Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankitko lapsellesi elinikäisen kehitysvamman - järkyttävää!

Vierailija
11.09.2014 |

Hankitko vai oletko jo hankkinut lapsellesi kehitysvamman koko loppu elämäksi?

Oletko juonut alkoholia (tai tupakoinut) raskauden aikana ennen kuin tiesit raskaudesta?

Järkyttävää. Mieti minkä valtavan riskin olet ottanut.

Puolet raskauksista syntyy ei suunitellusti.

Kehityshäiriöt voivat syntyä ja usein syntyvät jo aivan raskauden alkuvaiheessa, sikiö on tulloin herkimmillään.

Jopa 3000 lasta Suomessa saa äidin alkoholin käytön (tai tupakoinnin) vuoksi kehityshäiriön.

Pienikin alkoholin käyttö voi vahingoittaa sikiötä koko loppuelämäksi, mieti sitä.

Äiti voi elintavoillaan vahingoittaa sikiötä pahasti ennen syntymää, syntymän jälkeen lapsen vahingoittaminen sen sijaan voi johtaa vankilaan.

Siunausta.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö

lapsen aivojen kehittymiseen voivat vaikuttaa raskauden aikaiset altistumat. Ihmisen sukusolut ovat saattaneet jo ennen hedelmöittymistä altistua erilaisille myrkyille, tulehduksille tai viruksille.

Riskitekijöitä ovat mm. äidin sairastamat vihurirokko, influenssa ja sikotauti, vanhempien tupakointi sekä erityisesti äidin alkoholin tai huumeiden käyttö. Sikiön kehitystä voivat vaarantaa myös erilaiset ympäristösaasteet ja hapen- tai ravinnon puute kohdussa.

Joissakin tapauksissa lapsen aivot voivat vahingoittua synnytyksessä. Mm. happivajaus synnytyksen yhteydessä on suuri riskitekijä.

Aivojen toimintaan ja lukihäiriön kehittymiseen voi vaikuttaa myös jokin myöhempi tapahtuma. Aivot voivat vammautua esimerkiksi onnettomuuden seurauksena. Niin ikään usein toistuvilla korvatulehduksilla on todettu olevan vaikutusta lapsen oppimiseen, erityisesti lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen.

Joskus lapsen virikkeetön elinympäristökin voi olla syynä lukivaikeuksiin.

Läähetieteen opiskelija

Vierailija
22/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en hankkinut, vaikka olen alkoholia jopa raskausaikoina silloin tällöin nauttinut. samoin imetysaikoina. röökiä en ollut vetänyt ennen ekaa raskautta enää vuosiin.

ei lapsissa ainakaan päälle päin mitään näy. kolme vanhinta opiskelevat yliopistossa, kaksi nuorinta yläasteella. ehkä ne viat vielä joku päivä ilmenevät sitten.

tuskin kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin vahingossa raskaaksi ja ehdin juoda alkoholia kahteen kertaan ennen kuin tajusin olevani raskaana. Koko raskauden kannoin järkyttävää taakkaa tästä ja pelkäsin että olen vahingoittanut lastani, itkin usein iltaisin. En tiedä miten olisin voinut elää jos raskaus olisi mennyt kesken tai lapsi syntynyt vakavan vamman kanssa minun alkoholin käyttöni takia :( Luojalle kiitos, tyttäreni syntyi terveenä. Nyt hän on 1,5v eikä tähän mennessä ainakaan mitään ole ilmennyt, kehitys on kulkenut normaalisti (kävelee, kiipeilee, sanoo muutaman sanan ja opettelee kokoajan lisää). Toki keskittymishäiriöt tms usein ilmenee vasta myöhemmin mutta pahimmalta ainakin on säästytty :) Ja onneksi kertoja oli kuitenkin vain kaksi, verrattuna siihen että monet juo ja polttaa läpi koko raskauden. 

Vierailija
24/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa miettiä. Vedin oikein kunnon kännit edellisenä päivänä, kun sain tietää seuraavana olevani raskaana. Olin ollut ilman ehkäisyä 4-5 vuotta ja menkat tuli joskus. Oltiin käyty hoidoissakin tuloksettomasti. Testejä olin vuosien saatossa tehnyt kymmeniä. En käyttänyt edes usein alkoholia, mutta oli yhdet kekkerit ja vain pari viikkoa aikaisemmin oli gyne viimeksi sanonut, etten taaskaan ovuloi. Sitten tuon kännien jälkeen krapula oli jotain aivan järkyttävää. Vielä illalla kasilta olin aivan tötterönä. Siitä välähti jotenkin hakea marketista testi samalla, kun hain lisää tuoremehua. Ja testi näytti plussaa. Myöhemmin kävi ilmi, että olin rv. 4+5 niihin aikoihin. Eli krapula paljasti.:)

Lapsi on nyt 11 ja ihan normaali.

Vierailija
25/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:39"]LUkihäiriöiset ovat mm. juuri niitä joiden äiti on ryypiskellyt tai tupakoinut raskauden aikan. On useita tutkimuksia.
[/quote]

Tää on nyt aika kärjistettyä
.Äitini ei polttanut eikä juonut alkoholia ollenkaan meitä odottaessa/imettäessä ja silti minulla ja isomalla siskollani on lukihäiriö..se nähkääs voi myös periytä vanhemmilta lapsille..

Vierailija
26/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 13:01"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:39"]

LUkihäiriöiset ovat mm. juuri niitä joiden äiti on ryypiskellyt tai tupakoinut raskauden aikan. On useita tutkimuksia.

[/quote]

Esim. Ruotsin hovissakin äidit ovat sitten ryypännet ja röökannet rankasti sukupolvesta toiseen?

Käyttäkää nyt järkeänne! 

[/quote]

Muistas nyt, että lukihäiriö periytyy, eli riittää, että yksi mamma on joskus röökannut ja dokannut :D

Vierailija
27/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten typerä keskustelu. Ensinnäkin pitäisi olla itsestäänselvää, että raskaana ollessa ei juoda alkoholia tai polteta tupakkaa. Et kai laita pienen lapsesi suuhun röökiä tai alkoholia kun hän syntyy? Raskaus on niin herkkä asia ja todella moni asia voi mennä pieleen ilman turhia riskejäkin. Kyllä ihmetyttää nämä "kyllä join alkoholia imetyksen ja raskaudenkin aikana"-kommentit. Huh huh, mitä ihmisiä. Menkää itseenne. Varmaan turha odottaa että olisitte miettineet sitten ruokavaliossa tippaakaan, saatteko listerioosin tms.

Vierailija
28/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkinut. Hyvä minä!!

Vierailija
29/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä yksi joka on saanut äidin tupakoinnista ja viikonloppujuomisesta

pysyvät oppmis ja keskittymishäiriöt. koko elämä mennyt vituksi.

nyt työttömänä ja kerran yrittänyt itsemurhaa vaan tuo saatanan

naapuri "pelasti" soittamalla auton.

semmoseen mielentilaan on tosi vaikea päästä muutenkin!

Vierailija
30/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkinut, mutta työssäni hoidan myös FAS-lapsia. Heillä on surullinen kohtalo ja niin turha.

Vierailija
31/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikalapsille tulee kivessyöpiä äitin tupakoinnista vanhemmalla iällä.

olisi myös "kiva" tietää että millainen vaikutus eri saasteilla on kehitykseen.

täällä oli tehdas ja sen ympäristössä sai 2000% todennäköisemmin keskenmenon.

tehtaan mukaan ei syy ollut heissä ja pahoitteli joku joku sairaanhoitaja "vuoti"

nuo keskenmeno-tiedot julkisuuteen.

Vierailija
32/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON tää järkyttävää tämä odottavien äitien viinin ym. litkiminen.

Onks niillä järkeä yhtään nupissa.

Vierailija
33/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:58"]

Oletko juonut alkoholia (tai tupakoinut) raskauden aikana ennen kuin tiesit raskaudesta?

[/quote]

Olen kyllä. Toden totta, vahinkoraskaushan tuo ensimmäinen oli.

Vierailija
34/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini joi ja poltti kaikkien raskauksien aikana. Minun kohdalla otti vielä turpaansakin. Keskivertokansalaisia minusta ja muista sisaruksistani tuli. Kai ne geenitkin sitten vaikuttaa asiaan, kun meille ei ole todettu mitään oppimishäiriöitä, eikä muitakaan neurologisia sairauksia. Kukaan ei ollut edes huolissaan meidän henkisistä kehityksistä tarhoissa/kouluissa. En ylpeile asialla, enkä halua kenenkään ottavan noin typerää riskiä raskauden aikana.

Kunhan vain sanon, että tuskin pahimmat vauriot tulevat ihan juuri alkuraskauden aikana, eli tyyliin ekat 2 viikkoa sikiöllä suht turvallista. Muistaakseni joku kaveri on jutellut tutkimuksiakin aiheesta, mutta niihin en viittaa, koska siitä aiheesta en tiedä mitään.

Siunausta myös sinulle!

Vierailija
35/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:58"]

Hankitko vai oletko jo hankkinut lapsellesi kehitysvamman koko loppu elämäksi?

Puolet raskauksista syntyy ei suunitellusti.

Kehityshäiriöt voivat syntyä ja usein syntyvät jo aivan raskauden alkuvaiheessa, sikiö on tulloin herkimmillään.

Jopa 3000 lasta Suomessa saa äidin alkoholin käytön (tai tupakoinnin) vuoksi kehityshäiriön.

Pienikin alkoholin käyttö voi vahingoittaa sikiötä koko loppuelämäksi, mieti sitä.

Äiti voi elintavoillaan vahingoittaa sikiötä pahasti ennen syntymää, syntymän jälkeen lapsen vahingoittaminen sen sijaan voi johtaa vankilaan.

Siunausta.

[/quote]

Kyllä tuli alkoholia juotua ennen kun tiesin odottavani ensimmäistäni. Terve poika on. Nyt 8 vuotta. Minulle lääkäri sanoi, että aivan alussa äidin nauttima alkoholi ei imeydy vielä alkioon. Mutta ei sitä asiaa kauheesti huudella, ettei kaikki ala sen turvin ryyppäämään. 

Vierailija
36/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan äidin runsas imetysaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa lapselle oppimishäiriöitä? Toki tiedän, että ihan eri tason asia kuin raskaudenaikainen alkoholialtistus, mutta mietin vain - alkoholistisiskoni (nykyään onneksi raitis) sinnitteli raskausajan raittiina mutta imetysaikana joi aika runsaasti ja nyt lapsella (11v ) on lukihäiriö. Liekkö mitään yhteyttä noilla asioilla?

Vierailija
37/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:34"]

Voikohan äidin runsas imetysaikainen alkoholinkäyttö aiheuttaa lapselle oppimishäiriöitä? Toki tiedän, että ihan eri tason asia kuin raskaudenaikainen alkoholialtistus, mutta mietin vain - alkoholistisiskoni (nykyään onneksi raitis) sinnitteli raskausajan raittiina mutta imetysaikana joi aika runsaasti ja nyt lapsella (11v ) on lukihäiriö. Liekkö mitään yhteyttä noilla asioilla?

[/quote]

Ei voi.

Vierailija
38/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juonut enkä tupakoinut ja syödäkin yritin terveellisesti.

Vierailija
39/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 10:31"]

Kyllä tuli alkoholia juotua ennen kun tiesin odottavani ensimmäistäni. Terve poika on. Nyt 8 vuotta. Minulle lääkäri sanoi, että aivan alussa äidin nauttima alkoholi ei imeydy vielä alkioon. Mutta ei sitä asiaa kauheesti huudella, ettei kaikki ala sen turvin ryyppäämään. 

[/quote]

Samoin minulle sanottiin. Olin siis juonut TODELLA rankasti, ollut mm. Pärnun lomalla josta aamusta iltaan kännissä kuin käki. Meninkin lääkäriin tarkoituksenani saada abortti, koska ihan varmasti alkio on vahingoittunut. Lääkäri kuitenkin vakuutti että näin ei ole, että ei ole vielä siinä vaiheessa vahingoittanut alkiota. Että kun raskaus on kerran jatkunut alkoholilla itsensä myrkyttämisestä huolimatta, niin ei tarvi olla huolissaan. Ja ihan terve tyttö tuo onkin, ei mitään oppimisvaikeuksia tai muita "erityisyyksiä".

Vierailija
40/57 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Kyllä täytyy ihmisen olla tyhmä ja ymmärtämätön jos on mahdollista raskautua ja naoin toimii. Eipä silloin juuri tulevan lapsensa elämästä paljon välitä. Olen käynyt tutustumassa laitokseen jossa näitä sairaita vauvoja oli, aika karua ja itkettävää katsottavaa. Oli myös huumeäitien vauvoja. Hylättyhän ne kaikki oli muutenkin, odottelivat sijaiskoteja. Hienoa että on ihmisiä jotka ottavat toisten vammauttamia ja hoivaavat heitä. En tajua miten naiset voivat olla niin piittaamattomia ja tuottavat loputonta kärsimystä omille pienokaisilleen, kuvottavaa.