Kykeneekö narsisti empatiaan?
Muuten kaikki merkit viittaavat narsistiin. Valehtelee, korostaa pinnallisuudella itseään, teennäinen, negatiivinen, mielistelevä ja manipulatiivinen luonne, alkoholismi, puhelahjoillaan hurmaava, mutta erittäin epäluotettava. Kuitenkin kerran näin hänestä häivähdyksen erittäin myötätuntoista olemista, eikä tuntunut feikkaamiselta.
Kommentit (8)
Manipulointikykynsä takia osaavat esittää empatiaa hyvin.
Riippuu siitä puhutaanko narsismista persoonallisuushäiriönä jolloin empatiakykyä ei ole tai se on näyteltyä vai luonteenpiirteenä jolloin empatiakyvyn määrä vaihtelee riippuen siitä kuinka paljon henkilö omaa narsistisia piirteitä. Molemmat luonteet ovat uhrille erittäin vahingollisia.
Ei se tosiaan aitoa empatiaa ole vaan jotain teennäistä joitain tiettyjä ihmisiä kohtaan mutta sitä lähdettä ei vahingossakaan.
Exäni kuvaili itseään empaattiseksi mieheksi kun taas minä ajattelin hänen olevan suorastaan psykopaatti (ihan kaikki kokemani huomioiden). Empatiaa en ollut nähnyt hänessä koskaan ja hän itse määritteli sen yhdeksi tärkeämmäksi ominaisuudekseen!
Ei mitään empatiaa - rakkautta tai huolenpitoa narsistilta heru;
on vaan minä-itse ja se riittäköön.
🏃♀️🏃♀️🏃♀️🏃♀️Juoksen eri suuntaan kun on narsisteista kysymys….
Vierailija kirjoitti:
Ei se tosiaan aitoa empatiaa ole vaan jotain teennäistä joitain tiettyjä ihmisiä kohtaan mutta sitä lähdettä ei vahingossakaan.
Exäni kuvaili itseään empaattiseksi mieheksi kun taas minä ajattelin hänen olevan suorastaan psykopaatti (ihan kaikki kokemani huomioiden). Empatiaa en ollut nähnyt hänessä koskaan ja hän itse määritteli sen yhdeksi tärkeämmäksi ominaisuudekseen!
ERITTÄIN TUTTUA ! Hän se oli täydellinen kaikessa, jopa tunteiden skaalassa! Ihan kuin itsekin olisi uskonut, että hänellä on tunteita, joita tavallisilla maan matosilla ei ole.
Hänellä ei ollut kuin yksi tunne:. ylivertaisyuden tunne. Ellei sitten lisäksi salakavala halveksunta ja viha kaikkia ja kaikkea kohtaan. Minkä hän sille voi, kun kaikki muut on niin yksinkertaisia ja tavallisia? Hän pystyi kuulemma lukemaan ajatuksiakin, erityisesti minun ajatuksiani.
Mahdoton elää tällaisen ihmisen kumppanina.
Eron jälkeiset tapahtumat sitten vielä asia erikseen. Hän kun esitti unohtaneensa minut kokonaan ja olin ihminen joka ei voisi vähempää kiinnostaa.
Ei ihan siltä näyttänyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Manipulointikykynsä takia osaavat esittää empatiaa hyvin.
Eivät aina. Jotkut ylinäyttelevät ja sen kyllä huomaa. Varsinkin hänen pitempiaikainen kumppaninsa, joka oppii kyllä tunnistamaan tuon näyttelemisen.
Olen ymmärtänyt että kyllä, mutta he ovat niin sisältä sirpaleina ettei tuo hetkellinen eläytymiskyky kanna mihinkään. Vähän sama kuin että ovat tilapäisesti mitä hurmaavimpia ja kykenevät esittämään mitä tahansa. Se paskempi puoli kyllä hyppää etualalle ihan yhtä varmasti. Siksi suhteet näihin ihmisiin ovat väistämättä sellaisia ettei tiedä uskoisi. Jos he olisivat johdonmukaisen ikäviä ja pahoja heidät olisi helppo dumpata. Tämä hurmaajapuoli on kuitenkin ihan ilmiömäinen saadessaan sinut uskomaan heidän inhimillisyyteensä. Seuraavassa hetkessä he tyypillisesti nöyryyttävät sinua uskouduttuasi heille. Tuota kutsutaan kataluudeksi.
Ja sitten taas auringonpaistetta päälle.