Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ruvennut syömään halvalla

Vierailija
18.08.2021 |

Perunoita keitän joka päivä ison kattilallisen ja sitä syön sellaisenaan, paistettuna tai muusina. Voita aina makua antamaan niin saa siitä tarpeeksi kaloreita. Halpaa makkaraa vielä sen kanssa makua antamaan. Ei tule päivän ruuille hintaa montaakaan euroa ja ei silti tarvitse nälässä olla. Jos perunaan kyllästyn niin makarooni on myös halpaa. Mikäköhän muu tulisi vielä yhtä halvaksi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

herneet (kuivatut)

Vierailija
2/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvan halvalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali

Vierailija
4/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ovat hyviä.

Ruokavalioosi en ota kantaa.

Vierailija
5/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe. Sipulia lisäksi. Varmaan kannattaa joitain kasviksia käyttää myös. Sesongin mukaan.

Leipäkään ei maksa paljoa jos itse tekee.

Vierailija
6/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villiyrtit

Vierailija
7/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsihän käsiisi sellainen kirja kuin annos eurolla. Siellä on maukkaita ja ravitsevia vinkkejä ravitsemusterapeutilta. Ja ainakin itselläni yksin asuvana nuo annokset tulevat vielä halvemmaksi. 

Vierailija
8/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee perunat ja kastike. Klassikko jota jo Saarikoskikin suositteli.

Eli potut ja jauhelihakastike tai ruskea kastike.

Toimii.

Miten ennen söit?

Vierailija
9/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurpitsa, peruna ja kaali ym. saa edullista ruokaa. Voi ruokavalio olla yksipuolinen pelkillä potuilla.

Vierailija
10/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keittää iso kattilallinen puuroa, riittää moneksi päiväksi. Säästää aikaa.

Kokinohje.

Vierailija
11/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin mutta kyllästyin ajan myötä

Vierailija
12/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatut pavut ja linssit, kaali

Vierailija
13/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oma köyhän repertuaari:

Pavut, linssit, kikherneet, herneet ( pakasteherneet on muuten todella hyviä ja antavat paljon energiaa, en olisi uskonutkaan)

sipuli

valkosipuli

Mausteisiin satsaan itse jonkun verran

perunat, porkkanat, lantut, nauriit

Kananmunat

tomaattimurska

kaurahiutaleet

oliiviöljy

Turkkilainen jugurtti

ja tosiaan nuo villiyrtit ovat köyhälle opiskelijalle iloinen ilmainen lisä, josta saa salaatit koko kesäksi ja lisäksi vielä säilöön talven varalle ( tällä hetkellä kannattaa esim. säilöä nokkosen siemeniä )

marjoja ja omenoita saan onnekseni kerätä sukulaisilta ja lisäksi olen innokas sienestäjä. 

Vierailija
14/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastike perunoilla tai makaroneilla on aina halpaa ja hyvää! Samoin jos saa siskonmakkaroita Lidlistä tarjouksesta, 1,99 €/rasia, ja perunoita (n. 0,60€ kilo)+ pakastejuureksia (n. 0,50€ pussi). Jauhelihakeittoa kannattaa harrastaa, kun juurekset ovat halpoja myöhään syksyllä, porkkanat ja lantut esim. 0,50€/kilo!

T. Lidl-mies.

Vierailija
15/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro, riisi, soijarouhe, herneet. Kasviksia sesongin mukaan. Halpoja hedelmiä, esim banaanit oli alepassa just 98 senttiä kilo.

Vierailija
16/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös syönyt heinäkuusta lähtien edullisesti omalta kasvimaalta kesäkurpitsaa, kurkkua, tomaattia, paprikaa, purjoa ja sipulia. Paljon yrttejä. Pensasmustikoita, hunajameloonia ja munakoisoa. Lisäksi kaupasta kreikkalaista jugurttia ja Fetajuustoa. Oliiviöljyä ja oliiveja on aina kotona. Leipää leivon itse, välillä Satakunnan kakkoa ja toisella kerralla ruisleipää ja rieskaa. 

Vierailija
17/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oma köyhän repertuaari:

Pavut, linssit, kikherneet, herneet ( pakasteherneet on muuten todella hyviä ja antavat paljon energiaa, en olisi uskonutkaan)

sipuli

valkosipuli

Mausteisiin satsaan itse jonkun verran

perunat, porkkanat, lantut, nauriit

Kananmunat

tomaattimurska

kaurahiutaleet

oliiviöljy

Turkkilainen jugurtti

ja tosiaan nuo villiyrtit ovat köyhälle opiskelijalle iloinen ilmainen lisä, josta saa salaatit koko kesäksi ja lisäksi vielä säilöön talven varalle ( tällä hetkellä kannattaa esim. säilöä nokkosen siemeniä )

marjoja ja omenoita saan onnekseni kerätä sukulaisilta ja lisäksi olen innokas sienestäjä. 

Niin ja lisäksi vielä ruisjauhot, vehnäjauhot ja durumjauhot. 

Näistä saa esim. naanleipää, sämpylöitä ja ruisruutuja. Päälle sitten kikhernetahnaa tai vaikka tsatsikia. Oliivit muuten unohtui listalta 

Vierailija
18/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Peruna on hyvää ja halpaa. Mutta myös muita juureksia kannattaa kokeilla, kuten porkkanaa ja lanttua, sekä ihanaa punajuurta! Myös halpoja pakastekasviksia on, esim. Extramerkillä porkkana-kukkakaali-parsakaali. Saa vaihtelua. Jauhomakkara on tosiaan halpaa ja hyvää! Kun teet jauhelihakastiketta, kannattaa laittaa sen sekaan pilputtua kesäkurpitsaa (sekin on nyt halpaa!) ja tölkillinen halvimpia papuja, niin kastikkeesta syö  päivätolkulla, ja hyvää on! Kesäkurpitsaa voi myös pilputa tai raastaa ja laittaa pakkaseen nyt kun sen kilohinta on mitätön. 

Lihoista tietenkin halvimmat, ja vielä punalaputettuina. Hernekeitto on tosi halpaa kun sen tekee itse!

Aamu ja iltapalaksi halvimpia keitettyjä kananmunia pari kappaletta, sekä kaurapuuroa. Halvemmaksi ei enä mene!

Kaalia rasteena paljon! ja porkkanaraastetta välillä, tai niiden sekoitusta. Vähän ananasta halpapurkista sekaan niin johan maistuu! Jos tykkää puolukasta niin sitä myös! 

Vierailija
19/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ei ole metsässä yhtään sieniä, vaikka on satanut 2 viikkoa joka päivä.

Vierailija
20/27 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilko kattilaan perunoiden joukkoon muutama porkkana (porkkanoiden pitää olla vähän pienempinä paloina kuin perunat, jotta kypsyvät samassa ajassa). Saat vähän vitamiineja siinä samalla.

Makkaran sijaan ostaisin sinuna vaikka alennuksesta lihaa/kanaa, jonka paistaisin ja pakastaisin annosrasioihin. Yhdestä paketista riittää jopa viikon ruokiin. Aika paljon terveellisempää ja parempaa kuin suolainen ja jauhoinen makkara. Myös kalaa saa toisinaan halvalla, ainakin silakkapihvejä ja välillä lohtakin.

Kasviproteiineista varsinkin herneet ja pavut ovat edullisia. Ruskeista tai kidney-pavuista saa esimerkiksi perunoiden, sipulin ja tomaattimurskan kanssa ihanan syksyisen pataruoan. Tästä ohjeesta voi tehdä yksinkertaisemmankin version: https://kulinaari.com/2020/10/papuja-ja-perunaa-on-tuhti-ja-lammittava-…