Te joilla on tosi hyvä iho, miten hoidatte sitä?
Mitä ruokavaliota noudatatte, mitä tuotteita käytätte? Peseydyttekö kylmässä vedessä vai lämpimässä vedessä? Juotteko paljon vettä päivässä?
Mitähän tapahtuisi, jos ihoa ei hoitaisi lainkaan millään kaupan rasvoilla vaan antaisi sen enemmän itse hoitaa itseänsä? Eikö näissä kasvovoiteissa ole osittain se ongelma, että kasvot tottuvat liikaa niiden antamaan kosteuteen ja iho ei välttämättä tuota samalla tavalla itse sitä kosteutta? Eli sen luontainen kosteustasapaino heikentyy. Muistelen kuulleeni tuollaista, mutta onkohan se huuhaata?
Mun iho-ongelma: Mulla oli teininä tosi hyvä ja mielestäni tasainen iho. Tuossa iässä vaan kaikki toiset alkoi "harjoittelemaan" jo kaikilla meikeillä ja muilla kasvonaamioilla ja kasvorasvoilla niin itsekin jotenkin ajautui sellaisia käyttämään vaikka ei varmaan olisi ollut tarvis. Nykyisin iho on tosi epätasainen ja sekalainen, en sitten tiedä mikä rooli tällä "ylihoitamisella" tässä oli. Otsa on yhtä aikaa rasvoittuva ja silti kiristää kuivuutta (mitenköhän tämä on mahdollista), posket ovat tasaisemmat ja yhtäkkiä taas nenässä on samanlaista isoa ihohuokoista kuin otsassakin. Erilaisia voiteita ja kasvonpuhdistusjuttuja olen kokeillut ja nyt alkaa väsyttää niiden lätkiminen niin paljon, että kuinkahan radikaalia ois antaa ihon antaa jonkin aikaa olla kokonaan ilman? Eli kävisi vaan kertaalleen päivässä suihkussa niin kuin tähänkin mennessä ja ei laita tuon suihkun jälkeen mitään, eikä muutenkaan koko päivänä? Onkohan hullu idea. Nyt olen alkanut tykätä hieman viileämmistä suihkuista ja se ehkä auttaa edes vähän siihen kiristävään tunteeseen iholla. Juon vettä mielestäni tarpeeksi päivässä. Mikähän muu avuksi?
Kommentit (28)
Aloittajan iho kärsii kosteuden (veden) puutteesta, ja kompensoi kuivuutta lisääntyneellä öljyn tuotannolla, siksi iho on yhtä aikaa kuiva ja rasvainen. Käytä hellävaraista puhdistusainetta, joka ei kuivata liikaa, käytä kosteuttavaa tuotetta, joka lisää iholle vettä (esimerkiksi seerumia, hoitonestettä), ja lopuksi kevyttä, omalle iholle sopivaa voidetta (tai rasvaiselle iholle soveltuvaa öljyä), joka lukitsee kosteuden ihoon. Pelkkä vesikosteus haihtuu nopeasti. Erilaiset kemialliset kuorinnat myös auttavat sekä ihon rasvaisuuteen että kuivuuteen, ja usein parantavat myös ihon tekstuuria.
Minullapa onkin tästä asiasta paljon kerrottavaa, koska olen reilusti yli viisikymppinen ja käynyt läpi kaikenlaisia ihonhoitokausia, jotka ovat olleet niin pitkiä, että jotain muutoksia olisi pitänyt näkyä. Mutta eipä ole näkynyt, vaan ihoni on aina vain yhtä upea.
Minulla ei ollut iho-ongelmia edes teininä, enkä vielä ylioppilasneitonakaan meikannut ja puhdistellut kasvojani tai käyttänyt edes kosteusvoidetta. Ei käyttänyt muukaan kotiväkeni, ja kaikilla meillä ikään ja sukupuoleen katsomatta on aina ollut erittäin hyvä iho.
Opiskeluaikoina aloin meikata. 80-luvun ihanaan tyyliin. :) Kämppäkaverinikin innostui ihonhoidosta, ja käytimme opiskelijabudjettiin sopivia puhdistusaineita, kasvovesiä ja kosteusvoiteita. Ei oikein edes ollut mitään erikoisempaa tarjolla. Noihin aikoihin olin ruskettunut sen ainoan kerran, kun heikosti ruskettuva ihoni on siihen taipunut. Urheilin paljon ulkoilmassa, mutta väri vain ei tarttunut.
Ikävuosien 25 ja 50 välillä Clinique oli lempimerkkini, ja sen lisäksi käytin tarjouksista ostamaani ns. parempien merkkien kosmetiikkaa. Kuorintaa, seerumeja, tehohoitoja, ihmetippoja, naamioita ja kaikkea kivaa. Tuon ajan viimeiset vuodet saunoin melkein joka päivä ja kävin kahdesti päivässä suihkussa. Ihoni ei huonontunut eikä parantunut, vaan pysyi yhtä hehkeänä kuin ennenkin. Kävin silloin tällöin huvikseni kosmetologilla ihonpuhdistuksessa, ja hän totesi nelikymppisen ihoni viisitoista vuotta ikääni nuoremmaksi.
Sitten elämässäni tapahtui katastrofi toisensa jälkeen, ja stressi on ollut huipussaan viimeiset kuusi ja puoli vuotta, eikä loppua näy. Olen ostanut vain halvinta mahdollista hajustamatonta kosteusvoidetta ja pärjännyt yhdellä vanhalla Cliniquen kasvosaippualla ja Lactacyd-pesunesteellä. En ole vuoteen meikannut enkä käynyt saunassa. Satutin selkäni niin pahasti, että kumartuminen pesualtaan ääreen on ollut ajoittain mahdotonta, ja kasvojen puhdistamisessa on ollut viikkojenkin taukoja. Joskus olen pyyhkinyt kasvojani kosteuspyyhkeillä, mutta eivät ne kovin hyvin puhdista. En luonnollisesti ole tupakoinut, juonut alkoholia tai oleskellut auringossa, mutta toisaalta tuoreet vihannekset ja liikunta puuttuvat elämästäni kokonaan. Ja kaikesta tästä huolimatta ihoni on upea.
Ihan viime viikkoina olen hiljalleen taas kiinnostunut ihonhoidosta, ja mieleni tekisi kovasti meikatakin. Tässä on ihonhoitotuotevarastoni kokonaisuudessaan: mainitsemani kasvosaippua, pesuneste, kuorintavoide (käytin aiemmin pesunesteeseen sekoitettuja kahvinporoja - toimii!), vuohenmaitopuhdistus ja entsyymikuorinta (joka toimii myös kasvoille jätettävänä tehohoitona), silmänympärysvoide, kosteusvoide ja viimeisimpinä hankintoina hyaluronihapposeerumi ja puhdas arganöljy, joilla on ollut kiva läträtä. Kaikki nämä ovat kaikkein halvimmasta päästä. Eroa luksuskosmetiikan aikoihin ei näy, vaikka ikääkin on kertynyt.
Tästä tarinasta kukin voi tehdä johtopäätöksensä. Minä näen perineeni ihoni sekä isäni että äitini puolelta. Voisin varmasti tuhota ihoni käyttämällä hirmuvahvoja kemikaaleja, mutta muuten ei kosmetiikan käyttämisellä ja pitkäaikaisellakaan käyttämättä jättämisellä näy olevan kummoistakaan vaikutusta. Jos pääsen vielä joskus ihmisten ilmoille (muuten kuin sairaankuljetuksen kyydissä), totta kai meikkaan ja sen jälkeen puhdistan asianmukaisesti. Tiedän saaneeni aikamoisen ihobonuksen geeneissäni ja muistan kyllä olla siitä hyvilläni.
Mulla on ihana iho.
Luulisin, että se johtuu :
- Saunasta, jossa kuorin kerran kuussa kasvot ja hautaan ne siellä
koivuvihtaan, joka käy ikäänkuin naamiosta.
- Aina päätän kasvojenpesun jääkylmään huuhteluveteen.
- Juon reilusti vettä.
- Syön vegaaniruokaa.
- Kerran viikossa ruokalusikallinen vehnänalkioöljyä.
On myös hyväksi eläimille, koska turkki kiiltää ja silmät loistaa 😺
- Nukun mahdollisimman paljon ikkuna auki eli happea pitää saada.
Enkä nyt muuta muista. Ai niin, joskus tax-freestä Lumenen Sisu seerumia ja Sisu 24 tunnin kosteusvoidetta.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Mulla on ihana iho.
Luulisin, että se johtuu :
- Saunasta, jossa kuorin kerran kuussa kasvot ja hautaan ne siellä
koivuvihtaan, joka käy ikäänkuin naamiosta.
- Aina päätän kasvojenpesun jääkylmään huuhteluveteen.
- Juon reilusti vettä.
- Syön vegaaniruokaa.
- Kerran viikossa ruokalusikallinen vehnänalkioöljyä.
On myös hyväksi eläimille, koska turkki kiiltää ja silmät loistaa 😺
- Nukun mahdollisimman paljon ikkuna auki eli happea pitää saada.
Enkä nyt muuta muista. Ai niin, joskus tax-freestä Lumenen Sisu seerumia ja Sisu 24 tunnin kosteusvoidetta.
Millainen ihosi olisi ennen kuin aloitit luettelemasi asiat?
En muuten kuin pesemällä saippualla ja rasvaamalla pesun jälkeen sillä mikä nyt sattuu olemaan käsillä, eli oliiviöljy, nivea, tai joku perusvoide.. En pese naamaani joka päivä, ainoastaan kun käyn suihkussa. Lisäksi "kaavin" saunassa naamastani pois kuolleen ihosolukon 1-2krt/viikko, ihan varovasti kynsillä raapsutellen, lähtee helposti pois. En käytä mitään meikkejä koskaan enkä ihonhoitotuotteita kuin vain ja ainoastaan mietoa saippuaa.
Mulla on ollut ikäni huono iho. Ei nyt mitään aknea, mutta pintakuiva ja silti rasvainen. Finnejä tuli T-alueelle ja parhaimmillaan sellainen finniparta.
Viisi vuotta sitten jätin ruokavaliostani pois liha- ja maitotuotteet ja iho on ollut siitä lähtien hyvä. Nykyään käytän vain kosteusvoidetta ja meikin alla laadukasta primeria. Toki nämä ovat yksillöllisiä, mutta minun kohdallani tuo ruokavalio toimi, vaikken sitä ihoni takia alkujaan alkanutkaan noudattamaan.
Meillä on suvussa ollut äidin puolelta hyväkuntoiset ihot ja se näkyy niin naisissa kuin miehissäkin. Mitään erityistä hoitamista ihoni, saati muidenkaan ihot, eivät vaadi.
Hemmottelen silti itseäni kosmetologin naamahoidolla noin nelisen kertaa vuodessa ja jolloin saan sitten palautetta ihoni kunnosta. Tähän asti luottokosmetologini on todennut, että iho hyvässä kunnossa ja nuorekas.
Uskon silti, että koska meillä suvussa kaikki ovat innokkaita ulkoilemaan ja vietämme melkein kaikki säännöllistä elämää se varmasti lisää ihon hyväkuntoisuutta. Minä en myöskään tykkää olla auringossa, niin sekin säästää ihoa.
Mulla on hyvä iho. En hoida mitenkään erityisesti, kun ei kerran ole tarvetta. Käytän kosteusvoidetta vain jos meikkaan, eli harvoin. Syön mitä sattuu.
Olen 50v eikä ryppyjä kovin paljoa, eikä 80v äidillänikään ole älyttömästi.