Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan sinun lapsesi saa kyläillä kerrallaan?

Vierailija
12.09.2014 |

Jos alakoululaisesi (1-3 lk) pääsee klo 12 koulusta ja menee siitä suoraan kaverille, milloin sinä oletat hänen tulevan kotiin? Koska alat soitella perään ja mikä on mielestäsi sopiva aika olla kylässä? Tai annatko lapselle kotiintuloajan?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä sanoa, että kun aloin omalleni sanoa myös jo etukäteen, että jos tulee kavereita, niin klo X on tänään takaraja. Niin sen jälkeen meillä on kaikki muut huolehtineet korostetustikin, ettei tätä aikaa ylitetä, vaikka viesti on tullut vain lapseni suusta. Jopa lähin naapuri, johon on matkaa alle 300 metriä ja saavat normaalisti olla toisillaan miten päin vaan, koska on helppo molemmin puolin sanoa, jos täytyy lopettaa leikit tai helppo kutsua jopa kesken kaiken syömään jne. 

Vierailija
22/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä se ongelma olet. Oikeesti aikuisen pitää osata sanoa että lähde nyt sinäkin kotiin. Ei tarvitse mennä minnekkään. Et sitten tulisi mun kanssa toimeen koska annan lapsen olla niin kauan kunnes heitetään pihalle, käy niin harvoin kylässä kavereilla, ehkä kerran viikossa.

Meillä taas saa olla niin kauan kun haluaa. Ovat pojan huoneessa ja mua ei kavereiden oleminen haittaa. Sitten lähtevät kun poika lähtee harrastuksiin. Jokainen lapsi syö kotonansa. Ainoastaan yksi kaveri on mulle vähän kuin oma poika ja hän  saa erityisoikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 23 ne voi syödä kotonaan, jos kyläilevät 6-10 tuntia kerrallaan?

Vierailija
24/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 ja jos lapsi sanoo, ettei saa mennä yksin, äiti on tulossa sieltä ja sieltä ja tulee kahden tunnin kuluttua hakemaan täältä? Hitto, mä alan vaan heitteleen niitä pihalle, jos kaikki olette sitä mieltä, että ulos vaan.

Vierailija
25/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sehän aiheutti myös samanlaista kahtiajakoa, kun joku valvoo pitkään ja toinen ei ja mietittiin, miksei vieraat lähde vielä isäntäväen mentyä nukkumaankaan. Samanlaiset tapaerot näköjään tässäkin, että kylästä lähdetään vasta sitten, kun isäntäväki vihaisesti komentaa

Vierailija
26/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pääsee aina koska en jaksa hankalia vanhempia ja niiden jaarittelua vauva palstoilla. Lapseni kaverin vanhemmat on uskaltaneet aina sanoa et nyt sun pitää lähteä ja aina poika lähtee kiltisti. 23

Vierailija
27/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23 niin minun omanikin lähtevät, ja kokisin itseni kyllä tosi huonoksi ihmiseksi, jos edes olisivat jossain niin kauan, että talon isäntäväki joutuisi pyytämään lähtemään. Mutta meiltä kaikki eivät edes siitä nätistä pyynnöstä lähde

Vierailija
28/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:07"]23 ja jos lapsi sanoo, ettei saa mennä yksin, äiti on tulossa sieltä ja sieltä ja tulee kahden tunnin kuluttua hakemaan täältä? Hitto, mä alan vaan heitteleen niitä pihalle, jos kaikki olette sitä mieltä, että ulos vaan.
[/quote]

No nimenomaan, jos vanhemmille ja lapsille on ilmoitettu aika ja sitä ei noudateta, niin pihalle vaan.
Vanhemmille voit laittaa tekstarin, että lapsensa lähti nyt kotiin kävelemään, hakekoon matkalta jos ei ajoissa tullut. Tai soitatte lapsen kanssa yhdessä vanhemmalle että se sovittu kyläilyaika loppuu n-y-t.

Vierailija
29/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tiettyjä aikoja, riippuu kaverista. Useimmat kaverit asuvat sen verran kaukana 5-15km että menee suoraan koulusta pyörällä kaverille ja mä sit haen tai kaverin vanhemmat tuovat pyörineen autolla, jos ovat kylille tulossa. Lapset syövät siellä missä ovat, myös meillä on aina ruokaa kavereille. Pari kertaa pojat olleet koko viikonlopun pe-illasta su-iltaan meillä kun oli saunan ja puumajan rakennusprojekti.

Vierailija
30/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:07"]23 ja jos lapsi sanoo, ettei saa mennä yksin, äiti on tulossa sieltä ja sieltä ja tulee kahden tunnin kuluttua hakemaan täältä? Hitto, mä alan vaan heitteleen niitä pihalle, jos kaikki olette sitä mieltä, että ulos vaan.
[/quote] Mitenkä niin ei voi sanoa että nyt pitää lähteä? Soitat sitten äidille mikä tilanne. Eihän tuota lapsi suustaan noin voi päästää. Et sinä kotonasi muitten muksuja pidä jos et tahdo, et sinä syitä tarvitse!

Vierailija
31/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:13"]23 niin minun omanikin lähtevät, ja kokisin itseni kyllä tosi huonoksi ihmiseksi, jos edes olisivat jossain niin kauan, että talon isäntäväki joutuisi pyytämään lähtemään. Mutta meiltä kaikki eivät edes siitä nätistä pyynnöstä lähde
[/quote] Käsket etkä pyydä kauniisti.

Vierailija
32/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 ja näitä koko viikonlopun juttujakin sillä tavoin, että pelkkä lähettävä osapuoli määrittelee ajan ja vaikka vastapuoli pyytäisi hakemaan jo perjantaina pois?

Vierailija
33/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, täytyy vaan alkaa ilkeäksi ja käskyttämään. Olen ajatellut puhutella ihmisiä ystävällisesti, kun lapsilleni nämä kaverit kuitenkin olisivat tärkeitä, mutta jos "nyt sinun pitäisi lähteä" on jotenkin liian lepsua ja vanhemmille ilmoitettu kellonaika minulta liian kilttiä käytöstä, niin täytyy yrittää toimia toisin. 

Vierailija
34/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aikaisempien kanssa. Lähetät kaverit kotiin esim. kun alatte syömään. Minä yleensä "nakkaan pihalle" koko porukan, kun ovat olleet sisällä tunnin-pari. Haluan, että omanikin ulkoilee, siellä ne viihtyy pihalla/puistossa/pyöräilemässä/piruutta tekemässä ( perästä onneksi aina kuuluu :)

Vierailija
35/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole parin kilometrin säteellä mitään puistoja jne. Eikä tuo tänne johtava tie, jota kaikki eivät anna lastensa edes kulkea itsenäisesti, ole sellainen, jota pyöräillään huvikseen ees taas. Meillä joko ollaan sitten kun tullaan tai sitten lähdetään meiltä pois. Siis se on ihan sama, ovatko pihalla vai sisällä meillä: ulkoilukin tapahtuu meidän pihassa ja crossipyöräilyä voi toki harrastaa pihatiellä tai pellolla, mutta selvästi lapset silti ovat edelleen meillä, vaikka ulkoilevatkin. Eivätkä ne sitä koulureppua ota siinä vaiheessa mukaan, kun menevät ulos leikkimään, joten teknisesti ovat edelleen meillä ja sisäkautta joutuvat erikseen lähtemään kotiin sitten, kun ulkona lopettavat leikin, joten en tarkoittanut tässä ihan sitä, että ovatko sisällä talossa vai ulkona leikkimässä.

Vierailija
36/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:31"]30 ja näitä koko viikonlopun juttujakin sillä tavoin, että pelkkä lähettävä osapuoli määrittelee ajan ja vaikka vastapuoli pyytäisi hakemaan jo perjantaina pois?
[/quote]

No tietysti noista pidemmistä sovitaan. Meillä kun kaikki puhuu ihan suomea niin voi sopia että kaverit lähtee/haetaan tiettyyn aikaan. Eikä mitään vihjailuja vaan ihan suoraa puhetta.

Vierailija
38/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minusta sinä ap olet nyt vähän turvaton aikuinen. Lapset odottaa tiukkoja rajoja ja sinun tehtävä aikuisena on niitä kertoa. Ihan hyvin voit sanoa, että sun pitää Mikko lähteä kotiin vaikka klo 15 tai mikä se aika on. Kun aika koittaa haet lapsen kädestä pitäen jos ei muuten toimi ja katsot että saa tavaransa mukaan. Hyvä tapa on vielä pienten kanssa laittaa vanhemmlle tieto, että lähetit kotiin.

Teillä ei ole vissiin paljn kaverivierailuja ollut?

Vierailija
39/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en anna omani olla kuin n. 2 tuntia silloin kun vanhemmat on kotona, ja ehkä 3 tuntia jos ei vanhempia ja meno kuulostaa rauhalliselta. Meillä saa olla kauemmin jos ollaan asiallisesti, ja meillä kyllä onkin oikeastaan joka päivä joku. Vähän olen kyllä sitä ihmetellyt että joitakin lapsia ei ollenkaan soitella kotiin.

Yksi kaveri on sellainen joka pitää käskyttää lähtemään kotiin. Joskus jouduin oikeen uhkaamaan että meille ei enää pääse jos ei nyt lähde vähän äkkiä kotiinsa, kun ei meinannut puhetta uskoa. Se tuntui kyllä aika tylsältä.

Vierailija
40/45 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 meillä on kyläilty kolmen lapsen kavereiden toimesta aika paljon vuosien varrella, mutta ongelmia on tullut nyt kahden perheen kanssa. Ilmeisesti tosiaan olen turvaton aikuinen myös näiden perheiden vanhemmille.

40 olen miettinyt samaa, että kiellän ko. lasten kyläilyt vallan. Tuleeko/antaako vanhemmat sen tulla uudelleen, jos olet joutunut lähettämään uhkailemalla ja kiristämällä kotiin? Kun en haluaisi ihan välejä katkoa.

Jännä, että näin moni tosiaan ajattelee, ettei kyläilevän osapuolen tarvitse olla mitenkään vastuussa kyläilyn kestosta. Me ollaan perheenäkin sitten varmaan lähdetty joka paikasta liian aikaisin pois, kun ei ole tarvinnut isäntäväen edes hauktella tai valitella kiireitään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä