Isäni pelotteli mua lapsena, nyt käyn niita pelon tunteita läpi
Tuli sellainenkin muistikuva, että olin hänen kanssa veneessä ja hän alkoi keikuttamaan sitä tahallaan ja nauroi, kun mun pelotti. Monesti hiipi selän takaa tai kulman takaa pelottelemaan. Mitä helvettiä, millainen vanhempi tekee noin??? Isäni on jo kuollut ja tapahtumista on aikaa lähemmäs 50 vuotta. Kroppa kyllä tuntee nämä pelot edelleen.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Kommentit (57)
Varmaan sellainen jolla ei ole kaikki inkkarit kanootissa.
Siihen aikaan ei ymmärretty tunteiden päälle, kuten ei pitkään sen jälkeenkään. Tunteiden sanoituskin tuli lastenkasvatuksessa käyttöön vasta 2015 paikkeilla.
Ei tietenkään saa pelotella. Kyllä siitä traumat jää.
Nyt puhuu pelle, joka pelottelee ihmisiä työkseen: “Ammattipellenä sanon, että iso soo soo!”
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/20/nyt-puhuu-pelle-joka-pelottele…
Koki jonkinlaiseksi hauskaksi leikiksi.
Teo itsekin yhtä juttua lapselleni. Nyt isompaan sanoo, että se oli kamalan ikävää. En tajunnut. Kadun!
Lapset voivat saada pelottelusta trauman.
- Lapsen mieli on niin herkkä, ettei ehkä ymmärrä, että tämä oli vain jonkin mielestä hauska vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan ei ymmärretty tunteiden päälle, kuten ei pitkään sen jälkeenkään. Tunteiden sanoituskin tuli lastenkasvatuksessa käyttöön vasta 2015 paikkeilla.
Kyllä sitä 70-luvulla yritettiin, mutta jotenkin vetisesti. "Paha mieli " oli radikaalein ilmaus, kaikkea vain ympäripyöreästi ymmärrettiin.
Lapset on herkkiä ja jotkut aikuisetkin on mutta sitten on niitä jotka ei ole ja on oppinut haitallisia malleja.
Miksi jotkut lapset harrastaa tollaista? 🤔
Hauskaa saa olla, mutta sen pitää olla hauskaa myös toisen osapuolen mielestä. Ihmisten pitää vain ottaa järki käteen.
Pelottelu on vallankäyttöä, yksi tavoista alistaa toista osapuolta.
Säikyttelyn pitää olla hauskaa kaikkien mielestä. Omia tuttuja voi pelotella hyvän maun rajoissa, jos tietää, että toinen kestää säikyttelyn.
Miksi jotkut aikuiset pitävät säikyttelyelokuvista?
Toinen mitä olen lapsesta asti inhonnut, on kutittelu. Ei, se että nauraa hysteerisenä kun toinen pitää otteessaan ja käsittelee sinua, ei ole oikein. Mitenkään et pääse pois ja toinen ei usko miten paljon kärsit tilanteessa. Kun naurat, heko heko.
Halusi karaista ja lisätä luottamusta ettei mitään pahaa oikeasti tapahdu. Mutta kun oli höhlä, niin tapahtui päinvastoin.
Tuo oli siedätyskasvatusta, muuten olisit vieläkin säikky ja pelokas.
Mun isä teki samaa
Keikutti venettä ja uhkasi että hukutaan
Uhkasi jättää keskellä metsää mut yksin metsään
Uhkasi tönäistä alas esim korkealta parvekkeelta
Mutta onkin narsisti joka nauttii vallantunteesta ja siitä ajatuksesta että lapsen henki on hänen käsissään ja valtansa alla.
Sitten oma lukunsa on väkivalta, siitä en jaksa aloittaa edes.
Ei olla väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli siedätyskasvatusta, muuten olisit vieläkin säikky ja pelokas.
Siitä olenkin tajunnut, että jotain tunnevammaa on tullut, kun OLEN todella pelokas ja säikky. ap
Ymmärtämätön.