Mihin työharjoitteluun nuori, jota ei kiinnosta mikään muu kuin musiikki.
Elää musiikille, mutta ei tiedä mikä haluaa olla isona. TET-jakso voisi auttaa selvittämään sitä jos paikaksi löytyisi joku musiikkialan yritys..
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:33"]Meillä on jo parikymppinen musiikkiin suuntautunut nuori, joka soittaa soitinta ja esiintyy mutta ihan on ammattia itselleen opiskelemassa ammattikoulussa, koska on itsekin sitä mieltä, että ei se tutkinto ainakaan haitaksi ole. Vapaa-ajallaan sitten esiintyy tilaisuuksissa, miksaa, roudaa eri festareilla ja saa pientä korvaustakin siitä. On koulun ohessa vielä kaupan kassalla töissä. Eli kannattaa sitä muutakin tehdä ja hankkia muutakin työkokemusta, vaikka musiikki ensisijaisesti kinnostaisi, ei sai ainakaan mitään estä.
[/quote] Monelle tämä on tietysti todellisuutta, mutta jos vain mahdollista kannattaa panostaa heti alusta lähtien siihen alaan mitä varmasti haluaa. Musiikin tekemisellä elää harva, mutta musiikkiin liittyviä töitä on niin paljon muitakin. Itse tunnen kymmenittäin ihmisiä, jotka työskentelevät musiikkialalla ja ehkä kaksi, jotka elävät pelkästään sillä musiikin tekemisellä. Alan pariin kannattaa hakeutua jo varhain, tutustua niihin ammattilaisiin ja erilaisiin alan töihin. Joku TET on aivan täydellinen tapa tutustua unelmaduuniin, minusta ei ole mitään järkeä pistää nuoria tuossa vaiheessa siivoojan mukaan tai kauppan hyllyttämään, näihin töihin pääsee kyllä tutustumaan kesätöinä tai opiskelujen ohessa ellei käy niin hyvä tuuri, että TET mahdollistaa kesätyön vaikka levykaupassa. Itse olen tehnyt varmaan kaikkia mainittuja töitä enkä mitään kadu niin paljon kuin kassalla ja siivotessa vietettyjä vuosia. Rahaahan siitä on tullut, mutta cv:ssa noista töistä on vain haittaa ellei sitten ole suunnitellut alaa nimenomaan kaupassa tai siivousfirmassa. Vinkkaa sille pojallesikin, että etsii samalla siihen alaan liittyviä töitä mitä haluaa isonakin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:53"]
Levykauppaan?
Meillä oli tyttö TETissä levykaupassa.
[/quote]
Muuten hyvä mutta kuoleva ala.
Iästä päätelen on siis ysiluokkalainen. Miksi ei kysele opolta? Tiedän, että opot sanovat, että paikat lisi hyvä etsiä itse, mutta ainahan niitä, jotka ei syystä tai toisesta löydä itse paikkaa. Silloin opo auttaa. Ja vaikkei hommaisikaan paikkaa, niin ainakin osaa neuvoa erilaisia vaihtoehtoja. Mikään ei estä vanhempiakaan ottamasta yhteyttä opoon. Siitä vaan luuri näppiin ja soittamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:46"]Entäs joku soitin kauppa? Musiikki opisto jossa on päivisin erilaisia ryhmiä? Alakouluun musiikki opettajan avustajaksi?
[/quote]
Yksi yhdyssana oikein!
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:53"]
Levykauppaan?
[/quote]
[/quote] Levykaupasta saa varmasti työkokemusta muitakin töitä ajatellen kuin pelkästään juuri levykaupan myyjän. Ja kysehän on edelleen TET-työharjoittelusta. Itse olin eläinklinikalla ja ratsastustallilla mutta päädyin aivan toisenlaiselle alalle. Ei kukaan ole työhaastattelussa kysynyt missä olin tetissä. Tet kannattaa oikeasti valita niin että pääsee näkemään jotain ihan huippua. Siitä ei ole mitään haittaa, hyvällä tuurilla jopa hyötyä.
Millä lailla hän on kiinnostunut musiikista? Soittaako hän jotain? Osaa hän musiikin historiaa ja sanastoa? Tunnistaako hän eri soittimet? Mitä hän pitää tanssimisesta?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:33"]Meillä on jo parikymppinen musiikkiin suuntautunut nuori, joka soittaa soitinta ja esiintyy mutta ihan on ammattia itselleen opiskelemassa ammattikoulussa, koska on itsekin sitä mieltä, että ei se tutkinto ainakaan haitaksi ole. Vapaa-ajallaan sitten esiintyy tilaisuuksissa, miksaa, roudaa eri festareilla ja saa pientä korvaustakin siitä. On koulun ohessa vielä kaupan kassalla töissä. Eli kannattaa sitä muutakin tehdä ja hankkia muutakin työkokemusta, vaikka musiikki ensisijaisesti kinnostaisi, ei sai ainakaan mitään estä. [/quote] Monelle tämä on tietysti todellisuutta, mutta jos vain mahdollista kannattaa panostaa heti alusta lähtien siihen alaan mitä varmasti haluaa. Musiikin tekemisellä elää harva, mutta musiikkiin liittyviä töitä on niin paljon muitakin. Itse tunnen kymmenittäin ihmisiä, jotka työskentelevät musiikkialalla ja ehkä kaksi, jotka elävät pelkästään sillä musiikin tekemisellä. Alan pariin kannattaa hakeutua jo varhain, tutustua niihin ammattilaisiin ja erilaisiin alan töihin. Joku TET on aivan täydellinen tapa tutustua unelmaduuniin, minusta ei ole mitään järkeä pistää nuoria tuossa vaiheessa siivoojan mukaan tai kauppan hyllyttämään, näihin töihin pääsee kyllä tutustumaan kesätöinä tai opiskelujen ohessa ellei käy niin hyvä tuuri, että TET mahdollistaa kesätyön vaikka levykaupassa. Itse olen tehnyt varmaan kaikkia mainittuja töitä enkä mitään kadu niin paljon kuin kassalla ja siivotessa vietettyjä vuosia. Rahaahan siitä on tullut, mutta cv:ssa noista töistä on vain haittaa ellei sitten ole suunnitellut alaa nimenomaan kaupassa tai siivousfirmassa. Vinkkaa sille pojallesikin, että etsii samalla siihen alaan liittyviä töitä mitä haluaa isonakin tehdä.
[/quote]
Pojalla on kontakteja alalta jo aika hyvin, mutta itse päätti lukea myös ammatin itselleen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:33"]Meillä on jo parikymppinen musiikkiin suuntautunut nuori, joka soittaa soitinta ja esiintyy mutta ihan on ammattia itselleen opiskelemassa ammattikoulussa, koska on itsekin sitä mieltä, että ei se tutkinto ainakaan haitaksi ole. Vapaa-ajallaan sitten esiintyy tilaisuuksissa, miksaa, roudaa eri festareilla ja saa pientä korvaustakin siitä. On koulun ohessa vielä kaupan kassalla töissä. Eli kannattaa sitä muutakin tehdä ja hankkia muutakin työkokemusta, vaikka musiikki ensisijaisesti kinnostaisi, ei sai ainakaan mitään estä. [/quote] Monelle tämä on tietysti todellisuutta, mutta jos vain mahdollista kannattaa panostaa heti alusta lähtien siihen alaan mitä varmasti haluaa. Musiikin tekemisellä elää harva, mutta musiikkiin liittyviä töitä on niin paljon muitakin. Itse tunnen kymmenittäin ihmisiä, jotka työskentelevät musiikkialalla ja ehkä kaksi, jotka elävät pelkästään sillä musiikin tekemisellä. Alan pariin kannattaa hakeutua jo varhain, tutustua niihin ammattilaisiin ja erilaisiin alan töihin. Joku TET on aivan täydellinen tapa tutustua unelmaduuniin, minusta ei ole mitään järkeä pistää nuoria tuossa vaiheessa siivoojan mukaan tai kauppan hyllyttämään, näihin töihin pääsee kyllä tutustumaan kesätöinä tai opiskelujen ohessa ellei käy niin hyvä tuuri, että TET mahdollistaa kesätyön vaikka levykaupassa. Itse olen tehnyt varmaan kaikkia mainittuja töitä enkä mitään kadu niin paljon kuin kassalla ja siivotessa vietettyjä vuosia. Rahaahan siitä on tullut, mutta cv:ssa noista töistä on vain haittaa ellei sitten ole suunnitellut alaa nimenomaan kaupassa tai siivousfirmassa. Vinkkaa sille pojallesikin, että etsii samalla siihen alaan liittyviä töitä mitä haluaa isonakin tehdä.
[/quote]
Pojalla on kontakteja alalta jo aika hyvin, mutta itse päätti lukea myös ammatin itselleen.
[/quote] No siinä tapauksessa tietysti parempi tilanne. Ei siis halua alalle töihin kaupan sijaan?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:53"]
Levykauppaan?
[/quote]
[/quote]
Jaa-a, juuri on avattu täälläkin uusia (vinyylejä myyviä) levykauppoja, joilla menee hyvin. Ja nuo "perinteiset" levykaupat ylläpitävät kaikki levymyyntiä myös netissä.
Meillä tyttö TETissä ollessaan teki paljon juuri levykaupan kotisivujen päivitystä, päivitti siis tuotetietoja.
Levy-yhtiöön jos asutte pääkaupunkiseudulla? Tai ohjelmatoimistoon? Musiikkilehden toimitukseen?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:54"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:33"]Meillä on jo parikymppinen musiikkiin suuntautunut nuori, joka soittaa soitinta ja esiintyy mutta ihan on ammattia itselleen opiskelemassa ammattikoulussa, koska on itsekin sitä mieltä, että ei se tutkinto ainakaan haitaksi ole. Vapaa-ajallaan sitten esiintyy tilaisuuksissa, miksaa, roudaa eri festareilla ja saa pientä korvaustakin siitä. On koulun ohessa vielä kaupan kassalla töissä. Eli kannattaa sitä muutakin tehdä ja hankkia muutakin työkokemusta, vaikka musiikki ensisijaisesti kinnostaisi, ei sai ainakaan mitään estä. [/quote] Monelle tämä on tietysti todellisuutta, mutta jos vain mahdollista kannattaa panostaa heti alusta lähtien siihen alaan mitä varmasti haluaa. Musiikin tekemisellä elää harva, mutta musiikkiin liittyviä töitä on niin paljon muitakin. Itse tunnen kymmenittäin ihmisiä, jotka työskentelevät musiikkialalla ja ehkä kaksi, jotka elävät pelkästään sillä musiikin tekemisellä. Alan pariin kannattaa hakeutua jo varhain, tutustua niihin ammattilaisiin ja erilaisiin alan töihin. Joku TET on aivan täydellinen tapa tutustua unelmaduuniin, minusta ei ole mitään järkeä pistää nuoria tuossa vaiheessa siivoojan mukaan tai kauppan hyllyttämään, näihin töihin pääsee kyllä tutustumaan kesätöinä tai opiskelujen ohessa ellei käy niin hyvä tuuri, että TET mahdollistaa kesätyön vaikka levykaupassa. Itse olen tehnyt varmaan kaikkia mainittuja töitä enkä mitään kadu niin paljon kuin kassalla ja siivotessa vietettyjä vuosia. Rahaahan siitä on tullut, mutta cv:ssa noista töistä on vain haittaa ellei sitten ole suunnitellut alaa nimenomaan kaupassa tai siivousfirmassa. Vinkkaa sille pojallesikin, että etsii samalla siihen alaan liittyviä töitä mitä haluaa isonakin tehdä. [/quote] Pojalla on kontakteja alalta jo aika hyvin, mutta itse päätti lukea myös ammatin itselleen. [/quote] No siinä tapauksessa tietysti parempi tilanne. Ei siis halua alalle töihin kaupan sijaan?
[/quote]
Eihän ammatin opiskelu sulje pois mahdollisuutta päästä töihin musiikin pariin?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:54"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:33"]Meillä on jo parikymppinen musiikkiin suuntautunut nuori, joka soittaa soitinta ja esiintyy mutta ihan on ammattia itselleen opiskelemassa ammattikoulussa, koska on itsekin sitä mieltä, että ei se tutkinto ainakaan haitaksi ole. Vapaa-ajallaan sitten esiintyy tilaisuuksissa, miksaa, roudaa eri festareilla ja saa pientä korvaustakin siitä. On koulun ohessa vielä kaupan kassalla töissä. Eli kannattaa sitä muutakin tehdä ja hankkia muutakin työkokemusta, vaikka musiikki ensisijaisesti kinnostaisi, ei sai ainakaan mitään estä. [/quote] Monelle tämä on tietysti todellisuutta, mutta jos vain mahdollista kannattaa panostaa heti alusta lähtien siihen alaan mitä varmasti haluaa. Musiikin tekemisellä elää harva, mutta musiikkiin liittyviä töitä on niin paljon muitakin. Itse tunnen kymmenittäin ihmisiä, jotka työskentelevät musiikkialalla ja ehkä kaksi, jotka elävät pelkästään sillä musiikin tekemisellä. Alan pariin kannattaa hakeutua jo varhain, tutustua niihin ammattilaisiin ja erilaisiin alan töihin. Joku TET on aivan täydellinen tapa tutustua unelmaduuniin, minusta ei ole mitään järkeä pistää nuoria tuossa vaiheessa siivoojan mukaan tai kauppan hyllyttämään, näihin töihin pääsee kyllä tutustumaan kesätöinä tai opiskelujen ohessa ellei käy niin hyvä tuuri, että TET mahdollistaa kesätyön vaikka levykaupassa. Itse olen tehnyt varmaan kaikkia mainittuja töitä enkä mitään kadu niin paljon kuin kassalla ja siivotessa vietettyjä vuosia. Rahaahan siitä on tullut, mutta cv:ssa noista töistä on vain haittaa ellei sitten ole suunnitellut alaa nimenomaan kaupassa tai siivousfirmassa. Vinkkaa sille pojallesikin, että etsii samalla siihen alaan liittyviä töitä mitä haluaa isonakin tehdä. [/quote] Pojalla on kontakteja alalta jo aika hyvin, mutta itse päätti lukea myös ammatin itselleen. [/quote] No siinä tapauksessa tietysti parempi tilanne. Ei siis halua alalle töihin kaupan sijaan?
[/quote]
Eihän ammatin opiskelu sulje pois mahdollisuutta päästä töihin musiikin pariin?
[/quote] Ei tietenkään, mutta kysyinkin miksi poika on kaupassa töissä eikä halua hakea musiikkialan töitä. Jos hän opiskelee kauppakoulussa, niin ratkaisu on täysin ymmärrettävä. Jos taas kaupan kassa ei ole sitä mitä haluaa isona tehdä (tai edetä kaupanalalla), niin miksi hän ei käyttäisi suhteitaan hyväksi ja yrittäisi löytää joko tulevaan ammattiinsa tai siihen musiikkiin liittyvän työn?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:06"]
Millä lailla hän on kiinnostunut musiikista? Soittaako hän jotain? Osaa hän musiikin historiaa ja sanastoa? Tunnistaako hän eri soittimet? Mitä hän pitää tanssimisesta?
[/quote]
Ei tanssi, mutta muuten nämä kaikki. Ja paljon muuta lisäksi.
ap
Musiikkialan yrityksiin on työharjoitteluun pyrkiviä pilvin pimein. Paikkaa on todella vaikea löytää ja saada.
Itse alalla olleena mieleeni muistui tällainen pikku tarina: Nuori poika haki työpaikkaa eräästä äänitefirmasta ja kertoi innoissaan opiskelleensa musiikkia sekä mitä soittimia osaa soittaa. Tähän pomo tokaisi, että ei sitä sulle ehkä kauhean suureksi miinukseksi lasketa.
Tähän kätkeytyy tiettyä viisautta, jonka varmaan pystyy ymmärtämään vain alalla olevat.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:16"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:54"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:33"]Meillä on jo parikymppinen musiikkiin suuntautunut nuori, joka soittaa soitinta ja esiintyy mutta ihan on ammattia itselleen opiskelemassa ammattikoulussa, koska on itsekin sitä mieltä, että ei se tutkinto ainakaan haitaksi ole. Vapaa-ajallaan sitten esiintyy tilaisuuksissa, miksaa, roudaa eri festareilla ja saa pientä korvaustakin siitä. On koulun ohessa vielä kaupan kassalla töissä. Eli kannattaa sitä muutakin tehdä ja hankkia muutakin työkokemusta, vaikka musiikki ensisijaisesti kinnostaisi, ei sai ainakaan mitään estä. [/quote] Monelle tämä on tietysti todellisuutta, mutta jos vain mahdollista kannattaa panostaa heti alusta lähtien siihen alaan mitä varmasti haluaa. Musiikin tekemisellä elää harva, mutta musiikkiin liittyviä töitä on niin paljon muitakin. Itse tunnen kymmenittäin ihmisiä, jotka työskentelevät musiikkialalla ja ehkä kaksi, jotka elävät pelkästään sillä musiikin tekemisellä. Alan pariin kannattaa hakeutua jo varhain, tutustua niihin ammattilaisiin ja erilaisiin alan töihin. Joku TET on aivan täydellinen tapa tutustua unelmaduuniin, minusta ei ole mitään järkeä pistää nuoria tuossa vaiheessa siivoojan mukaan tai kauppan hyllyttämään, näihin töihin pääsee kyllä tutustumaan kesätöinä tai opiskelujen ohessa ellei käy niin hyvä tuuri, että TET mahdollistaa kesätyön vaikka levykaupassa. Itse olen tehnyt varmaan kaikkia mainittuja töitä enkä mitään kadu niin paljon kuin kassalla ja siivotessa vietettyjä vuosia. Rahaahan siitä on tullut, mutta cv:ssa noista töistä on vain haittaa ellei sitten ole suunnitellut alaa nimenomaan kaupassa tai siivousfirmassa. Vinkkaa sille pojallesikin, että etsii samalla siihen alaan liittyviä töitä mitä haluaa isonakin tehdä. [/quote] Pojalla on kontakteja alalta jo aika hyvin, mutta itse päätti lukea myös ammatin itselleen. [/quote] No siinä tapauksessa tietysti parempi tilanne. Ei siis halua alalle töihin kaupan sijaan? [/quote] Eihän ammatin opiskelu sulje pois mahdollisuutta päästä töihin musiikin pariin? [/quote] Ei tietenkään, mutta kysyinkin miksi poika on kaupassa töissä eikä halua hakea musiikkialan töitä. Jos hän opiskelee kauppakoulussa, niin ratkaisu on täysin ymmärrettävä. Jos taas kaupan kassa ei ole sitä mitä haluaa isona tehdä (tai edetä kaupanalalla), niin miksi hän ei käyttäisi suhteitaan hyväksi ja yrittäisi löytää joko tulevaan ammattiinsa tai siihen musiikkiin liittyvän työn?
[/quote]
Koska hän ei saanut musiikkiin liittyviä töitä vakituisesti, vaan muulta alalta, Kuten sanottu, vapaa-ajalla tekee musiikkialan hommia. Tänä aikana saa olla iloinen että saa töitä ylipäänsä miltään alalta.
Entäs joku soitin kauppa? Musiikki opisto jossa on päivisin erilaisia ryhmiä? Alakouluun musiikki opettajan avustajaksi?