Tajuavatko korkeasti koulutetut olevansa idiootteja ja elämälle vieraita
Olen törmänny moneen korkeasti koulutettuun jotka ovat täysin tumpeloita elämän perusasioissa
Kommentit (35)
Jäi puuttumaan yksi ilahduttava klisee: "Akateemikoilla [sic] on aina nenä kirjassa ja ura mielessä eikä ikinä aikaa elää!"
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:48"]
Itse en ole törmännyt yhteenkään, vaikka suurin osa tuntemistani ihmisistä on korkeasti koulutettuja. Hyvin alhaisen koulutustason omaavista ihmisistä olisi kyllä useitakin esimerkkejä, kuinka ei ymmärretä raha-asioiden, tervesyasioiden tai kodinhoidon suhteen niitä seikkoja jotka ovat oleellisia itsenäisen elämän kannalta.
[/quote]
Tarkoittanet sitten sellaisia ihmisiä, jotka ovat jättäneet esim. ala-asteen ja yläasteen kesken? minun mielestäni ihmisiä ei voi noin mustavalkoisesti luokitella, on monenlaisia tapauksia: ihminen voi käydä amiksen koska sieltä löytyy ala unelmatyöhön ja jättää sen takia muut opiskelut pois. Ihminen voi käydä peruskoulun ja olla fiksu, tai sitten ei, riippuu ihmisestä ja luonteesta. Ihminen voi käydä pelkän lukion ja siirtyä kaupan kassalle ja olla silti fiksu, tai sitten ei, riippuu ihmisestä ja luonteesta. Ihminen voi olla akateeminen ja huippufiksu kaikesta kaiken tietävä, tai sitten huipputyhmä joka tietää vain opinnoistaan eikä mistään muusta, riippuu ihmisestä ja luonteesta.
Lopettakaa se mustavalkoinen ajattelutapa, oletta naurettavia. Itse tunnen kummistakin "luokista" ihmisiä ja riippuu siitä, onko tyyppi päihteidenkäyttäjä ja negatiivinen, vai onko sivistynyt ja osaako nauttia alkoholia kohtuudella. Alkoholi pienentää tutkitusti aivosoluja.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:46"]Olen törmänny moneen korkeasti koulutettuun jotka ovat täysin tumpeloita elämän perusasioissa [/quote] Porvoon uutiset menee aina vain laimeammaksi. Ota nyt päikkärit ja herättyäs mieti uusiksi.
[/quote]
Noita viittauksia Porvooseen on vähän joka ketjussa. Olen käynyt täällä vasta muutaman kerran, joten en tiedä, mistä on kysymys. Onko joku selvästi porvoolainen kirjoitellut tänne kahjoja? Vai onko se vinksahtanut tuo, joka siitä porvoolaisesta jankuttaa?
[/quote]
Jep
[/quote]
Vinksahtanut tyyppi on Pukkilan pukki ja on aina vain näkevinään tuttujensa kirjoituksia vainoharhaisena joka ketjussa, täysin sairas tapaus, porvoo-hokija nyt on iltalääkkeiden aika!
Olipas ap:ltä melkoinen yleistys. Kuinka monta korkeasti koulutettua tunnet henkilökohtaisesti? Itse en ole ns. Korkeasti koulutettu, ammattikorkean käynyt, mutta tuttavissani on monenlaista koulutusta, myös noita korkeasti koulutettuja; apteekkari, erikoislääkäri, tekniikan tohtorikin löytyy jne. Ja he ovat kyllä ihan tavallisen elämän omaavia ihmisiä.
Lapsia viedään hoitoon, joskus on öitä valvottu sairaan lapsen kanssa. Käydään töissä, on asuntolainaa.
Kaikki hallitsevat normaalit arkielämän taidot. Yksi on jopa todella taitava ompelemaan, toinen korjailee autoja vapaa-ajalla, iha vain kiinnostuksen vuoksi. Luuletko että heillä on kotona palvelijoita tekemässä käytännön asiat? Ja vain siksi että ovat hyvin koulutettuja.... Raha ei kasva puussa, jokainen joutuu sen itse hankkimaan.
olen korkeastikoulutettu, enkä tiedä miten kääritään sätkä. En tupakoi. oliko tämä nyt esimerkki tumpeluudesta?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:46"]
Olen törmänny moneen korkeasti koulutettuun jotka ovat täysin tumpeloita elämän perusasioissa
[/quote]
Samoin. Eivät ole osaneet käyttää moottorisahaa tai siimaleikkuria. Rekkaa eivät osaa ajaa eivätkä edes tiedä miten vaahtosammutin kytketään valmiustilaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:49"]
Esim. bussimatkustajina ovat kaikista onnettomampia ja säälittävämpiä. Mutta onneksi heidän ei tarvitse kovin moisilla välineillä matkustaa ja niin eivät ole kanssamatkustajien riesana.
[/quote]
Kuka nyt roskaväen seassa julkisilla matkustaisi jos rahaa on muuhunkin?
[/quote]
Ensinnäkin: korkeasti koulutettu ei ole yhtäkuin rikas. Ehkä joillain aloilla voi olla. Mun tuntemat tohtorit käyttävät pelkästään julkisia liikennevälineitä. Sen sijaan tuntemani lähihoitajat ym. matalammin koulutetut ihmiset pääsääntöisesti ajelevat joka paikkaan henkilöautolla - yleensä mahdollisimman lähelle ovea.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:36"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:46"]
[/quote] Samoin. Eivät ole osaneet käyttää moottorisahaa tai siimaleikkuria. Rekkaa eivät osaa ajaa eivätkä edes tiedä miten vaahtosammutin kytketään valmiustilaan.[/quote]
Öh, moottorisahan käynnistys ja rekan ajaminen eivät kyllä kuulu minun elämäni perusasioihin ;-) Siimaleikkurin käytössä ei nyt ole mitään ihmeellistä, mutta mihin sitä tarvitsee, kun asuu kerrostalossa? Vaahtosammutin.. no on meillä töissä käyty turvallisuusasioita läpi ja näytetty miten se sokka vedetään irti siitä vaahtosammuttimesta. Eli kaipa sekin onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:23"]
olen korkeastikoulutettu, enkä tiedä miten kääritään sätkä. En tupakoi. oliko tämä nyt esimerkki tumpeluudesta?
[/quote]
Sätkän käärimisestä on hyötyä. Voi kääriä marisavukkeen, jos piippu on hajonut tai jäänyt kotiin.
Ainoa(t) ihmiset joiden suusta olen kuullut vastaavaa tekstiä, ovat ex-mies ja hänen vanhempansa. Arvostelivat kovaan ääneen kaikkia kouluttautuneita ja sitä kuinka kädettömiä ja oikeasta elämästä mitään ymmärtämättömiä nämä korkeastikoulutetut ovat.
Voinen kertoa, että itse opiskelen yliopistossa... Olen kuunnellut kuinka en ikinä tule saamaan töitä jne. Onneksi ymmärsin lähteä. Olen nyt jälkeenpäin tajunnut myös sen, kuinka tyhmä mies oikeasti olikaan, kuinka rajoittunut ja mustavalkoinen ajatusmaailmaltaan ja kuinka suvaitsematon, tunnekylmä ja välinpitämätön hän on - puhumattakaan siitä kuinka tyhmä tuo mies on. Näennäisesti kuitenkin pärjännyt elämässään ja rikastunutkin. Oman alansa osaaja, mutta silti yksinkertainen ja epälooginen käytöksessään, sanoissaan ja teoissaan kaikella tapaa. Jollain tavalla häiriintynyt persoona.
Hän ei tosiaan tunne korkeasti koulutettuja, ei myöskään ymmärtänyt ikinä yhtään mitään jos yritin hänelleä näyttää mitä opiskelen. Silti oli sitä mieltä että hän on huippuälykäs ja kaikkien yläpuolella... Hoh hoijaa. Ja joo, myönnän. Itse olen ollut tyhmä kun kuuntelin sitä vuosia. Jopa aloin uskomaan etten ole mitään. Kas kummaa olen silti menestynyt suhteellisen hyvin kaikki seikat huomioituna. Ilman minkäänlaista apua mieheltä.
AP:lle sen verran sanoisin, että on junttimaista tehdä noin rajuja yleistyksiä. Kuuntelen kyllä mielelläni jos sinulla on riippumattoman, riittävän suuren otannan myötä tuotettua tutkimustietoa joka on validia ja reliaabelia (ei mittavirheitä, ei julkaisuharhaa tai mitään muutakaan jonka myötä tulokset vesittyisivät). Haluaisin myös saada tämän datan pyöriteltäväkseni, jotta voin itse rakentaa malleja sekä testata niiden parametrejä ja havaita, mikäli jokin epäkohta vääristäisi tuloksia tai vastaavasti vesittäisi hyvältä vaikuttavia tilastollisia lukuja.
p.p.s. Eikö ole hienoa että maailmassa on eri asioita hallitsevia ihmisiä? Eikö ole hienoa, että saamme elää maailmassa jossa on rikkautta ja moninaisuutta? Se mahdollistaa myös sen, että eri yksilöt voivat elättää itsensä erilaisilla ammateilla. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea. Jotkut ovat niin rikkaita, että he voivat myös valita mitä kulloinkin haluavat osata ja mistä maksavat toisille.
Aivan perusasiat opitaan sen sijaan kotona. Näihin sisällyttäisin myös käytöstavat ja suvaitsevaisuuden. Ainakaan ex-miehelläni ei suurista luuloista huolimatta ollut kumpikaan osa-alue hallussa.
Myönnettävä on, etten ole kotitöiden maisteri enkä kaikkien käytännöllisten alojen tohtori. Yhdet viralliset maisterin paperit taskusta löytyvät, joten olen kai sitten niitä "korkeasti koulutettuja". Elämästä vieraantunut en silti taatusti ole.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:59"]
Jäi puuttumaan yksi ilahduttava klisee: "Akateemikoilla [sic] on aina nenä kirjassa ja ura mielessä eikä ikinä aikaa elää!"
[/quote]
Mitä akateemikot tähän ketjuun kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:59"]
[/quote]
Mitä akateemikot tähän ketjuun kuuluu?
[/quote]
Nyt olet joko erittäin onnistuneesti sarkastinen tai...sitten et.
Nro 23
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Joo jäisi minultakin käärimättä. Eikä ole mitään käsitystä minä päivänä lapsilisät maksetaan tilille, miten sosiaalitoimistossa asioidaan tai kuinka huumausaineita hankitaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:46"]Olen törmänny moneen korkeasti koulutettuun jotka ovat täysin tumpeloita elämän perusasioissa [/quote] Porvoon uutiset menee aina vain laimeammaksi. Ota nyt päikkärit ja herättyäs mieti uusiksi.
[/quote]
Noita viittauksia Porvooseen on vähän joka ketjussa. Olen käynyt täällä vasta muutaman kerran, joten en tiedä, mistä on kysymys. Onko joku selvästi porvoolainen kirjoitellut tänne kahjoja? Vai onko se vinksahtanut tuo, joka siitä porvoolaisesta jankuttaa?
[/quote]
Jep