Energiajuoma syövyttänyt pojan hampaat. Oon niin huono äiti kun en ole ollenkaan huomannut missä kunnossa hampaat on.
Omasta mielestäni olen lapsistani niin hyvin huolehtinut kun olen vain osannut. Lapset olleet aina siisteissä vaatteissa ja ruokaa on aina ollut kotona. Hampaidenhoitoon en ole kiinnittänyt ollenkaan huomiota. Olen niin naiiivisti kuvitellut että kyllä 16v osaa ja ymmärtää. Pesullekaan ei ole tarvinnut patistaa kun on omatoimisesti sinne aina mennyt joten kai luulin typeränä että samalla tavalla hoitaa hampaansa.
Kävi tänään hammaslääkärissä ja ihan hirveä lista vahingoista, on reikiä, tulehdusta ja hammaskiveä. Katsoin pojan suuhun ja melkein aloin itkemään siinä lapsen edessä. Hampaat on niin kuin p*liukolla. Ja mä en oo huomannut mitään. Kysyin onko hampaat olleet kipeät niin kuulema joku kohta on. Olisi rakas aiemmin kertonut :(
Ollaan miehen kanssa ihan epäonnistuneita vanhempia. Hitto kun ei olla katsottu paremmin perään.. Hammaslääkäri teki pojasta lasun. Ymmärrän kyllä, hampaiden perusteella voi luulla että ei huolehdita ollenkaan. Oikeasti huolehditaan enkä ymmärrä miten tää nyt meni näin.
Kommentit (26)
Energiajuomat tuhoaa muutakin kuin pelkät hampaat.
Kukaan ei oo täydellinen eikä kaikkea aina tajua vahtia. Hyvä opetus kaikille ja tästäkin asiasta selviää, usko pois. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Älä syytä itseäsi. Vahinko on jo sattunut. Nyt huolehditte hampaat kuntoon, maksoi mitä maksoi.
Niin kai. Vaikea vaan olla syyttämättä. Koen olevani niin epäonnistunut. Millainen äiti ei noin perus asiaa huomaa? Ap
Tuossa lasukohdassa paljastit itsesi provoksi.
Oman lapsen hammaslääkäri kertoi, että 80-luvulla lasten hampaista huolehdittiin hyvin kouluhammaslääkärissä, tarkastuksia oli nykyistä useammin yms., mutta sen jälkeen alettiin säästää siitäkin. Enää ei voi luottaa, että puutteet tulisivat ilmi hyvissä ajoin noissa tavallisissa yleisissä tarkastuksissa. Noin se vaan taitaa olla.
Revitte hampaat juurineen irti ja laitatte tekarit suuhun.
Mutta muista, että niitäkin pitää huoltaa.
Älä syyllistä itseäsi. Ei mullakaan rakastava äiti tutkinut hampaiden sisäpintoja teininä. Eihän se vahinko edes välttämättä näy edestä. Ja usein nuo juo kaveriporukassa kouluaikaan.
16 vuotiaasta ei todellakaan tehdä lasua jos hampaat on huonossa kunnossa. 8 vuotias on eri asia.
Tehdäänkö muka reikien takia lasuja?
Vierailija kirjoitti:
16 vuotiaasta ei todellakaan tehdä lasua jos hampaat on huonossa kunnossa. 8 vuotias on eri asia.
En tiedä kuinka yleistä on ja kuinka riippuu hammaslääkäristä, mutta kyllä pojasta tehtiin. Nuo hampaat on ihan pilalla. Huoli on herännyt hammaslääkärille. Ap
Kurja juttu. Hampaat hoitoon ja pojan kanssa keskustelu sokerilitkujen vaaroista.
Itselläni on aina ollut huonot hampaat, tulehduksia, paljon reikiä, keltainen hammasluu ja vinossakin ovat, oikomisesta huolimatta. En voi edes kuvitella millaiset turhapurotekarit mulla olis jos olisin juonut limuja ja energiajuomia päivittäin. (Harjaan kyllä hampaat 2x/pvä ja pyrin välillä myös lankaamaan vaikka se tuntuu minusta suunnilleen samalta kun neula kynnen alla.)
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö muka reikien takia lasuja?
Tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tämän väitteesi? 16v on samalla tavalla alaikäinen ja holhouksen alainen kuin 8v. Jos huoli herää, lasu tehdään.
Kai nyt lapsenkin hampaat hoksaa huoltaa ja aktsoa kun sama tehdään koirille ja kissoillekin. On aika tötteröä.
Se on kyllä enemmänkin geeneistä kiinni missä kunnossa hampaat on. Serkkuni huolehtii aina hampaistaan hyvin mutta silti on 5 reikää ollut samoin hänen äidillään kun taas minä syön paljon sokeria unohdan pestä hampaani ja silti 27 vuotisen elämäni aikana ei ole ollut kun yks reikä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat tämän väitteesi? 16v on samalla tavalla alaikäinen ja holhouksen alainen kuin 8v. Jos huoli herää, lasu tehdään.
Koska jos 16 vuotias on tarpeeksi vanha elämn yksin ei häntä yleensä huostaanoteta yms
Aina kun näen lentokoneen savuvanan taivaalla muistan Jeesuksen ja kaidalla tiellä kulkemisen riemut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotias täyttää seuraavaksi 17 ja saa ajokortin. 8-vuotias ei pysty tekemään muuta kuin taputtelemaan kakkaa leikkikehässään...
Kyllä tehdään reikien vuoksi lasuja.
Meillä myös vanhimmalla lapsella oli tuossa iässä yhtäkkiä tullut paljon reikiä ja reiänalkuja. Koskaan aiemmin ei ollut yhtään reikää. Hänellä oli tapana juoda isoja määriä kokista eikä välttämättä muistanut pestä hampaitaan. Tuon kokemuksen jälkeen on kyllä huolehtinut hampaistaan.
Kyllä ne hampaat saadaan kuntoon. Ei tuon ikäisen suuhun tule enää katsoneeksi joten saattaa jäädä huomaamatta hampaiden huono kunto.
Älä syytä itseäsi. Vahinko on jo sattunut. Nyt huolehditte hampaat kuntoon, maksoi mitä maksoi.