Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä evästä lapselle yo-kirjotuksiin

Vierailija
14.09.2014 |

`Luumuja on ja täytettyjä sämpylöitä ajattelin tehdä ja mustikkapiirakkaa 1,5l mehua ottaa matkaan myös. Mitä teillä on lapsilla ollut matkassa?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli joka kokeessa samat eväät: Ruisleipä, appelsiinimehua ja Jaffa-keksejä. Nyt viidentoista vuoden jälkeenkään en pysty syömään noita keksejä. Pelkästä hajusta tulee tuskanhiki vaikka kirjoitukset hyvin menivätkin. Oli ne niin stressaavat tilaisuudet kuitenkin.

Vierailija
42/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:41"]Eikös ne jo hanki itse omat eväänsä? Eikä sinne nyt mitään viikon ruokalistaa hankita. Hedelmä, vesipullo tai mehu, sämpylä. Ehkä jotain naposteltavaa jos joku tarvitsee. Hei haloo, tarkoitus on perehtyä kokeeseen, ei mikään älytön lounastaminen.

Ja joo, muistan itse vuodelta -90 että eväät oli tärkeä juttu. Mutta ei niitä meille äiti laittanut mukaan.
[/quote]
Vooooooi raukkaa
mullepa laittoi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:53"]

Meiltä lähtee mukaan grillatut sandwichit kanatäytteellä sekä raikas juustosalaatti. Jälkkäriksi on pilkottuja hedelmiä, naposteltavaksi pähkinöitä ja rusinoita. Omenamehu- ja vesipullot. Karkkia en anna, ettei verensokeri heittele liikaa.

Kyllä kirjoitukset ovat valtavan tärkeä asia nuoren tulevaisuuden kannalta ja idioottimaista, jos ei niihin valmistaudu kunnolla. Itse ainakin satsaan kaiken minkä pystyn. Kyllä kuusi tuntia on PITKÄ aika ja siinä ajassa normaali ihminen tarvitsee kevyen luonaan. No, meidän lapsi on sitten hyvinsyönyt ja energinen hyvin samalla kun nämä vesi/karkkilinjalla menevät raapustavat sokerihumalassa vatsa kurnien =)

[/quote]

Reps xD Saahan siinä mammat toki kuvitella että ne niiden tekemät kirjoituseväät oli valtava ja olennainen panos lapsen menestykseen :D

Vierailija
44/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukin tavallaan mutta minusta on kyllä järkevää ottaa eväät mukaan, voi olla että hurahtaa se kuusi tuntia jopa ja jos oikein keskittyy ja rutistuu, niin nälkähän siinä tulee. Itse ainakin neuvon oppilaitani, että järkevämpää tuoda hyvät eväät kuin kokea keskittymisen herpaantuminen alhaisen verensokerin takia, puhumattakaan että lähtisi siksi pois, ettei jaksa enää nälältä istua. Mutta kuten sanottu, ei sottaavia eikä haisevia eväitä, jotain ravintopitoista ja maukasta. Esim. kananmunakinkkujuustovoileipä, banaania, pähkinöitä ja vaikka suklaata. Vettä! Itse kun kirjoitin joskus kauan sitten, oli hyvät eväät ja kaikki meni, koska istuin pitkään ja tein huolella.

t: lukion ope

Vierailija
45/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et tee samaa virhettä, minkä minä tein. Laitoin pojan voileipien väliin voipaperipalat, etteivät puolikkaat tartu toisiinsa. Tätä poika ei tiennyt vaan joutui syömään voipaperitkin.

Vierailija
46/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kk

Vierailija
47/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinirypäleitä ja pähkinöitä, lisäksi vaikka leipää mieluisilla täytteillä :) näiden ilkeästi aplle vastanneiden lapset tainneet käydä amiksen?

Vierailija
48/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain sellaista mikä EI

-tuota ääntä (esim. porkkana, näkkileipä, rapiseva kääre)

-sottaa (esim. juuri tuo mustikkapiirakka, cocacola (kuohuu avatessa))

-haise voimakkaalle (esim. jotkut sitrushedelmät)

Vierailija
49/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:16"]Eiköhän sun "lapsi" osaa tehdä eväät ihan itse. Lapsesi on aikuinen !! Olet säälittävä.
[/quote] Säälittävää tehdä lapsellensa eväät yo-kirjoituksiin? Ennemminkin hieno juttu jos jaksaa. On se kivempi kirjoittaa yo-kirjoitukset kun on itsetehtyä mustikkapiirakkaa ja muita herkkuja!

Vierailija
50/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:32"]

En ymmärrä MIKSI kirjoituksiin pitää ottaa ns. isot eväät mukaan. Yksi koe kestää sen 6 tuntia (jos ehtii aiemmin tehdä tehtävät saa poistua jo aiemmin), normaali ihminen kestää tuon ajan ihan hyvin "syömättä". Jotain pientä voi ottaa mukaan, esim. banaani/pähkinöitä/mehua tmv. mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä niitä joilla on repullinen ruokaa mukana... Aamulla voi syödä kunnollisen aamiasen, sillä jaksaa useamman tunnin ja jos loppuvaiheessa iskee nälkä niin ottaa vähän välipalaa, ja menee sitten kokeen jälkeen syömään kunnolla.

Toki jos on diabeetikko tmv. sairaus vaivaa, niin voi olla tarkempaa mitä syö, milloin ja paljonko.

Pari juttua mitkä syytä huomioida eväissä: ei mitään rapisevia/kolahtelevia pakkauksia, ei mitään ns. haisevia ruokia jne. koska muille ei ole kiva jos joku vieressä kovan äänen kanssa lusikoi hapankaalia vieressä.

[/quote]

Jos mulle tulee töissä nälkä, en voi jatkaa työtehtäviä ennen kuin olen saanut syötävää. Aivot menee narikkaan ja lopputulos on juosten kustu jos yritän nälkäisenä jatkaa. Yo-kirjoituksissa ei ole hyvä, jos aivot menee narikkaan.

Niinpä nousen aamulla klo 6 paistamaan eväspatonkeja lapselleni, sanoitte te haaskat mitä hyvänsä.

Vierailija
51/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:16"]

Eiköhän sun "lapsi" osaa tehdä eväät ihan itse. Lapsesi on aikuinen !! Olet säälittävä.

[/quote]Minusta sinä olet outo alkaessasi haukkumaan ihmistä, joka on kiinnostunut lapsensa elämästä, vaikka se olisi 50v.
[/quote] Katso montako yläpeukkua sain. Sinä se outo kuule olet !

Vierailija
52/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:13"]`Luumuja on ja täytettyjä sämpylöitä ajattelin tehdä ja mustikkapiirakkaa 1,5l mehua ottaa matkaan myös. Mitä teillä on lapsilla ollut matkassa?
[/quote]
Minun lapseni teki itse eväänsä. Ainut päänvaiva oli juomapullo..siinä ei saanut olla mitään tekstiä.
En vaivannut päätäni moisella. Poika omatoiminen ja fiksu. Pääsi ylioppilaaksi vaikka en hyysännyt.

Vierailija
53/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:01"]

No kukin tavallaan mutta minusta on kyllä järkevää ottaa eväät mukaan, voi olla että hurahtaa se kuusi tuntia jopa ja jos oikein keskittyy ja rutistuu, niin nälkähän siinä tulee. Itse ainakin neuvon oppilaitani, että järkevämpää tuoda hyvät eväät kuin kokea keskittymisen herpaantuminen alhaisen verensokerin takia, puhumattakaan että lähtisi siksi pois, ettei jaksa enää nälältä istua. Mutta kuten sanottu, ei sottaavia eikä haisevia eväitä, jotain ravintopitoista ja maukasta. Esim. kananmunakinkkujuustovoileipä, banaania, pähkinöitä ja vaikka suklaata. Vettä! Itse kun kirjoitin joskus kauan sitten, oli hyvät eväät ja kaikki meni, koska istuin pitkään ja tein huolella.

t: lukion ope

[/quote]

Samaa mieltä, ja tämän ohjeen omilleni antanut myös, että ottakaa ruokaa mukaan sen verran, että ei nälkä tule ja niin, että vielä riittää siihen viimeiseen tuntiin (ihan sama monelta se on kunkin kokelaan viimeinen tunti kokeessa), kun pitäisi jaksaa ajatuksen kanssa lukea tekstinsä läpi. Sitä ennen on hyvä antaa aivojen levähtää hetki, syöminen ja vessareissu (suht turhakin) antavat tuon ajan. t. toinen lukion ope

Vierailija
54/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tottunut syömään monta kertaa päivässä, niin toki kannattaa ottaa eväät. Meillä teinit ovat syöneet aamiaisen, lounaan ja päivällisen, mutta eivät välipaloja. Viime talvena, kun poika kirjoitti ensimmäiset aineet, oli eväitä mukana, mutta toi ne avaamattomina takaisin. Nyt ei siis halunnut eväitä lainkaan.

Eskarilainenkin osaa tehdä itselleen eväät. Mutta se, että äiti laittaa ne eväät yo-kirjoituksiin, on nuoren huomioimista. Mä olen niin kamalan paapova mutsi, että olen vielä halannut lapsiani ja toivottanut onnea, kun ovat lähteneet kirjoituksiin. Se on vähän sellaista "olen hengessä mukana" juttua. Tsemppiä ap:n lapselle huomisiin kirjoituksiin!

Vierailija
55/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:37"]Itsekin ihmettelin näitä kommentteja. Minun tyttäreni on todella oma-aloitteinen ja reipas mutta tein hänelle kyllä kirjoituksiin eväät valmiiksi. Nuorella on kirjoituksia edeltävänä iltana varmasti muutenkin tarpeeksi stressiä ja tekemistä, niin minusta tuo ei ole paapomista vaan auttamista. Itse ainakin pidin huolen siitä, että lapsi ehtii kirjoituksia edeltävänä yönä nukkua kunnolla ja kuulostaa aika pahalta jos tulee yöllä pelimatkalta. Sen jälkeen käy varmasti vähän ylikierroksilla ja unen saaminen voi olla vaikeaa ja aamulla vielä aikaisin kirjoituksiin. Minkä aineen kirjoitukset muuten huomenna on? [/quote] On se kyllä aikamoista paapomista. Kun mä kirjoitin, tein kyllä itse evääni niin kuin kaiken muunkin ruuan. Pärjäsin myös 6 tunnin yö unilla, kun lapseni valvotti. Opiskelin lomassa hoidin kodin siivouksen, ruuanlaiton ja lapsen hoitamisen. Luulen, että tyttäresi olisi pärjännyt myös ilman tekemiäsi eväitä, eväiden teko ei kyllä ole stressaava.

[/quote]

Unohdit mainita, että kirjoituspäivän aamuna kävit jakamassa aamulehdet sekä hoitamassa toimistosiivouksen. Kirjoitusten päälle juoksit hakemaan tarhasta sairastuneen lapsesi ja juoksutit hänet lääkäriin. Ai niin, tästä kaikesta huolimatta kirjoitit 9 ällää.

Jos kirjoitetaan normaali-ikäisenä (18-20v), ei sen ikäisenä ole vielä omia kakaroita hoidettavana. Minulle äiti laittoi aikoinaan eväät ja nyt on minun vuoroni laittaa omalle lapselleni.

Vierailija
56/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on Siwa lähellä :) Vaihtui mustikkapiirakka pähkinöihin, viinirypäleisiin ja myslipatukkaan. Lapsikin soitti, että ehtivät aikaisemmalla lennolla kotiin ja on ennen puolta yötä kotona, hyvä niin. Minä kyllä enemmän kuin mielelläni teen lapselle nuo eväät matkaan. On tämä tärkeää minullekin. Olen valtavan ylpeä ahkerasta lahjakkaasta nuorestani. Hänen aikansa on minuuttiaikataulutettua koska urheilu-ura vie kaiken vapaa-ajan mitä koululta jää. Enemmän kuin mielelläni autan häntä. Itse olen asunut omillani 16-vuotiaasta ja tiedän mitä on kun vanhempia ei kiinnosta. Olen päättänyt toimia toisin. Kiitos kaikille kivasti vastanneille asiallisista neuvoista! -ap

Vierailija
57/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkukaa te mammat vaan. Minusta ap on suloinen ja huolehtiva äiti. Toivottavasti lapsesi kirjoitukset sujuvat hyvin peleistä huolimatta!

Ei aina ole kyse siitä että toinen ei osaisi tai pystyisi jos tekee jotain hänen ilokseen. Se on ihan vaan välittämistä. Minä teen joskus miehelleni aamupalaa vaikka hän varmasti osaisi itsekin. 

Vierailija
58/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:13"]`Luumuja on ja täytettyjä sämpylöitä ajattelin tehdä ja mustikkapiirakkaa 1,5l mehua ottaa matkaan myös. Mitä teillä on lapsilla ollut matkassa?
[/quote]
Minun lapseni teki itse eväänsä. Ainut päänvaiva oli juomapullo..siinä ei saanut olla mitään tekstiä.
En vaivannut päätäni moisella. Poika omatoiminen ja fiksu. Pääsi ylioppilaaksi vaikka en hyysännyt.
[/quote] Juuri näin !. Aloittaja on hyysäävä mamma. Tällaisten mammojen pennut tottuvat paapomiseen ja siihen että äiti tekee aina kaiken valmiiksi. Tällaisista pojista kasvaa peräkammarin poikia joilta palaa vesikin kattilaan. Sitten käyvät Pattayalla naimassa taikkuhoroja, koska kukaan tervejärkinen nuori nainen ei huoli mammanpoikaa !!. Nähty on.

Vierailija
59/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 21:14"]Onneksi on Siwa lähellä :) Vaihtui mustikkapiirakka pähkinöihin, viinirypäleisiin ja myslipatukkaan. Lapsikin soitti, että ehtivät aikaisemmalla lennolla kotiin ja on ennen puolta yötä kotona, hyvä niin. Minä kyllä enemmän kuin mielelläni teen lapselle nuo eväät matkaan. On tämä tärkeää minullekin. Olen valtavan ylpeä ahkerasta lahjakkaasta nuorestani. Hänen aikansa on minuuttiaikataulutettua koska urheilu-ura vie kaiken vapaa-ajan mitä koululta jää. Enemmän kuin mielelläni autan häntä. Itse olen asunut omillani 16-vuotiaasta ja tiedän mitä on kun vanhempia ei kiinnosta. Olen päättänyt toimia toisin. Kiitos kaikille kivasti vastanneille asiallisista neuvoista! -ap
[/quote] Taisit ottaa itseesi ja olet ensimmäistä kertaa tällä palstalla. Keksit sitten oikein kunnon tarinan paikataksesi nolouttasi.. Odotitko pelkkiä kivoja vastauksia, missä ihmeen pumpulissa elät ? ...Nyt varmaan itket itsesi uneen kun sua haukuttiin paapovaksi mammaksi, voi miten surullista !. Sun kakarasta tulee tossukka/vätys täysin sun ansiosta. Yhteiskunta kiittää.

Vierailija
60/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on lukiosta vuosi aikaa ja ylppäreissä oli yleensä suunnilleen tämmönen setti:

- pieni termarillinen kahvia tai tölkki redbullia (jotain kofeiinipitoista siis)
- viinirypäleitä tai valmiiksi lohkottu klementiini tms ei-rouskuvaa hedelmää tai mangopilttiä
- voileipä tai esim välipalapatukka
- pieni määrä karkkia, esim pari riviä suklaata
- vettä puolen litran pullo

näillä pärjäs hyvin ja monesti jäi ylikin. Esim. reaalin ylppäreissä (jotka huomenna on) ei juurikaan ehdi syödä jos meinaa laudaturin kirjoittaa. Itse söin toisella kädellä samalla kun kirjoitin toisella, niin kiire oli. Mutta kyllä sieltä se ällä tulikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi