Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa elää köyhyysrajan alapuolella (opintotuella)?

Vierailija
12.09.2014 |

Tarvitsisin tsemppiä siihen että jaksaisin vielä useamman vuotta elää elämääni superköyhänä. Toisina päivinä en jaksaisi tätä enään! Olen lähtenyt opiskelemaan aikuisiällä ja monesti mietin onko tässä mitään järkeä. Rahaa ei riitä edes ruokaan, miten sitten mihinkään muuhunkaan. Töitä pitäisi tehdä, mutta opinnot vievät älyttömästi aikaa. Ahdistaa. Ainoa lohtu on se että valmistuttuani minulla on unelma-ammatti, hyvä palkkaus ja työnsaanti on varmaa. Miten ihmiset tulevat toimeen ja jaksavat uskoa siihen että huomenna on parempi päivä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:40"]Miksi et ota opintolainaa ja käy töissä? Niin kuin itse totesit, se on sijoitus tulevaisuuteesi.

Ennen ja yhä edelleen muualla maailmassa opiskelu rahoitetaan lainarahalla ja työssä käynnillä. Näin oli myös Suomessa, jolloin koulussa maksettiin kalliit lukukausimaksut ja opiskelu oli sidottu opiskelu menestykseen.

Suomen systeemi on erittäin harvinainen, opintotukineen ja muine etuineen ja edullista opiskelijalle ja ehkä siksi meillä on aivan liian paljon ylikoulutettua työvoimaan, jotka eivät koskaan tule saamaan koulutusta vastaavaa työtä. Jo nyt yhteiskunta tukee opiskelijoita monin eri tavoin ja opiskelijat ovat kallis menoerä yhteiskunnalle, sillä jokainen opiskelija maksaa jo nyt yhteiskunnalle n. 40.000-90.000 euroa/vuosi, sis. henk.koht. tuet, opetuksen, rakennukset ja muut edut ja tuet.

Opiskelijat ovat jo nyt ainut ryhmä (hyvä niin) jota yhteiskunta tukee runsaskätisesti, verrattiin muihin kansalaisiin ja siihenkin ollaan tyytymättömiä.
[/quote]

Keitä sitten pitäisi tukea avokätisemmin, kuin opiskelijoita? Opiskelu on satsaus tulevaisuuteen, myös yhteiskunnalle. Yhteiskunta tarvitsee lääkäreitä, sairaanhoitajia ja insinöörejä. Työssäkäyvää porukkaa, jolla on rahaa kuluttaa. Eläkeläisistä, alkkiksista ja työkyvyttömistä ei sellaisia ole tulossa.

Vierailija
2/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvosanoilla on väliä, jos haluat tehdä esim. tutkimusta jossain hyvässä yliopistossa. Itsellä tavoitteena post-docci ulkomaisessa huippuyliopistossa, joten joudun panostamaan opintoihini. Myös tulevaisuudessa, jos todella haluat huipulle, arvosanoilla kyllä on aika ajoin merkitystä. Jos sinua kiinnostaa keskinkertaisuus, ei hätää. Monella alalla katsotaan enemmän sitä, mitä töitä olet tehnyt, oman alan, onko kokemista etc. Minun alallani tämä ei ole niin merkityksekästä, toki jos yhä sinne huipulle haluat kannattaa hakeutua niin huippupaikoille kuin ikinä pääset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin sanoisin, että laske rimaa opintojen suhteen. Aikuisopiskelijoilla on tapana tehdä kaikki koulutehtävät tarpeettoman hyvin. Sillä ei loppupeleissä ole mitään merkitystä saatko kurssista 5 vai 4. Kolmonenkaan ei ole maailmanloppu. Näin koulu vie paljon vähemmän aikaa ja jaksat käydä töissä paremmin ja jää ehkä vähän vapaa-aikaakin. Joskus voi myös lintsata hyvällä omallatunnolla ja ottaa aikaa ihan vaan rentoutumiseen.

t. patalaiska nuoriso-opiskelija

Vierailija
4/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vaan on sellainen joka kiinnostaa todella paljon, eli sinänsä opiskeleminen on mielekästä. Ja jotenkin ajattelen että haluaisin joskus olla alani huippu ja mietin että onko silloin varaa laiskotella.. Mutta järkevältähän tuo töihin satsaaminen kuulostaa, ehkä sitä on pakko tehdä vain enemmän töitä! :) -AP

Vierailija
5/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös mietin että miten jaksan opinnot loppuun taloudellisesti.  Olen siis perheellinen opiskelija. Mut ei mulla ole vaihtoehtoa; ilman tutkintoa töitä ei ole, ja siis vanhalla tutkinnolla töiden löytäminen on hyvin vaikeaa. Aina jos tuntuu, ettei jaksaisi, kipasen molliin lukemaan montako avointa työpaikkaa on, joihin voin hakea, ja yleensä se on ihan pyöreä nolla.

Olen ajatellut, että tiputan vaan rimaa niin että riittää, että pääsen läpi kursseista, ja järjestän sillä tavalla aikaa työssäkäyntiin.

Vierailija
6/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kanssa kadehdin jopa sossun elättejä, hekin saavat sentään enemmän rahaa elämiseensä. Itselle ei kukaan maksa vaatteita tai uutta televisiota. Ahdistus.

Vierailija
7/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää vuokran jälkeen elämiseen noin 400 euroa kuussa. Eikä sitäkään voi käyttää, koska silloin ei ole mitään hätävarakassaa. Yritän elää 70-80 eurolla viikossa. Siihen kuuluukin sitten kaikki: ruoka, vaatteet, henk.koht. menot. Olen tottunut pärjäämään.

Vierailija
8/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää kitkutella ja olla ottamatta opintolainaa, jos kerran ala on sellainen, että työnsaanti on varmaa ja palkkaus hyvä?

Nimimerkki itsekin opintolainalla opiskellut

Vierailija
9/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee siinä mielessä hyvin, että asun yhdessä poikaystäväni kanssa, joka valmistui keväällä ja pääsi jo töihin. Nyt ei tarvi stressata siitä, riittääkö rahat kaikkeen pakolliseen. Viime vuosi elettiin opintotuilla (ei lainaa) ja mun kesätyösäästöillä. Vajaa 1000€/kk piti maksaa vajaa 500€ vuokra, matkakortit 40€x2, ruoka ja laskut. Kaikki säästökeinot sai ottaa käyttöön, kulut ihan minimiin mutta selvittiin. Jouluaikaan olin osa-aikatöissä pari viikkoa, muuten yritin keskittyä opiskeluun ja nyt tokanakin vuonna on päivät niin täynnä, ettei olisi kyllä aikaa töille. Pitää vaan pitää mielessä, että tää on ohimenevä vaihe, parin vuoden päästä valmistuu ja tulot moninkertaistuu.

Vierailija
10/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:58"]Ala vaan on sellainen joka kiinnostaa todella paljon, eli sinänsä opiskeleminen on mielekästä. Ja jotenkin ajattelen että haluaisin joskus olla alani huippu ja mietin että onko silloin varaa laiskotella.. Mutta järkevältähän tuo töihin satsaaminen kuulostaa, ehkä sitä on pakko tehdä vain enemmän töitä! :) -AP
[/quote]

alasi huipuksi tulet luultavasti tekemällä töitä, et opiskelemalla ellet ole jonkin sortin tutkija. koulussa saat vain pohjatiedot ja -taidot ja niiden saamiseen riittää vähempikin panostaminen. ammattitaito kehittyy ajan kanssa. itse kävin edellisen koulutuksen hyvin arvosanoin, mutta käytännössä en työtä osaa. nykyisessä koulutuksessa numerot kolmosen luokkaa, mutta työharjoittelut menneet paljon paremmin kuin edellisellä alalla.

t. se patalaiska nuoriso-opiskelija

Vierailija
11/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:09"]Miksi ihmeessä pitää kitkutella ja olla ottamatta opintolainaa, jos kerran ala on sellainen, että työnsaanti on varmaa ja palkkaus hyvä?

Nimimerkki itsekin opintolainalla opiskellut
[/quote]

Laki ja lääketiede on suunnilleen ainoat, joista varmasti saa heti töitä. Pieni prosentti kaikista opiskelijoista. Lisäksi moni on ehkä näin Euroopan velkakriisin keskellä nähnyt, mihin lainalla eläminen johtaa.

Vierailija
12/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:09"]

Mulla jää vuokran jälkeen elämiseen noin 400 euroa kuussa. Eikä sitäkään voi käyttää, koska silloin ei ole mitään hätävarakassaa. Yritän elää 70-80 eurolla viikossa. Siihen kuuluukin sitten kaikki: ruoka, vaatteet, henk.koht. menot. Olen tottunut pärjäämään.

[/quote]

Mulla jää vuokran jälkeen 10 €/kk. Siitä ei paljon säästellä hätävarakassaan, ostella vaatteita tms. 

Vierailija
13/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin jää 50e/kk, tän syksyn opintolaina käytettiin kerralla rästilaskuihin ja yhden kuun myöhässä olleeseen vuokraan, joten itse en voi siihenkään turvautua. Miehen työttömyystuella mennään, siihen asti että edes hän saisi työtä. Elämä on välillä lystiä!

Vierailija
14/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä tässä on lueskellut että mitä kaikkea sossu ihmisille kustantaa, ja selvästi opiskelijat jää jalkoihin. Opiskelijan odotetaan tekevän koko ajan töitä tuon rahan eteen, toiset taas elelevät ikänsä sossun rahoilla. Opiskelija ei osta niitä uusia kenkiä kun ei ole varaa, toiselle taas sossu kustantaa kolmet talvikengät. Miksi sossun asiakkailta ei vaadita minkäänlaista velvoitetta rahansa eteen?

Vierailija
15/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, että se on kuitenkin tilapäistä ja jokaisella askeleella, jokaisella tentillä, jokaisena päivänä olet lähempänä päämäärääsi.

Kuten Jukka-Poika sanoi "mee eteenpäin kuin sotilas" =D

Aikuisena varmaan vielä ahdistavampaa, kun on ehkä jo tottunut normaaliin elintasoon, vaikka ei sitten niin leveäänkään.

Opintotuki on kuitenkin lahja opiskelijalle, tuki paremman elämän mahdollistamiseen. Ja kyllä, olen itsekin opiskellut ja en tasan tarkkaan ajatellut näin kuin ap ja just julistin muiden mukana et miks työttömät saa ja miks sossut saa, mutta me opiskelijat ei saada kuin almuja.

Nyt jo 15 vuotta tiukkaa työelämää koulutuksen mukaisessa paikassa takana ja osaan ottaa etäisyyttä opiskeluaikojen ahdinkoon ja muistella kuitenkin opiskeluaikojen vapautta. Tottakai olisi ihanaa, jos opiskelijoille ja kaikille muille pystyttäisiin takaamaan hyvä toimeentulo. On kuitenkin turha kadehtia työttömiä tai sossun asiakkaita. Heille tuella mahdollistetaan se pieni toimeentulo, sanktioita on kaikesta ja periaatteessa ulospääsyä ei ole, paitsi työllistyminen siihen, mitä jo osaat tai turha kurssittaminen. Opiskelija etenee jokaisena päivänä kohti sitä ammattia ja parempaa toimeentuloa. 

Ap:lle lisäksi minäkin neuvoisin, että höllää vähän. Lue edelleen, koska olet kiinnostunut, mutta kun niillä arvosanoilla ei useimmiten ole kauheasti (tai yhtään) merkitystä. Jos vaan pystyt, yritä hakea edes alaasi sivuavaa työtä jo opintojen ohessa. Sillä alan työkokemuksella on paaaaaaljon enemmän merkitystä kuin todistuksella! Lisäksi saat siitä edes vähän rahaa.

Tsemppiä! Arvostan, että opiskelet!

Vierailija
16/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämän aloituksen olisi kirjoittanut nuori, olisi hän saanut osakseen vain kommentteja kiittämättömyydestä ilmaista koulutusta kohtaan. Iso osa käy töissä opintojen ohessa, vaikka pelkkä opiskelukin voi olla jopa yli täyspäiväistä työskentelyä. Käytännössä lomaa ei ole koskaan, kun aina on rästissä töitä, vaikka tasaisesti työskentelisikin. Onhan se jännä, että tekemättä mitään saa yli kaksinkertaisesti tukea kuin opiskelijana. Opiskelu on kovaa työtä, mutta sympatiat taitaa mennä vain vanhana uutta alaa opiskeleville. Itseäni ei muutaman vuoden rahattomuus haittaa, mutta jokapäiväinen työskentelu (opinnot+työ) tuntuu joskus raskaalta.

Vierailija
17/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein liikaa töitä perheellisenä opiskelijana ja otin lainaa. Pärjättiin hyvin, mutta opintojen jälkeen on kuulkaas voimat niin loppu että. Suoritin opinnot hyvin arvosanoin ja aikataulussa, lopulta ilman opintotukea. Ja nyt pitäis etsiä sitten oman alan mielekäs työpaikka.

Vierailija
18/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:20"]

Ajattele, että se on kuitenkin tilapäistä ja jokaisella askeleella, jokaisella tentillä, jokaisena päivänä olet lähempänä päämäärääsi.

Aikuisena varmaan vielä ahdistavampaa, kun on ehkä jo tottunut normaaliin elintasoon, vaikka ei sitten niin leveäänkään.

Opintotuki on kuitenkin lahja opiskelijalle, tuki paremman elämän mahdollistamiseen. Ja kyllä, olen itsekin opiskellut ja en tasan tarkkaan ajatellut näin kuin ap ja just julistin muiden mukana et miks työttömät saa ja miks sossut saa, mutta me opiskelijat ei saada kuin almuja.

Nyt jo 15 vuotta tiukkaa työelämää koulutuksen mukaisessa paikassa takana ja osaan ottaa etäisyyttä opiskeluaikojen ahdinkoon ja muistella kuitenkin opiskeluaikojen vapautta. Tottakai olisi ihanaa, jos opiskelijoille ja kaikille muille pystyttäisiin takaamaan hyvä toimeentulo. On kuitenkin turha kadehtia työttömiä tai sossun asiakkaita. Heille tuella mahdollistetaan se pieni toimeentulo, sanktioita on kaikesta ja periaatteessa ulospääsyä ei ole, paitsi työllistyminen siihen, mitä jo osaat tai turha kurssittaminen. Opiskelija etenee jokaisena päivänä kohti sitä ammattia ja parempaa toimeentuloa. 

Ap:lle lisäksi minäkin neuvoisin, että höllää vähän. Lue edelleen, koska olet kiinnostunut, mutta kun niillä arvosanoilla ei useimmiten ole kauheasti (tai yhtään) merkitystä. Jos vaan pystyt, yritä hakea edes alaasi sivuavaa työtä jo opintojen ohessa. Sillä alan työkokemuksella on paaaaaaljon enemmän merkitystä kuin todistuksella! Lisäksi saat siitä edes vähän rahaa.

[/quote]

Kirjoitinpa nyt totaalisen pieleen:

"Opintotuki on kuitenkin lahja opiskelijalle, tuki paremman elämän mahdollistamiseen. Ja kyllä, olen itsekin opiskellut ja en tasan tarkkaan ajatellut näin kuin ap ja just julistin muiden mukana et miks työttömät saa ja miks sossut saa, mutta me opiskelijat ei saada kuin almuja."

Tarkoitin tietenkin, että opiskellessani ajattelin just tarkalleen kuin ap jne. 

Tarkoituksena sanoa, etä opiskellessa se tuntuu NIIIIN epäreilulta saada niin vähän rahaa, mutta työllistyttyään oppii arvostamaan sitä koulutusta minkä sai ja minkä avulla siihen cv:hen voi kirjoittaa sen oppiarvon ja työkokemuksen alalta ja päästä toivottavasti aina vain mielekkäämpään asemaan omassa osaamisessaan.

Vierailija
19/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:20"]Ajattele, että se on kuitenkin tilapäistä ja jokaisella askeleella, jokaisella tentillä, jokaisena päivänä olet lähempänä päämäärääsi.

[/quote]

vaan kun se työllistyminenkään ei ole näinä päivinä varmaa juuri kuin niille lääkäreille ja lakimiehille. opiskelen sotealalla ja silti on pelko perseessä että onko tulevaisuudessa palkanmaksajia.

Vierailija
20/31 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 12:20"]

[/quote]

Kiitos paljon viestistäsi! Juu ehkä tähän tulotasoon tottuminen on aikuisena vaikeampaa, vaikka ei aikaisempi palkkakaan ollut kuin hieman yli 1000 € kuussa. Ja ohimenevää tämä ahdistus on, oikeasti pitäisi olla kiitollinen siitä että ylipäänsä saa tukea, ettei tarvitse täysin lainarahalla elää. Enkä minä tosissani kadehdi sossun asiakkaita, harva sinne kuitenkaan oikeasti haluaa mennä. Ja varmasti pitkäaikainen työttömyys ja toivottomuus on ahdistavampaa kuin tilapäinen köyhyys. Tämä nyt oli tälläinen vuodatus kun välillä turhauttaa niin maan p*rkeleesti kun ei ole rahaa edes ruokaa ostaa. Mutta tosiaan, jokainen tentti on askel lähemmäksi kohti unelma-ammattia! Olettaen että sitten lopulta kun valmistun niin töitä on vielä tarjolla. :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän