Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin te työssäkäyvät, harrastavien lasten äidit

Vierailija
13.09.2014 |

ehditte siivota esimerkiksi kaappeja, vaatehuoneita ym. "ylimääräisiä" juttuja?

Mä nousen joka aamu 5.30 ja menen töihin, kotiin palaan illalla lasten harrastusten jälkeen noin klo 20. Siinä välissä yleensä ehdin käydä kaupassa, apteekissa, postissa ym. mitä nyt milloinkin tarvitsee. Mutta iltakasin aikaan nopeat iltaruuat, seuraavan päivän ruuat valmiiksi, pyykit, seuraavan päivän vaatteet ja sitten nukkumaan.

Sama juttu myös pe iltana.

Lauantai on ainut vapaapäivä tällä viikolla, jolloin hoidan normaalit siivoukset, monta koneellista pyykkiä, sisäkukkien hoito, nurmikon ajaminen, pihan muu hoito, jääkaapin putsaus ja kaikki tämä normaali.

Mutta kaapit pursuaa kamaa, lapset kasvaa ulos vaatteistaan, leluistaan, milloin ihmeessä ehditte noita hommia tehdä? Huomenna aamusta aikaisin turnaukseen ja illalla kotiin. Kuoleman väsyneenä.

Mä olen koko päivän tehnyt ja touhunnut, vielä edessä yhden työasian hoitaminen (yksi ppt esitys), vkl ja alkuviikon ruokien laitto, pyykkien viikkaus, lakanoiden vaihto, vaatekaapin raivaus kun viikolla ajautui katastrofiin.

En valita, mutta missä ihmeen välissä mä enää mitään ylimääräistä tekisin? Esimerkiksi televisiota en ole katsonut moneen viikkoon, koska ei vain ole aikaa. Kirjoja en ole kesäloman jälkeen katsonutkaan, ei vain ole enää vuorokaudessa tunteja.

Perussiivouksen voisi joo ulkoistaa, ajoittain niin teenkin, mutta ei se siivooja vaihda pyyhkeitä eikä järjestä kamppeita oikeille paikoilleen. Taas päässä surisee kun alkaa olla ylikuormitus.

Ja lasten harrastuksia ei lopeteta siivouksen takia, siitä tässä ei ole kysymys, mielelläni heitä kuljetan. 

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ap:lla on niitä lapsia tai lapsilla harrastuksia?

Vierailija
2/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuohon työpäivien pituuteen ja harrastusrumban aikaan vaikuta matkojen etäisyydet. Jos työmatkat vievät 1h suuntaansa, nii in helposti se on se 10h työpäivä. Ja jos harrastusmatka on pidempi, niin ei sitä silloin ajeta välissä kotiin. Tietyllä tasolla harrastettaessa kimppakyydin mahdollisuus on aika sattuma, kun porukka voi tulla aika eri suunnista. Ainoa mikä auttaa on jos lapset pääsevät itse kulkemaan julkisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotisiivooja tekee tuollaisia, mutta ei mikään iso firma, vaan yksityisyrittäjä. Oikean ihmisen löydettyäsi hänen kanssaan voi sopia siivouksen lisäksi mm. jääkaapin puhdistuksest, lakanoiden ja pyyhkeiden vaihdosta, pyykkien pesusta ja kuivumaan laittamisesta käyntien aikana, tiskikoneen tyhjentämisestä, vaatekaappien järjestelystä, nurmikon ajamisesta, jopa kaupassa käymisestä ja melkein mistä vain. Toki se maksaa, mutta kotitalousvähennyksellä saat osan summasta takaisin ja stressiä paljon pois. Tuntihinta näille töille pääkaupunkiseudulla on n. 35-38 e/h veronsa maksavalta luotettavalta yrittäjältä.

Vierailija
4/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työpäivä matkoineen vie 10h. 3n lapsen kilpaharrastukset vie paljon iltoja ja viikonloppuja. Onneksi kahden lapsen harrastuspaikka sen verran lähellä ja treeniaika pitkä, että siinä välissä saa viettää aikaa kotona. Tosin toisen olisi kannattanut jo siirtyä isompaan seuraan paljo kauemmaksi, joka veisi sitten aikuiseltakin joka ilta useamman tunnin kuskaamista. Sitten tuon yhden lapsen harrastus vaatii enemmän iltakuskaamisia, matkoihin edestakaisin menee helposti tunti, jolloin usein jo toisen vanhemman tulee jäätyäkin sinne, mutta ei aina. Peleihin, turnauksiin ja kisoihin lähtee vain toinen vanhempi, jolloin toisen koko päivä ei mene siinä. Eli kyllä kotitöihin ja kotonaoloon jää aikaa, vaikka välillä se harrastusrumba on aika uskomaton. Meillä lapsilla on viikossa noin 20 treenit (2jo aamuisin), joten olo on välillä kuin taksikuskilla.

Vierailija
5/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sääliksi käy niitä lapsia. Milloin tehdään läksyt, jos joka arki-ilta lennetään harrastuksissa noin myöhään? Vai onko harrastukset sen laatuisia, että niillä voi hankkia miljoonatulot vaikka ei olisi edes lukutaitoinen?

Jos tilanne olisi totta, velvoittaisin lasten isätkin osallistumaan. Kaappien siivous on pieni murhe, sillä ne pysyvät kyllä järjestyksessä kun kaikki laittaa aina paikalleen. Perusteellisempi siivous kerran vuodessa yhdessä lasten ja miehen kanssa riittää aivan hyvin.

Vierailija
6/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekee miehesi vai oletko yh? Miksette ole järkänneet kimppakyytejä harrastuksiin?

Vierailija
7/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:15"]Mulla työpäivä matkoineen vie 10h. 3n lapsen kilpaharrastukset vie paljon iltoja ja viikonloppuja. Onneksi kahden lapsen harrastuspaikka sen verran lähellä ja treeniaika pitkä, että siinä välissä saa viettää aikaa kotona. Tosin toisen olisi kannattanut jo siirtyä isompaan seuraan paljo kauemmaksi, joka veisi sitten aikuiseltakin joka ilta useamman tunnin kuskaamista. Sitten tuon yhden lapsen harrastus vaatii enemmän iltakuskaamisia, matkoihin edestakaisin menee helposti tunti, jolloin usein jo toisen vanhemman tulee jäätyäkin sinne, mutta ei aina. Peleihin, turnauksiin ja kisoihin lähtee vain toinen vanhempi, jolloin toisen koko päivä ei mene siinä. Eli kyllä kotitöihin ja kotonaoloon jää aikaa, vaikka välillä se harrastusrumba on aika uskomaton. Meillä lapsilla on viikossa noin 20 treenit (2jo aamuisin), joten olo on välillä kuin taksikuskilla.
[/quote]

Oletko ihan varma että tuo on sen arvoista että teillä ei oo mitään perhe-elämää? Eikö ne lapset voi mennä itsekseen jos harrastuspaikka on kerta lähellä? Tähtääkö ne kilpaurheilijoiksi vai miksi on noin paljon treeniä. Ja jos tähtää niin kannattaa pyytää miettimään onko se sen arvoista että lapsuus ja nuoruus on täysin ohjelmoitua.

Laita ne lapset myös siivoamaan ja pesemään pyykkiä.

Vierailija
8/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siivoakaan mitään ylimääräistä tässä elämäntilanteessa. Käytän ylimääräisen ajan rentoutumiseen. Eikä meidän lapset edes harrasta mitenkään erityisen paljon, minusta tämä on vain tällaisenakin aika kuormittavaa aikaa.

Vierailija
9/56 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyytirinki. Miksi viet aina itse, neljän kimpassa viet tai haet joka neljännen kerran ja aikaa jää vaikka mihin.

Vierailija
10/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:12"]

Mihin sitä omaa aikaa tarvii? Mulle tuottaa enemmän iloa nähdä lasten nauttivan!!

[/quote]

Terve malli lapsille????

Vastaus kysymykseesi: Omaa aikaa tarvitsee omaa itseään varten, yksinoloa, ystäviä, parisuhdetta varten tms. Jos et näitä kaipaa, niin sinulla ei ole omaa elämää ja yrität paikata sitä lastesi avulla.

Se ei ole terve malli lapsille. Lapsille on parempi, kun perheellä on yhteistä, aikatauluttamatonta aikaa ja lapsi näkee myös, että äidillä ja isällä on hyvä olla iha vaikka yksinkin ja heillä on omia mukavia juttujaan. Uskon, että masennuksen ym. ehkäisyssä tämä on paljon parempi malli.

Vierailija
11/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sivu

Vierailija
12/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jätä turnauksia väliin koskaan. Lapsen suoritus laskee, jos kotijoukot ei halua kannustaa.

Vierailija
13/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu

Vierailija
14/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:12"]

Mihin sitä omaa aikaa tarvii? Mulle tuottaa enemmän iloa nähdä lasten nauttivan!!

[/quote]

Jännä, että samalla, kun Suomessa trendi on menossa tähän suuntaan, että perheiden arki pyörii lasten harrastusten ehdoilla, on meillä jatkuvasti pahoinvoivempia lapsia ja aikuisia. Tilannehan on täysin "luonnonvastainen"; lasten vapaa-aika sanelee perheen rytmin. Lapsi saa kuvan, että vain hänen elämällään on merkitystä. Monissa muissa maissa vielä lapsi syntyy perheen keskelle eikä toisinpäin, eikä se todellakaan tarkoita lasten laiminlyömistä.

Vierailija
15/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
16/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies tee mitään? Minua aikoinaan kiukutti, kun miestä ei kotityöt kiinnostanu kuin satunnaisesti. No nyt siitä on sentään se apu että käy mielellään lapsen kanssa harrastuksissa. Minulle jää se aika tehdä, mitä sitten haluan tehdä. Ehkä en mitään tai sitten lajittelen jotain rättejä kirppikselle. Työnjako kuntoon siis!

Ja jos miestä ei ole, niin sitten on kylmästi priorisoitava asiat. nauratti tuo yksi kommentti että heittäkää kukat roskiin, mutta sillä mentaliteetilla noista hulluista vuosista selviää.

Vierailija
17/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistyössä ahkeran mieheni kanssa. Isommat lapset siivoavat myös. :) 

Vierailija
18/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 22:39"]

Mä en jätä turnauksia väliin koskaan. Lapsen suoritus laskee, jos kotijoukot ei halua kannustaa.

[/quote]

Mitäs jos joku lauantaiaamu todettais, että jäädäänpä köllöttelemään yhdessä ja tehdäänkin koko perhe jotain muuta kivaa vaikka pyjamat päällä koko päivän? Putoaako taivas niskaan? Lapsi ei suoriudu ollenkaan, mutta so what!

Itsekään en tykkää, jos minulla on aikatauluun sidottu harrastus. Tykkään jutuista, joissa saan itse valita ajankohdan.

Eiköhän elämä ole jo koulun tai työn takia tarpeeksi aikataulutettua ilman jatkuvaa harrastamistakin!?

Vierailija
19/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäideillekin tai kaikille vanhemmille olis hyvä suositella Itsensä johtamisen kirjoja... googlettakaa ja käykää kirjastossa ;) oppii suunnittelemaan omaa ja perheenkin ajankäyttöä

Vierailija
20/56 |
21.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jutut kuulostaa ihan hirveiltä, ei ole elämässä tasapainoa. Äiti tekee kaikki kotityöt ja vähän päälle, lasten harrastukset sanelee perheen aikataulut. Ette te ole mitään taksikuskeja vaan aikuisia ihmisiä joiden täytyy ottaa vastuu omasta hyvinvoinnistaan. Luuletteko että ne lapset tulee teitä joskus kiittämään siitä että uhrasitte itsenne tolla tavalla? Koska te pidätte hauskaa puolisonne kanssa, harrastatte seksiä, ylläpidätte ystävyyssuhteita? Heittäkää vaikka ne viherkasvit roskiin ja opettajaa lapsetkin pesemään pyykkiä.

T. Äiti ja järki-ihminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme