Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

teitittelystä.

Vierailija
13.09.2014 |

Se on vain kohtelias tapa eikä vittuilua sun iästä. Lopettakaa jo.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/24 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa sinutellaan kaikkia paitsi kuningashuoneen jäseniä, helppoa, eikä koskaan tarvitse miettiä, miten menetellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostoo

Vierailija
4/24 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on ällöttävää perseen nuolemista. Asiallinen voi olla muutenkin.

Vierailija
5/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 12:15"]

No näin kolmekymppisenä tuntuu hassulta, jos vaikka kaupassa joku nuori kassatyttö teitittelee.

itse olen myös asiakaspalvelutyössä ja teitittelen iäkkäitä ihmisiä. En osaa teititellä 65 v ja siitä nuorempia, se tuntuu jotenkin luonnottomalta tai siis kuulostaa jäykältä omaan korvaan.

[/quote] Minustakin on parempi, että nuoria ja nuorehkoja ihmisiä ei teititellä.

Vierailija
6/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must tuntuu vähän ikävälle ja nololle jos joku nuori myyjä sinuttelee. Koen, että hän ikäänkuin pikkusen halveksuu mua eikä ota mua tosissaan asiakkaana. Se jos mikä on vähän niinku vittuilua.

Vierailija
7/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 12:08"]

[/quote] Siksi, että kaikki ihmiset eivät ole sinut oman ikänsä, ulkonäkönsä tms kanssa. Teitittelyhän monesti tuntuu liittyvän ikään - ainakin monesti olen törmännyt kommentteihin, joissa sanotaan, että ihmiset teitittelevät itseään vanhempia tai itseään selvästi vanhempia henkilöitä. Eli teitittelytilanteessa tulee tunne, että nyt on tehty arvio iästäni esim. kasvojeni perusteella, ja se ei välttämättä tunnu yhtään hyvältä. Ihminen on saattanut esim. sairauden takia vanhentua, tms, ja silloin tuntuu pahalta, että siihen ikään kuin kiinnitetään ikävällä tavalla huomiota.

[/quote]

Entä jos teitittelee kaikkia aikuisia iästä riippumatta? Ja jos teitittely sujuu luontevammin kuin sinuttelu?

Itse asiakkaana arvostan paljon enemmän teitittelyä tai suoran puhuttelun kiertävää tyyliä kuin sinuttelua. Joku "ja mitäs sulle" -tyyppinen puhuttelu antaa mielestäni ihmisestä todella huonon ja sivistymättömän kuvan. Ja asiakaspalvelijana noudatan tietysti samaa, joskin teitittelen vain silloin kun asiakasta on puhuteltava suoraan.

Vierailija
8/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 12:08"]

[/quote] Siksi, että kaikki ihmiset eivät ole sinut oman ikänsä, ulkonäkönsä tms kanssa. Teitittelyhän monesti tuntuu liittyvän ikään - ainakin monesti olen törmännyt kommentteihin, joissa sanotaan, että ihmiset teitittelevät itseään vanhempia tai itseään selvästi vanhempia henkilöitä. Eli teitittelytilanteessa tulee tunne, että nyt on tehty arvio iästäni esim. kasvojeni perusteella, ja se ei välttämättä tunnu yhtään hyvältä. Ihminen on saattanut esim. sairauden takia vanhentua, tms, ja silloin tuntuu pahalta, että siihen ikään kuin kiinnitetään ikävällä tavalla huomiota.

[/quote]

Entä jos teitittelee kaikkia aikuisia iästä riippumatta? Ja jos teitittely sujuu luontevammin kuin sinuttelu?

Itse asiakkaana arvostan paljon enemmän teitittelyä tai suoran puhuttelun kiertävää tyyliä kuin sinuttelua. Joku "ja mitäs sulle" -tyyppinen puhuttelu antaa mielestäni ihmisestä todella huonon ja sivistymättömän kuvan. Ja asiakaspalvelijana noudatan tietysti samaa, joskin teitittelen vain silloin kun asiakasta on puhuteltava suoraan.

[/quote] Niin, tietysti se on vähän ehkä eri asia, jos kaikkia aikuisia teititellään. Mutta jos on vaikka sellainen tilanne, että minua teititellään, mutta takanani jonossa olevaa suunnilleen samanikäistä sinutellaan, niin kyllähän siitä tulee vittuuntunut olo.

Vierailija
9/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:11"]

Olin nuorena yliopisto-opiskelijana Ruotsissa, missä äskettäin oli tehty päätös sinuttelusta. Suomessa teititeltiin meitä nuoria aikuisiakin. Menin kirjastoon ja siellä virkailija sinutteli. Tunsin itseni kakaraksi tai muuten vain alempiarvoiseksi. Itse en virkailijaa kyennyt sinuttelemaan.

Muutaman vuoden kuluttua olin stipendiaattina Saksassa ja siellä tuntui "kotoiselta", kun kaikki aikuiset teitittelivät ilman muuta. Pienet lapsetkin hallitsivat teitittelyn sujuvasti. Joku tuttava kertoi, että aikuiset sinuttelevat yleensä, jos ovat tekemisissä muutenkin kuin vain työpaikalla.

Välillä oli kausi, jolloin sinuttelu tuntui minustakin ihan hyvältä, mutta kun ikää on tullut lisää, olen taas alkanut kallistua teitittelyn puoleen. Esim. kaupassa hätkähdyttää kyllä, jos täysin tuntematon jopa alaikäinen kassatyttö sinuttelee sujuvasti.

Teitittely on arvostava ja kunnioittava puhuttelumuoto, ei kettuilua, kuten monet sen tulkitsevat. Sinuttelu on tavallista vain pohjoismaissa. Moni luulee, että englannin kielellä sinutellaan kaikkia, kun on vain yksi pronomini, mutta se on harhaluuloa. Kyllä hekin teitittelevät, mutta se ei synny pronominivalinnalla, vaan muilla keinoilla.

Moni suomalainen on munannut itsensä "sujuvasti" esim. saksan-, ranskan- ja venäjänkielisessä ympäristössä sinuttelemalla kaikkia. Urheilijat ovat alkaneet vähitellen tottua pohjoismaalaiseen tapaan sinutella, mutta ei tarvitse mennä kovinkaan monta vuotta taakse päin, kun saattoi huomata, miten haastateltava hätkähti, kun toimittaja kankealla saksalla tai vielä kankeammalla ranskalla sinutteli. Nyt onneksi meilläkin on sujuvasti vieraita kieliä, siis muitakin kuin englantia, puhuvia toimittajia, joilla on lisäksi tieto myös kielialueen kulttuurista ja tavaoista. Kiitos heille siitä!

[/quote] Se riippuu ihan siitä, mitä kukakin pitää arvostavana ja kunnioittavana.

[/quote]

Miksi teitittely on epäkunnioittavaa?

Vastatkaa nyt joku, joka kokee teitittelyn kettuiluna, ärsyttävänä tai epäkunnioittavana? Mikä siitä (kohteliaisuudesta siis) tekee ärsyttävää? En ymmärrä, koska minusta kohteliaisuus on aina muita kunnioittavaa.

[/quote]

Asun maassa, jossa teitittely kuuluu asiaan. Se tuntuu luontevalta sekä teititeltävänä että teitittelijänä enkä koe siinä mitään sen kummempaa. Kuuluu kulttuuriin, that's it.

Silti Suomessa ollessani tuntuu aina vähän epämukavalta, jos minua teititellään. Suomeksi teitittelystä ei tule minulle olo, että olisin vanha kuten jotkut ovat kirjoittaneet tuntevansa, vaan Suomessa teitittely jotenkin luo etäisyyttä ja jonkinlaista valta-asetelmaa. Typeräähän tällainen mielikuva on, koska todellisuudessa tiedän kyllä, että kyse on vain kohteliaisuudesta. Kuitenkin jos minua teititellään, tulee aina epämukava olo siitä, että asiakaspalvelija ei pidä minua tietyllä tavalla vertaisenaan, vaan "ylempiarvoisena". Onhan siinä se asiakaspalvelutilanne toki käynnissä, eli esim. kassatyöntekijä tavallaan tekee töitä minun laskuuni, mutta kyllä se teitittely silti tuntuu kasvattavan valtaetäisyyttä.

Ei teitittely minua erityisesti harmita tai häiritse, mutta en minä siitä pidäkään. Nykyisin, kun olen tottunut teitittelemään, tulee Suomessa välillä tilanteita, joissa sinuttelu ja teitittely molemmat tuntuvat kummallisilta vaihtoehdoilta. Yritänkin sellaisissa tilanteissa kiertää persoonamuotojen käyttöä mahdollisimman pitkälle.

Vierailija
10/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan sitä että minua teititellään.

Vierailija
11/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää teititelkö.

Vierailija
12/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teitittelen kaikkia vieraita. Sinuttelu tuntuu samalta kuin haukkuis.

Vierailija
13/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin koen sen vittuiluna.

Vierailija
14/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin koen vaan v**luna. Yöks, yöks.

Vierailija
15/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:54"]Minäkin koen vaan v**luna. Yöks, yöks.
[/quote]
Miksi?

Vierailija
16/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena yliopisto-opiskelijana Ruotsissa, missä äskettäin oli tehty päätös sinuttelusta. Suomessa teititeltiin meitä nuoria aikuisiakin. Menin kirjastoon ja siellä virkailija sinutteli. Tunsin itseni kakaraksi tai muuten vain alempiarvoiseksi. Itse en virkailijaa kyennyt sinuttelemaan.

Muutaman vuoden kuluttua olin stipendiaattina Saksassa ja siellä tuntui "kotoiselta", kun kaikki aikuiset teitittelivät ilman muuta. Pienet lapsetkin hallitsivat teitittelyn sujuvasti. Joku tuttava kertoi, että aikuiset sinuttelevat yleensä, jos ovat tekemisissä muutenkin kuin vain työpaikalla.

Välillä oli kausi, jolloin sinuttelu tuntui minustakin ihan hyvältä, mutta kun ikää on tullut lisää, olen taas alkanut kallistua teitittelyn puoleen. Esim. kaupassa hätkähdyttää kyllä, jos täysin tuntematon jopa alaikäinen kassatyttö sinuttelee sujuvasti.

Teitittely on arvostava ja kunnioittava puhuttelumuoto, ei kettuilua, kuten monet sen tulkitsevat. Sinuttelu on tavallista vain pohjoismaissa. Moni luulee, että englannin kielellä sinutellaan kaikkia, kun on vain yksi pronomini, mutta se on harhaluuloa. Kyllä hekin teitittelevät, mutta se ei synny pronominivalinnalla, vaan muilla keinoilla.

Moni suomalainen on munannut itsensä "sujuvasti" esim. saksan-, ranskan- ja venäjänkielisessä ympäristössä sinuttelemalla kaikkia. Urheilijat ovat alkaneet vähitellen tottua pohjoismaalaiseen tapaan sinutella, mutta ei tarvitse mennä kovinkaan monta vuotta taakse päin, kun saattoi huomata, miten haastateltava hätkähti, kun toimittaja kankealla saksalla tai vielä kankeammalla ranskalla sinutteli. Nyt onneksi meilläkin on sujuvasti vieraita kieliä, siis muitakin kuin englantia, puhuvia toimittajia, joilla on lisäksi tieto myös kielialueen kulttuurista ja tavaoista. Kiitos heille siitä!

Vierailija
18/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:11"]

[/quote] Se riippuu ihan siitä, mitä kukakin pitää arvostavana ja kunnioittavana.

Vierailija
19/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
20/24 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 47v mua saa teititellä, etenkin asiakaspalvelijat huomio