Alakoululaisella vaikeuksia luetunymmärtämiessä, mistä apua?
Opettajan kautta apua ei tunnu järjestyvän. Kehoituksena vain kannustaa lukemaan enemmän, vaikka lapsi ei saa lukemastaan mitään irti. Lukutesti, joka tehdään kaikille oppilaille, tehty syksyllä. Sen mukaan yhdellä pisteellä yli alimman pisterajan, joten ei toimenpiteitä. Lapsi osaa siis lukea, mutta ei ymmärrä lukemaansa.
Kommentit (7)
lukekaa paljon yhdessä ääneen ja jutelkaa lukemastanne JOKA PÄIVÄ. (vanhempi lukee -> vanhempi ja lapsi lukevat vuorotellen -> lapsi lukee vanhemmalle ääneen)
lukekaa samaa tekstiä useamman kerran ja syvennätte aina keskustelua.
sopikaa lukiessa etukäteen, että nyt yritetään selvittää vaikka 'minkä näköinen kissa on' (mitä vaan tekstiin sopii) ja lapsen pitäisi huomata kun näitä kerrotaan tekstissä. luette sen kohdan pari kertaa ja juttelette.
alleviivaatte tekstistä vastauksia kysymyksiin.
lainaa kirjastosta/osta vaikka pyry & pouta, jossa lu.ym. tehtäviä. Orvasto & Levola 2010: ”Pyry ja Pouta”. Tammi
osta joku matkaopas luetunymmärtämiseen tms. harjoituskirja lu.ymmärtämiseen. tee lapsen kanssa.
näköjään muistan tuon viimeisen opuksen nimen väärin. mutta vaikka:
LUETUNYMMÄRTÄMISEN MATERIAALIT ALAKOULULAISILLE
Merisuo, Tuula – Horn, Rauli 2007:
Monenlaista luettavaa 1, 2 ja 3.
Luetunymmärtämistä kehittäviä tehtäviä. Agricola kustannusosakeyhtiö. (1. – 3. lk)
Merisuo, Tuula – Horn, Rauli 2008:
Lisää luettavaa 1, 2 ja 3
. Luetunymmärtämistä
kehittäviä tehtäviä. Agricola kustannusosakeyhtiö. (4. - 6. lk)
Vesander, Carita 2009:
Lauseilla lentoon
. Luetunymmärtämisen tehtäviä
alkuopetukseen, erityisopetukseen ja S2-opetukseen. Opikatti. (Tavutettu)
Vesander, Carita 2009:
Tassut tarinoilla
. Luetunymmärtämisen tehtäviä alkuopetukseen,
erityisopetukseen ja S2-opetukseen. Opikatti. (Tavutettu)
Ohita se opettaja ja ota yhteyttä erityisopettajaan, joka ilmeisesti on testin tehnytkin. Kerro, että olet huolissasi lapsen lukutaidosta ja toivot tukea oppitunneille esim. ympän, uskonnon, historian ja äidinkielen tunneille. Tuskin lapsi saa kaikille tunneille tukea mutta voipa saada esim. kerta viikkoon käynnin erityisopettajalla.
Asiaa muuten kannattaa vaatia ja esim. pyytää lapsesta pedagoginen arvio. Yleensä vanhemmat eivät tiedä, että myös he voivat sitä vaatia ja tämän pohjalta lapselle tehdään sitten oppimissuunnitelma. Tässä opettajan on sitouduttava tukiopetukseen, jos nyt ei mitään muuta hyötyä siitä tulekaan. VAnhempi voi muuten pyytää/vaatia sitä tukiopetusta, jos siltä tuntuu, mutta jos opettaja suhtautuu lapsen vaikeuksiin nihkeästi niin kannattaa mieluummin yrittää saada sitä erityisopettajaa apuun, hänellä kun on oikeasti tietoa siitä, miten näitä opetetaan.
Olimme tuossa suossa kauan ihan samalla tavalla kuin te. Sitten netistä luin, että oikea taho on koulupsykologi. Siihen yhteys.
Mikään ei tuhoa lukuhaluja ja lukemisen hauskuutta niin tehokkaasti kuin pelko siitä, että sitä luettua joutuu analysoimaan jollekin arvostelijalle tai että siitä esitetään kysymyksiä joihin on pakko vastata jotenkin virallisesti.
Rento keskustelu on toki eri asia (vertaa esim. miten ehkä juttelette elokuvista tai tv-ohjelmista)
Onko hän lukenut vain äitinsä kirjoituksia?