Siis miten nämä artistit oikein elää, kun kaikilla jo vuoden työttömyys saa taloudelliseen kriisiin
Sanikin avautuu, että 27v tienestit vedettiin vuodessa alas. Eipä ole kummoisia summia 27v saanut kasattua, kun vuodessa mennyt.
Itse olen ollut työttömänä välillä vuosia, välillä vähemmän. Ikinä ei ole kriisi iskenyt, kun olen osannut mitoittaa menot oikein.
Toisekseen, elääkö kaikki eturivin artistit kädestä suuhun, vaikka hyvin tuntuvat tienaavan, kun se rahavalitus alkoi heti viime vuonna jo?
Ärsyttää tuo julkkisten/muusikoiden ulina työttömyydestä ja rahattomuudesta, kun sitä se on meillä tavallisilla pulliaisilla ilman koronaakin.
Kommentit (31)
No juu. Minä menetin kyllä vain yhden asunnon kun jouduin pätkätyö- ja työttömyyskierteeseen, enkä ole ulissut siitä mediaan enkä tutuille. Ärsyttää nämä kermaperseet.
Suurin osa on yrittäjiä joilla ei ole sosiaaliturvaa.
Sanilla meni yritys konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on yrittäjiä joilla ei ole sosiaaliturvaa.
Sanilla meni yritys konkurssiin.
Ja suurin osa on siis laittanut kaiken haisemaan sitä mukaan kun on tullut. Fiksua yrittäjyyttä. Not.
Kaikki tuo Vain Elämää-remmi elää sijoituksillaan ja säästöillään JA tv-töillä.
Jos sitä samaa kulutusta ja elämäntapaa jatkaa tulojen loppumisesta huolimatta niin noutaja tulee vilkkaasti. Kaikki työttömänä olleet sen tietää mutta nämä narisevat julkkikset näemmä eivät 🙄
Vierailija kirjoitti:
Nitkun nitkun. Anna muiden olla.
Artistit eivät anna muiden olla, vaan ovat yhteisellä kassalla.
On artisteja, joilla on omaisuutta ja rahaa, mutta Suomessa kaikista turvatuin asema on sillä, joka pääsee sossun tuille. Olen esimerkiksi itse kerran miettinyt hakevani toimeentulotukea eron jälkeen, mutta se paperishow oli ihan järkyttävä. Sellaista se katsos on, jos sattuu olemaan vaikka myymätöntä taloa tms. Ajatteles ap vaikka siten, että sinulta otettaisiin tuloista yhtäkkiä puolet pois? 70 %? 80%? Kuinka nopeasti pystyisit mitoittamaan uudestaan menosi? Kyllä, kaikilla tulisi olla säästöjä, mutta nämähän ei saaneet aluksi edes sitä päivärahaa.
Eihän ne tulot, mitkään suuret ole Suomessa kuin muutamalla eturivin artistilla.
Sani on ikänsä tehnyt töitä ja hänen palkkansa pyörii siellä keskikastissa. Vaikka säästöjä oliskin ollut... Sanilla on elämääkin ollut esim avioero - ei koskaan halpa ratkasu.
Lisäksi suurinosa artisteista on yrittäjiä ja he myös ovat työnantajia. Monta ruokakuntaa on siipienalla ja varmasti huoli on kova.
Ihmetyttää kyllä, että vuodessa joutuu myymään KAIKKI (?!!) sijoitusasuntonsa...
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä, että vuodessa joutuu myymään KAIKKI (?!!) sijoitusasuntonsa...
Tämä pisti myös omaan silmääni. "Kaikki" viittaa siihen, että niitä on ollut vähintään kolme. Jos niitä olisi ollut kaksi, niin olisi varmaan puhunut "molemmista". Joko asunnot ovat olleet jotain parinkymmenen tonnin yksiöitä kuolevista kunnista tai sitten Sanin omistusosuus on ollut hyvin pieni, loput lainaa ja ehkä eivät menneet edes kaupaksi kovin hyvällä hinnalla. Vaikea uskoa, että joku olisi koronakurimuksessa ilman töitä pistänyt haisemaan useita satoja tuhansia.
Muutamalla kymmenellä nimekkäällä artistilla on varmaan ihan hyvät tienestit. Apulanta, Juha Tapio yms.
Sitten on ne parituhatta ammattimuusikkoa, jotka soittavat bändeissä, ajavat satoja tai tuhansia kilometrejä pitkin Suomea viikottain ja tekevät sitä rivimuusikon työtä. Keikkamuusikoillahan ei ole minkäänlaista TES:iä eikä laissakaan määritetä mitään minimipalkkoja, joten kyseessä on todellakin ammatinvalinta "rakkaudesta lajiin" -tyylillä. Itse tienasin elantoni keikkamuusikkona ennen koronaa. Viikossa työtunteja tuli keskimäärin 60-80 ja rahaa käteen kuussa noin 1300-1500 €. Toki omat hotellit ja bensat piti vielä tuosta maksaa pois, mutta ne saa sitten vähennyksiin veroilmoituksella aina vuoden päätteeksi.
Että eipä tuosta nyt mitenkään ihan hirveästi jäänyt sukanvarteen.
Downsiftaisitko, jos työpätkäsi olisi loppunut ja työnantaja sanoisi, että ensi kuussa sitten on taas töitä? Ja aloitus menisi kuukausi kerrallaan eteenpäin eikä sitä koskaan oikeasti tule? Siinä kun on pari kuukautta elänyt normaalisti ilman tuloja niin meneehän siinä säästöt. Ja yrittäjiä kun ovat niin eivät saa työttömyystukea yms mitä tavan pulliaiset saavat.
Työttömyyden kohdatessa on valtaisa etuoikeus olla palkansaaja. Työttömyyskorvaus kolahtaa nopeasti ja varmasti tilille ellei ole hölmöillyt työpaikkaa alta. Asema turvattu ja saa helposti vielä muita tukia päälle. Toiset joutuvat elämään säästöillään ja myymään omaisuuttaan. Sitten on vielä erikseen elämäntapaloisten joukko jotka eivät koskaan ole töissä käyneetkään.
Onhan sillä ihan kivasti ollut säästössä, jos vuoden on elänyt.
Itsellä ku oli 3000 euroa ja ne meni melkeinpä sairaalamaksuihin ja lääkkeisiin.
Miten sijoitusasuntojen myynti riittää kattamaan vain vuoden elämisen? Aika paljon Sani törsää vuodessa.
Kaikki eivät ole ”sitten kun” elämää varten pihisteleviä, vain punalapputuotteita, kutomista ja kirjaston kirjoja harrastavia akkoja, kuten av
Monella on velkaa ja kiinteitä kuluja.
B- luokan artistit saavat lähes kaikki tulot keikkailusta, palkkiot ja siellä krääsän myynnistä.
Joo. Monella on ollut huimat tulot ja velkoja mutta yleensä ne on yrityksen velkoja ei yksityisen ja henkilökohtainen omaisuus usein jää vaikka yritys menee. Riippuu yritysmuodosta. Mutta tämä korona hiukan rauhoitti kuitenkin ihmismassoja se oli hyvä puoli. Niin kaikilla ei tosiaan ole ollut tuota itse suojelu vaistoaa että tienaa ja sijoittaa mutta viisaita joilla se on. Siis ensin koulut sitten ammatti ja työtä rahat kiinni asuntoon ja sijoitukset niin pärjäät ja jotain jää lapsillesi. Jos et jaksa opiskella et pääse köyhyydestä.
Varmaan heitetään televisioita uima-altaisiin yms.
Saman urvelot vaativat myös kansalaisoikeuksien rajoittamista, jotta tekijänoikeuksien valvonta tehostuisi ja artistinretkut saisivat heitellä vieläkin enemmän televisioita uima-altaisiin.