomia, eikö vanhempia saisi kuunnella, sehän juuri on sitä lähidemokratiaa, vaikutusmahdollisuus itseä koskeviin asioihin, jota kaivataan.
Pohjois-Karjalassa ei tainnut vanhempien taholta tulla painostusta ruokalahjoituksia vastaan.
Ja jos ketjun aloittajan tapauksessa on herkuista vanhempien kanssa yhteisymmärrys, niin asiahan on silloin ok. Ei se silti sitä tarkoita, ettei jossain muualla, muissa kouluissa tai päiväkodeissa saataisi pitää erilaista käytäntöä, jos ko koulun tai päiväkodin asiakkaat niin toivovat.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:51"]
"Toisekseen koskaan ei voi tietää, mitä leivonnaisen seassa on. Itse en uskaltaisi ikimaailmassa tarjoilla lapsille jonkun randomin tuomia tuliaisia. Enkä todellakaan haluaisi omille lapsilleni tarjottavan."
Kuvitteletko tosiaan, että tehotuotannossa kasvatetut hedelmät, kasvikset tai mehut jne. olisivat noista myrkyistä vapaat, päinvastoinen kova markkinatalous ja alhainen hinta ei katso eettisiä arvoja ja laitosruuassa ratkaisee hinta. Ei mikään muu. Luulen, että ap:n omenat ovat puhtaita pulmusia, verrattuna tehotuotannossa kasvatetuihin omenoihin, jotka tosiaan ei ole randomin kyllästämiä vaan paljon tehokkaampien myrkkyjen, joiden seurauksena tehotuotannossa olevat työntekijät ovat jopa menettäneet terveytensä.
[/quote]
Tässä ei varmaan tarkoitettu tehotuotantomyrkkyjä, vaan sellaista, mitä valmistusvaiheessa saattaa joutua tahallisesti tai vahingossa leipomuksiin mukaan.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:10"]
Tänä aamuna, kun vein lapsia kouluun, törmäsin toisene äitiin, jolla on sama "ongelma" liikaomenoiden kanssa. Hän oli ratkaissut sen mehustamolla ja vei nyt kouluun isoa laatikollista omenamehupurkkeja.
En paheksunut.
[/quote]
Omenamehu on terveellistä, varsinkin tuorepuristettu.
Onko alkuperämerkinnät kunnossa? Eihän vain ole itse leivottua piirakkaa ja omasta puusta poimittuja omenoita?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:36"]
Onko alkuperämerkinnät kunnossa? Eihän vain ole itse leivottua piirakkaa ja omasta puusta poimittuja omenoita?
[/quote] Ei alkuperämerkintöjä. Murotaikinapohja on tehty hamstrattuun Putin voihin, leivottu kotioloissa (en nyt erityisen epähygieeninen ole, mutta ei meillä laboratoriosiistiäkään ole) ja omenat todellakin omista puista.
No ei nyt kerran viikossa syödyistä herkuista kellekään haittaa ole. Meillä syödään kotona makea jälkiruoka päivittäin eikä kukaan ole ylipainoinenkaan...
Mutta nykyään on kyllä sen lajin terveyshysteerikkoja olemassa että en epäile että joitakin närkästyttäisi kovinkin että heidän lapsilleen syötetään koulussa moisia kaameita huonoja hiilihydraatteja sisältäviä herkkuja.
omg, the horror... tuossahan on hiilareita... ja sokeria.... ja... äh antaa olla, tuli tarve tehdä omenapiirakkaa ja vaniljakastiketta brb
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:51"]
No ei nyt kerran viikossa syödyistä herkuista kellekään haittaa ole.
[/quote]
Mutta onko se ap:n tehtävä päättää, milloin kenekin kohdalla tuo herkkupäivä on?
Tosi mukavaa ja nythän on omena-aika parhaimmillaan! Kyllä lapsetkin saa herkutella ei heidänkään suu tuohesta ole. Meillä on joka päivä ruuan päälle jotain makeaa ei ole reikiä eikä lihavuutta vaan iloisia ihmisiä!
Onnellinen tilanne, ettei luokissa ole yhtään allrgikkoa, jolle tuollaiset leivonnaiset ei sovi.
Kerta viikkoon ei ole paha tuollainen höttövälipala.
No ei nyt kerran viikossa syödyistä herkuista kellekään haittaa ole. Meillä syödään kotona makea jälkiruoka päivittäin eikä kukaan ole ylipainoinenkaan...
Mutta nykyään on kyllä sen lajin terveyshysteerikkoja olemassa että en epäile että joitakin närkästyttäisi kovinkin että heidän lapsilleen syötetään koulussa moisia kaameita huonoja hiilihydraatteja sisältäviä herkkuja.
[/quote]
Jälkiruokana sokerinen piirakka onkin okei, mutta välipalana huono valinta.
No herranjestas, jättäköön syömättä jos vanhemmille ei sovi! Ihanaa minusta :)
Sorry kun tulee kursiivilla, en tiedä mitä tein että sain tämän päälle enkä osaa poistaa.
Itse olen niitä äitejä joita harmitti kun päiväkodissa syötettiin lapsille niin paljon sokeripitoisia väipaloja, ja aamupuuroonkin piti työntää sokeria (hilloa). Mutta olisin vain iloinen jos kolmasluokkalaiseni saisi kerran viikossa tuollaisen välipalan. Ja eskarilasenkin kohdalla ok. Hienoa että jaksat nähdä moisen vaivan, ja haluat ilahduttaa koko luokkaa! Arvostan!
P.S en tykkäisi jos joka päivä olisi tuollainen välipala tarjolla mutta kerran viikossa ei haittaa mitään, päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 09:55"]
[/quote]
Jälkiruokana sokerinen piirakka onkin okei, mutta välipalana huono valinta.
[/quote]
Mutta onko sillä niin väliä jos on kerran viikossa "huono valinta" välipalaksi? Minusta ei. Itse en kyllä kotona tarjoa makeita muuta kuin jälkiruoaksi syystä ettei totuta syömään makeaa nälän pitimiksi, koska silloin menee helposti isoja määriä, kun taas jälkiruoaksi kun vatsa on jo täynnä ei pysty edes syömään paljoa. Mutta eipä tuo niin haittaisi jos koulussa joskus saisi välipalaksikin tuollaista.
Laittaisitko ohjetta omenamuffinseihin, ap? Kuulostaa ihanalta!
Huhhuh. Ei lapsi mene rikki jos syö kerran päivässäkin jotain makeaa jälkiruokaa. Ihmetyttää nämä nykyajan ehdottomat hifistelijät, jotka ei antaisi lapselle ollenkaan sokeria.
"Aika erikoista.
Olen itse koulussa töissä, enkä voisi kuvitella, että joku äiti tms. toisi syötävää koko luokalle. Ensinnäkin se on kiellettyä, vaikka kuinka vanhemmat olisivat tietoisia asiasta.
Toisekseen koskaan ei voi tietää, mitä leivonnaisen seassa on. Itse en uskaltaisi ikimaailmassa tarjoilla lapsille jonkun randomin tuomia tuliaisia. Enkä todellakaan haluaisi omille lapsilleni tarjottavan.
Mutta kiva, että se on noin monen mielestä aivan hieno juttu"
Tosiaan, aika erikoista, jos henkilökunta tai vanhemmat ovat noin tiukkapipoisia ja nipottavat jostakin kotona leivotusta omenapiirakasta, vaikka kunnat painiskelevat suurissa talousvaikeuksissa ja määrärahat ovat kiven alla. Esim. jossakin kouluissa ruokailuun on varattu vaivaiset 0,60 euroa/ateria/oppilas. Luulisi siinä tilanteessa kaikki apu olevan tervetullut, jo lapsen edun nimissä.
Itä-Suomessa missä moni kunta on talousvaikeuksissa ja määrärahat vähäiset, moni otti koulu- ja päiväkotien ruokailun sydämen asiakseen, tarjoammalla apua ja näin saatiin maittavat ateriat lapsille, jopa herkkuineen esim. metsästysseurat lahjoittivat hirvenlihaa, perunanviljelijät perunat, vanhemmat marjoja ja omenia jne. ja kalastajat kotitaloustunnille kalaa, jotta lapset oppisivat perkaaman kalat, koska kouluilla ei ollut määrärahoja ostaa tarvikkeita. Martat keräsivät käsityötarvikkeita oppitunnille jne.
Myös Itä-Suomessa oli eräs tiukkapipoinen, joka kielsi vanhemmilta omenien ja herkkujen tuonnin päiväkotiin, vedoten sääntöihin, mutta vanhemmat antoivat asian julkisuuteen, jolloin terveystarkastajat puuttuivat asiaan ja totesivan vaaran olevan niin pienen, ettei kieltoon ole aihetta ja lapset saivat omenia ja marjoja entiseen malliin ja vaihtelua aterioihin.