Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö ja iltapäiväkerho

Vierailija
19.08.2021 |

Onko lapsenne iltapäiväkerhossa, jos teette etätöitä vai tuleeko koulusta suoraan kotiin?

Lapsi itkee ettei halua mennä iltapäiviksi kerhoon. Mietin, jos lopetamme koko kerhon.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi tykkää olla iltapäiväkerhossa, koska siellä saa leikkiä kavereiden kanssa ja puuhata kaikkea mukavaa. Kotona lapsi joutuisi huolehtimaan itsestään muutaman tunnin, koska meillä etätyö on hyvin intensiivistä ja vaatii läsnäoloa netissä.

Oletko kysynyt, miksi hän ei viihdy siellä. Sopeutuminen voi viedä hänen kohdallaan enemmän aikaa.

Vierailija
2/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko täällä aiemmin ollutta iltapäiväkerhokeskustelua? Siinö kävi hyvin ilmi, että valitettavan monet iltapäiväkerhot ovat vain säilytyspaikkoja, joissa liian vähät ja kouluttamattomat aikuiset yrittävät hallita liian suuria lapsilaumoja. Mitä vain voi tapahtua lasten kesken ilman, että aikuiset edes huomaavat.

Jos lapsi itkee, ettei halua siellä olla, en todellakaan veisi. Ja olen tehnyt etätyötä kotona silloin 3-vuotiaan kanssa useamman kuukauden. Eli kyllä kouluikäisen ottaisin kotiin sen sijaan, että altistaisin epämieluisan kerhon viidakon laeille. (Eri asia, jos viihtyisi siellä ja luottaisin vetäjiin, varmasti hyviäkin on!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut mieleenkään iltapäiväkerho, kun olen itse kotona etätöissä.

Vierailija
4/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädeistä ei kuulemma pidä. Lapsella on siellä ystäviä koulusta, mutta ryhmä on iso, sillä myös toisesta koulusta tulee lapsia.

Minua mietityttää työni luonne, koska vaatii syventymistä.

Olin varma, että lapsi viihtyy ja tämä oli yllätys.

Vierailija
5/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväkerho on hyvä pienelle koululaiselle, joka ei ole valmis tulemaan yksin tyhjään kotiin. Jos kotona on aikuinen etätöissä, se tuoihan erilailla turvallisen tunnelman lapselle, eikä ole tarvetta iltapäiväkerholle.

Vierailija
6/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla on pieni koti ja lapsi siksi iltapäiväkerhossa. Ei kaikilla ole isoja taloja ja erillistä työhuonetta.

Vierailija
7/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverilla on pieni koti ja lapsi siksi iltapäiväkerhossa. Ei kaikilla ole isoja taloja ja erillistä työhuonetta.

Ja vaikka olisi erillinen työhuone, niin työ saattaa olla palavereja tai sellaista keskittymistä vaativaa, ettei pieni koululainen ymmärrä ettei vanhempaa voi silloin häiritä. Ohjattu iltapäivätoiminta on hyvä juttu, jos lapsi siellä viihtyy.

Jos ei viihdy, niin sitten on yritettävä keksiä muita ratkaisuja. Onko etätyötä mahdollista tehdä liukuman avulla niin että toisina päivinä teet pitemmän päivän ja välillä voit lopettaa työt aiemmin?

Vierailija
8/48 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön mutta oma ekaluokalla oleva lapseni on pari tuntia kerhossa. Hänelle on hidasta uusiin juttuihin tottuminen ja ajattelin että ryhmäytyminen olisi tärkeää hänelle. Jos haluaa lopettaa sen myöhemmin niin asia ok, samaan puistoon voi mennä leikkimään koulun jälkeen vaikkei olisi kerhon toiminnassa mukana.

Vierailija
9/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu aina "etätöissä", siis tehdään töitä kotoa käsin, emme siis ole aloittaneet sitä koronan myötä. Meillä lapset on olleet 3 kertaa viikossa IP:ssä ja kahtena päivänä saavat tulla suoraan kotiin.

Vierailija
10/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan oltu aina "etätöissä", siis tehdään töitä kotoa käsin, emme siis ole aloittaneet sitä koronan myötä. Meillä lapset on olleet 3 kertaa viikossa IP:ssä ja kahtena päivänä saavat tulla suoraan kotiin.

Ja meillä on talo, ei pieni asunto, mutta kyllä ne lapset siitä huolimatta häiritsevät.

Vierailija
11/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä, tein aina kotona töitä. He oli iltiksessä ekalla ja tokalla kaverien takia. Jos ei olisi viihtyneet, olisin ottanut kotiin.

Vierailija
12/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä muuten sitten saat työrauhaa. Tee vaikka testi et ilmoitat ettei lapsi parina päivänä tule ja katso jaksaako edes sen ajan olla hiljaa ja kiltisti kotona.

Vierailija
13/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen kotona etätöissä, siis nimenomaan TÖISSÄ. Teen keskittymisrauhaa vaativaa asiantuntijatyötä ja osallistun palavereihin, eikä se pieni koululainen todellakaan jaksa kauaa muistaa sitä, ettei minua voi töitä tehdessäni häiritä.  Hän on viihtynyt ip-kerhossa todella hyvin, siellä ei ole liikaa lapsia,  kaikki lapset ovat samasta koulusta ja henkilökunta erinomaista.

Vierailija
14/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lapsesi sitten nökötti yksinään kun sinä teit töitä? Kaikki kaverinsa siellä iltiksessä ilman häntä?

Meillä koulu oli kielikoulu ja se iltis oli ainoa paikka vapaaseen leikkiin. Ellei sitten halunnut ajaa 40 kilsaa illalla suuntaansa leikittääkseen kaverin kanssa.

Vierailija
15/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädeistä ei kuulemma pidä. Lapsella on siellä ystäviä koulusta, mutta ryhmä on iso, sillä myös toisesta koulusta tulee lapsia.

Minua mietityttää työni luonne, koska vaatii syventymistä.

Olin varma, että lapsi viihtyy ja tämä oli yllätys.

Keskustele lapsrn kanssa ennen päätöstä. Varmista, että hän ymmärtää, ettet pysty olemaan hänen kanssaan työaikana.

Meilläkään lapset eivät tykänneet olla iltapäiväkerhossa. Esikoinen kävi siellä koko vuoden, mutta loppukuukausina sovittiin, että käy vain kolme kertaa vikossa. Toinen lapsi lopetti iltapäiväkerhon lokakuussa. Kolmannen lapsen kanssa menetin yöuneni, koska meno erityislasten iltapäiväkerhossa oli niin kamalaa. Onneksi sain hänelle sinne avustajan.

Vierailija
16/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisi erillinen työhuone, niin työ saattaa olla palavereja tai sellaista keskittymistä vaativaa, ettei pieni koululainen ymmärrä ettei vanhempaa voi silloin häiritä. Ohjattu iltapäivätoiminta on hyvä juttu, jos lapsi siellä viihtyy.

Jos ei viihdy, niin sitten on yritettävä keksiä muita ratkaisuja. Onko etätyötä mahdollista tehdä liukuman avulla niin että toisina päivinä teet pitemmän päivän ja välillä voit lopettaa työt aiemmin?

Minusta kyllä koululaisen pitää ymmärtää se että joka minuutti ei voi vanhempia häiritä.

Vierailija
17/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietikö lapsesi myös työpaikalle, kun teet töitä siellä?

Tässä on taas yksi viesti työnantajille, etätöissä on paljon haasteita ja ratkaisemattomia asioita ja työteho jollakin työntekijöillä laskee olennaisesti, kun työajalla hoidetaan lapset ja tehdään kotityöt ja vielä työnantaja joutuu siitä maksamaan saman palkan, mitä firman töistä.

Ja syödään kuormasta ja sinun kaltaiset helposti syövät muidenkin mahdollisuuden etätöihin.

Ja sitten osa työntekijöistä panostaa 100% työhönsä myös etänö. Ja lapset ovat hoidossa ja kotityöt tehdään vapaa-ajalla.

Vierailija
18/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset ennen pärjäsi ilman iltapäiväkerhoja? Tai sitä että eivät saaneet aikuisen huomiota 24/7?

Vierailija
19/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä koululaisen pitää ymmärtää se että joka minuutti ei voi vanhempia häiritä.

Kyse on ekaluokkalaisista, joista moni on vielä 6-vuotias. Ei he osaa ajatella, että yksi kysymyskin häiritsee työtä tekevää vanhempaa, jos se sattuu palaverin aikaan.

Vierailija
20/48 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapset ennen pärjäsi ilman iltapäiväkerhoja? Tai sitä että eivät saaneet aikuisen huomiota 24/7?

Huonosti. Me oltiin ihan heitteillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme