Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkeä syödä näin?

Ruokavalio
18.08.2021 |

Aamulla/aamupäivällä syön kaksi palaa moniviljaleipää jossa päällä oivariinia, kinkkua, juustoa, tomaattia/paprikaa. Joskus lisänä 1-2 kananmunaa, mutta en joka päivä syö kananmunaa.

Iltapäivällä normaali annos jotakin ruokaa mitä nyt kulloinkin teen. Tänään se on kinkkukiusaus. Siihen sitten lisänä salaattia, kurkkua, tomaattia tms.

Illalla taas pari palaa leipää samoilla päällisillä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän kasviksia, tuskin tulee puolta kiloa täyteen. Aamulla söisin pelkkiä munia ja kasviksia, joko munakkaana (esim. pinaatti-tomaattimunakas) tai erikseen.

Iltapäivän ruoka niin kuin nytkin.

Iltapalaksi yksi leipä ja kasviksia ja hummusta/guacamolea/tsatsikia tai kreikkalaista/turkkilaista jogurttia noin 2 dl ja marjoja noin 2 dl  ja noin 10 pähkinää/mantelia.

Kannattaa ottaa fermentoidut ruoat ruokavalioon, hapankaali on näistä varmaan yleisin. Makuun tottuu kyllä.

Tämä on aina yhtä huvittavaa kun tällaisiin ketjuihin tullaan länkyttämään: puoli kg kasviksia, vitamiinit, ei hiilareita jne. Joo tiedän kyllä mikä on terveellinen ruokavalio ja mitä ihminen tarvitsee ja ei tarvitse, mutta se mikä saa huvittavamaan on se, että suurin osa suomalaisista ei todellakaan syö puolta kiloa kasviksia päivässä.  Näissä ketjuissa esiintyvät ilmeisesti luulevat, että suurin osa syö ravintosuositusten mukaan. Newsflash: ei todellakaan syö. Se, että ihminen on hoikka ei kerro siitä syökö hän terveellisesti. Kun katsoo hoikkien ihmisten syömisiä, niin kyllä todellakin monelta puuttuu esim. se puoli kiloa kasviksia.

Mitään hapankaalia, hummusta tms. en syö koska en niistä pidä. En myöskään voi sietää mantelin makua. Syön sellaista mistä pidän enkä ala syömään pelkän terveellisyyden takia jotakin. Leivästä en luovu, pian varmaan sitäkin joku ehdottaa.

Mitä sä oikein keuhkoot??

Vierailija
22/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän aika paljon rasvaa ruoanlaitossa. ap

Hyvä juttu. Ethän käytä margariineja etkä siemenöljyjä?

Tuo jolle vastasit ei ole minä oikea ap.

Käytän ruoanvalmistuksessa voita tai rypsiöljyä. Niitä en vaihda vaikka kuinka soittaisitte suutanne. Leivän päällä käytän oivariinia. Leivonnassa saatan käyttää margariinia koska se nyt vain on parempi vaihtoehto joihinkin juttuihin kuin voi. Ei, en leivo jatkuvasti herkkuja.

Onko sulla kaikki ihan ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan leivästä korvaisin hedelmillä ja marjoilla, itselläni ainakin on mukavampi ja kevyempi olo kun syön leipää enintään pari siivua/päivä.

Vierailija
24/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän aika paljon rasvaa ruoanlaitossa. ap

Hyvä juttu. Ethän käytä margariineja etkä siemenöljyjä?

Tuo jolle vastasit ei ole minä oikea ap.

Käytän ruoanvalmistuksessa voita tai rypsiöljyä. Niitä en vaihda vaikka kuinka soittaisitte suutanne. Leivän päällä käytän oivariinia. Leivonnassa saatan käyttää margariinia koska se nyt vain on parempi vaihtoehto joihinkin juttuihin kuin voi. Ei, en leivo jatkuvasti herkkuja.

Onko sulla kaikki ihan ok?

Häh? Miksi ei olisi? Itse viisastelette ja joku esittää mua ja kun kommentoin takaisin, niin mulla ei muka ole kaikki ok. Tyypillistä touhua kyllä täällä. 

Vierailija
25/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän kasviksia, tuskin tulee puolta kiloa täyteen. Aamulla söisin pelkkiä munia ja kasviksia, joko munakkaana (esim. pinaatti-tomaattimunakas) tai erikseen.

Iltapalaksi yksi leipä ja kasviksia ja hummusta/guacamolea/tsatsikia tai kreikkalaista/turkkilaista jogurttia noin 2 dl ja marjoja noin 2 dl  ja noin 10 pähkinää/mantelia.

Kannattaa ottaa fermentoidut ruoat ruokavalioon, hapankaali on näistä varmaan yleisin. Makuun tottuu kyllä.

Tämä on aina yhtä huvittavaa kun tällaisiin ketjuihin tullaan länkyttämään: puoli kg kasviksia, vitamiinit, ei hiilareita jne. Joo tiedän kyllä mikä on terveellinen ruokavalio ja mitä ihminen tarvitsee ja ei tarvitse, mutta se mikä saa huvittavamaan on se, että suurin osa suomalaisista ei todellakaan syö puolta kiloa kasviksia päivässä.  Näissä ketjuissa esiintyvät ilmeisesti luulevat, että suurin osa syö ravintosuositusten mukaan. Newsflash: ei todellakaan syö. Se, että ihminen on hoikka ei kerro siitä syökö hän terveellisesti. Kun katsoo hoikkien ihmisten syömisiä, niin kyllä todellakin monelta puuttuu esim. se puoli kiloa kasviksia.

Mitään hapankaalia, hummusta tms. en syö koska en niistä pidä. En myöskään voi sietää mantelin makua. Syön sellaista mistä pidän enkä ala syömään pelkän terveellisyyden takia jotakin. Leivästä en luovu, pian varmaan sitäkin joku ehdottaa.

Mitä sä oikein keuhkoot??

En mä mitään keuhkoa vaan kerroin vain tosiasioita oikeasta elämästä.

Vierailija
26/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osan leivästä korvaisin hedelmillä ja marjoilla, itselläni ainakin on mukavampi ja kevyempi olo kun syön leipää enintään pari siivua/päivä.

Olen lähdössä kauppaan ja ajattelin ostaa ainakin porkkanoita ja omenoita. Mitkä pähkinät olisi hyviä ja terveellisiä?

Vierailija
27/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsen useammin ruokaa ja enemmän vihanneksia.

Vierailija
28/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä kananmunia tykkäisin syödä, mutta eikös niiden kanssa ole kohonneen kolesterolin riski? Mulla on kolesteroliarvot ok ylipainosta huolimatta, mutta kannattaako ottaa riskiä syömällä enemmän kananmunaa? Joka päivä voisin syödä yhden keitetyn munan, mutta epäilyttää, että kannattaako. 

Vierailija
29/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on oikeasti pakko vähentää syömistä koska painoa on aivan liikaa. Siis todella paljon liikaa. Ei voi jatkua näin. 

Vierailija
30/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähdössä kauppaan ja ajattelin ostaa ainakin porkkanoita ja omenoita. Mitkä pähkinät olisi hyviä ja terveellisiä?

Saksanpähkinät

Vierailija
31/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Keitettyjä kananmunia tykkäisin syödä, mutta eikös niiden kanssa ole kohonneen kolesterolin riski? Mulla on kolesteroliarvot ok ylipainosta huolimatta, mutta kannattaako ottaa riskiä syömällä enemmän kananmunaa? Joka päivä voisin syödä yhden keitetyn munan, mutta epäilyttää, että kannattaako. 

Se riippuu perintötekijöistä. Kananmunat ei automaattisesti nosta kolesterolia, paitsi sitten joillain on sellaiset geenit että nostaa. Esim itse en pysty syömään paljoa munia. Tiedätkö oman kolesterolitasosi?

Vierailija
32/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Kananmunia voi syödä aivan huoletta.  Ne on hyvää ravintoa.

Vierailija
33/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on oikeasti pakko vähentää syömistä koska painoa on aivan liikaa. Siis todella paljon liikaa. Ei voi jatkua näin. 

Mut jos lisäät esimerkiksi kaalia ja porkkanoita ruokavalioon, niin ei ne nosta painoa. 

Minä syön 5-7 kertaa vuorokaudessa ja syön paljon vihanneksia. Ei nouse paino, kun miettii järkevästi.

Vierailija
34/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö puoli kiloa kasviksia päivässä?

Esim aamupalalla ja iltapalalla voisi syödä myös marjoja tai hedelmiä.

Vierailija
35/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä siitä että hapankaali on pahaa. Leivästä sanoin samalla tavalla että koskaan en luovu, mutta niin vain piti luopua, vaikka olikin vaikea keksiä sille korvaajaa. Aloin syödä aamupalaksi salaattia ja iltapalaksi marjoja ja turkkilaista jogurttia. Nyt ei leipä enää paljon maistu, kuivan ja tympeän makuista.

Vierailija
36/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kirjoitti:

Se riippuu perintötekijöistä. Kananmunat ei automaattisesti nosta kolesterolia, paitsi sitten joillain on sellaiset geenit että nostaa. Esim itse en pysty syömään paljoa munia. Tiedätkö oman kolesterolitasosi?

En mä muista niitä arvoja, mutta kaikki oli ok keväällä. On ollut koko ajan vuosien ajan vaikka on ylipainoa. Arvot on aina välillä otettu.

Ehkä kuitenkin pelaan varman päälle ja rajoitan kananmunien syöntiä.

Vierailija
37/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunan haitallisuudesta kolesterolin suhteen ei ole oikein tieteellistä konsensusta, joten syököön kukin niitä halunsa mukaan jonkinlaista kohtuullisuutta noudattaen. Jos menee tiuku päivässä niin haittoja varmaan esiintyy jossain muodossa.

Me olemme kuitenkin yksilöitä kaikki, niin eiköhän ruoka ja ravintoaineet vaikuta eri tavoin.

Vierailija
38/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä ruokavalio. Kananmunasta saa kaikki muut vitamiinit paitsi C-vitamiinin, mutta paprikassa on paljon C-vitamiinia. Leipä tosin kannattaisi vaihtaa hapankorppuun.

Vierailija
39/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattimunakas 😂😂😂 voi nyt v*u teidän kanssa taas. Ihan kuin se gramman painoinen pinaatti nyt auttaisi mitään tuohon puolikg kasviksia määrään.

Vierailija
40/54 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat ei vaikuta kolesteroliin, eikä mikään muukaan ruoka. Elimistö itse säätelee kolesterolin tason.

Vanhemmiten kolesteroliarvo nousee ja ihan tarkoituksella, varsinkin naisilla se on tärkeää.