Mikä on sinun mielestä hyvä ikäero sisaruksille?
Siinäpä se kysymys tuli. Perustuuko kokemukseen vai onko ihan vaan joku ajatus siitä, mikä olisi hyvä?
Omasta mielestäni sellainen 4-5v hyvä, vähintään. Ei ole vanhemmat liian tiukilla.
Kommentit (10)
2-3 vuotta on paras. Jos enemmän, niin ei enää yhteistä leikkiä ja kiinnostuksen kohteita. Vanhemmat ovat vain tiukemmalla isolla ikäerolla, kun lapset eivät halua ja osaa leikkiä keskenään. Aikuisena asialla ei enää väliä.
3 vuotta on ainakin meillä ollut hyväksi koettu. Isompi osaa jo tehdä asioita itse ja olla aika nätisti pikkusisaruksen kanssa. Heistä on seuraakin toisilleen, mutta voisi olla ettei kovin paljon isompi ikäero enää toimisi niin hyvin. Isompi ei ehkä jaksaisi niin pitää sitä pientä enää kaverina.
Korkeintaan tunti tai sitten yli yhdeksän kuukautta.
Sehän riippuu vanhempien voinnista ja elämäntilanteesta. Lasta kohtaan on väärin tehdä pienempi sisarus heti siihen putkeen, jos se tarkoittaa, että hermoheikko äiti ei anna isomman sisaruksen olla koskaan pieni, vaan heti pitäisi olla äidin pikku apuri, huolehtia itse vaipanvaihtonsa ja syömisensä ja nukkumisensa.
Olen nähnyt ihan liian monta äitiä, jotka mennä porskuttavat sen lapsilaumansa kanssa, ja kun jokun lapsista jää jälkeen tai kaatuu, niin äiti huutaa sille pienelle lapselle. Siis huutaa, aivan kuin se lapsi tahallaan kaatuilisi ja satuttaisi itsensä, pelkästään siksi että on niin vittumainen ihminen ja haluaa pilata äitinsä elämän. Se on jo aika hyvä mittari sille, että pitempi ikäero olisi ollut ihan kaikkien etu.
Ikuinen ikäero on paras. Eli vain yksi lapsi, kiitos :)
5-6 vuotta. Mulla ja sisaruksilla oli 4-6 vuotta ikäerot. Minä hoidin jo 6-vuotiaana pikkusiskoa, ja leikittiinkin isompanakin, keksin leikkejä aina pikkusiskolle ja hänen kaverilleen naapurista. Meillä kaikki saivat olla tarpeeksi pitkään perheen vauva, ei ollut suurempia mustasukkaisuuksia ym. Omat lapseni ovat 14,5 vuoden ja 7min. ikäeroilla, esikoinen oli aina toivonut pikkusisarusta, mutta siinä meni kauemman kuin olisi osannut kuvitella, hyvä apu hän oli kaksosten kanssa. Varmasti tulevat olemaan läheisiä aina, ei se ikäero vaan luonteiden sopivuus ja yleensäkin kotikasvatus takaa läheisest sisarussuhteet.
6-7 vuotta. Näin olen ainakin itse ajatellut, että on toisen lapsen aika, kun esikoinen aloittaa esikoulun/ala-asteen, silloin olisin kotona vauvan kanssa eikä esikoisen tarvisi viettää pitkiä aikoja vielä yksin kotona. :)
Meillä on 10 minuuttia ja se on minusta ihan hyvä :)