Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teillä olisi tilillä 60 000€, mihin sen käyttäisitte?

Vierailija
19.08.2021 |

Niin, jos teidän tilillä olisi 60 000€ ylimääräistä rahaa, niin mitä sillä tekisitte? En tarkoita nyt mitään sijoittamista tms, vaikka se onkin järkevää vaan lähinnä kulutukseen meneviä haaveita, ideoita jne.

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50000 indeksirahastoon/-rahastoihin. 10000 e tilille käyttörahaksi. Elämäntilanteeni ja työstatukseni on sellainen, että käteiselle voi tulla käyttöä hyvinkin pian. 

Vierailija
162/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommonen summa menis kurkusta alas, muutamassa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi luoja, tässä keskustelussa on koko löytynyt piheimmät ihmiset, mielikuvituksettomat yksilöt vaikka mitään haaveita. Entä sitten vaikka olisi moninkertaisesti tuo summa jo tilillä? Eikö silti voisi ottaa tuota summaa ja ostaa vaikka siihen ökymersuun uudet karvanopat tai varata huvin vuoksi matkat Bahamalle kuukaudeksi kaikkine mukavuuksineen? Eikö sen vertaa löydy mielikuvitusta vaikka juuri nyt ette mitään rahaa tarvikaan kun sitä joka paikasta tulee......

Mutta jos ei tuollaisesta nauti? Voisinhan minä ostaa kultaiset karvanopat mutta oikeasti en ikinä ostaisi, koska en halua.

No ei niitä rahoja kannatakaan tuhlata materiaan VAAN kokemuksiin. Elämään.

No ehkä sinun kannattaisi vaikka lähteä jonnekin Italiaan patikoimaan kuukaudeksi tai joogaamaan Intiaan tai vaikka kiertää maapallon ympäri, kunhan korontilanne on rauhoittunut. Maailma on kaunis ja tarjoaa niin paljon, jos vain uskaltaa irrottautua siitä omasta tutusta elämänpiiristään ja hypätä kohti tuntematonta. Raha mahdollistaa vapauden tehdä ja kokea. Ihminen urautuu niin helposti ja jää pyörimään samaan oravanpyörään kodin, mökin, samojen harrastuksien ja joka vuosi samojen tuttujen matkakohteiden limboon. Mieli tylsistyy. Elämällä on tarjota niin paljon enemmän, jos uskaltaa mennä epämukavuusalueelle.

Luuletko, että me, joilla on varaa, ei ole jo tehty kaikkea tuota? Luuletko, että 60000€ kulutettaisiin johonkin mikä on jo tehty/nähty/koettu? Ei kuule, ei. Tuommoisella summalla ei vielä edes venettä päivitettäisi uudempaan.

Vierailija
164/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoittaisin, mutta kun se oli tässä kielletty, niin jos sitä ei saisi sijoittaa, niin sitten pyytäisin töistä 2 vuoden palkattoman vapaan (tai jäisin vaikka opintovapaalle) ja käyttäisin ne elämiseen sinä aikana. Toinen vaihtoehto olisi tietysti maksaa asuntolainaa pois. Eli ehkä ottaisin sen opintovapaan, ja kun sen ajalta saisin aikuiskoulutustukea, niin kahdessa vuodessa ei todellakaan palaisi tuo koko summa. Laskisin mitä tarvitsen ja lopulla maksaisin asuntolainaa.

Vierailija
165/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin itselleni lisää fysioterapiaa ym kuntoutusta.

Vierailija
166/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin kaapista ja ostaisin sähköauton.

Vierailija
167/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi luoja, tässä keskustelussa on koko löytynyt piheimmät ihmiset, mielikuvituksettomat yksilöt vaikka mitään haaveita. Entä sitten vaikka olisi moninkertaisesti tuo summa jo tilillä? Eikö silti voisi ottaa tuota summaa ja ostaa vaikka siihen ökymersuun uudet karvanopat tai varata huvin vuoksi matkat Bahamalle kuukaudeksi kaikkine mukavuuksineen? Eikö sen vertaa löydy mielikuvitusta vaikka juuri nyt ette mitään rahaa tarvikaan kun sitä joka paikasta tulee......

Mutta jos ei tuollaisesta nauti? Voisinhan minä ostaa kultaiset karvanopat mutta oikeasti en ikinä ostaisi, koska en halua.

No ehkä sinun kannattaisi vaikka lähteä jonnekin Italiaan patikoimaan kuukaudeksi tai joogaamaan Intiaan tai vaikka kiertää maapallon ympäri, kunhan korontilanne on rauhoittunut. Maailma on kaunis ja tarjoaa niin paljon, jos vain uskaltaa irrottautua siitä omasta tutusta elämänpiiristään ja hypätä kohti tuntematonta. Raha mahdollistaa vapauden tehdä ja kokea. Ihminen urautuu niin helposti ja jää pyörimään samaan oravanpyörään kodin, mökin, samojen harrastuksien ja joka vuosi samojen tuttujen matkakohteiden limboon. Mieli tylsistyy. Elämällä on tarjota niin paljon enemmän, jos uskaltaa mennä epämukavuusalueelle.

:,D hauska että selität minulle tuollaista, olen nuorempana asunut mm. Ulkomailla, jätin kaiken ja lähdin yksin sinne. Enää en halua. En halua patikoida enkä joogata Intiassa, saati kiertää maapalloa ympäri. En halua, miksi siis lähtisin? Perheen kanssa varmasti vielä matkustan johonkin mukavaan turistirysään, koska haluan. Sinä taidat olla aika nuori :)

Vierailija
168/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te tylsimykset, jotka olette käyneet täällä vain ilmoittamassa, että "mulla on jo 60k sijoituksissa": no eiköhän meillä suurimmalla osalla ole. Oikeesti tää nykyinen sijoitusbuumi on mennyt liian pitkälle, jos ihmiset ei osaa enää edes mielikuvituksessaan nauttia elämästä NYT vaan kaikki pitää muka laittaa johonkin sittenkun-säästötilille :D Onhan se hyvä sijoittaakin maltillisesti, mutta mistä sen oikeasti tietää, vaikka kuolisi 40-vuotiaana ja sittenpä jää se firetys-tili käyttämättä. Yrittäkää nauttia elämästä NYT.

Jos nyt oletetaan että olisi täysin ylimääräistä rahaa, mikä nimenomaan pitäisi käyttää johonkin MUUHUN kuin siihen iänikuiseen säästämiseen ja sijoittamiseen, niin ehdottomasti lähtisin kiertämään maailma ja reissaamaan. Tuolla summalla kyllä kiertää maailmalla jo vuoden tauon pari. Vaihtoehto 2: hankkisin jonkun makeen retkiauton ja reissaisin sillä pari vuotta ympäriinsä.

Tajuat kai että keski-ikäisellä 30 vuotta töitä tehneellä on tuon verran sijoitettuna ja puskurina, velaton koti ja sitä elämääkin on eletty tinkimättä huveista. Kämppäkin on täynnä kaikenlaista takavuosien hilavitkutinta, joten uutta ei enää tee mieli shoppailla, jaksais vaan hankkiutua vanhoistakin eroon.

Jos olet vielä nuori, niin kannattaa tutustua palkkatilastoihin ja valita ammatti huolella.

No lähinnä pointtini oli, että pakonomaisessa säästämisessä ei ole mitään järkeä. Ei ole järkeä sijoittaa ja säästää vuosikymmeniä odottaen sitä kuuluisaa "pahaa päivää". Oma isäni on 70-vuotias ja edelleen säästää tililleen eläkesäästöjä sen sijaan, että alkaisi nyt vihdoin elämään sitä elämää, mitä varten on säästänyt. Olen yrittänyt hänelle sanoa, että emme me kolmekymppiset lapset halua mitään perintöä ja pärjäämme ihan itse, ne ovat hänen rahojaan, joilla hänen kuuluu nauttia elämästä. Vaikka matkustaa, syödä ulkona, käydä kulttuuritapahtumissa. Mutta kun ei, pakko säästää, ikään kuin raha ja tilin saldo olisi joku itseisarvo.

On toki hyvä olla säästöjä ja sijoituksia. Mutta kyllä elämä on tässä ja nyt, eikä parhaita vuosiaan pidä tuhlata mihinkään pakonomaiseen kitkutteluun ja sairaalloisen työntekoon. Satojen tuhansien osakesalkku ja taloudellinen vapaus on ihan kaunis tavoite, mutta keskivertopalkansaajalta sellaisen haaliminen verottaa kyllä elämänlaatua niin paljon parhaista nuoruusvuosista, että se on lähtökohtaisesti täysin typerä tavoite.

Et tainnut tajuta.

Keski-ikäisenä ei tosiaankaan kiinnosta lapsellinen kuluttaminen. Kamaa nurkat täynnä. Autoja ja veneitä ym leluja ei haluta riesaksi. Maailmaa on jo kierretty pari kierrosta. Ravintola ei kiinnosta. Mulla on 200 000 osakkeissa sen vuoksi kun en jaksa ja halua törsätä. Töissä käyn koska tykkään työstäni. En palkan takia. Ainoa mihin törsään on retkeily varusteet ja retkeily. Ja niihin ei paljoa kulu.

Ei rahaa pidäkään kuluttaa materiaan. Käärinliinassa ei ole taskuja. Kannattaa tuhlata kokemuksiin, elämään. Lähde vaikka vaeltamaan joku PTC Jenkkeihin, kiipeämään Kilimanjaro tai patikoimaan Himalajalle.

Rupea sinä konttorotaksi loppuelämäksi! Harrasta samaa harrastusta 30 vuotta!! ELÄ! RUPEA elämään nyt niinkuin minä haluan elää!! Muuten elämäsi valuu hukkaan!!

Vierailija
169/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa sijoittaa järkevästi niin ostaisin tuon hintaisen auton.

Vierailija
170/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillekin on niin suuri ongelma se, että toiset säästävät? Eikö se ole heidän oma asiansa? Jos elämässä tulee se "paha päivä" niin sitten he pystyvät sen mahdollisesti itse rahoittamaan, eikä tarvitse olla veronmaksajien kukkarolla. 

Toisekseen en ymmärrä, miksi vaihtoehdot tuntuu aina olevan joko ei juuri mitään säästöjä tai sitten säästöjä niin että on joutunut koko elämänsä kituuttamaan. Itsellä on näin kolmikymppisenä säästöjä ja sijoituksia on noin 100k. Palkka on tällä hetkellä mielestäni ihan hyvä, mutta ei kuitenkaan kovin paljon yli suomalaisen keskipalkan. Yli suomalaisen keskipalkan olen saanut noin 2 vuotta. Sitä ennen vähemmän ja työttömänäkin olen hetken ollut. Siitä huolimatta matkustelen, harrastan, meillä on auto ja oma ihana koti, jne. Eli koen kyllä eläneeni juuri niin kuin olen halunnutkin, vaikka olen samalla säästänyt. En ole kituuttanut, en ainakaan koe niin. Käytän rahaa siihen, mihin oikeasti haluan. Miten tämä on kituuttamista? En juurikaan käy ravintoloissa, enkä normaalissakaan tilanteessa matkusta ulkomaille montaa kertaa vuodessa, mutta en haluaisikaan. En hirveästi tykkää käydä ravintoloissa ja matkailukin minulle riittää kohtuullisissa määrin.

Minulla on selkeä päämäärä, mihin säästän ja sijoitan. Haluan vähentää työntekoa, mutta koen, että vielä jaksan ja myös että minun täytyy saada hieman enemmän puskuria, jotta voin vähentää. Olen kyllä määritellyt itselleni tarkasti, missä kohtaa tavoitteeni täyttyy. Toki on myös ihmisiä, jotka säästää vain koska voivat, mutta ehkäpä heilläkin kuitenkin on joku turvallisuuden tavoittelu siinä taustalla. Tai sitten toinen näkökulma: sijoittaminen on myös todella mielenkiintoinen harrastus. Miksei sitä saisi harrastaa ja käyttää rahaansa siihen, vaikkei niille tuotoille sinänsä olisi mitään käyttöä itsellä?

Jos kuolisin huomenna, niin ei minua kaduttaisi tippaakaan se, että olen säästänyt. Toki jos tietäisin kuolevani vaikkapa vuoden päästä, niin ottaisin saman tien loparit ja käyttäisin rahojani niinkuin tykkäisin. Mutta koska en voi tietää milloin kuolen, niin ainoa vaihtoehtoni on elää nyt mukavasti ja fiksusti, jotta varmistan, että säästöönkin jää ja näin myös saan jossain vaiheessa tilit siihen kuntoon, että voin toteuttaa unelmaani töiden vähentämisestä. Sen jälkeen ehkä tulee uusia unelmia, mutta tämä on nyt se suurin. Se ei estä minua toteuttamasta jo sitä ennen muita pienempiä unelmia, mutta kyllä se estää törsäilemästä hullun lailla. Mutta kun tarpeeksi jotain haluaa, niin eipä tee mielikään törsätä.

Vierailija
171/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:,D hauska että selität minulle tuollaista, olen nuorempana asunut mm. Ulkomailla, jätin kaiken ja lähdin yksin sinne. Enää en halua. En halua patikoida enkä joogata Intiassa, saati kiertää maapalloa ympäri. En halua, miksi siis lähtisin? Perheen kanssa varmasti vielä matkustan johonkin mukavaan turistirysään, koska haluan. Sinä taidat olla aika nuori :)

Tämä. Miksei voida ymmärtää, että ihmiset haluaa eri asioita? Toiset ei todellakaan halua joogaamaan Intiaan, ei tulisi kyllä itsellekään mieleenkään. Ei se tarkoita, ettei eläisi juuri niinkuin itse haluaa.

Vierailija
172/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mihinkään järkevään saa käyttää niin ensin uudet fillarit itselle ja vaimolle. Siihen menisi varmaan joku 25,000. Vaimolle Ridley tai Pinarello, minulle Bianchi tai BMC. Sitten uudet kaiutinpiuhat. Jäljellä 20,000 jolla saisi muutaman harvinaisen levyn.

Vierailija
173/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän täsmälleen mitä tekisin: muuttaisin Pariisiin jonkun luksushotellin sviittiin, söisin hyvissä ravintoloissa ja shoppailisin. Viikon kuluttua kotiin.

Vierailija
174/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
175/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mitä vinkkejä :D :D

Korkeakorkoiselle tilille?? Buahhhaaa!!! SEllaisia ei ole olemassakaan enää tänä päivänä.

Ja nämä summittaiset "sijoittajat": laita johonkin hyvään osakkeeseen. Eipä sellaista taida kukaan tässä ketjussa tietää. Oikeat sijoittajat ovat todellakin olleet nyt koronan alkaessa liikkeellä, kun kaikki romahti ja nyt ne samat ovat 50-80% plussalla.

Vierailija
176/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaisin 50000 euroa Nordnetin osakesäästötilin kautta hyvin osinkoja tuottaviin osakkeisiin. 50000 euroa on se maksimi minkä sinne saa rahaa laittaa, muu raha tulee sitten osinkoina ja sitä voi sijoittaa verovapaasti osakkeisiin niin pitkää kunnes alkaa jossain vaiheessa nostaa osinkoja itselleen ja siinä kohtaa maksaa verot. Voi tietysti sijoittaa vähemmänkin kuin 50000 euroa. Siinä kuitenkin se sijoitusvinkki. Loput laittaisin varmaan oman kodin remontointiin tai vaihtaisin auton uuteen. Molempiin kannattaa tietysti ottaa vähän lainaakin näillä koroilla joten vähän huonoja kohteita käyttää säästettyä rahaa. Koronan helitettyä voisin sillä loppurahalla tehdä kaukomatkan. 

En käyttäs tota vaihtoehtoa jossa 50 donaa se maksimi. En muista mikä sen nimi on.

Nordnettiin voi avaa ihan normaalin arvo-osuustilin, jolle voi siirtää rahaa, ja sitten käydä osakekauppaa. Tilissä ei ole kk maksuja mutta kaupankäynnistä menee aina pieni kulu ja toki sitten jos voittoa kaupoilla teet niin verottaja muistaa verotuspäätöksessä suamätkyillä. Mutta jos pääomilla meinaa tuloa tehdä, ja siitä tulosta meinaa jotenkin nauttia, niin jossain vaiheessa ne verot kuiteskin on maksettava.

Ja kun vähän harjottelee, niin huomaa että on hetkiä jollon kannataa myös realisoida tappiot, ne kun saa sitten taas vähentää verotettavasta voitosta.

Mutta jos nyt kyssäri oli, että ei missään tapauksessa saa sijottaa vaan jotain pitää ostaa, niin laittasin kokosumman asuntoautoon ja ottaisin vielä velkaa saman verran sitä varten.

Vierailija
177/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi hyvä kohde:

Q1/2021 Tulikiven liikevaihto kasvoi 12,7%:a.

.

Tulikiven Q2/2021-raportti ylitti liikevaihtoennusteeni +0,1m€:a ja liikevoittoennusteeni +0,1m€:a.

* Q1/2021 tilausvirta kasvoi +20,5% (v/v)

* Q1/2021 tilauskanta kasvoi +18,2% (v/v)

* Q2/2021 liikevaihto kasvoi +25,7% (v/v)

.

Tulikiven

* Q2/2021 tilausvirta kasvoi +35% (v/v)

* Q2/2021 tilauskanta kasvoi +42% (v/v)

* Q3/2021 liikevaihto kasvaa +41% (v/v) (ennusteeni 6,9m€->9,7m€)

.

Tulikivi tulee antamaan seuraavan posarin ennen Q3/2021-katsaustaan, sillä 18.8.2021-posarissa Tulikivi kertoi liikevaihdon kasvavan "vain" 29,2m€ (2020) -> 32-35m€ (2021), eli tasan 10-20 %:a.

Vierailija
178/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontoisin kotia, sekä keittiö että kylppäri kaipaisi uusimista. Ylijäävät laittaisin lainanlyhennykseen.

Vierailija
179/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi 60000, maksaisin velat pois ja sijoittaisin omakotitaloon loput. Mutta haaveeksi vaan jää, mulla ei koskaan tule olemaan noin paljoa rahaa, olen ollut jo syntymästäni köyhä. Ja kuolenkin köyhänä.

Vierailija
180/186 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikin sääntönä on, että ei mihinkään sijoituksiin, eikä niihin verrattavaan (esim. raakakulta), niin vaikeaksi menisi. Saunan voisi ehkä rempata, mutta ei pelkkään löylyhuoneeseen nyt saisi kuin 5000-6000e menemään. Autotkin on kohtalaisen uusia, joten en niitäkään lähtisi turhan takia vaihtamaan... mutta pakko olisi se siis käyttää. No ehkä ostaisin Beolab 90 -kaiuttimen (ovh.42 500e).  Siihen päälle se löylyhuoneen remppa ja lopuilla arvoviinejä viinikaappiin. Typerää rahan käyttöähän se silti olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän