Lapsen sukunimestä
Koitanpa tietääkö joku täällä miten tämä asia menee... Googlesta ei ollut minulle apua.
Eli lyhkäisyydessään tilanne tämä: Erosin lapsen isästä kun lapsi oli vauva. Isällä oli mahdollisuus tapaamisiin, mutta ne toteutuivat nihkeesti, ja jäivät sitten melkein kokonaan. Nykyään tilanne se, että tämä vauva on jo 15 vuotias. Nykyisen puolisoni kanssa olemme olleet yhdessä 13 vuotta, joista 10 aviossa. Meillä on 2 yhteistä lasta. Puolisoni pitää esikoistani kuin omaansa, täysin samanvertaisena kuin biologisestikkin omia lapsiaan. On ollut enemmän isä lapselle, kuin hänen biologinen isä ikinä. Nykyään lapsi tapaa biologista isäänsä n. 3 kertaa vuodessa päivän kerrallaan. Isän tahdosta alkuun näin, ja nykyään myös lapsen tahto ei pidempiin tapaamisiin ylety. Ikinä emme ole lalpsen biologisesta isästä puhuneet lapselle pahaa. Tunnelma on ollut seesteisen tasainen ja kaikilla on ollut hyvä olla omissa elämissään. Biologinen isä on kuitenkin papereissa toinen huoltaja. Älkää kysykö miksi.
Nyt esikoiseni, joka siis on sen 15 vuotta täyttänyt, ilmasi ITSE, että haluaisi hänellä olevan sama sukunimi kuin meillä muillakin perheessämme on. Lisäksi hänen toiveensa on, ettei biologinen isä olisi edes papereissa hänen huoltajansa.
Mitkä ovat 15 vuotiaan oikeudet itse vaikuttaa näihin asioihin? Meillä ei ole tätä asiaa vastaan mitään, mutta kiusa se on pienikin kiusa ja enpä usko, että biologinen isä tähän myöntyisi, vaikkei olekkaan ollut lapsen elämässä mukana, ja painotan, että se on hänestä itsestään ollut kiinni. Olen aina sanonut, että saa tavata lastaan siten kuin itse haluaa. Eipä ole halunnut.
Lapselle tämä tuntuu nyt olevan tärkeä asia, mutta tämä tuli nyt niin puskista, että en tiedä mistä ja miten lähtisin asiaa purkamaan.. kehen ottaa yhteyttä ja miten asia yleensäkkään etenee?
Kiitän jo valmiiksi asiallisista vastauksista, ja mikäli jollain on omakohtaista kokemusta vastaavasta asiasta, niin mielelläni kuulisin...
Kiitos <3
Kommentit (15)
Ei tässä mihinkään adoptioihin olla ryhtymässä. Lapsen itsensä toive olisi nyt se, että hänellä olisi sama sukunimi kuin muillakin hänen perheensä jäsenillä... ja kysyn nyt lyhyemmin ; Sakko 15 vuotias itse päättää tämän asian, riippumatta siitä mitä mieltä huoltajat ovat? Minulle se olisi ok, mutta toisesta osapuolesta en tiedä. Voiko hän siis halutessaan evätä lapselta lapselle tärkeän asian?
Tai kysytäänpä näin ; Miten suuri painoarvo lapsen OMALLA tahdolla on?
Yksi kaveri vaihtoi sukunimen 16-vuotiaan äitinsä sukunimeen eikä tarvinnut mitään suostumusta kummallakaan vanhemmalta. Onnistuuko teillä samalla tavalla, kyseessä kun oli hänellä äidin tyttönimi eli suvusta löytyvä nimi. Olen käsittänyt että sukunimen voi vaihtaa vain sellaiseen jota on jo ennestään suvussa? (Tai keksiä uuden)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:00"]
Yksi kaveri vaihtoi sukunimen 16-vuotiaan äitinsä sukunimeen eikä tarvinnut mitään suostumusta kummallakaan vanhemmalta. Onnistuuko teillä samalla tavalla, kyseessä kun oli hänellä äidin tyttönimi eli suvusta löytyvä nimi. Olen käsittänyt että sukunimen voi vaihtaa vain sellaiseen jota on jo ennestään suvussa? (Tai keksiä uuden)
[/quote]
Ok.. eli kun lapsen äidillä (eli minulla) on kyseinen sukunimi, niin lapsella on oikeus ottaa se sukunimi itselleen? Mietin vaan, että voiko toinen papereissa oleva huoltaja evätä tämän halutessaan lapselta, mutta ilmeisesti sitten ei..
Jos olisit yksihuoltaja se kävisi maksaa noin 900€ vaihdoin tyttären omalle nimelleni yksinhuoltajuuden myötä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:04"]
Jos olisit yksihuoltaja se kävisi maksaa noin 900€ vaihdoin tyttären omalle nimelleni yksinhuoltajuuden myötä.
[/quote]
Siis what??????? 900 euroa?????
Adoptio on ainut, jossa holtajus siirtyy. Se on myös ainut keino tehdä lapsestasi myös lailisesti samanarvoisen sisaruspuoliensa kanssa. Perintöoikeus biologiseen isään ja hänen sukuunsa katkeaa ja lapsesta tulee samanlainen teidän vanhempien perillinen kun biologiset lapsennekin.
Jos lasta ei adoptoida, voi miehesi pitää häntä vaikka kuinka "omanaan". Laillisesti asia ei ole näin, vaikka nimi vaihdettaisiinkin samaksi kuin muulla perheellä. Jos miehesi tällaisessa tapauksessa haluaa kohdella kaikkia lapsia samalla tavalla ja haluaa, että myös tämä sinun lapsesi perii hänet, on hänen tehtävä testamentti. Tntuu kenties vielä etäiseltä, mutta koskaanhan ei tiedä, mitä voi tapahtua. sinuthan kaikki kolme perivät normaalisi.
Nykyään eri sukunimi ei ole suuri juttu, kun perheessä voi olla useampiakin nimiä, mutta minun lapsuudessani se oli hankala asia, jota joutui tuon tuostakin selittelemään. Ja vaikka isäpuoli kohteli minua samalla tavalla kuin velipuoltanikin, niin loppupeleissä kyllä "veri oli vettä sakeampaa", vaikka puheet olivat olleet toisenlaiset.
Keskustelkaa asia monelta kantilta, myös tästä perintönäkökulmasta, ei rahanhimon takia, vaan siksi, ettei myöhemmin tulisi yllätyksiä.
Maistraatti sukunimen muutos alaikäinen.... Et voi muuttaa ilman exän lupaa vasta 18 vuotias voi muuttaa itse.
Ei ku sori muutos maksaa 110€ tai 185€ yks muu juttu oli 900€ siitä o aikaa meidän kohdalla.
Tämä löytyi 1min etsinnällä: http://maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---alaikaisen-lapsen-sukunimen-muuttaminen/
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 18:54"]
Tämä löytyi 1min etsinnällä: http://maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---alaikaisen-lapsen-sukunimen-muuttaminen/
[/quote]
Aloituksen takomiseen meni varmaan pitempi aika.
Huoltajuus pysyy, kunnes lapsi 18. Nimenmuutoksen tarvitset isän luvan.
Nimen voi muuttaa ilman adoptiota.