Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikenlaisia kauhutarinoita on netti pullollaan, mutta kertokaapa nyt kaikkea kivaa ja hyviä puolia asumisoikeusasumisesta!

Vierailija
19.08.2021 |

Ihan mitä tahansa mikä on positiivista joko itse asumisessa, asumismuodossa, yhtiössä, ihan mitä vaan tulee mieleen. Olen kyllä lukenut kaikki narinat, mutta työkaverini asuu asossa ja tykkää kovin. Se on alkanut kiinnostaa ja itsellenikin se olisi just passeli ratkaisu taloudellisessa mielessä.

Eli nyt vaan positiivisuutta kehiin, kiitos. Pakkohan sitäkin on olla kun homma on niin suosittua. :)

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä kertoo mitä haluat kuulla. Mulla on velaton omistusasunto ja vain ystävän kautta (huono) kokemus ASOsta Helsingistä.

Myös kiinteistönvälittäjä varoitti, kun kyselin, miksi näitä asokämppiä on niin paljon tarjolla. Lipsautti, ettei niitä kukaan halua.

Vierailija
22/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asomaksun saan pois korkojen kera.

Vuokraa ja vastikkeita joutuisin maksamaan samanlaisesta vuokrakämpästä saman verran tai enemmän.

Saan asua tässä huoleta niin kauan kuin haluan.

Keittiö uusittiin vähän aikaa sitten katosta lattiaan sisältäen kaikki kodinkoneet paitsi tiskaria. Itse en maksanut penniäkään.

Saan laittaa pihan ihan oman mieleni mukaan.

Joku muu leikkaa pensasaidan 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin upouuteen asoon aikoinaan, hieno asunto ja omistusasumisen materiaalit (parketit, laatat, keittiötasot). Materiaalit saatiin jopa itse valita, kun ostettiin asunto jo rakennusaikana. Muutostöitäkin olisi sanut tehdä. Asunto oli haso, eli vastike oli hyvin edullinen, olisiko ollut tuolloin n. 8-9€/neliö.

Naapurit mukavia eikä tuosta asumismuodosta mitään muuta valittamista kuin se, että pois muuttaessa piti korvata tosi paljon juttuja, esim. rispaantuneita ovenkarmeja jne käyttökulumaa.

Vierailija
24/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen edullinen "vuokra-asunto", johon voi tehdä omat remontit, josta saa hyvitystä.

Helppo muuttaa pois ja saa rahansa rakennusideksillä korotettuna.

Niille joille omistusasunto ei ole vaihtoehto.

Vierailija
25/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvyys, ei tarvitse olla kenenkään nurkissa kuten vuokralla. Ja jännätä milloin lähtee kämppä alta. Vuokralla ei voi yhtään rempata tai lyödä edes naulaa seinään ilman itkua, aso on tavallaan oma ja siitä saa rahat pois kun lähtee.

Vierailija
26/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään, että on kiva asumismuoto. Vastike on tosiaan halvempi kuin vastaavan asunnon vuokra, huolto pelaa ainakin meidän rivariyhtiössä hyvin, omaa pihaa saa laittaa mieleisekseen, sisällä saa maalata ja tehdä muitakin pikkujuttuja, ilmalämpöpumppu saatiin laittaa, kun vain ilmoitettiin ja se lisättiin muutostöihin, eli jos muutetaan pois, niin saadaan ainakin osa siitä takaisin, ja tietysti asomaksu indeksillä korotettuna palautetaan. Terassikin saatiin rakentaa. Vuokra-asunnoissa ei taitaisi niin vain onnistua. Meillä on hyvin rauhallinen yhtiö, koskaan ei kuule mitään meteliä naapurustosta. Meillä on nyt viiden vuoden aikana vastike pysynyt koko ajan kutakuinkin samana, vesimaksu jopa alentunut.

Vierailija
27/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ hyvät naapurit, pienempi todennäköisyys häiriöistä kuin vuokra- tai omistusasunnossa

+ laadukas, uudehko kohde

+ ok sijainti

+ vastike n. 70% vastaavan vuokrasta

On kuitenkin sanottava että ASO-yhtiöissä on isoja eroja, oman kokemuksen mukaan.

Vierailija
28/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat narinat asosta olen nähnyt tällä palstalla. Keskustelut ovat aina täynnä ihmisiä, jotka ovat ostaneet vastaavan tai isomman omistusasunnon samalta alueelta tyyliin 600 euron laina- ja vastikekuluilla, siinä missä ason vastike olisi 1200. Mitään kauhutarinoita taas ikinä mistään koskaan kuullut.

Aivan samat hyvät puolet olen kokenut kuin on jo sanottukin. Asomaksu karsii naapureista pahimmat tapaukset pois. Asomaksu on halvempi kuin alueen vastaavat vuokrat. Omistuskämppä samalta alueelta taas vaatisi hervottomasti lainaa, eikä kaikki välttämättä sellaista yksin saisikaan. Plussana myös lemmikkien kanssa ei mitään ongelmaa muuttaa, siinä missä esim yksityiset eivät yleensä suostu vuokraamaan.

Vierailija
29/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa asua jollain alueella, jossa rahat ei riitä omistusasuntoon, voi aso olla vaihtoehto. Me esim. muutimme tälle alueelle siksi, että lapset pääsevät hyvään kouluun. Kunnon kokpiset perheasunnot lähentelevät tällä alueella miljoonaa, joten olemme tosi iloisia tästä asosta. Taloyhtiössä hyvä yhteishenki jne.

Mikään halpa asumismuoto tämä ei ole. Ostettiinkin myös kiva sijoituskaksio, jonne miehen kanssa muutamme sitten kun lapset lentävät pesästä.

Eli asun mieluummin tällä alueella asossa kuin jollain toisella alueella omistusasunnossa.

Vierailija
30/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO on tehokas tapa saada säästöt "piilotettua" siten että ne eivät vaikuta sosiaalietuuksiin. Tämä kannattaa pitää mielessä silloin jos näyttää siltä että joutuu sossun elätiksi.

Vierailija
31/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja ja kivoja kokemuksia ja näkemyksiä! :) Alan kyllä kallistua asoon, koska vuokralla on aiemmin mainituista syistä vähän ankeaa ja arvaamatonta, mutta isoa lainaakaan en saisi enkä ehkä yksin uskaltaisi ottaakaan. Jos minulla ei olisi valmiina tuota aso-maksua, sitten harkitsisin pidempään, koska laina + aso-vastike yhteensä ei enää niin halpaa asumista tietenkään olisikaan.  AP

Vierailija
32/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä asumismuoto, ensin maksat asunosta ja sitten maksat lisää joka kuukausi.

Oletpa ankeuttaja. :D  Kyselin positiivisia juttuja, näitä olen kyllä lukenut. Itse ajattelen niin, että koska minulla on tuo aso-maksu jo lompakossa eikä tarvitse ottaa lainaa, saisin sillä kivan asunnon ja ikuisen asumisoikeuden ja mahiksen tehdä jonkinlaista pientä oman makuni mukaista pintaremppaakin. Vastikemaksukin on huomattavasti pienempi kuin vastaavan vuokra-asunnon. 

Ja sen  aso-maksun saan pois indeksikorotuksella tarkistettuna jos muutan pois. Mikä tässä nyt närästää? :D

AP

Jos sulla on yhtään pohjakassaa, niin mene mielummin vuokralle ja kerrytä lisää tilille, jotta saat omn ostettua jonkin ajan päästä. Aso kuulostaa hyvältä paperilla, mutta oikeasti on kaikkea muuta.

Vierailija
33/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy välittäjältä, miksi noita on ihan stnasti tyhjillään. Varmaan siihen joku ihan kiva, hyvä syy on.

Vierailija
34/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy välittäjältä, miksi noita on ihan stnasti tyhjillään. Varmaan siihen joku ihan kiva, hyvä syy on.

Ei täällä (iso kaupunki) kyllä ole noita asoja juurikaan tyhjillään jos miettii niiden kokonaismäärää. AP

Vierailija
35/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivalla tavalla yhdistyy omistus- ja vuokra-asumisen huonot puolet.

Ei niitä välttämättä ikinä saa lunastaa ja vastike on jopa korkeampi kuin vuokra. Kauppa ei käy, omiasi et saa pois.

Oikeuttakin on käyty.

https://www.rakennuslehti.fi/2014/09/asumisoikeusasuminen-ei-ole-niin-r…

No joo, mikäänhän ei ole tässä elämässä täysin riskitöntä.  Hyvä tietysti tuoda näitäkin esille mediassa, mutta AINA on joku, asumismuodosta riippumatta, joka menettää kaiken kun kävikin huonosti. AP

Jos haluat vahvistusta kuvitelmallesi, että tämä asumismuoto on ylivertaisen ihana, miksi et käänny välittäjien puoleen? Olet jo kantasi päättänyt. Hus hus.

Mikä nyt nyppii? :D Mene pois, muuhun keskusteluun jos et halua kunnioittaa aloitusta. AP

😅 Tosi hyvä aloitus, kun rajattu se mitä saa sanoa. Kirjoita päiväkirjaasi tällaiset. ”Rakas päiväkirja. Mä muutan siis niin ihquun asokotiin ja mieti Keravalle! Siis iik, mä en kestä. Mä maalaan sen keittiön kyl ihan ekana pinkiksi!”

Vierailija
36/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella halpaa asumista. Omistusasuminenkaan ei ole pelkkää omaan taskuun säästämistä. Naapuriyhtiömme on omistusyhtiö ja tällaisen asunnon vastike olisi 500 euroa.

Naapurit ovat siistimpiä kuin vuokralla.

Aikamme katsottiin omistuasuntoja, mutta sitten jämähdettiin tänne. Ylimääräiset rahat menevät sijoitukseen.

Vierailija
37/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kivalla tavalla yhdistyy omistus- ja vuokra-asumisen huonot puolet.

Ei niitä välttämättä ikinä saa lunastaa ja vastike on jopa korkeampi kuin vuokra. Kauppa ei käy, omiasi et saa pois.

Oikeuttakin on käyty.

https://www.rakennuslehti.fi/2014/09/asumisoikeusasuminen-ei-ole-niin-r…

No joo, mikäänhän ei ole tässä elämässä täysin riskitöntä.  Hyvä tietysti tuoda näitäkin esille mediassa, mutta AINA on joku, asumismuodosta riippumatta, joka menettää kaiken kun kävikin huonosti. AP

Jos haluat vahvistusta kuvitelmallesi, että tämä asumismuoto on ylivertaisen ihana, miksi et käänny välittäjien puoleen? Olet jo kantasi päättänyt. Hus hus.

Mikä nyt nyppii? :D Mene pois, muuhun keskusteluun jos et halua kunnioittaa aloitusta. AP

😅 Tosi hyvä aloitus, kun rajattu se mitä saa sanoa. Kirjoita päiväkirjaasi tällaiset. ”Rakas päiväkirja. Mä muutan siis niin ihquun asokotiin ja mieti Keravalle! Siis iik, mä en kestä. Mä maalaan sen keittiön kyl ihan ekana pinkiksi!”

Mitä sää nys selität? 😂 Jos niitä toisenlaisia kommentteja on kerran netti täynnä niin eikö saa kysellä positiivisia kommentteja? 😂

Vierailija
38/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asovastikkeeseen saa myös asumistukea. Kyllä ihan hyvä ratkaisua jos tosiaan on se asomaksun verran laittaa sisään. Rauhallinen naapurusto, isot rempat hoituu yhtiön puolesta. 

Vierailija
39/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kaksio Helsingissä vähän alle 500e. Tarvitseeko sanoa enempää. Yhtiönä HASO.

Vierailija
40/54 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan siinä asunto-osakeyhtiöstä ostetusta asunnosta maksamaan yhtiövastiketta kuukausittain sen osakehuoneiston ostohinnan lisäksi.

Asukas on aina se joka maksaa asunnostaan vuokraa tai yhtiövastiketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan