Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että jotkut vauvat ovat jo syntyessään sellaisia isoja palleroita

Vierailija
19.08.2021 |

Vaikka äiti söisi hyvin terveellisesti ja olisi hoikka niin vauvasta tulee siltikin iso.

Joskus ylipainoinen ja useamman henkilön edestä syövä äiti saa sitten hoikan vauvan.

🤔

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen lapsista hoikka ja toinen pallero. Palleron kohdalla itsekkin turposin.

Mulla taas toisinpäin. Ja palleroinen vauva on nyt laiha lapsi (esim. housuihin pitää laittaa aina ylimääräinen kuminauha, koska hänelle ei juuri löydy vyötäröltä sopivia housuja). Laiha vauva on normaalivartaloinen.

Vierailija
22/32 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30kg ylipainoa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko hoikasta vauvasta hoikka aikuinen ?

Ei

T: Hoikkana vauvana syntynyt

Olin hoikka, tai oikeastaan laihakin vauva (kuulemma -10 käyrällä kasvoin kouluikään saakka) ja olin kyllä vielä nuorena aikuisenakin hoikka. 10 vuotta tästä eteenpäin ylipainon rajalla, että vaikka geenit olisivat hoikan ihmisen, niin kyllä nekin voi elintavoilla pilata :D

Oma lapsi on myös hoikka, oli 8kk neuvolassa 72cm ja 7400g, mutta ei ihan niin laiha kuitenkaan kuin minä, joka olin samanikäisenä 73cm ja 7kg. Minulla on vanha neuvolakortti ihan sitä varten, että jos alkavat neuvolassa jäkättää siitä, ettei painoa tule kuin 300g kuussa, niin ei tullut minullakaan sen enempää.

Myös mies on aina ollut hoikka ja on sitä edelleen 30+v, mutta oli vauvana "normaalipainoinen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/32 |
28.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko se vaikuttaa, syntyykö viikolla 38 tai 42? Siis aikaisemmin syntyvä vauva olisi vielä vähän luisevampi kuin myöhäisillä viikoilla syntyvä?

Ei ainakaan minun lapsen kohdalla syntyi rv40+2, painoi 2920g ja pituus 48cm. Normi mitoissa aikuisena.

Vierailija
25/32 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja

Vierailija
26/32 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tietenkin aiemmin syntyneet on pienempiä.

Vierailija
27/32 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vauvana pieni ja hoikka, syntyessäni 2,8 kg ja 50 cm. Samanmittaisena syntynyt veljeni taas painoi syntyessään 4,5 kg, oli tosiaan pulleaposkinen ja michelin-ukkomaisen makkarainen. Aikuisena minä olen aina taistellut ylipainoa vastaan, kun taas veli on aina ollut luonnostaan hoikka.

Vierailija
28/32 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ovat yksilöitä. Joskus geenit vaikuttavat myös jokin verran.

Vierailija
29/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

istukan toiminta vaikuttaa sikiön ravitsemustilaan

okei

Vierailija
30/32 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin nykyisessä elämäntyylissä kerryttää vauvoille kokoa, eikä se ole välttämättä raskausdiabetes. Yhden arvauksen mukaan maito ruokavaliossa isontaisi vauvoja. 

Ja isosta vauvasta voi aikuisena tulla roteva tai alipainoinen, ihan samassa perheessäkin.

Vierailija
31/32 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli syntyessään makrosominen, tämä ihan kirjoitettiin synnytyskertomukseen. Sitten oli ikävuodet 2-16 normaalipituinen, mutta erittäin hoikka, jopa liian laiha ja 16-vuotiaana kasvaa hurautti melkein kaksimetriseksi. Edelleen on hoikka vaikka syö hurjia määriä, tosin urheileekin hurjasti.

Ei näistä osaa sanoa, muut suvussa ollaan ns. normaalipituisia ja normaalipainoisia.

Vierailija
32/32 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli raskausajan diabetes, ja ihan kaikki hiilihydraatit nostivat verensokeria. Esim ruisleipä. Insuliinit piti ottaa käyttöön. Mutta minulla ei ole muuten diabetesta, ja olen normaalipainoinen. Riskini saada diabetes on kyllä korkea.

Eli sokerivauvan voi saada myös hoikka ja normaalisti syövä äiti. Omat lapseni olivat syntyessään ihan tavallisia kolmekiloisia, mutta en tiedä mikä olisi ollut tilanne jos ei olisi ollut seurantaa ja hoitoa.

Ja tietenkin vauvat ovat erilaisia siinä missä kaikki ihmiset.

Viikolla 42 syntyneet vauvat ovat isompia kuin viikolla 38, vaikka kumpikin syntynyt täysillä ns normaaleilla viikoilla. Vastasyntyneet eivät siis ole kaikki samanikäisiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi