Kuinka monessa pankissa pidät varojasi? Tästä jutusta näkee kuinka tilit voivat tyhjentyä hups vain etkä saa rahoja takaisin jos olet itse
epähuomiossa laittanut pankkitunnuksesi väärään paikkaan!
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000012180065.html
Mikäli pankkitunnukset tulee luovuttaneeksi, uhrin tilit voidaan tyhjentää varsin nopeasti, jopa vain minuuteissa. Rahoja ei välttämättä koskaan saa takaisin, sillä monessa tilanteessa pankit tulkitsevat asiakkaansa käyttäytyneen niin huolimattomasti, että he saavat kantaa vastuun itse.
Itsellä S-pankissa jo niin mojova summa rahaa että en uskalla käyttää sen pankkitunnuksia enää mihinkään muualle kuin itse äpissä toimimiseen.
Toinen pankkini on Nordea jossa taas harvoin pidän muutamaa satasta enempää rahaa joten sen pankkitunnuksia uskallan käyttää "hövelimmin" - en niitäkään tietenkään mihinkään tietojenkalastelujuttuihin vaan ihan normi vero ym. sivuille kirjautumiseen.
Pitäiskö avata vielä kolmaskin pankki...
Kommentit (9)
Kumma, kuinka digitalisaatio pankkien mielestä toimii. Jos menisin intialaisena IT-tukena pankkiin, ilmoittaisin olevan Pertti 85v ja haluaisin nostaa kaikki rahani, minut naurettaisiin pihalle.
Juuri tästä syystä käytänkin mobiilivarmennetta kaikkialla muualla paitsi pankkitunnistautumisessa. Ja jos joltain "virallisenoloiselta" sivulta puuttuu mobiilivarmenne-vaihtoehto, tsekkaan uusiksi missä oikein olen ennen kuin edes yritän kirjautua. Enkä klikkaile epämääräisiä linkkejä sähköpostissa tai viesteissä.
Nykyään omaisuutensa voi testamentata vaikka Greenpeacelle, ei ihme että kiertelevät ahkerasti nykyään vanhainkodeissa. Ihan laillista kavaltamista on.
Minulla on neljä pankkitiliä, joista yksi Ruotsissa. Lisäksi sama määrä luottotilejä, joista yksi niistäkin Ruotsissa ja yksi sijoitustili siihen erikoistuneessa rahalaitoksessa. Vähän järjetöntähän tämäkin on, mutta tilejä avautuu eri tilanteissa vähän sivutuotteena.
Itselläni on säästötilillä 100 euron päiväkohtainen raja
Vierailija kirjoitti:
No jos on niin uuvatti että jakaa tunnuksiaan ulkopuolisille, niin saakin menettää ns. oppirahat.
Olen mennyt kaksi kertaa tuollaiseen huijaukseen. Ne on oikeasti aika uskottavia. Ei kannata liian itsevarmasti luottaa siihen, että tunnistaa huijaustilanteen, koska silloin juuri on alttiina tekemään virheen. Omaa ymmärrystä pitää kyseenalaistaa ja toimia sen mukaan, että välttämättä ei tunnista ensisilmäyksellä huijausta.
En ymmärrä miksi ei niitä tililtä jonnekin toiselle tilille siirtyneitä rahoja voida jäljittää vaikka tili olisi ulkomailla ? Kai sen tilin täytyy olla jonkun omistuksessa ? Eikö tosiaan Interpol tms. pysty jäljittämään tilin omistajaa ? Eikö pankissa voi olla sulku, että rahoja ei voi siirtää tilille, jonka omistaja ei ole tiedossa ?
Kyllä tuossa täytyy mennä monta asiaa pieleen, että tilit tyhjenee. Pelkkien pankkitunnusten luovuttamisella ei ainakaan OP:ssa pitkälle pötkitä, koska "epäilyttävät" siirrot vaativat lisävarmistuksen tekstiviestillä ja kaikilla järkevillä ihmisillä kai on jonkunlaiset turvarajat tileillään (onhan?).
No jos on niin uuvatti että jakaa tunnuksiaan ulkopuolisille, niin saakin menettää ns. oppirahat.