Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkovaateahdistus

Vierailija
11.09.2014 |

Huoh... Pakko päästä avautumaan. Kyllä noitten lasten pukeminen Suomessa vie aikaa ja rahaa! Pitää olla syksyksi haalaria, kumpparia, kurahousua, hanskaa, eri paksuisia pipoja, jne..., ja varustautua talveen ja ostaa talvihaalaria ja kauppatakkia, villahaalaria, kypärämyssyä ja hanskoja ja kunnon kengät jne jne jne. Tämä kaikki kertaa 2 (molemmille lapsille totta kai)! Ja sitten vielä pitää osata arvata lapsen kasvu. Tuleeko kasvupyrähdys, onko sopivasti kasvunvaraa mutta ei liikaa!!!

Itseppähän lapsia halusin, ja toki heidät hoidan, mutta silti... Kyllä vähän yllätti, mikä ulkovaateshow ! Ja tätähän jatkuu vuosikausia. Rahaa palaa totta kai. Ja ylläri ylläri, ne vaatteet taitaa ostaa äiti, mies ei näillä paljon päätään vaivaa.

Mites muut, meneekö koskaan hermo muksujen vaatetus/varustelurumbaan? 

Ugh, olen puhunut!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kauppatakki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mies ei kyllä paljoa päätään vaivaa lastenvaatteilla. Meillä menisi lapsi varmaan vieläkin liian pienissä kesäkengissä päiväkotiin, jos äiti ei olisi hoitanut syysvaatepuolta kuntoon. Millaista kasvuvaraa pidätte kengissä?

Vierailija
4/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:25"]

Mikä on kauppatakki?

[/quote]

meillä on pienillä lapsilla ulkovaatteena haalarit. Olen ostanut lisäksi molemmille takit ns. siistimpään käyttöön eli kyläilyyn ja kauppareissuille. Joissa ei mitään vedenpitoa tms tarvita. Helppo vaan heittää päälle ja lapsi autoon.

Vierailija
5/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuossa rahallisesti helpottaa se, että niiden "kauppavaatteiden" (vitsi mikä sana...) ei tarvitse olla kalliita. Itse olen ostanut ihan halpistakkeja tuohon käyttöön ja haalarit sitten "paremmin varusteltuina".

Sen verran voin lohduttaa, että usein kouluiässä alkaa pituuskasvu taittua sen verran, että alaluokilla voi samat ulkovaatteet mennä kaksikin talvea - jos pysyvät kunnossa.

Vierailija
6/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:30"]

Mikä on kauppatakki?

[/quote]

meillä on pienillä lapsilla ulkovaatteena haalarit. Olen ostanut lisäksi molemmille takit ns. siistimpään käyttöön eli kyläilyyn ja kauppareissuille. Joissa ei mitään vedenpitoa tms tarvita. Helppo vaan heittää päälle ja lapsi autoon.

[/quote]

Ei, mä en vielä tämän selityksenkään jälkeen ymmärrä, mihin se kauppatakki tarvitaan.

Vierailija
7/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ekaksi. Ostin hieman vettapitävän haalarin, kurahousut ja kumpparit kirpputorilta, siistikuntoisina ja yht. 35e. Kuomat ostan uutena ja nyös rukkaset ja kurarukkaset. Mummo neuloi villahaalarin, lapasia ja villadukkia. Mihin tarvitsee kauppatakkia? Me kävellään/pulkkaillaan talvellakin kauppaan, samat vaatteet yllä. Miksi tarvitaan viittä eri takkia ja haalaria? Ite luotte onhelmanne.

Vierailija
8/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa arkea,jos on riittävästi vaatteita. Itse ostan aina useammat ulkovaatteet/lapsi. Ei tarvitse stressta jos ulkovaatteet on  pesussa tai kuivumassa. Aina löytyy päälle pantavaa.

Vierailija
9/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ärsyttää. Nämä lapsoset eivät kasva tasaisesti (tai siis kasvupyrähdys tulee aina kesäisin) ja ovat samankokoiset, mutta eri sukupuolta, niin vaatteiden kierrätyskään seuraavalle ei onnistu. Tosin lykkään kyllä miehelle osan hankinnoista, eli esim. "Lapsi tarvitsee syyskengät. Vedenpitävät. Kävisittekö kenkäkaupassa, pyydä sovitusapua kun en tiedä kokoa. Kantsii varata vajaa satku". Ja sama vaikka toppapuvun kanssa. Mutta joo, tätä tietty helpottaa se, että mua kiinnostaa enemmän vaatteen sopivuus ja ominaisuus kuin sen ulkonäkö, joten yksi stressinaihe vähemmän.

Vierailija
10/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuohon tottuu. Itse olen aina hyödyntänyt alennusmyynnit ja ennakoinut vaatetarpeet. Syyskylmien tullessa on vaatteet jo hankittu. Koluan aletangot ohikulkiessani ja ostan silloin, jos näkyy jotain tulevaisuudessa tarpeellista. Ikinä ei ole kaduttanut, en ole juurikaan turhaa hankkinut. Meillä lapset myös perivät vaatteita isommalta pienemmälle tosi pitkään. Nyt ovat jo lähes saman kokoisia. Lapset 10 ja 12v.

Vierailija
11/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on vuosi ikäeroa. Kun toiselta jää pieneksi, ottaa nuorempi ne ulkovaatteet käyttöön. Lisähaastetta tähän toki tuo se, että toinen on tyttö ja toinen poika. Yleensä ostan takin joka sopii molemmille. Housut ostan aina molemmille omat. Ne kun ei kestä kun yhden välikauden tai talven. Esim. nyt syksyllä on molemmilla musta softshell takki. Tytöllä pinkit housut ja pojalla turkoosit. Mun mies onneksi osallistuu lastenvaatteiden ostoon. Hämelle pitää vain muistuttaa, että se talvi on tulossa ja lapsilta puuttuu vaatteet.

Vierailija
12/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:35"]

Mikä on kauppatakki?

[/quote]

Ei, mä en vielä tämän selityksenkään jälkeen ymmärrä, mihin se kauppatakki tarvitaan.

[/quote]

[/quote]

Ei kai sitä _tarvita_ jos vaan se haalari pysyy siistinä ja kuivana. Mutta jos lähdetään vaikka iltapäivällä kylään, on mukavampi laittaa lapsellekin päälle jotain siistimpää kuin aamun pihaleikeissä kuraantunut haalari. Varsinkin jos se haalari on vielä hitusen kostea. En itsekään lähde kyläilemään likaisessa tuulipuvussa tai samoissa vaatteissa, missä juuri kävin sateessa lenkillä.

Ja tämä ei tarkoita sitä, että, että meillä vaatteisiin törsättäisiin. Yksi takki on haalarin lisäksi riittänyt lapsella aina (no totuuden nimissä on sanottava, että nyt koululaisella on vähän useampi takki). Ja se takki on ollut milloin kirppikseltä milloin marketista milloin jostain Lindex-KappAhl-H&M -tyylisistä kaupoista. Siisti mutta edullinen takki ilman mitään kosteussuojia tms.

-8

Vierailija
13/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:50"]

Ap, tuohon tottuu. Itse olen aina hyödyntänyt alennusmyynnit ja ennakoinut vaatetarpeet. Syyskylmien tullessa on vaatteet jo hankittu. Koluan aletangot ohikulkiessani ja ostan silloin, jos näkyy jotain tulevaisuudessa tarpeellista. Ikinä ei ole kaduttanut, en ole juurikaan turhaa hankkinut. Meillä lapset myös perivät vaatteita isommalta pienemmälle tosi pitkään. Nyt ovat jo lähes saman kokoisia. Lapset 10 ja 12v.

[/quote]

täällä myös syksyn ja talven ulokovaatteet ostettu lähes kaikki tarjouksista/alesta. Kävin muutama päivä sitten läpi jemmakaapin sisältöä. Ja voin sanoa, että hyvältä näytti :) lähes kaikki mitä pitää olla, löytyy. Ja tosiaan sillä, että jaksaa kytätä aleja, voi saada uutta ja laadukastakin toppavaatetta aika edullisestikkin. Esim meidän haalarit on -40% alesta. Toki silloin suurin osa kauden hittikuoseista on mennyt. Mutta eipähän tuolla ole niin väliä. 

Vierailija
14/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:56"]

Mikä on kauppatakki?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei kai sitä _tarvita_ jos vaan se haalari pysyy siistinä ja kuivana. Mutta jos lähdetään vaikka iltapäivällä kylään, on mukavampi laittaa lapsellekin päälle jotain siistimpää kuin aamun pihaleikeissä kuraantunut haalari. Varsinkin jos se haalari on vielä hitusen kostea. En itsekään lähde kyläilemään likaisessa tuulipuvussa tai samoissa vaatteissa, missä juuri kävin sateessa lenkillä.

Ja tämä ei tarkoita sitä, että, että meillä vaatteisiin törsättäisiin. Yksi takki on haalarin lisäksi riittänyt lapsella aina (no totuuden nimissä on sanottava, että nyt koululaisella on vähän useampi takki). Ja se takki on ollut milloin kirppikseltä milloin marketista milloin jostain Lindex-KappAhl-H&M -tyylisistä kaupoista. Siisti mutta edullinen takki ilman mitään kosteussuojia tms.

-8

[/quote]

Meillä mennään kylään ja kauppaan aina autolla, lähellä ei asu tuttuja ja kauppaankin on matkaa. Auto on lämmin, joten ei tarvi samanlaista vaatetusta kuin ulkona.

Vierailija
15/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan ulkovaatteita vasta kun tarve tulee, vaikea arvioida kokoa etukäteen, olen tässä muutaman kerran tehnyt virhearvion kun vaate ei olekaan ollut sopiva silloin kun sitä tarvitsisi. Pari viikkoa sitten ostin välikausivaatteet -50%. Talvivaatteet sitten parin kuukauden päästä. Tosin yksi käytettynä saatu talvihaalari löytyy jo.

Vierailija
16/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 08:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:56"]

Mikä on kauppatakki?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

-8

[/quote]

Meillä mennään kylään ja kauppaan aina autolla, lähellä ei asu tuttuja ja kauppaankin on matkaa. Auto on lämmin, joten ei tarvi samanlaista vaatetusta kuin ulkona.

[/quote]

Niin meilläkin mennään, joukkoliikennettä ei käytännössä ole. Mutta kyllä meillä ainakin tarvitsee sisätilalämmittimiellä lämmitetyllä autolla kulkemisesta huolimatta takin talvella. Joskus kun silti joutuu hieman kävelemään, kaikkialle ei pääse sisäkautta.

-8

Vierailija
17/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kauppatakki?

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, ei mullekaan tulis mieleenkään viedä lapsia kauppaan, kylään, musiikkiopistolle tms. missään samoissa rymyhaalareissa missä touhutaan päiväkodissa tai kotipihalla... kyllä meilläkin on paremmat kengät, housut ja takki sitä varten. En mä ittekkään missään pihahommavaatteissa lähde kylille.

Vierailija
18/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:42"]Ok. Ekaksi. Ostin hieman vettapitävän haalarin, kurahousut ja kumpparit kirpputorilta, siistikuntoisina ja yht. 35e. Kuomat ostan uutena ja nyös rukkaset ja kurarukkaset. Mummo neuloi villahaalarin, lapasia ja villadukkia. Mihin tarvitsee kauppatakkia? Me kävellään/pulkkaillaan talvellakin kauppaan, samat vaatteet yllä. Miksi tarvitaan viittä eri takkia ja haalaria? Ite luotte onhelmanne.
[/quote]

Tuliko mieleen että kaikki eivät kävele ruokakauppaan? Täällä maalla sinne on kymmenen kilometriä, joten ei kävisi mielessäkään "pulkkailla". Vielä vähemmän tunkisin lapsen lämpimään autoon paksussa talvihaalarissa. Kas, tätä varten ne kauppatakit on! Enkä koe ongelmaksi sitä että saan ostaa lapsilleni kivoja vaatteita :) meillä kun ostetaan vain ehdottomaan tarpeeseen, niin kovin usein ei pääse shoppailemaan.

Vierailija
19/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 07:55"]

Meidän lapsilla on vuosi ikäeroa. Kun toiselta jää pieneksi, ottaa nuorempi ne ulkovaatteet käyttöön. Lisähaastetta tähän toki tuo se, että toinen on tyttö ja toinen poika. Yleensä ostan takin joka sopii molemmille. Housut ostan aina molemmille omat. Ne kun ei kestä kun yhden välikauden tai talven. Esim. nyt syksyllä on molemmilla musta softshell takki. Tytöllä pinkit housut ja pojalla turkoosit. Mun mies onneksi osallistuu lastenvaatteiden ostoon. Hämelle pitää vain muistuttaa, että se talvi on tulossa ja lapsilta puuttuu vaatteet.

[/quote]

mielenkiinnosta, oletko onnistunut periyttämään haalareita? Jos olet minkä värisenä olet ostanut/ miltä merkiltä? Itsellä myös kaksi lasta pienellä ikäerolla, ja ovat eri sukupuolta. Siksi aihe kiinnostaa.

Vierailija
20/33 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä miehen osallistumisesta talvivaatteiden ostoon... Tarkoitatteko, että osallistuu rahallisesti vai osallistuu itse projektiin, eli tulee mukaan kauppaan..?