Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etu- vai takapenkille taksissa?

Vierailija
12.09.2014 |

Hieman noloa, en ole koskaan ollut taksin kyydissä. Huomenna menee taksineitsyys. Tuuppaanko itseni etu- vai takapenkille? Onko jotain kirjoittamatonta sääntöä, miten toimitaan? Jännittää. Heh.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aina takapenkille, mutta muutaman kerran olen "joutunut" menemään etupenkille, kun kuljettaja on avannut etuoven minua varten (olen mies). Mikä lie läheisyydenkaipuu on kuskia vaivannut...

Vierailija
42/56 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jenkkilässä kuuluu kansaperinteeseen ihmetellä suomalaisten tapaa tunkea itsensä taksin etupenkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina mennyt etupenkille. Olen 190cm pitkä, enkä ole tottunut menemään missään autossa ikinä takapenkille, ellei ole pakko. Ihan oman matkustusmukavuuteni tähden.

Vierailija
44/56 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 19:44"]

Moi! Taksikuski täällä. Suurin osa yksin kulkevista asiakkaista valitsee takapenkin, ehkä asiakkaat kokee sen jotenkin mukavammaksi paikaksi matkustaa. Puheliaat tulee usein eteen. Mukavaa taksimatkaa sulle!

[/quote]

Toinen taksikuski täällä 15 vuoden kokemuksella. Se minkä paikan asiakas taksissa valitsee riippuu monesta muuttujasta. Ensinnäkin jo maantiede ratkaisee, eli missäpäin Suomea kyseinen taksisessio tapahtuu. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä etelänpänä kuljetus tapahtuu, sitä todennäköisemmin asiakas valitsee takapenkin ja pohjoisemmassa taa etupenkin.  Myös paikkakunnan koko ratkaisee. Maaseudulla istutaan mieluummin eteen, kun taas isommissa kaupungeissa mieluummin taakse. 

Myös kokemuksella on merkitystä. Mitä enemmän taksia käytetään, sitä todennäköisemmin valitaan takapenkki.

Vuorokauden ajalla on myös merkitystä. Yksinäinen yösasiakas valitsee useammin etupenkin kuin päiväasiakas (poisluettuna vanhukset), mutta yössäkin on poikkeuksia: väsyneemmät kömpivät takapenkille ja juttuseuraa kaipaavat etupenkille. Myös sukupuolella on merkitystä ja iällä. Mies tulee etupenkille hanakammin kuin nainen, etenkin nuori mies (joka on aivan hemmetin kiinnostunut siitä, paljonko autossa on heppoja ja neuvoo innokkaasti kuinka pirssi kannattaisi lastuttaa). 

Poissuljin tuossa aiemmin vanhukset, koska he ovat oma lukunsa, etenkin sote asiakkaat. He suorastaan taistelevat etupenkistä ja heille takapenkki on kauhistus. Tähän on tietysti olemassa puhtaasti fysiologiset syyt, etupenkiltä kun on huomattavasti helpompi huonojalkaisen nousta, kuin takapenkiltä. Tietyillä perusteilla soteasiakas voi saada etupenkkioikeuden, eli kimppakyydeissä hänellä on etuoikeus etupenkkiin.

Näin tiivistettynä voidaan sanoa, että todennäköisin etupenkkiasiakas on joko vanhus, tai nuori mies ja todennäköisin takapenkkiasiakas on taas bisnesmies, tai rankalta baarikierrokselta palaava väsynyt asiakas.

Vierailija
45/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksissa asiakas istuu aina takapenkillä. Etupenkki on ns kuljettaJan työaluetta ja asiakas häiritsee keskittymistä jos siinä edessä joku istuu. Tottakai jos autoon tulee täysimäärä asiakkaita silloin eteen voi mennä

Vierailija
46/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan taksilla niin harvoin, että menin automaattisesti etupenkille. Huomasin virheen sitten, kun kuski alkoi köhiä ja kiemurrella vaivaantuneena kuin kissa pistoksessa. 

Vierailija
47/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh, enpä ole tiennytkään että tästä asiasta on "sääntöjä"... Asun Helsingissä ja matkustan työni takia taksilla aika usein, pääosin Kehä 3 sisäpuolella. Yleensä yksin. Olen aina mennyt etupenkille, eikä ole tullut mieleenkään että siinä olisi jotain väärää. Oletan, että taksikuskit osaisivat ilmaista, jos tämä olisi jotenkin huono juttu. 

Vierailija
48/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa takapenkillä, mökkikunnassa eli maalla etupenkillä, näin minä toimin. 

Jos kaupungissa taksissa istuu useampi asiakas, maksaja menee kuskin viereen. Pelkääjän paikkaa sanotaankin joskus maksajan paikaksi. Seurue sopii sitten keskenään miten kyydin hinnan jakavat, jos jakavat.

Vierailija
49/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen yleensä etupenkille. Ahdistaa, kun joutuu istumaan "polvet korvissa". Enkä ole edes kamalan pitkä. Vain 180cm.
n23

Vierailija
50/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakse menen aina. Olis tosi outoa kökkiä etupenkillä vieraan kuskin kanssa.

Vierailija
51/56 |
04.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakse menen, kun yleensä kuskit sen oven avaavat ja apukuskin penkki on hilattu niin eteen, ettei siihen edes mahtuisi kunnolla istumaan. Lisäksi mua ei aina huvita jutella, niin takana saa omaa rauhaa. Jos keskustelua haluaa, se onnistuu kyllä takaakin. Tosin kerran penkki oli kyllä taka-asennossa, ja silloin oli takapenkillä vähän ahdasta, vaikka mulla on lyhyet jalat.

Vierailija
52/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
53/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähäh. Olen aina luullut että asiakas etupenkille automaattisesti ja matkustanut PALJON sillätavalla. :D En nyt tiedä tunteako itsensä idiootiksi vai ei. Siis ihan oikeastiko te takapenkille menette?

Toisaalta mulla on syykin istua edessä. Nimittäin karsea matkapahoinvointi, ja pakko nähdä tie edessä ettei laatta lennä. Takana joutuisin istumaan siinä keskellä, ja se vasta dorkaa olisikin.

Vierailija
54/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustat taksissa yksin, etupenkille meneminen tarkoittaa, että haluat maksaa matkasi luonnossa.

Vierailija
55/56 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 03:38"]

Jos matkustat taksissa yksin, etupenkille meneminen tarkoittaa, että haluat maksaa matkasi luonnossa.

[/quote]

Niinhän mä yleensä maksankin :)

Vierailija
56/56 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan