Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Toimeen valitun on 30 päivän kuluessa..

Vierailija
11.09.2014 |

..toimitettava hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan”

Suurin piirtein näin siis kuntien työpaikkailmoituksissa.

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että olisi tullut valituksi toimeen/virkaan, mutta ei sitä sitten loppupeleissä saanutkaan, kun ei joko toimittanut lääkärintodistusta tai terveydentila olikin jotain sellaista, että ei läpäissyt lääkärintarkastusta?

Onko todellakin niin, että kunnilla (tai valtiolla) tuo hyväksyttävä todistus terveydentilasta on niin painava vaatimus työsuhteelle, että valinta raukeaa, jos sen kanssa on jotain em. hämminkiä? Vai onko tuo maininta vain joku muodollisuus, joka on työpaikkailmoitukseen laitettava?

Kokemuksia tai kunta-alan asiantuntijoita linjoilla?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, tämä on jatkoa 2006 - 2009 avatulle ´sano ei tupakalle´.

sillon jo sanottiin että tuommoinen kehitys ei tule tuohon pysähtymään.

mites kävikään.. mutta jostain syystä ei nyt naurata.

Vierailija
2/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan se todistus on oltava. Tuo 30 päivän aikaraja on laitettu juuri siksi, jos jotain hämminkiä tulee, kyllähän sen kuukaudessa pitäisi selvitä. Mutta ei ole siis varmaa tietoa miten käy, jos todistusta ei toimita, koska itse sain todistukseni ajallaan, vaikka oli vähän säätämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se raukeaa. Mutta en ole kyllä kuullut tapauksesta, jossa näin olisi käynyt. Itse aikanani kysyin terveydenhoitajalta todistusta hakiessani, että millä tavalla mun pitäisi olla sairas, jotta en pääsisi tarkastuksesta läpi. Toimistotyössä siihen vaaditaan suunnilleen hoitamaton skitsofrenia tai joku niin paha selkä tms vaiva, ettei käytännössä pysty istumaan. Muissa töissä sitten nuo tarkastukset ovat tarkempia, sillä ei ole kenenkään etu jos bussikuskiksi valitaan sokea tai palomieheksi raajarikko.

Jos et toimita todistusta terveydestäsi, niin silloin työsopimus ei astu voimaan. Työnantaja ei voi teettää sinulla töitä jos ei ole varmistunut sinun työkyvystäsi ja toisaalta sinä et voi(si) myöhemmin vedota töissä syntyneeseen vaivaan jos et ole saanut aloittaessasi todistusta siitä, että olet työkykyinen.

Vierailija
4/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:50"]

Työnantaja ei voi teettää sinulla töitä jos ei ole varmistunut sinun työkyvystäsi ja toisaalta sinä et voi(si) myöhemmin vedota töissä syntyneeseen vaivaan jos et ole saanut aloittaessasi todistusta siitä, että olet työkykyinen.

[/quote]

Kiitos tästä! Olen aina ihmetellyt, miksi noin tiukkaa esim. juuri toimistotyössä, mutta tuossa on ihan järkevä perustelu.

AP

Vierailija
5/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mun kokemuksen mukaan kunnalla tuo työhöntulotarkastus on laajempi kuin "lappu kouraan ja töihin". Ainakin meillä siinä käytiin ihan kunnolla läpi mun tervys, tulevat tehtävät ja millaisia vaivoja niistä yleensä seuraa. Samalla sai ensimmäisen yhteyden työterveyteen.

Vierailija
6/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole mitenkään kunta-alaan rajoittuva käytäntö. Terveydentilaa katsotaan siltä kantilta, voiko se aiheuttaa jotain haittaa kyseisen työn suorittamisen kannalta. Tiedän esimerkiksi tapauksen, jossa epilepsiaa sairastavaa ei voitu ottaa työhön, jossa olisi joutunut tekemään korkean paikan työtä telineillä. Yleensä tosin työntekijä tietää mahdolliset rajoituksensa jo ennen hakua, joten tuskin usein tulee yllätyksiä jotka estäisivät työpaikan vastaanottamisen.

Vierailija
7/7 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa virkasuhde raukesi, kun hakijan painoindeksi oli liian suuri. Ei kuulemma pysty montaa kuukautta tekemään hommia ennen kuin nivelet sanoo räts.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi