Tyttölapsiperheiden kaveruudet, mikä niitä äitejä vaivaa??
Nyt on pakko kysyä; miksi tyttölapsiperheiden äidit intensiivisesti vielä pikkulapsiaikojen väistyttyäkin pitävät kiinni sisaruksien pyllypaitasysteemeistä eivätkä anna koululaistensa itsenäistyä ja hankkia omia kavereita?
Säälittää nuo tyttäreni pari ystävää jotka eivät voi tulla kylään ilman että pikkusisarus on mukana. Siis ne joilla on pikkusisko, pikkuveljen ollessa kyseessä homma ei mene niin, pikkusisarus ei seuraa mukana. Sama juttu poikien kohdalla, veljeksillä saa olla omatkin ystävät jo hyvin pienestä pitäen. Mikä näiden pelkkien tyttöjen äitejä vaivaa? Laiskuus vai, käyttävät esikoistaan lapsenvahtina pienemmille? Toisaalta, ei sekään toimi koska helpommalla pääsisivät jos antaisivat lastensa ystävystyä rauhassa ja luoda omia ystävyyssuhteitaan.
Mulla on kolme lasta itsellä, kaksi poikaa ja yksi tyttö. Tyttäreni kavereiden perheissä, joissa on vain siskoksia, KAIKISSA on ulkopuolisen silmin tämä sama "ongelma", esikoinen ei pääse leikkimään koululaisenakaan ilman pikkusisaruksiaan. Sekaperheissä ja poikalapsiperheissä tätä ei näy.
Relatkaa mutsit, kyllä ne pienemmätkin pärjää ja ystävystyy kunhan niille vaan annetaan tilaa.
Mä en ainakaan ensi viikonloppuna päästä meille noista parista tyttölapsipesueista tyttäreni kavereita kun muuten on pikkusisarukset ovella viimeistään vartin sisään. Mun puolesta meille saa tulla kuka vaan mutta koululaiset haluais leikkiä keskenäänkin enkä ala kyllä ketään pakottamaan ottamaan tarhalaista mukaan jos eivät halua . Minä kuitenkin olen sit kuitenkin tilitysvelvollinen ulko-ovella toisen perheen äideille miksi nuppuset eivät ole päässeet mukaan. Voi helvetti sentään, kasvakaa aikuisiksi tyttölasten äidit jotta saatte ne lapsennekin kasvatettua. En vois kuvitellakaan että pakottaisin kenenkään kolmen lapseni mukaan sisaruksia, vaikka lyhyillä ikäeroilla onkin. Ja mullakin on yksi päiväkoti-ikäinen vielä.
Mikä siinä on että pelkkien poikalasten äidit eivät käyttäydy näin (lyö pikkusisaruksia esikoisen vahdittaviksi) tää oikeesti on vain tyttölapsiperheiden juttu -empiirinen tutkimus on tehty tässä vuosien mittaan.
Kommentit (8)
Ei yllätä lainkaan. Meillä on yksi tytär ja tyttären kaverit tulee meille mielellään kun saa olla rauhassa. Meidän tyttö tykkää lapsista ja on mielellään kaverinkin luona, mutta ei pitkiä aikoja. Kuulema siellä aina riidellään ja huudetaan, ei saa syödä tai nukkua rauhassa, ja pienempiä pitää vahtia koko ajan. Ymmärrän että toisinaan autetaan tai katsotaan sillä välin kun äiti tekee jotain, mutta ei se ole ala-asteelaisen rooli toimia jatkuvasti lapsenvahtina. Se on muinaisjäänne siltä ajalta kun Suomen väkiluku piti saada nousuun ja eduskunnasta ohjeistettiin että lapsia täytyy olla vähintään kuusi. Sitten niitä tehtiin haluttiin tai ei, penskat olivat keskenään kun äiti teki kotitöitä. Nykyisin kotiäidillä on helpompaa kuin koskaan mutta silti hoidatetaan pienempiä isommilla lapsilla. Se on itsekästä ja asettaa vanhemmat sisarukset eriarvoiseen asemaan.
Miksi vanhimmalla lapsella olisi mitään velvollisuutta kantaa vastuuta pienemmistä sisaruksistaan? Ei hän ole heitä synnyttänyt, ja hän on itsekin lapsi. Usein äidit unohtavat sen ja suhtautuvat esikoiseen siten, että tämän tulee jatkuvasti olla esimerkkinä pienemmilleen ja huolehtia heistä. Ja jos ei näin toimi, niin sitten ei muka opi koskaan huolehtimaan toisista. Eli aikuiset väittävät, että lapsesta tulee vastuuton aikuinen jos hän ei hoida pikkusisaruksiaan?
Minä olen perheemme nuorimmasta päästä ja hoidin pienempiä sisaruksiani omasta halustani. Isosiskoani ei taas kiinnostanut, hänelle ei pakotettu hoivaviettiä koska häntä ei kiinnostanut. Minä olen aina ollut tällainen. Jos vanhemmalta sisarukselta ei hoitaminen tapahtu luontaisesti, ei sitä pitäisi pakottaa sillä se tukahduttaa halun hoivata aikuisenakaan. Vanhemmat sisarukset eivät ole vastuussa nuoremmista, näin ei saisi koskaan olla. Mutta näin silti usein on. Ja se johtuu vanhempien ajattelemattomuudesta ja itsekkyydestä.
Oma tyttö on vasta vauva, mutta siskolla on ollut sama ongelma synttärien kanssa: siskontytön 6-ja 7-vuotissynttäreille työnnetään mukaan kutsuvieraan 2-vuotias sisko ja äiti tai isä häipyy paikalta! Oman poikani synttäreillä ei vastaavaa ole tapahtunut koskaan.
Mä olen ajatellut että enemmänkin se olisi jotain sellaista että tyttölapsen äiti ei kestä hetkeäkään jos (tyttö)lapsi on "yksin" (eli tämä pikkusisarus) enemmän kuin muinaisjäänteestä missä katraan nuorimman hoitaa isosisarus/sisarukset. Vai onko se jotain pelkoa että eivät pärjää jos eivät ole sisarukset samassa pisteessä koko ajan? Voi olla että olen väärässäkin. Ois kiva kuulla pelkkien tyttölasten äitien tuntoja.
ap
Meillä on kolme tyttöä eikä olla koskaan harrastettu tuollaista. Ei tule toisaalta mieleen sellaisia sisarusperheitäkään, jotka olisivat toimineet noin.
Ovatko muka isoveljet lastenvahteina pikkusisaruksilleen?
Enpä jotenki usko. Taas mennään siihen et poikien pitää saada olla poikia ja tyttöjen opittava äideiksi jo pienestä pitäen. Kärjistetysti sanottuna.
Ainakin omassa lapsuudessa, kahden veljen kanssa kasvaneena, minä oli se, jonka piti siivota, tehdä ruokaa, viikata pyykkejä, tiskata jne. eihä veljiä saanu tekemään noita asioita, kun vaan eivät suostuneet. Tosin mun kieltäytymistä ei otettu ikinä vastaan.
Meillä on kolme tyttöä ja kaksi heistä ovat pienellä ikäerolla ja muutenkin kuin paita ja peppu. Tottakai jos toinen lähtee kaverille alkaa kamala marina siitä. Toinen haluaa kans. Meillä on tämä järjestetty niin että vien tytöt eri kavereiden luokse. Ihan sen vuoksi että molemmat saisivat niitä omia kavereita eikä aina oteta turvaa sisaruksesta. Toinen nimittäin vähän ujompi luonteeltaan ja huonompi ystävystymään, niin tekee hyvää oppia olemaan ilman siskoakin hetki.
Meillä kotona oli sama malli. Mulla on 5 ja 4 vuotta vanhemmat isosiskot ja mut tungettiin niiden mukaan joka paikkaan. Siskothan siitä ei tykänny, mutta totta kai se itsestä oli kivaa olla "isompien" kanssa. Itse en tekis samaa.
Lisäks kaikki siskojen tekemät pahat vieritettiin tietenkin mun niskaan.
Alapeukkua tulee mutta kukaan ei osaa kommentoida omaa kyllä-pikku-millankin-mukaan-pitää-päästä-kasvatusmetoadiaan? Oletteko kymmenen vuoden päästä baarin ovellakin ujuttamassa millaa mukaan kun isosiko meea täyttää 18?