Mitä teet jos murrosikäisesi viis veisaa "sanktioista"?
Eli jos olet antanut jonkinlaisen sanktion lapsne käytöksen vuoksi vaikkapa pelikielto vaikka olisi pelipäivä tai toteaisit lapselle että sellainen tulee jos...jotakin ja lapsi ei vana välitä siitä? jatkaa vain ei toivottua käytöstään tms. Sittenhän toki aikuisen tehtävä on pitää sanomastaan ja sanktiosta kiinni jottei kaikki auktoriteetti karise aikuisena ja vanhempana, mutta entäpä jos murkku vähät välittää siitä? siis sanktion toteutumisesta. On vaan kuin ei olisikaan, evvk.
Silloinhan sen sanktion "idea" kärsii jos sitä edes onkaan, ei mitään hyötyä niin sanotusti.
Mitä keinoja vanhemmalle sitten jää?
Kommentit (54)
Voit kertoamiten homma etenee, tarpeeksi kun hölmöilee tulee ls-ilmoitus ja voi lähteä kokeilee mitä on lastenkoti laitoksissa asuminen. Siellä työntekijät pistää ovet säppiin ja kohtaa varmasti vielä kovempia kingejä.
voit kysyä haluaako lähteä sille tielle ja käsittäkö että oma äiti on varmimmin elämässä eniten hänen puolellaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:48"]
Salasana koneeseen
[/quote]
En sitä tarkoittanut, ei se mene esim koneelle luvatta. Tarkoitin sitä että hän on niinkuin ei välittäisi yhtään siitä että mahd sanktio on sitten seurauksena jos jokin touhu jatkuu. Kuten tänään, tämän päivän pelioikeus oli jo menetetty ja nyt sitten käyttäytyi samaan tapaan tuolla ulkona ja isänsä totesi että jos jatkaa niin seuraavakin pelioikeuspvä menee-ja niin tapahtui. Poika vain totesi kuulema että "ei väliä".
ap
[/quote]
Eli häntä ei kiinosta pelaaminen. Sinun pitää iskeä sinne missä tuntuu. Eli ottaa häneltä pois sellaista mistä hän oikeasti pitää
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:42"]
Eli jos olet antanut jonkinlaisen sanktion lapsne käytöksen vuoksi vaikkapa pelikielto vaikka olisi pelipäivä tai toteaisit lapselle että sellainen tulee jos...jotakin ja lapsi ei vana välitä siitä? jatkaa vain ei toivottua käytöstään tms. Sittenhän toki aikuisen tehtävä on pitää sanomastaan ja sanktiosta kiinni jottei kaikki auktoriteetti karise aikuisena ja vanhempana, mutta entäpä jos murkku vähät välittää siitä? siis sanktion toteutumisesta. On vaan kuin ei olisikaan, evvk.
Silloinhan sen sanktion "idea" kärsii jos sitä edes onkaan, ei mitään hyötyä niin sanotusti.
Mitä keinoja vanhemmalle sitten jää?
[/quote]
Sanktioita kovennetaan kunnos käytös paranee.
Kyllä lapselle nyt kuri saadaan, tietty.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:52"]
No tottakai rangasitukset pitää olla sitten kovempia, niin kauan koventaa niitä että alkaa tehota. Huoneesta kaikki tavara pois, vaatteita ja sänkyä myöden...
[/quote]
Oletko tosissasi? ei tämä mikään keskitysleiri ole, ihme ettet ehdottanut että lapsen ruokavaliota alettaisiin karsia tms jos ei käytös muutu tms. Sitä paitsi tuolle linjalle kun lähtiis niin voisin kuvitella sen olevan loppumaton suo..pelioikeuksista yms puhuin koska se pelaaminen on niin pirun tärkeää lapselle joten luulisi sen vähenemisoikeuden haittaavan mutta paskat:/
ap
[/quote]
Ei sinulla ole mitään muuta mahdollisuutta. Lapsi tietää että sinä et suostu tekemään mitään joten miksi hän välittäisi?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:45"]
Ei tässä mitkään sanktiot ja rangaistukset auta. Lapsi voi huonosti ja oireilee jostakin. Rangaistukset aiheuttavat kapinointia. Anna lapsellesi aikaa. Puhu hänen kanssaan. Anna mahdollisuus kertoa ajatuksistaan, tunteistaan ja ongelmistaan.
Kaikille alapeukuttajille sanon jo nyt, että minulla on kolme poikaa, nyt nuoria aikuisia. Koskaan ei ole tarvinnut rangaista koska olemme aina viettäneet paljon aikaa yhdessä, olen kuunnellut heitä ja heidän ongelmiaan. Olen ollut se, jonka luokse tullaan kun on jotain sydämellä. En ole ollut pahis jota vastaan pitää kapinoida.
[/quote]
Kasvattaminen auttaa vain pienen osan. Loppuun ei auta mikään puhuminen.
[quote author="melba" time="14.09.2014 klo 13:29"]
Sanktion pitää liittyä siihen ei-toivottuun toimintaan. Jos ulkona ongelmia, niin ei se pelikiellolla mene. Pelikielto siitä, jos rikkoo sääntöjä koneella jne.
[/quote]
Kiellätkö hänen liikkumisen ulkona ikuisesti?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 15:20"]
Ei rangaistuksia vaan asiallista keskustelua, elleivät teininne ole koiria.
[/quote]
Keskustelu ei auta kuin pienessä osassa ihmisiä. Tiedän sen kokemuksesta. Olin itse sellainen. Mitään mitä vanhempani sanoivat eivät merkinneet mitään. Heidän mielipiteillä ei ollut mitään merkitystä.
Vaikka he noudattivat täysin noita ohjeita missä pitää puhua ja huolehtia. Sitä EI olisi voinut tehdä enää enemmän tai paremmin.
Jotkut nuoret EIVÄT halua että KUKAAN määrää heitä MISTÄÄN. Sama kuin monilla aikuisilla.
Sanktion pointti on tärkeän etuuden menetys - plussaa, jos liittyy rikottuun sääntöön. Ja kaikki, mitä teinilläsi on mutta slummilapsella ei, on vanhempien tarjoamia etuoikeuksia, jonka voi menettää perseilyn takia. Tietysti shteessa rikottuun sääntöön.
Tekniset laitteet on etu, jonka karsiminen on teininne mukaan "ihan sama". Entä ajankäytön itsemääräämisoikeus? Teini mukaan joka paikkaan - sienimetsään, isotädin luo kahville, kirpputorille, tätijumppaan, nuoremman neuvolaan. Vaikka kuinka möksäisi, niin silti. Merkkivaatteet on etu - ihminen selviää syksystä myös markettivaatteissa. Hyvä ruoka on etu - puurolla ja perunalla kastikkeineen elää viikon ilman puutostauteja. Jostakin se teini välittää. Ja jos ei kerran välitä, niin varsinkin silloin sen voi ottaa pois.
Voi helvetti sentään, teitä kukkahattuhyysäreitä ja teidän rangaistuksianne.
LYÖ SITÄ! Remmillä persiille, niin oppii olemaan ja kerta riittänee.
Se pelikielto on ikuinen kunnes muuttaa käytöstään? Vaihtoehto? Eikö puhelin ole murrosikäiselle tärkeämpi kuin peli?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:14"]
Se pelikielto on ikuinen kunnes muuttaa käytöstään? Vaihtoehto? Eikö puhelin ole murrosikäiselle tärkeämpi kuin peli?
[/quote]
Mutta palstallahan on hehkutettu, miten vähän ajan päästä ilman konetta tai kännykkää teininsä ovat oikein iloinneet, miten helppoa elämä ilman niitä on?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:06"]
Sanktion pointti on tärkeän etuuden menetys - plussaa, jos liittyy rikottuun sääntöön. Ja kaikki, mitä teinilläsi on mutta slummilapsella ei, on vanhempien tarjoamia etuoikeuksia, jonka voi menettää perseilyn takia. Tietysti shteessa rikottuun sääntöön.
Tekniset laitteet on etu, jonka karsiminen on teininne mukaan "ihan sama". Entä ajankäytön itsemääräämisoikeus? Teini mukaan joka paikkaan - sienimetsään, isotädin luo kahville, kirpputorille, tätijumppaan, nuoremman neuvolaan. Vaikka kuinka möksäisi, niin silti. Merkkivaatteet on etu - ihminen selviää syksystä myös markettivaatteissa. Hyvä ruoka on etu - puurolla ja perunalla kastikkeineen elää viikon ilman puutostauteja. Jostakin se teini välittää. Ja jos ei kerran välitä, niin varsinkin silloin sen voi ottaa pois.
[/quote]Ja sitten j
kun teini karkaa, et voi soittaa perään, kun puhelin on "kanissa" Etsit sitä viikon kaikista mahdollisista paikoista...löytämättä.. entäs sitten kun tulee kotiin, jatketaanko samaan malliin, ei puhelinta, puurolinjalla.. Kauanko luulet että kestää ennenkun ottaa hatkat taas.
kaikki eivät ole niin helppoja, et peliukielto pelkästään auttaisi.
t. Kolmen pojan äiti
Kuullostat ihan ex-anopiltani, joka ylpeili, ettei hänen pojillaan ole ollut edes murrosikää. Tosin, molemmilla on nykyään alkoholiongelman lisäksi myös mielialalääkitys ja toisella lisäksi paha ahdistushäiriö... Tiedä sitten mikä yhteys siihen ettei ole tarvinut äidistä irtaantua...
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:45"]
Ei tässä mitkään sanktiot ja rangaistukset auta. Lapsi voi huonosti ja oireilee jostakin. Rangaistukset aiheuttavat kapinointia. Anna lapsellesi aikaa. Puhu hänen kanssaan. Anna mahdollisuus kertoa ajatuksistaan, tunteistaan ja ongelmistaan.
Kaikille alapeukuttajille sanon jo nyt, että minulla on kolme poikaa, nyt nuoria aikuisia. Koskaan ei ole tarvinnut rangaista koska olemme aina viettäneet paljon aikaa yhdessä, olen kuunnellut heitä ja heidän ongelmiaan. Olen ollut se, jonka luokse tullaan kun on jotain sydämellä. En ole ollut pahis jota vastaan pitää kapinoida.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 12:35"]Jos teinin huoneen ovi paukkuu, niin ovi pois. Jos pelaa liikaa, niin pelikone pois, jos kettuilee, ränkyttää tai uhoaa vanhemmilleen niin siitä seuraa yhdessä tehtyä työtä ja sen ohessa juttelua. Esimerkiksi eilen pesin 13 vuotiaani kanssa autoni sisältä ja ulkoa erittäin huolellisesti ja juttelimme. Alkuun juttelin yksin, mutta parinkymmenen minuutin päästä myös miniteini alkoi juttelemaan.
Kännykkä voi ola teiniltä pois ihan helposti vaikka puoli viikkoa jos käytös ei parane. Kerran otin pois miniteinin kotiavaimen kun kotona tuppasi tapahtumaan muiden tavaroiden penkomista. Asia meni kerralla jakeluun kun teini hädissään soitti kotoa, että ei löydä kotiavaintaan ja asumme aika kaukana kaikesta, joten kotoa ei ole helppo muualle aikaa mennä viettämään. Ehkä tämä oli aika karkea juttu, mutta toimi kun selitin, että en enää luota häneen hänen ollessa yksin kotona, joten asioiden tulee muuttua. Konkreettisia juttuja kehiin siis ja pitäkää huolta, että uhkailumne rangaistuksista pitävät ettekä ala lipsumaan niistä. Katsokaa myös, että rangaistukset ovat järkeviä, ei mitään "et enää koskaan saa kännykkääsi" tai jotakin, että jokaisesta pienestäkin jutusta tulee iso rangaistus. Nuori ei mene rikki helposti rangaistuksista, mutta teidän lipsumisista ja selkärangattomuudesta kyllä.
[/quote]
Mä oisin muuttanut pois kotoa tolla menolla. Miksei nuoren kanssa voi myös kokeilla rakentavaa keskustelua? Kasvatus on mennyt pieleen, jos tuossa iässä homma pelittää vain rangaistusten ja valtataistelun avulla. Olin itse todella hankala ja itsenäisyyttä janoava nuori. Onneksi vanhemmat löysivät sopivan seuraamusten ja keskustelun välimaaston. Muuten ei varmaan oltaisi väleissä vieläkään.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 16:37"]rangaistuksia voit koventaa loputtomiin, mutta jos on kovapäinen ja sinnikäs, ette pääse toivottuun tulokseen. olin itse hyvin hankala ja itsepäinen koko lapsuuteni, ja muistan hyvin kuinka yksinkertaisesti päätin voittaa nuo taistelut. en itse ikinä lähtisi taistelulinjalle tälläisen lapsen kanssa. älä aliarvioi teiniäsi, rangistuksia ei tarvitse ottaa kokonaan pois käytöstä mutta painota niiden ohella pakollista keskustelua rauhallisella hetkellä. on aika siirtyä pikkulapsen ohjailusta toisen ajattelevan ja loogisen, vaikkakin vielä raakileen, ihmisen kanssa vuorovaikuttamiseen. teinit ovat tässä hyvin yksilöllisiä. lapsesi ikäänkuin vaatii sinua käytöksellään ottamaan hänet tosissaan ja haluaa sinun ymmärtävän, ettei ole enää pompoteltavissa oleva kakara. lapsestasi voi tulla vielä vaikka mitä, tsemppiä!
[/quote]
Ihan samaa mieltä! Teini ei ole koira.
Ehkä teinillä on paha olla. Siksi rangaistuksetkin ovat ihan sama. Ei ne sitten mitään auta. Juttelisin hänen kanssaan ja kysyisin, painaako jokin mieltä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 16:37"]rangaistuksia voit koventaa loputtomiin, mutta jos on kovapäinen ja sinnikäs, ette pääse toivottuun tulokseen. olin itse hyvin hankala ja itsepäinen koko lapsuuteni, ja muistan hyvin kuinka yksinkertaisesti päätin voittaa nuo taistelut. en itse ikinä lähtisi taistelulinjalle tälläisen lapsen kanssa. älä aliarvioi teiniäsi, rangistuksia ei tarvitse ottaa kokonaan pois käytöstä mutta painota niiden ohella pakollista keskustelua rauhallisella hetkellä. on aika siirtyä pikkulapsen ohjailusta toisen ajattelevan ja loogisen, vaikkakin vielä raakileen, ihmisen kanssa vuorovaikuttamiseen. teinit ovat tässä hyvin yksilöllisiä. lapsesi ikäänkuin vaatii sinua käytöksellään ottamaan hänet tosissaan ja haluaa sinun ymmärtävän, ettei ole enää pompoteltavissa oleva kakara. lapsestasi voi tulla vielä vaikka mitä, tsemppiä! [/quote] Ihan samaa mieltä! Teini ei ole koira.
[/quote]
Teini EI määrää asunnossa. Vaan 100% päätösvallasta on vanhemmilla
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 18:04"]
Ehkä teinillä on paha olla. Siksi rangaistuksetkin ovat ihan sama. Ei ne sitten mitään auta. Juttelisin hänen kanssaan ja kysyisin, painaako jokin mieltä.
[/quote]
Mistä ihmiset on saanut sen idean että jos lapsi/teini tekee pahojaan että se voi huonosti? Ne tekee pahojaan koska ne haluaa sitä tehdä.
Ei ihme että maa on tässä tilassa kun samaa sovelletaan vielä aikuisiinkin
rangaistuksia voit koventaa loputtomiin, mutta jos on kovapäinen ja sinnikäs, ette pääse toivottuun tulokseen. olin itse hyvin hankala ja itsepäinen koko lapsuuteni, ja muistan hyvin kuinka yksinkertaisesti päätin voittaa nuo taistelut. en itse ikinä lähtisi taistelulinjalle tälläisen lapsen kanssa. älä aliarvioi teiniäsi, rangistuksia ei tarvitse ottaa kokonaan pois käytöstä mutta painota niiden ohella pakollista keskustelua rauhallisella hetkellä. on aika siirtyä pikkulapsen ohjailusta toisen ajattelevan ja loogisen, vaikkakin vielä raakileen, ihmisen kanssa vuorovaikuttamiseen. teinit ovat tässä hyvin yksilöllisiä. lapsesi ikäänkuin vaatii sinua käytöksellään ottamaan hänet tosissaan ja haluaa sinun ymmärtävän, ettei ole enää pompoteltavissa oleva kakara. lapsestasi voi tulla vielä vaikka mitä, tsemppiä!