Miehen peliongelma on lähtenyt käsistä - aion ehdottaa, että otan kaikki hänen raha-asiat haltuuni, miten onnistuu?
Onko kenelläkään käytännön vinkkejä peliongelmaisen rahankäytön rajoittamiseen?
Rakastan miestäni ja en häntä hylkää, mutta ehtoni meidän yhteiselon jatkolle on, että hänellä ei ole enää pääsyä tileilleen ja pelaaminen ei voi enää jatkua missään muodossa. Tietysti myös luottokiellot otetaan varmuuden vuoksi, vaikka ei hänellä ole velkaa ja ei sellaista uskaltaisikaan ottaa, mutta varaudun siihen, että epätoivon vallassa tätäkään ei tapahdu, koska luottokielto on voimassa.
Eli saako siis pankissa järjestettyä niin, että mies kyllä näkee tilinsä, sinne menee palkat, sieltä maksan hänen laskut ja säästän rahat hänen säästötilille, MUTTA hän ei voi itse millään tavalla koskea rahoihin tilillä? Eli saa nähdä, että hoidan moitteettomasti hänen omaisuuttaan, mutta kaikki raha, mitä mies itse saa käyttöönsä tulee minulta käteisen muodossa. Onko kokemuksia tällaisesta järjestelystä? Onnistuuko pankissa ja onko se aukoton, että peliongelma saadaan katkeamaan?
Kaikki tieto ja kokemukset ovat tarpeen, sillä nyt tämä tilanne on saatava poikki!
Kommentit (50)
Olen ollut naimisissa riippuvaisen kanssa. Valitettavasti rakastaminen ei tuossa auta yhtään mitään. Et voi hukkuvaa pitää pinnalla, jos hän itse potkii vastaan. Riippuvuus on juuri sitä, että se menee kaiken järjen ja tietoisten päätösten ohi.
Tiedoksi vaan ilman tuomitsemista, että olet tiellä jolta ei voi selvitä voittajana, koska ei ole kyse sinun ongelmasta. Vain kun se riippuvainen itse etsii avun ja hyväksyy ratkaisut, voi aidosti asiat muuttua. Tarvitaan nimenomaan hänen aktiivisuus. Ymmärrän miten itse haluaisit olla kauhean aktiivinen ja auttaa ja rakastaa, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Minä tiedän ihmisen, jonka raha-asiat hoitaa toinen ihminen. Opiskeleva alle kolmekymppinen nainen kyseessä. Hänellä on kuitenkin jokin elämänhallinnan pulma. Käsittääkseni kaikki raha-asiat pientä käyttörahaa lukuunottamatta kulkee nk. luottohenkilön kautta.
Ap, miehen tilille voi automaattisiirron. Joka palkkapäivä siirtyy x eur summa automaattisesti tilillesi, josta hoidat tarvittavat kulut. Miehelle jää yhdessä sovittu pienempi summa käyttöönsä.
Se, että auttaako tuo ap tilanteeseenne, siitä en ole varma.
Tsemppiä ap joka tapauksessa!
Tsemppiä ap! Hyvä että olet tunnistanut tilanteesi ja haet vertaistukea. Riippuvaisen puoliso prosessoi asiaa helposti monta vuotta, koska tilanteen myöntäminen ottaa niin koville. Olet vielä siinä kieltämisen vaiheessa, eli kiellät, että hänen riippuvuutensa vaikuttaa millään lailla teidän suhteeseen.
Kyse ei ole samalla lailla sairaudesta kuin vaikka joku fyysinen vaikeus. Riippuvaisen persoona muuttuu, ja rakastaminen ja parisuhde jäävät aivan toisarvoiseksi riippuvuuden rinnalla. Lisäksi riippuva alkaa varastaa, valehdella ja manipuloida myös läheisiä, jotta pystyy toteuttamaan riippuvuuttaan. Häneen ei voi luottaa, eikä siihen että hän toimisi läheisten hyvää ajatellen. Esim vanhempana tällainen on ihan katastrofi, koska lapsi on täysin riippuvainen vanhemman hyvästä tahdosta.
Minulla on valitettavasti kokemusta kahdesta peliongelmaisesta, mutta sen myötä myös tiedän, etteivät kaikki pelurit toimi samalla tavalla. Ensimmäisestä hankkiuduin eroon, mutta toisen pidin. Pahimpina aikoina minulla oli miehen pankkitunnukset ja luottokortit ja kaikki raha-asiat kiersi kauttani. Tästä on varmaan jo yli 10 vuotta aikaa. Nykyään pelaaminen on hallussa. Terapiassakin mies kävi, mutta siitä ei tuntunut olevan juuri hyötyä.
Kyllä voi henkilölle asettaa edunvalvojan, kun hän itse sitä haluaa TAI on selvästi toimintakyvytön. Tässä tapauksessa siis eka vaihtoehto.
Kannattaa ap lukea täältä kakkoskysymykseen annettu seikkaperäinen vastaus:
Peliongelma on varsin yleinen ongelma. Siitä ei vain puhuta, koska hävetään eikä se näy päällepäin kuin korkeintaan pelikoneisiin koukuttuneilla julkisilla paikoilla pelaavilla. Harvaan riippuvuuteen taitaa mennä jopa kymppitonni päivässä ja ennen kuin luottokorkoja ja luotonsaantia kiristettiin, moni ennätti ottaa parin sadan prosentin korolla luottoja. Kuka sellaisia muu ottaisi kuin riippuvainen. Monella ne kasvavat ulosotossa nyt vähän pienemmällä prosentilla korkoa. Julkisuudessa on ollut myös omasta tahdosta tai tahtomattaan (esim. työpaikoilla tehdyt kavallukset) monta talousalan ammattilaista, joten taloustietämyskään ei riippuvaista pelasta. Et todellakaan ole yksin tilanteessasi ap.
Samassa tilanteessa olen. Haluan pois. Se on helvettiä. En voi toivoa samaa kenellekään. Miehellä on uo-velka, ei luottotietoja, varasti ja pelasi minun säästöt, 10 000. Valehtelee kuin teini. Ei tule parantumaan, pelaaminen aina voittaa, tärkeämpi kuin mikään tai kukaan muu. Meillä ei ole enää seksiä.
Antoi mulle tunnukset ja siirtää palkka mun tilille, mutta en tykkää sitä, tuntuu että olen rikollinen. Hänellä on eläkesalkku, sinne voi joka kuukausi siirtää joku summa, mutta luulen että nekin rahat menee eläkepäivinä pelaamisen.
Haluatko lapsia hänen kanssa? Lapsia yleensä? Minä tein. Älä kysy, en tiennyt silloin… Pelaaminen on tärkeämpi kuin lapset. Mieti siis vielä, en millään pahalla 😢