Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäköön päiväkoti tunkkinsa. Eipä taida olla heidän "palvelunsa" meitä varten.

Vierailija
11.09.2014 |

Huomenta.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun erehdyin lapsen hoitajan kanssa juttusille. 

Meillä 6v koko ikänsä kotihoidettu lapsi aloitti esikoulun tänä syksynä. Tähän lisäksi otimme lapselle 40h hoitoaikaa sillä ajatuksella, että pystyn tekemään joustavammin töitä. Lapsen parhaat kaverit on tuossa samassa esikouluryhmässä, ja lapsi oli todella innoissaan ajatuksesta että hän saa leikkiä välillä iltapäivisinkin kavereiden kanssa.

Nyt sitten sivulauseessa menin typeränä toteamaan hoitajalle, että lapsi on nauttinut hoidosta todella paljon. Että on tosi innoissaan halunnut jäädä leikkimään iltapäivällä vapaita leikkejä kavereiden kanssa, mieluummin siis jää päiväkotiin vaikka minulla olisi vapaapäivä. Tämän lausuttuani sain kuulla että:

- Lapsi ei päätä milloin jää iltapäivähoitoon, se on vanhemman päätös.

- Päivähoito on tarkoitettu vain heille joiden hoito ei muuten onnistu (eli kotipäivänäni iltapäiväksi kotiin)

- Hoitajia helpottaa mitä vähemmän lapsia jää iltapäivään, heillä kun miehitys vähenee.

Olin tilanteesta jotenkin tosi hämilläni, yritin jotain sovittelevasti todeta, että kun lapsi niin tykkää ja ollaanhan me siitä hoidosta maksetukin, niin vastaus oli että "Niin, onhan teillä siihen toki oikeus, mutta.... " 

Vasta kotona mua alkoi oikeasti suututtaa. MIKSI piti olla niin töykeä?! Me ollaan hoidettu meidän lapset ilman kaupungin palveluita tähän saakka kotona limittämällä työvuoroja ja turvautumalla isovanhempiin, ei siis todellakaan olla kuormitettu päivähoitoa millään virikelapsilla. Minä olen tehnyt lyhennettyä viikkoa ja painottanut työni iltoihin, öihin ja viikonloppuihin jotta tämä on onnistunut. Nyt sitten ajattelin, että voisin ns. normaalistaa työrytmiäni, olisin viikolla enemmän töissä jne.

Mutta tiedättekö mitä. Nyt jäi niin p*ska maku suuhun koko hoidosta, että ihan vakavissani mietin lapsen iltapäivähoidon peruuttamista. Me kyllä pystytään se hoitoa jatkossakin järjestämään itse. Ei se ole siitä kiinni. Jatketaan työtekoa samaan malliin kuin ennenkin, pyydetään tarv. hoitajaa kotiin ja turvataan edelleen isovanhempiin. Pyydetään kavereita esikoulun jälkeen meille kotiin leikkimään. Rahaa ei nykyisellä työtahdillani tule liikaa, mutta kyllä me pärjätään.

Olen tosi sopuisa ihminen, enkä ole herkkänahkainen. Mielestäni on typerää loukkaantua turhasta tai jäädä hautomaan negatiivisia tunteita. Mutta nyt vaan en voi sille mitään, että sisuunnuin tästä käytöksestä tosissani. Enkä voi olla miettimättä, millainen näpäytys se olisi hoitajalle, jos ilmoittaisinkin ettei meidän perhe enää iltapäivisin heidän palveluitaan tarvitse. Ehkä hän ei edes tajuaisi syy-seuraus-suhdetta, mutta se ja sama. 

Tai ehkä vaan nielen kiukkuni ja olen aikuinen. Saas nähdä miten tässä käy.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö nyt oikein, että ap:n lapsi päättää vaikka edellisenä iltana että seuraavana päivänä haluaa olla päiväkodissa iltapäivänkin? Eli päivähoitoon ilmoitetaan sitten samana aamuna, että tänään lapsi onkin hoidossa iltapäivän? Onko päiväkodin kanssa sovittu näin epämääräisistä hoitoajoista, vai voisiko hoitajan kommentit kummuta siitä, että päiväkoti haluaisi tietää etukäteen ne iltapäiväpäivätkin? Mietin vain, että jo välipalan tilaamisen kanssa tulisi monessa paikassa vaikeuksia, jos vasta samana aamuna ilmoitettaisiin yksi ylimääräinen syöjä. Tietty on kiva että ap on voinut elää lapsensa kanssa aikatauluista vapaata elämää, mutta päiväkodit harvemmin siihen pystyvät. Päiväkotiin pitäisi kyllä pystyä etukäteen ilmoittamaan lapsen hoitoaika kunakin päivänä, kun se kerran noin paljon saattaa vaihdella. Itselläni on iltatöitä, joten aamuisin on vapaa aikataulu. Hoitoon siis yleensä mennään n. klo 9. Usein lapsi haluaisi päiväkotiin jo aikaisemmin aamiaiselle yhdessä kavereiden kanssa. En silti voi lastani päiväkotiin viedä puoli kahdeksalta, jos en etukäteen ilmoita siitä. Eikös ne ruuat ole aika tarkkaan mitoitettu syöjien määrän mukaan?

Vierailija
2/92 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna pitäisin lapsen pkssa ja laittaisin valituksen pkn johtajalle kyseisen hoitajan puheista. Se on paljon parempi kosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että täälläkin kommentoivat LTO:t tietäisivät, että heidän oma liittonsa haluaisi uuteen päivähoitolakiin kirjatuksi yli 3-vuotiaan lapsen OIKEUDEN maksuttomaan varhaiskasvatukseen. Tuntimäärästä Opettaja-lehden jutussa ei puhuttu enkä muutenkaan usko, että toteutuu tässä taloustilanteessa, mutta tämä on silti LTO-liiton tavoite! Ja kuten joku jo sanoikin, monessa muussa maassa koulu alkaa jo 3 - 4-vuotiaana. Jos päivähoidon sijaan puhuttaisiin koulusta, olisiko se sitten teistä ok ja hyväksyttävää verorahojen käyttöä?

Vierailija
4/92 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: eikö muka pidä ilmoittaa etukäteen lasten päivähoitopäiviä? Miten ne pystyvät ennakoimaan siellä ruoan tarpeen ja henkilökunnan mitoituksen?????

Vierailija
5/92 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot hoitajalle, että olet säästänyt tarpeeksi yhteiskunnan rahoja, kun lapsi on tullut vasta eskariin ja hänellä on vain nytkin 10 tuntia hoitoa viikossa. Kysy myös, sanooko hän saman kaikille niille 2 vuotiaille, jotka ovat kokopäivähoidossa, kun vanhemmat ovat työttöminä tai vauvan kanssa kotona.

Vierailija
6/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oot aika herkkä. Eihän nyt ton takia kannata vetää lasta hoidosta pois. Ajattelet liikaa (tässä tapauksessa yhden tarhatädin!) muiden mielipiteitä. Suomeen valitettavasti mahtuu suuri joukko mammoja, joiden mielestä päivähoidon käyttäminen on rikos.

Keskieuroopassa kaikki lapset aloittavat tarhan 3-vuotta täytettyään, oli äiti kotona tai töissä. Se on lapsen oikeus. Sinun lapsellasi on oikeus myös päivähoitoon , älä ole silkkimuna.

Vierailija
7/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla liian herkkänahkainen, ap! Minustakaan päätös noista iltapäivistä ei kuulu

lapselle - siis päivittäinen päätös. Toki voit kuulostella, että jos hän viihtyy siellä, annat

olla joskus iltapäiviä myös.

Meidän poika oli eskarissa, kun olin äitiyslomalla. Suosittelivat tarhasta, että olisi joskus

myös iltapäivänä paikalla, koska muuten olisi ollut ainoa puolipäiväinen ja olisi jäänyt

ehkä leikeistä pois, jos muut lapset olisivat tienneet, että ei ole koskaan iltapäivän leikeissä paikalla.

Minusta on ok, että pidät lastasi välillä iltapäivinä myös tarhassa, mutta en missään tapauksessa

lähtisi 40 tuntisiin hoitoviikkoihin - se on lapselle jo liikaa. Äläkä ihmeessä mainosta hoitajille

noita vapaapäiviäsi!

Vierailija
8/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:40"]

On sen jormaerkin aika helkatin vaikea leikkiä iltapäivällä kavereiden kanssa, jos ne kaverit on aidan takana siellä päiväkodissa. Ei ne tädit tykkää siitä aidan yli huutelustakaan.

Olen kyllä ap:n kannalla. Eskarissa kannattaa olla leikkimässä niiden tulevien luokkakavereiden kanssa. Eskarissa aamupäivät on ohjattua toimintaa, ja iltäpäivä vapaata leikkiä eli sitä lasten mielestä parasta.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Eskarilainen pitääkin jo oppia olemaan ilman vanhempia ja suurissa ryhmissä. Pitää oppia leikkimään ja ottamaan huomioon muitakin. Tämä varmaan onnistuu myös kotona, mutta koulussa ei vanhemmat enään ole mukana. minun mielestä tämä eskari aamupäivällä ja jokunen iltapäivä viikossa kuulostaa järkevältä, ja ei niin rankalta kun täällä muuta mammat luulevat. 6 vuotias valmistuu kouluun ja ottaa ensimmäisiä askeliä olemaan yksin.

Ap, olet oikealla tiellä !

Vierailija
9/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:08"]

Päivähoito on ikuisuusaihe. Ainakin niin kauan kuin leikkaukset alkavat tosiaan tuntua lähivuosina. Meitä on niin moneen junaan tässä asiassa, että itse olen todennut parhaaksi keskittyä vain oman perheen valintoihin ja ratkaisuihin. Ja joka kerta kun törmään ap:n kertoman tapaiseen tilanteeseen, jossa toinen vanhempi tai hoitaja töksäyttää jotain, josta potentiaalisesti pahoitan mieleni, niin vedän syvään henkeä ja toistan mielessäni: "subjektiivinen päivähoito-oikeus". Ihan oikeasti, niin kauan kun tuota oikeutta ei ole rajattu, sillä ei ole mitään merkitystä, mitä naapurin liisa tai päiväkodin tuija teidän perheenne hoitojärjestelyistä ajattelee.

[/quote]

Tämä vaan vahvistaa käsitystäni siitä, että oikeus tulee poistaa.

t. iloinen veronmaksaja, joka ei halua katkeroitua

[/quote]

Sittenpähän katkeroidut, kun huomaat, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden poiston jälkeen myös työssäkäyvien vanhempien lasten päivähoitopaikkoja supistetaan. Kunnat säästää kaikessa missä voi, jos vaan saavat.

[/quote]

Minulle henkilökohtaisesti ihan se ja sama. Mutta en usko tuohon, koska tällä maalla ei ole varaa olla päästämättä lasten vanhempia töihin.

Vierailija
10/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:39"]

Päivähoito on ikuisuusaihe. Ainakin niin kauan kuin leikkaukset alkavat tosiaan tuntua lähivuosina. Meitä on niin moneen junaan tässä asiassa, että itse olen todennut parhaaksi keskittyä vain oman perheen valintoihin ja ratkaisuihin. Ja joka kerta kun törmään ap:n kertoman tapaiseen tilanteeseen, jossa toinen vanhempi tai hoitaja töksäyttää jotain, josta potentiaalisesti pahoitan mieleni, niin vedän syvään henkeä ja toistan mielessäni: "subjektiivinen päivähoito-oikeus". Ihan oikeasti, niin kauan kun tuota oikeutta ei ole rajattu, sillä ei ole mitään merkitystä, mitä naapurin liisa tai päiväkodin tuija teidän perheenne hoitojärjestelyistä ajattelee.

[/quote]

[/quote]

Sittenpähän katkeroidut, kun huomaat, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden poiston jälkeen myös työssäkäyvien vanhempien lasten päivähoitopaikkoja supistetaan. Kunnat säästää kaikessa missä voi, jos vaan saavat.

[/quote]

Minulle henkilökohtaisesti ihan se ja sama. Mutta en usko tuohon, koska tällä maalla ei ole varaa olla päästämättä lasten vanhempia töihin.

[/quote]

Kuule pienissä kunnissa sinun verorahat ei kata päiväkodin kustannuksia. Jos subjektiivinen päivähoitooikeus laukkautetaan, niin kunnilla ei enään ole velvollisuus järjestää kunnalista hoitoa. Se on niin suuri säästö ja siihen sinun verorahat ei merikitse yhtään.

Vierailija
11/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:15"]

Ai siis jos otan hänet pois hoidosta? 

Tarkoitatko että kärsii siitä ettei saa leikkiä kavereiden kanssa? Meillä on kyllä lapsikontakteja paljonkin. Yksin ei tarvitse iltapäiviä olla.

ap

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:11"]

Jos teet noin, siitä kärsii vain se sun lapsesi, ei kukaan muu!

[/quote]

[/quote]

Mutta etkö sinä tai lapsen isä ole enemmän poissa iltaisin ja viikonloppuisin, joten yhteistä perheaikaakin teille jää vähemmän, jos lapsi ei ole "tavallisen" työpäivän verran eskarissa ja hoidossa? Ja kärsiihän lapsi siitäkin, että hyvin alkanut hoito eskaripäivän jälkeen loppuu, koska hän on viihtynyt hyvin ja kavereita riittää. Vapaa leikki on vielä eskari-ikäiselle tarpeen, eikä yhteistä leikkiaikaa mitenkään saa samalla tavalla järjestettyä, jos kaikki muut lapset ovat hoidossa eskarin jälkeen.

Mutta joka tapauksessa, tosi ammattitaidoton hoitaja, joka laukoo tuollaisia juttuja päin vanhempien naamaa.

Vierailija
12/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 11:19"]Onhan jo kuultu että päiväkotimaailma on raaistunut, aika usein jo hoitajat joutuvat turvautumaan lääkärin apuun kun alle kouluikäiset riehuvat ja satuttavat heitä, meno on hurjaa, kertoo jotain kodeista joista lapset tulevat.
[/quote]

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Vierailija
13/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi tosi hyvin. Päiväkodeissa voidaan olla just tuollaisia.

Mä sain kesälomani kerran kesäkuulle. Vain 2 viikkoa. Pidin lapseni silloin tietysti kotona. No, päiväkodissa sain kuitenkin kuunnella nillitystä, että on niin väärin kun vanhemmat eivät pidä lomaa heinäkuussa, että lapsikin saisi olla lomalla silloin. Joopa joo ajattelin sitten vaan ja kiikutin lapseni hoitoon koko heinäkuuksi.

Mutta ymmärrän hyvin, että pahoitit mielesi. Sinähän tarkoitit kehua heitä, että sinusta on mukavaa, että lapsesi viihtyy.

Vierailija
14/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:45"]

Ok, no ehkä mä olen idiootti. En ole ymmärtänyt päivähoidon syvintä olemusta, KUN EI OLE ENNEN TÄTÄ TARVINNUT KOKO ASIAA MIETTIÄ!!!!!

Me ollaan tähän saakka eletty vaan kotona. Ihan omilla aikatauluilla. Ollaan tehty kutakuinkin mitä ikinä huvittaa. Paljolti meidän päivät on täyttyneet puistoista, perhekahviloista, ystävien tapaamisista ja kyläilyistä. Lapseni ovat sosiaalisia, joten olen ihan todella saanut olla aktiivinen sen suhteen että järjestän heille jatkuvasti kontakteja muihin lapsiin.

Tähän saakka esikoululaiseni on saattanut mennä iltapäiväksi leikkimään "Nikon" luo jos on huvittanut. Tai "Mikko" on tullut meille leikkimään jos on siltä tuntunut. Minä olen nähnyt asian niin, että nyt lapsi on saanut leikkiä halutessaan iltapäivän päiväkodilla Nikon ja Mikon kanssa. Jos on mieluummin tullut kotiin, on tullut kotiin. Luonnollisesti jos minulla on päiville jotain aikatauluja, eletään niiden mukaan. Meillä on lapsilla kuri ja aikuiset päättää tärkeistä asioista, en vaan ole millään lailla osannut pitää iltapäivän leikkejä tämmöisenä asiana. Lisättäköön vielä, että meiltä on päiväkodille todella lyhyt matka, että se on käytännössä vähän sama että leikkiikö omalla vai pk:n pihalla.

Mutta tämä itseasiassa kirkasti mun näkemystäni entisestään. Jos päiväkodin väki tosiaan näkee asian samoin kuin moni teistä vastanneista ja peukuttaneista, että olen idiootti äiti joka ei tiedä mitkä päätökset kuuluu lapselle ja mitkä ei, niin sitten se ei ole meidän paikka. Minä ajattelen niin, että vapaapäivänäni minun 6v osaa itse päättää haluaako leikkiä päiväkodilla vai kotona. Sinällään kun se on minulle IHAN sama. Olen kuitenkin kotona toisten lasten kanssa, eikä meidän arkipäivän aikatauluihin vaikuta millään lailla se että haetaanko me lapsi naapurista lounaan vai välipalan jälkeen. 

Mutta joo. Eiköhän meidän pk-ura ollut lyhykäisyydessään sitten tässä :D Minä en jaksa olla kenenkään silmissä idiootti, jatketaan sitten samalla hyväksi koetulla linjalla täällä kotosalla. Ja onhan siinä tosiaan jokaiselle arkipäivälle jo touhua jo niissä aamupäivissäkin. 

- Ap

[/quote]

Ihan tervejärkinenhän sinä olet. Totta kai tuollaista käytöstä saa ihmetellä. Yleensä käy niin, että alkaa kiukuttaa vasta kun se tilanne on jo ohi, eikä silloin saa annettua kunnon palautetta. Teet niin kuin teille parhaiten sopii.

Täällä arvostelevat mammat eivät selvästikään tiedä mitä haluavat. Jos et pidä hoidossa, kiusaat lastasi ja jos pidät, käytät väärin yhteiskunnan varoja.

Vierailija
15/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Olen se, kenen kirjoitusta kommentoit. Ja tiedätkö, olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä! Tai no, verovaroin toteutettu subjektiivinen päivähoito on tullut tiensä päähän, sen sijaan omakustanteisesti toimiva järjestelmä tulisi luoda rinnalle/uudeksi malliksi. Meidän perhe ainakin maksaisi erittäin mielellään päivähoidosta nykyistä enemmän. Täällä Helsingissö maksaisin ihan mukisematta "virikelapseni" hoidosta ekstraa. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että sellainen 300-400 e/kk/lapsi olisi meidän perheelle ihan OK hoitokustannus.

Vierailija
16/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito on LAPSEN sybjektiivinen oikeus. Eikä päiväkodissa ole kenelläkään pätevyyttä eikä oikeutta arvioida todellista tarvetta.

Vie lapsi edelleen hyvillä mielin hoitoon.

Nimim. Eräs, joka haki töiden takia hoitopaikkaa lapsille ja sai vastaukseksi, että kunnallinen hoito on vain todelliseen tarpeeseen.

Vierailija
17/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo. Kyse oli siitä, että lapsi OLI hoidossa äidin viettäessä vapaapäivää! Ja vielä mainosti asiaa.

Millaiset äidit vie lapsensa vapaapäivinään tarhaan?

Millaiset vanhemmat viettää lomansa ilman lapsiaan?

Vierailija
18/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihanaa, kun olet voinut järjestää lapsen hoidon noin joustavasti! On kurjaa, kun jotkut ihmiset tekevät työtään naama väärinpäin. Älä siitä välitä. Toki asia on niinkin, että nyt kauniilla säällä loppukesästä lapsi takuulla viihtyy eskarin päätteeksi hoidossa kavereiden kanssa. Mutta pimeiden loskakelien tultua... ehkä jo väsyy tai sitten viihtyy edelleen. Minusta on hienoa, että voit kuulostella lasta ja toimia niinkuin parhaaksi näet.

Kellokorttiduunarit eivät vaan voi sulattaa sitä, että joku voi pitää arkensa joustavana. Kateutta? Ole ap itsekäs ja tee kuten parhaaksi näet. Sinä et tämän maan taloutta kaada, vaikka pitäisit lapsesi maksimiajat hoidossa. Älä syyllisty, vaikka syyllistetään.

Meidän perheessäkin on ollut joustavat aikataulut ja vaihtelevat työajat. Täytyy olla KIITOLLINEN siitä, että kohdallemme on sattunut vain mukavia hoitajia ja opettajia, jotka osaavat katsoa lapsen ja perheen parasta kokonaisuutena. En ole ainakaan huomannut, että joku katsoisi meidän perheen ratkaisuja naama väärinpäin.

Vierailija
19/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 12:47"]

Päivähoito on LAPSEN sybjektiivinen oikeus. Eikä päiväkodissa ole kenelläkään pätevyyttä eikä oikeutta arvioida todellista tarvetta. Vie lapsi edelleen hyvillä mielin hoitoon. Nimim. Eräs, joka haki töiden takia hoitopaikkaa lapsille ja sai vastaukseksi, että kunnallinen hoito on vain todelliseen tarpeeseen.

[/quote]

Eiköhän päiväkodin henkilökunnan suhtautuminen juuri ole ynseä, kun niin paljon käytetään kyseistä oikeutta väärin ja nimenomaan hyväosaiset vanhemmat ihan vaan laiskuuttaan heittävät lapset turhaan hoitoon.

Ihmetyttää myös, miksi ei lastensuojelu puutu niiden täysin lomattomien lasten tilanteeseen? Ei voi tilanne kotonakaan olla hyvä tuollaisilla lapsilla.

Vierailija
20/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuule välitä hoitajan sanoista. Tuon ikäisen lapsen kuuluu jo päästä osalliseksi varhaiskasvatuksesta koko päiväisesti. Minä en sinuna korvaani lotkauttaisi. Varmasti olet veroja maksanut ja lasta vielä noin kauan kotona hoitanut. Hoitajilla ei ole mitään oikeutta alkaa ladella mielipiteitään. Kovin molenne kun hoitaja avautuu niin saapi pian kilometritehtaalle lähteä. Ei siellä hoitajia pidetä, jos lapset vähenee.