Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä evästä lapselle yo-kirjotuksiin

Vierailija
14.09.2014 |

`Luumuja on ja täytettyjä sämpylöitä ajattelin tehdä ja mustikkapiirakkaa 1,5l mehua ottaa matkaan myös. Mitä teillä on lapsilla ollut matkassa?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 13 hyvistä vinkeistä lähden vielä kauppaan ostamaan pähkinöitä ja jonkin energiapatukan. Valitettavasti pelimatka osui tälle ajankohdalle. Maajoukkuepeleistä ei niin vaan kieltäydytä. Toivotavasti kaikki menee hyvin, tsemppiä kaikille muillekin tänä vuonna kirjottaville! -ap

Vierailija
22/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin näitä kommentteja. Minun tyttäreni on todella oma-aloitteinen ja reipas mutta tein hänelle kyllä kirjoituksiin eväät valmiiksi. Nuorella on kirjoituksia edeltävänä iltana varmasti muutenkin tarpeeksi stressiä ja tekemistä, niin minusta tuo ei ole paapomista vaan auttamista.

Itse ainakin pidin huolen siitä, että lapsi ehtii kirjoituksia edeltävänä yönä nukkua kunnolla ja kuulostaa aika pahalta jos tulee yöllä pelimatkalta. Sen jälkeen käy varmasti vähän ylikierroksilla ja unen saaminen voi olla vaikeaa ja aamulla vielä aikaisin kirjoituksiin. Minkä aineen kirjoitukset muuten huomenna on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaata.

Vierailija
24/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne jo hanki itse omat eväänsä? Eikä sinne nyt mitään viikon ruokalistaa hankita. Hedelmä, vesipullo tai mehu, sämpylä. Ehkä jotain naposteltavaa jos joku tarvitsee. Hei haloo, tarkoitus on perehtyä kokeeseen, ei mikään älytön lounastaminen.

Ja joo, muistan itse vuodelta -90 että eväät oli tärkeä juttu. Mutta ei niitä meille äiti laittanut mukaan.

Vierailija
25/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:13"]

`Luumuja on ja täytettyjä sämpylöitä ajattelin tehdä ja mustikkapiirakkaa 1,5l mehua ottaa matkaan myös. Mitä teillä on lapsilla ollut matkassa?

[/quote]

Jos koko aika menee syömiseen saattaa arvosana kärsiä.

Vierailija
26/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli aikoinaan kananmunalla täytetty ruisleipä, colaa ja jotain pikkunaposteltavaa. Jotain tollasta helposti syötävää on hyvä olla jos iskee nälkä. Nälässä ei ajatus kulje. Tosin pakkauksissa/pulloissa ei saa olla mitään tekstiä/etiketteja ym.

Ja ihan itse osasin kasata evääni, ei siihen äitiä tarvittu. Oppimisen kannalta järkevintä olis käyttää edellispäivä kertailuihin ja nukkua kunnolla yö että tieto jäsentyy aivoissa...

Vierailija
27/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne kirjoituksiin syömään mennä, joten evästä ei kannata kovin kauheasti laittaa. Ja tuo oli hyvä vinkki ettei mitään äänekästä, omissa kirjoituksissa vieressäoleva söi koko ajan ranskanpastilleja rouskuttaen, pikkasen häiritsi keskittymistä.

Vierailija
28/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purukumi tutkitusti edistää aivotoimintaa. Itse en näin aikuisiälläkään tee mitään luovaa tai kirjoitustyötä ilman purkkaa. Jotenkin se jauhaminen pitää vireessä.

Vierailija
29/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kuulostaa kyllä hieman paapomiselta, kun itse asuin tuon ikäisenä jo yksin ja kaikki tein itse.

Vierailija
30/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leiponut omenapiirakkaa ja riisi-jauhelihapiirakkaa. Lisäksi ostin hänelle pussin irtokarkkeja koska hän tykkää niistä ja sokeri tekee hyvää aivotoiminnalle.

Vierailija
31/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle äiti teki ruisleivät kevät '91, lisäksi appelsiinimehua laittoi pulloon.
Tytölle voitelin pe aamuna 2karjalanpiirakkaa, keitin teetä termokseen. Lisäksi oli pähkinöitä ja karkkia. Oli ehtinyt syödä toisen piirakan ja osan karkeista ja pähkinöistä.
Ei minusta luuseria äidin eväillä tullut, enkä usko että tyttärestäkään tulee.

Vierailija
32/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:37"]Itsekin ihmettelin näitä kommentteja. Minun tyttäreni on todella oma-aloitteinen ja reipas mutta tein hänelle kyllä kirjoituksiin eväät valmiiksi. Nuorella on kirjoituksia edeltävänä iltana varmasti muutenkin tarpeeksi stressiä ja tekemistä, niin minusta tuo ei ole paapomista vaan auttamista.

Itse ainakin pidin huolen siitä, että lapsi ehtii kirjoituksia edeltävänä yönä nukkua kunnolla ja kuulostaa aika pahalta jos tulee yöllä pelimatkalta. Sen jälkeen käy varmasti vähän ylikierroksilla ja unen saaminen voi olla vaikeaa ja aamulla vielä aikaisin kirjoituksiin. Minkä aineen kirjoitukset muuten huomenna on?
[/quote]

On se kyllä aikamoista paapomista. Kun mä kirjoitin, tein kyllä itse evääni niin kuin kaiken muunkin ruuan. Pärjäsin myös 6 tunnin yö unilla, kun lapseni valvotti. Opiskelin lomassa hoidin kodin siivouksen, ruuanlaiton ja lapsen hoitamisen. Luulen, että tyttäresi olisi pärjännyt myös ilman tekemiäsi eväitä, eväiden teko ei kyllä ole stressaava.

Vierailija
33/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:32"]

Pari juttua mitkä syytä huomioida eväissä: ei mitään rapisevia/kolahtelevia pakkauksia, ei mitään ns. haisevia ruokia jne. koska muille ei ole kiva jos joku vieressä kovan äänen kanssa lusikoi hapankaalia vieressä.

[/quote]Oma suhteellinen asema paranee, kun toiset kärsii. Itse laitan pojalleni sipsejä ja savusilakoita, tuoksu ja rouskina varmasti häiritsevät vieruskavereita ja pojastani tulee ehkä luokkansa priimus :)

Vierailija
34/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika sanoi "ei siellä viikkoa olla ja osaan sen verran itsekin tehä mitä tarviin", kun hössötin ap:n tavoin. Hyvä niin. 

Vierailija
35/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta oppimisen kannalta viimeisellä päivällä ei ole yhtään mitään merkitystä JOS on lukiossa ja lukulomalla niitä asioita opetellut. On tutkittu että kannattaa opiskella ns. hyvissä ajoin, vaikka lukisi ns. viime tipassa niin esim. siinä edellisenä päivänä ei kannata opiskella vaan tehdä jotain muuta niin saa parempia tuloksia. Kyse on juuri siitä että aivot jäsentelevät niitä asioita jne.

Voi olla jopa eduksi että AP:n poika on ollut pelijutuissa viikonloppuna, hän on tehnyt jotain ihan muuta kuin lukenut ja se tieto mitä on aiemmin lukenut on saanut ns. rauhassa painautua mieleen. En koskaan ole ymmärtänyt ihmisiä jotka ovat vielä luokan ovella ennen kokeita (tai kirjoituksia) muistiinpanot kädessä, tuossa vaiheessa ei enää mitään opi, toki saattaa joku irrallinen asia jäädä vielä muistiin hetkeksi, mutta se on eri asia kun oppiminen.

Vierailija
36/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisinta lienee, ettei mamma vahingossakaan pakkaa niitä lapselle varta vasten tekemiään eväitä mihinkään vähänkään rapisevaan materiaaliin. Saattaisi pian joku valittaa että kirjoitukset menivät ihan penkin alle kun jonkun mamman Nico-Jessica rapisteli salissa voileipäpakettiensa ja karkkipussiensa kanssa...

Vierailija
37/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välii. Kolme tuntia ja pihalle. Näin minä tein ja yleisarvosana L.

Vierailija
38/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lähtee mukaan grillatut sandwichit kanatäytteellä sekä raikas juustosalaatti. Jälkkäriksi on pilkottuja hedelmiä, naposteltavaksi pähkinöitä ja rusinoita. Omenamehu- ja vesipullot. Karkkia en anna, ettei verensokeri heittele liikaa.

Kyllä kirjoitukset ovat valtavan tärkeä asia nuoren tulevaisuuden kannalta ja idioottimaista, jos ei niihin valmistaudu kunnolla. Itse ainakin satsaan kaiken minkä pystyn. Kyllä kuusi tuntia on PITKÄ aika ja siinä ajassa normaali ihminen tarvitsee kevyen luonaan. No, meidän lapsi on sitten hyvinsyönyt ja energinen hyvin samalla kun nämä vesi/karkkilinjalla menevät raapustavat sokerihumalassa vatsa kurnien =)

Vierailija
39/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin silloin muutama vuos sitten ITSE itselleni evääksi muistaakseni viinirypäleitä, suklaata, pilttiä ja oiskohan ollu leipää. Ei siinä oikein ehdi mitään syödä, vähän jotain naposteltavaa jotta pysyy mieli virkeenä. Vesi on mun mielestä paljon tärkeempää.

Vierailija
40/80 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse otin proteiinipatukan ja energiajuoman. Ei siinä kerkeä hirveitä eväitä syömään, ku pitää kirjottaa... ja jos juo noin paljon niin pitää sit ravata vessassakin monta kertaa. usein myös tarjoavat koulusta pullan ja kahvin/teen. Ja kaikki pitää pakata läpinäkyvään! eli ei mtn foliopaketteja saa olla tai menee roskiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme